جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (66 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ع سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان دو ماه قبل سنو گرافی دادم واریکوسل گراید ۱و ۲ دارم آیا عمل جراحی میکنید یا نه من میخوام عمل بشوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اگر در معاینه هم واریکوسل دارید باید جراحی بشید
  • تصویر کاربر ع.و سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشین،زیر آلتم چند تا رگ هستن که نسبت به قبل برجسته شدن و بیرون زدگی دارن و انگار تغییر رنگ دادن و به رنگ بنفش و آبی دیده میشن،اولش یه رگ زیر آلتم فقط تغییر رنگ داده بود اما بعدش عین یه خط به زیر آلتم رسید و حالا هم چندا رگ روی بیضه بیرون زدن .چند روزی هم احساس درد داشتم؛یکم نگرانم دکتر قبلا هم سوال پرسیده بودم ولی متاسفانه ثبت نشده بود. تغییر رنگ رگ های آلت میتونه منجر به واریکوسل بشه دکتر؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خیر نگران نباشید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده واریکوسل داشتم وبه این دلیل عمل هم کردم ،اما سوالم اینه که من در روابط جنسی دچار دیر انزالی هستم ودر رابطه باهمسرم مشکل دارم چون وقتی طولانی میشه همسرم احساس درد میکنه و مجبور میشم نیمه کاره رها کنیم بنظرتون واریکوسل دخیل در انزال من هست؟؟؟؟راه درمان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      واریکوسل تاثیری در این مورد نداره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      فاصله روابط رو طولانی تر کنیذ
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کامران سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    حدود یک هفته هست متوجه یک رگ روی بیضه سمت چپم شدم که قبلا وجود نداشت و دردی ندارد به اورولوژیست مراجعه کردم ایشون معاینه کردند و گفتند چیز خاصی نیست و حتی گفتن نیازی به سونوگرافی هم نیست و فقط گفتن سعی کن لباس راحت بپوشی و چیزهای سنگین خیلی بلند نکنی
    با این حال من هنوز نگرانم به نظرتون بازم پیگیری بکنم؟
    ببخشید طولانی شد متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      جای نگرانی نداره و توصیه هایی که گفتن درسته و رعایت کنید
  • تصویر کاربر سینا سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عرض ادب و احترام
    بنده حقیقتا یک ماه پیش عمل جراحی واریکوسل چپ داشتم و پس از دو هفته که از عمل گذشت حقیقتا بنا به جثه لاغرم جسمی ۷-۸ کیلویی برداشتم و احساس درد در بیضه پیدا کردم.
    بعد دکتر جراح بنده مجددا سونوگرافی نوشت و در جواب سونوگرافی قید شده بود واریکوسل درجه 3 وجود دارد و رفلاکس واضح مشهود نیست اما وقتی از شخصی که سونوگرافی میکردن سوال پرسیدم گفتن 100 درصدی نمیشه گفت که رفلاکس جریان خون وجود نداره . دکتر بنده قبل عمل هم رفلاکس خفیف تا متوسط داشتم. و این نگرانم کرده که کلا باید رفلاکس قطع شده باشه و وجود نداشته باشه یا اگه خفیف و جزیی باشه طبیعیه؟
    و این که ممکنه از قبل عمل خون داخل ورید ها مونده باشه یا ممکنه بر حسب حادثه یکی از ورید ها باز شده باشند؟
    پیشاپیش سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر سینا شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر جواب بنده رو ندادید.
    2. تصویر کاربر سینا یکشنبه ۲۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر سوال من تو لیست سوالا نمیاد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره در این شرایط از نزدیک معاینه بشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر غلومعلی۱۸۷ پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام دکتر اب منی من مقدارش نصبت به چندسال پیش کم شده وجهش ندارد ورنگش هم زلال شده یعنی گاهی اوقات بیرنگ گاهی اوقات شیری رنگ دلیلش چی میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      میتونه به علت کاهش تعداد اسپرم باشه
    2. تصویر کاربر غلومعلی۱۸۷ چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آیااحتمال داره که واریکسل داشته باشم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله
    4. تصویر کاربر غلومعلی۱۸۷ چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بعد بنده بیماری کژی الت هم دارم باید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، در مورد کجی آلت در صورتی که کمتر از ۳۰ درجه باشد و در رابطه ی جنسی اختلال ایجاد نکند نیاز به جراحی نیست . در غیر این صورت باید عمل شوید و با شماره 09351142080 02122642744 هر روز از ساعت ۱۰ الی۱۲ تماس بگیرید
    6. تصویر کاربر غلومعلی۱۸۷ چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون ازپاسخگوی کامل شما جناب دکتر
      یسوال دیگه جناب دکترمن زگیل تناسلی هم دارم تقریبا ۴ساله که مشاهده میکنم زگیل هارو باید چکارکنم ایا خطرناک هستن یانه؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهترين درمان زگیل كرايو ميباشد فيلم من در سايتم را ببينيد جهت ويزيت ودرمان ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس بگيريد
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    اقای دکتر من یک جوان 20 ساله اهل تبریز هستم و 7 ماه هست که متوجه شدم واریکوسل دارم و در این مدت 3 بار آزمایش اسپرم دادم وبعد از آزمایش اخر دیروز به دکتر حیدلو در تبریز مراجعه کردم اما اینبار ایشون گفتند باید عمل بشی حجم اسپرم ها خیلی پایین امده ضمنا قای دکتر من 3روز قبل از آزمایش اسپرم واکسن سینوفارم زده بودم لظفا راهنمایی کنید نظر شما در این مورد چی هست و یه دکتر خوب در تبریز معرفی میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN برای آقا و مولتی ویتامین WELLWOMAN برای خانم پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      تا 3 ماه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ارشیا شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید . حدود 2 ماهی میشه که یه چیز شبیه به غده ( اندازه نخود) در قسمت زیرین و پایین آلتم در زیر پوست نزدیک به بیضه ها ایجاد شده که دردی هم نداره و در ادرار هم مشکلی ندارم و چند باری با یکم فشار دادن از اطرافش یا خودش چرک به مقدار کمی خارج شد ولی خود غده کلا تخلیه نشد و از بین نرفت ولی مقدار کمی کوچیک تر شده. امروز به پزشک شهر خودم مراجعه کردم وآنتی بیوتیک نوشتن و گفتن تو تشت آب گرم بشین هر روز و اگه از بین نرفت یه چیزی هست که وصل هست به مقعد و یا مجاری اداری و گفتن اگه از بین نره خیلی بده و دردسر داره و این منو نگران کرده. خواستم از شما هم به این طریق مشورت کنم چون دسترسی بهتون ندارم . ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر ارشیا پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ;
    2. تصویر کاربر ارشیا پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ضمنا در عکس هم اصلا معلوم نیست و زیر پوست هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عکسی ارسال نشده
    4. تصویر کاربر ارشیا پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      جناب دکتر در عکس اصلا مشخص نیس به خاطر همین عکس ارسال نکردم. زیر پوست هست که با لمس مشخص هست. و همینطوری با بیان توضیحات میخواستم نظرتون رو بدونم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک‌ معاینه کنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امیررضا یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر.
    آقای دکتر روی بیضه من رگ های سبز و بنفش و قرمزبه وجود اومده.هم چپ و هم راست.
    درد ندارد.ولی میترسم.زیر بیضه ام حالت رگ رگی است.سنم ۱۷ سال است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      این ها برجستگی های طبیعی هست و جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر زهره شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر این ازمایش آنالیز همسرم هست ما در منطقه محروم هستیم و پزشک پیشمون نیست میشه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      مقداری مختل هست باید ۳ ماه دارو مصرف کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN روزانه یک عدد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر