جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (66 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Saeed شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام دکتر داری اقدام میکنیم به بارداری خانومم رفته دکتر گفته تمام ازمایشات خوب بوده ولی اسپرم من و ازمایشم ضعیف گفته دکتر مامایی جواب براتون میفرستم ی راهنمایی بکنید با قرص حل میشه چیکار کنم ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      ممکنه واریکوسل داشته باشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جلالپور دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    چند روز بود همورویید داشتم یکم بهتر شدم داخل مقعدم سمت چپ یکم درد می‌کنه با نوک آلتم استرس هم خیلی دارم یکمم بیضه سمت چپم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام لطفا جواب آزمایش زیر رو میفرمایید که مشکلی هست یا نه
    آیا wbc نرماله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر صالح دوشنبه ۱۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام بنده واریکوسل دوطرفه شدید دارم و چندین ساله که درگیر این موضوع هستم بنده 21 سالم هست و تا الان اقدامی جهت آزمایش و سونوگرافی و غیره ندادم چیزی را که تازگی ها شنیدم اینه که ممکنه روی dna اسپرم تاثیر بذاره و این موضوع بسیار باعث نگرانی من شده و می خواستم ببینم آیا با عمل این مشکل حل میشه و امکان برگشت اسپرم کیفیت روز اول وجود دارد حتی در صورت تاثیر روی dna می‌شود از برم به کیفیت اصلی و روز اول خود برگردد و مشکلی در ژنتیک فرزند به وجود نیاید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    بنده چندین مورد آزمایش اسپرم دادم که جواب تمامی آزمایش ها آزو اسپرمی بود و در کلینیک ابن سینا عمل نمونه برداری از بیضه یا همان میکرو تست انجام دادم که متاسفانه بی نتیجه بود و دکتر بنده گفتن بطور مادرزادی بیضه شما هورمون تولید میکند ولی اسپرم ساز نیست آیا راهی برای فعال کردن بیضه وجود دارد . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      باید نمونه برداری از بیضه انجام بدید
  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، وقت به خیر
    من آزمایش اسپرم دادم که تعداد اسپرم ها 3 میلیون و تحرک آنها را به ندرت ذکر کرده است، البته من احتمال بیماری واریکوسل می دهم، آیا برای باروری امیدی هست؟ من 33 سال دارم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      2 عکس آزمایش اسپرم هم برای جنابعالی ارسال کردم، در برگه اول N.A نوشته شده ولی در برگه دوم آزمایش concent را 3 نوشته است، الان من اصلا اسپرم دارم یا نه؟ و با عمل واریکوسل احتمال درمان وجود دارد؟
    2. تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      من سونوگرافی بیضه هم انجام دادم که هیچ اثری از وارریکسل یا بیماری دیگه ای نبود، تنها موردی که باید به آن اشاره کنم استفاده از فیناستراید 1 به مدت چندین سال می باشد، سوالی که مطرح است، با قطع مصرف احتمال بازگشت اسپرم به شرایط عادی چقدر می باشد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کاوه شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر من ۲۱ سالمه بضی وقتا حس میکنم واریکوسل دارم چن سالیه پوست جفت بیضه ها به طور کامل صاف نیس حالتی مثل چین و چروک یا برآمدگی داره دردی ندارم فقط حس میکردم غیر طبیعیه کل پوست بیضه اینطوریه ممکنه واریکوسل باشه ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    2. تصویر کاربر کاوه پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      نظر احتمالی نمیشه داد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      میتونه واریکوسل باشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر من 6ماه ترک مواد دارم روزهای اول مور مور های شدید دور بیضه هام بود مثل این که بهم فشار بیاره که باید ارضا کنی خودته ومنم این کار میکردم بعد بیضه هام شل شد افتاد پایین وبعد از اون جریان بیضه هام در حالت عادی هی جمع میشه هی باز میشه که تو سردی باشم این حالت منو اذیت میکنه وبیضه هام انقدر سفت میشه که پوست روش میسوزه و ماده ای هم بعضی وقتها تو مجرای ادراریم گاهیم دورش و درد خفیفی سر ختنگاهم دارم ومجرای اداری همش اویزانه ودر اخر باد تو مقعدم منو اذیت میکنه که میخوام راه برم التم سفت میشه ی خورده دردناکه راستی تو بیضه هام بعضی وقتها تلپ تلپ میزنه خیلی خرج کردم همه چیزم سالم تمام سونگرافی ها تمام آزمایشات فقط با تشکر اگ میشه جواب زودتر بدین مرسی
    1. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر جواب سوال ندادین
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام اقای دکتر جواب ندادین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN برای آقا و مولتی ویتامین WELLWOMAN برای خانم پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شایان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.وقت بخیر.دکترجان بنده سال ۹۷ عمل واریکوسل بیضه چپ از نوع شدید انجام دادم و خداروشکر موفقیت آمیز بود ولی چند روز پیش حدود ۵ روز پیش یک جسم سنگینی رو بلند کردم و الان چند روزه احساس درد نسبتا خفیفی دارم مقداری جای بخیه درد می کند و هر از چند ساعت در بیضه چپ احساس درد خیلی خفیفی می کنم وبی خب به شدت نگران هستم دکتر
    به نظر شما این علائم میتونه نشانه واریکوسل باشه یا صرفا به علت فشاری هست که به اون ناحیه عمل وارد شده؟تشکر و خسته نباشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من ازمایش اسپرم دادم همیشه چیزم معمولی و نرمال زده فقط اخرش wbcرو(3-2)زده و rbc هم (2-1)زده درمان میشه میتونم بچه دار بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر