جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

UPJO یا تنگی محل اتصال حالب به کلیه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
تنگی محل حالب به لگنچه در بسیاری از مواقع کاملاً بی علامت می باشد و به صورت اتفاقی در سونوگرافی و بررسی های عکس برداری مشخص می شود. درد خفیف و متناوب پهلوها، مخصوصاً بعد از مصرف مایعات یکی دیگر از نشانه های تنگی حالب به لگنچه یا UPJO می باشد.
تاثیر اختلال نعوظ بر دیابت

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه یا UDT

لوله حالب به منزله محل تنفس کلیه ها می باشد که اگر جلو آنها انسداد پیدا کند باعث خفه شدن و از کار افتادن کلیه ها می گردد. تقسیم بندی های مختلفی برای علل انسداد و یا تنگ شدن لوله حالب ذکر شده است که می توان در حالت کلی به دو نوع مادرزادی و اکتسابی آن اشاره کرد.

شایعترین انسداد حالب با منشاء مادرزادی UPJO یا تنگی محل اتصال حالب به کلیه ها می باشد که به علت عبور رگ غیرطبیعی از گلوگاه کلیه و اثر فشاری آن لوله حالب انسداد پیدا کرده و یا تنگ می شود و یا اینکه به علت مادرزادی آن قسمت از داخل تنگ است. این تنگی قبل از تولد و در رحم زن حامله قابل تشخیص می باشد که در سونوگرافی شکمی از زن حامله کلیه ها کاملاً گشاد می باشند.

indep

تنگی لوله حالب به لگنچه کلیه یا UPJO اغلب یک طرفه و در پسر بچه ها شایعتر از دخترها می باشد. در درصد می تواند دوطرفه باشد. انسداد موجود باعث می شود که کلیه ها نتوانند ترشحات ادراری را به مثانه تخلیه کنند و لذا برگشت ادراری باعث آسیب به کلیه و از بین رفتن و خفه شدن کلیه ها می گردد که شدت آسیب بستگی به شدت انسداد دارد. هر چه تنگی بیشتر باشد آسیب به کلیه ها بیشتر خواهد شد.

علامت و نشانه های تنگی حالب به لگنچه کدامند؟

تنگی محل حالب به لگنچه در بسیاری از مواقع کاملاً بی علامت می باشد و به صورت اتفاقی در سونوگرافی و بررسی های عکس برداری مشخص می شود. درد خفیف و متناوب پهلوها مخصوصاً بعد از مصرف مایعات یکی دیگر از نشانه های تنگی حالب به لگنچه یا UPJO می باشد. در بعضی از مواقع عفونت اضافه شده به کلیه و تب و لرز می تواند نشانه دیگر باشد. در موارد شدید و بی علامت، زمانی تشخیص داده می شود که کلیه از کار افتاده است.

روش تشخیص محل انسداد حالب به لگنچه

امروزه ساده ترین و ارزانترین روش تشخیص بیماری های کلیه انجام سونوگرافی است. همچنانکه ذکر کردم حتی در دوران حاملگی و شکم بیمار این بیماری با سونوگرافی قابل تشخیص می باشد. در سونوگرافی به هر علتی که مسیر حالب تنگ باشد کلیه ها متورم یا هیدرونفروز پیدا می کنند که هر چه هیدرونفروز شدیدتر باشد نشان دهنده شدت و درجه ی بالای انسداد می باشد.

آیا درمان تنگی محل اتصال حالب به کلیه اورژانسی است؟

در مقدمه عرض کردم هر گونه انسداد حالب به منزله فشار به گلوگاه کلیه جهت خفه کردن کلیه ها می باشد و لذا این انسدادها باید سریعاً از جلو کلیه ها برداشته شوند. اورژانسی و غیراورژانسی بودن درمان بستگی به شدت انسداد و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن و شدت خفه گی کلیه ها می باشد. اگر درجه و شدت انسداد بالا باشد، شدت آسیب و از کارافتادگی کلیه ها سریعتر اتفاق خواهد افتاد و لذا باید سریعاً درمان گردد. در موارد خفیف که شدت انسداد کمتر می باشد و کلیه در فشار نمی باشد می توان با درمان نگهدارنده و پیگیری بیمار را تحت نظر گرفت.

قطعی ترین و دقیق ترین معیار برای عمل جراحی و یا تحت نظر گرفتن بیمار انجام عکس برداری IVP و یا DTPA یا مطالعه هسته ای کلیه ها می باشد. در دو روش فوق ماده ی رنگی به داخل رگ ها تزریق می شود و پس از ظاهر شدن آنها در کلیه ها و با عکس برداری تأخیر شدت انسداد و در نتیجه مقدار تخلیه موارد رنگی از کلیه ها به حالب با عکس برداری پیگیری می شود که با انجام مطالعه فوق ما به این سوالها جواب می دهیم:

  • آیا کلیه مبتلا کار می کند؟
  • چند درصد آسیب دیده است؟
  • شدت تنگی حالب به لگنچه چقدر است؟
  • آیا بیمار نیاز به عمل جراحی دارد یا نه ؟

روش های درمان تنگی حالب به کلیه یا UPJO

روش های درمانی تنگی حالب به کلیه عبارتند از:

1- درمان جراحی

درمان جراحی و قطع کردن قسمت تنگی و پیوند مجدد حالب به کلیه که این نوع درمان به صورت عمل جراحی باز و یا لاپاراسکوپی و تحت عنوان پیلوپلاستی انجام می شود و درمان طلائی تنگی حالب به کلیه ها می باشد و درصد موفقیت آن حدود 90-95 درصد می باشد. در این روش که در شکل زیر می بینید محل تنگی قطع شده و قسمت گشاد حالب را به لگنچه کلیه پیوند می زنیم.

این عمل با بیهوشی عمومی انجام می شود و در عمل باز با برش یک وجبی در پهلوها عمل پیوند حالب به کلیه یا پیلوپلاستی انجام می شود. در عمل پیلوپلاستی لاپاراسکوپی به جای برش یک وجبی در پهلوها با عبور تروکار یا لوله های لاپاراسکوپی به شکم بیمار به جای برش 10-25 سانتی عمل به روش بسته انجام می گردد .ه این عمل باید توسط کسانی که دوره فوق تخصص لاپاراسکوپی دارند انجام گردد.

images,lm,;l

2- روش آندوسکوپی درمان تنگی حالب به لگنچه یا UPJO

 دو روش آندوسکوپی درمان تنگی حالب عبارتند از گشاد کردن محل تنگی با بالون که خیلی مؤثر نمی باشد و امروزه به صورت روتین جزء درمان ها نیست. دومین روش، اندوپیلوتومی یا برش محل تنگی با استفاده از دوربین آندوسکوپی که از کلیه ها و یا حالب به محل تنگی وارد می شود و برش محل تنگی با چاقوی آندوسکوپی است که در موارد خفیف تنگی حالب کمک کننده می باشند. همچنانکه ذکر کردم درمان طلائی با درصد موفقیت بالا در حال حاضر عمل جراحی و برداشتن قسمت تنگی می باشد.

AVv

و اما توصیه های اینجانب

  • خانم های حامله باید با انجام سونوگرافی جنین جهت تشخیص و سلامت جنین و کلیه های آن تحت بررسی قرار بگیرند.
  • امروزه بهترین روش تشخیص ابتدائی و به موقع بیماری های کلیه از جمله تنگی، انجام سونوگرافی است. حداقل سالی یکبار با انجام سونوگرافی از سلامتی کلیه هایتان آگاه شوید.
  • در صورت تشخیص اولیه تنگی لوله حالب به کلیه ها باید بررسی کامل از نظر شدت تنگی و درصد آسیب به کلیه ها باید بررسی شود.
  • اگر تنگی شدید باشد و باعث تحریک کلیه ها شود باید بلافاصله اقدام به درمان آن کرد.
  • 5- بهترین روش درمان تنگی شدید عمل جراحی و برداشتن قطعه تنگی و پیوند مجدد حالب به کلیه ها توسط عمل جراحی باز و یا لاپاراسکوپی می باشد.

در صورت داشتن تنگی حالب ، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

3.6/5 - (14 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1436 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر... حدود دو روز پیش با دوچرخه به زمین خوردم...و چون سرعت داشتم زمین خوردنم به گونه ای بود ک ضربه ای به آلت تناسلی و همچنین بیضه ها وارد شد...درد دارم مخصوصا آلتم بزرگ میشه... باید چی کار کنم...؟ کسی هم خبر نداره...یعنی روم نشد به خونوادم بگم...الان چی کار کنم به جز رفتن به دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      از الت سونو گرافي كنيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 566 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر در جواب سونوگرافی کلیه و مجاری بنده به ضخامت جداره مثانه اشاره شده است لطفا بفرمایید این مسئله چقدر اهمیت دارد و بنده باید برای بهبود چه کار کنم؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      9-شما می توانید از طریق صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام سلسله مباحث پزشکی اینجانب را دنبال کنید.
      🆔 https://www.instagram.com/drkarami/
      🆔 http://t.me/irdarman
  • تصویر کاربر علی جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    متاسفانه بنده را در نوزادی به روش سنتی ختنه کرده اند و این کار بدرستی انجام نشده است و بنده را آزار می دهد
    خواستم بدانم امکان ختنه مجدد وجود دارد
    لازم به ذکر است بنده 32 ساله هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد ببينم
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام بنده از اردبیل مزاحم میشم چند وقت پیش به خاطر ازدیاد جوش در کمرم به دکتر مراجعه کردم و به اصرار خودم یه سونوگرافی برای تشخیص وجود سنگ از مثانه از پزشک خواستم نتیجه سونوگرافی همینی هست که خدمتتون فرستادم دکتر زکوی متخصص سونوگرافی فرمودند یه چیز رسوب مانند تو کف مثانه وجود داره که متحرک هم هست فعلا نتونستم به پزشکم مراجعه کنم خواستم نظر حضرتعالی رو راجع به این آزمایش بدونم لطفاً بنده رو از نگرانی دربیاوریم با راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام ديدم١-ازمايش خون خوب است٢-ازمايش ادرار عفونت وخون در ادرار داريد بايد درمان شود٣-سونوگرافي را بعد ازتعطيلات تكرار كنيد شايد غلط باشد
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر، تورو خدا بدادم برسید الان دو هفته هست که احساس دفع ادرار مداوم دارم هر بار که میرم دستشویی ادرار دفع میکنم احساس دفع ادرارم شدیدتر میشه یه جورایی فک میکنم باز ادرار دارم و دفع نمیشه، دو بار آزمایش ادرار دادم سالم بود فقط یکیش مقدار کمی خون گفتن داره، سونوگرافی مثانه پروستات و کلیه هم دادم گفتن مشکلی نیست، آقای دکتر لطفا کمکم کنید کلا اعصابم داغون شده بس که احساس دفع ادرار دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر مولود سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یک مریض در غرب کشور هستم که یک دفعه دچار تکرر ادرار شده ام. سونوگرافی از کلیه و مثانه و پروستات انجام دادم که طبیعی بودند و ازماش psaهم انجام‌دادم که کمتر از یک بود.به دکتر عبدالله پور در مهاباد مراجعه کردم گفت هیچی نیست، تحریک مثانه است و قرص تولرین بهم داد و گفت اگر خوب شدی مراجعه نکن، بعد از مصرف این قرص مدت دو هفته ای خوب شدم‌ ولی الان دوباره مثل قبل شده ام ، درد هم ندارم ولی رو مثانه ام فشار میاید و وقتی به دستشویی مراجعه می کنم ادرار کمی دارم.
    لطفا راهنماییم کنید، چکار کنم.
    در ضمن ادم عصبی هستم و استرس و اضظرابم دارم‌واز مریضی می ترسم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      جوابتان را قبلا دادهام
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    لطفا نتیجه آزمایشمو بررسی کنید من یکسال پیش وتریکوسل عمل کرده بودم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      حركت كم است
  • تصویر کاربر حمزه سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام ووقت بخیر خدمت جنابعالی ، بنده متولد ۵۸ وسه بار سنگ کلیه گرفتم که بار اول یک کلیه که البته در ۱۵ سال پیش بود که خودش دفع شد وباردوم در سال ۹۳ که کلیه چپم بود که ۱۹ میل بود که با توجه به ضرهای جراحی سنگ شکن شد که خوشبختانه دفع شد وحالا که ۲تا کلیه هم سنگ دارد که کلیه راستم ستگ های متعدد با قطرهای ۴تا۱۰ میل سونوگرافی در کالیس میانی وتحتانی دیده می شه(حداقل ۷ سنگ)که هیدرونفروز گرید ۱در کلیه راست بدون دیلاتاسیون حالب دیده می شه ودر کلیه چپم سنگ ۱۰ میلی در لگنچه همراهباfullnessپل فوقانی کلیه چپ وحداقل یک سنگ ۴ میل در کالیس تحتانی که کلیه ومثانه طبیعی می باشد ممنون می شوم علت تشکیل سنگ چیست وراه خروج سنگ ها از کلیه جنابعالی چی پیشنهاد می دهید سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر حمزه سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      متشکرم که تا هفتادودوساعت جواب دادید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با معذرت شما بايد عكس IVPبگيريد ونتيجه را بفرستيد جواب قطعي بدهم امروزه درمان طلايي سنگهاي بزرگ كليه PCNLاست فيلم من در اپارات را ببينيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۶ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام من بمدت 20 ساله سمت چپم درد دارم که با ایستادن و پیاده روی بیشتر میشه...و به لگن و پشت کمر هم گاهی سرایت میکنه....بمحض دراز کشیدن..گازهای نامطبوع و صدا داری زیادی ازم خارج شده و درد از بین میرود.....سوال اینجانب این است..ایا فتق دارم و فتق در جلو و کانال فتق هست یا نه ممکن است در پشت پوسته های داخلی هم رخ دهد...سوال دوم دوست ندارم بیهوش شوم لذا از روش لاپراسکوپی میترسم.ایا لاپراسکوپی بروش بی حسی نخاعی هم هست...وایا جنابعالی جراحی فتق باز هم انجام میدهید..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      اول سونوگرافي كنيد
  • تصویر کاربر شهريار شنبه ۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 602 مشاهده پرسش
    دكتر عزيز درود بر شما
    دكتر جان پدره من ٦٦سال سن دارن و حدود ١٧سال به بيماري پاركينسون دوچار هستن، مشكل ايشون اينه كه پدرم حداقل هزار سي سي ادرار بايد تو مثانشون جمع بشه كه احساس ادار كنن و الان دو هفتست كه به هيچ وجه نميتونن ادرار كنن يك تست اروديناميك انجام شد و گفتند گرفتگي و تنگي مجاري وجود نداره ولي مثانه نوروژنيك شده، چند روز كه نتونستن ادرار كنن البته فشاررر خيلي شديدي بهشون وارد ميشد ولي دفع در حد چند قطره بود قرص پرازوسين ١ميل و باكلوفن ده ميل به مدت دو هفته هست مصرف ميكنن،چند روز بيش مجبور شديم به مدت دو روز از سوند فولي استفاده كنيم اما الان ريمو كردم سوندو از مجاريشون و قصد دارم از سوند موقت استفاده كنم ، شما چه راهي رو براي درمان پيشنهاد ميكنيد يا چه دارويي مناسب هست؟اخه اذيت ميشن براي استفاده سوند و خطر عفونت ،
    متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار عصب مثانه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر