جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

UPJO یا تنگی محل اتصال حالب به کلیه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
تنگی محل حالب به لگنچه در بسیاری از مواقع کاملاً بی علامت می باشد و به صورت اتفاقی در سونوگرافی و بررسی های عکس برداری مشخص می شود. درد خفیف و متناوب پهلوها، مخصوصاً بعد از مصرف مایعات یکی دیگر از نشانه های تنگی حالب به لگنچه یا UPJO می باشد.
تاثیر اختلال نعوظ بر دیابت

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه یا UDT

لوله حالب به منزله محل تنفس کلیه ها می باشد که اگر جلو آنها انسداد پیدا کند باعث خفه شدن و از کار افتادن کلیه ها می گردد. تقسیم بندی های مختلفی برای علل انسداد و یا تنگ شدن لوله حالب ذکر شده است که می توان در حالت کلی به دو نوع مادرزادی و اکتسابی آن اشاره کرد.

شایعترین انسداد حالب با منشاء مادرزادی UPJO یا تنگی محل اتصال حالب به کلیه ها می باشد که به علت عبور رگ غیرطبیعی از گلوگاه کلیه و اثر فشاری آن لوله حالب انسداد پیدا کرده و یا تنگ می شود و یا اینکه به علت مادرزادی آن قسمت از داخل تنگ است. این تنگی قبل از تولد و در رحم زن حامله قابل تشخیص می باشد که در سونوگرافی شکمی از زن حامله کلیه ها کاملاً گشاد می باشند.

indep

تنگی لوله حالب به لگنچه کلیه یا UPJO اغلب یک طرفه و در پسر بچه ها شایعتر از دخترها می باشد. در درصد می تواند دوطرفه باشد. انسداد موجود باعث می شود که کلیه ها نتوانند ترشحات ادراری را به مثانه تخلیه کنند و لذا برگشت ادراری باعث آسیب به کلیه و از بین رفتن و خفه شدن کلیه ها می گردد که شدت آسیب بستگی به شدت انسداد دارد. هر چه تنگی بیشتر باشد آسیب به کلیه ها بیشتر خواهد شد.

علامت و نشانه های تنگی حالب به لگنچه کدامند؟

تنگی محل حالب به لگنچه در بسیاری از مواقع کاملاً بی علامت می باشد و به صورت اتفاقی در سونوگرافی و بررسی های عکس برداری مشخص می شود. درد خفیف و متناوب پهلوها مخصوصاً بعد از مصرف مایعات یکی دیگر از نشانه های تنگی حالب به لگنچه یا UPJO می باشد. در بعضی از مواقع عفونت اضافه شده به کلیه و تب و لرز می تواند نشانه دیگر باشد. در موارد شدید و بی علامت، زمانی تشخیص داده می شود که کلیه از کار افتاده است.

روش تشخیص محل انسداد حالب به لگنچه

امروزه ساده ترین و ارزانترین روش تشخیص بیماری های کلیه انجام سونوگرافی است. همچنانکه ذکر کردم حتی در دوران حاملگی و شکم بیمار این بیماری با سونوگرافی قابل تشخیص می باشد. در سونوگرافی به هر علتی که مسیر حالب تنگ باشد کلیه ها متورم یا هیدرونفروز پیدا می کنند که هر چه هیدرونفروز شدیدتر باشد نشان دهنده شدت و درجه ی بالای انسداد می باشد.

آیا درمان تنگی محل اتصال حالب به کلیه اورژانسی است؟

در مقدمه عرض کردم هر گونه انسداد حالب به منزله فشار به گلوگاه کلیه جهت خفه کردن کلیه ها می باشد و لذا این انسدادها باید سریعاً از جلو کلیه ها برداشته شوند. اورژانسی و غیراورژانسی بودن درمان بستگی به شدت انسداد و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن و شدت خفه گی کلیه ها می باشد. اگر درجه و شدت انسداد بالا باشد، شدت آسیب و از کارافتادگی کلیه ها سریعتر اتفاق خواهد افتاد و لذا باید سریعاً درمان گردد. در موارد خفیف که شدت انسداد کمتر می باشد و کلیه در فشار نمی باشد می توان با درمان نگهدارنده و پیگیری بیمار را تحت نظر گرفت.

قطعی ترین و دقیق ترین معیار برای عمل جراحی و یا تحت نظر گرفتن بیمار انجام عکس برداری IVP و یا DTPA یا مطالعه هسته ای کلیه ها می باشد. در دو روش فوق ماده ی رنگی به داخل رگ ها تزریق می شود و پس از ظاهر شدن آنها در کلیه ها و با عکس برداری تأخیر شدت انسداد و در نتیجه مقدار تخلیه موارد رنگی از کلیه ها به حالب با عکس برداری پیگیری می شود که با انجام مطالعه فوق ما به این سوالها جواب می دهیم:

  • آیا کلیه مبتلا کار می کند؟
  • چند درصد آسیب دیده است؟
  • شدت تنگی حالب به لگنچه چقدر است؟
  • آیا بیمار نیاز به عمل جراحی دارد یا نه ؟

روش های درمان تنگی حالب به کلیه یا UPJO

روش های درمانی تنگی حالب به کلیه عبارتند از:

1- درمان جراحی

درمان جراحی و قطع کردن قسمت تنگی و پیوند مجدد حالب به کلیه که این نوع درمان به صورت عمل جراحی باز و یا لاپاراسکوپی و تحت عنوان پیلوپلاستی انجام می شود و درمان طلائی تنگی حالب به کلیه ها می باشد و درصد موفقیت آن حدود 90-95 درصد می باشد. در این روش که در شکل زیر می بینید محل تنگی قطع شده و قسمت گشاد حالب را به لگنچه کلیه پیوند می زنیم.

این عمل با بیهوشی عمومی انجام می شود و در عمل باز با برش یک وجبی در پهلوها عمل پیوند حالب به کلیه یا پیلوپلاستی انجام می شود. در عمل پیلوپلاستی لاپاراسکوپی به جای برش یک وجبی در پهلوها با عبور تروکار یا لوله های لاپاراسکوپی به شکم بیمار به جای برش 10-25 سانتی عمل به روش بسته انجام می گردد .ه این عمل باید توسط کسانی که دوره فوق تخصص لاپاراسکوپی دارند انجام گردد.

images,lm,;l

2- روش آندوسکوپی درمان تنگی حالب به لگنچه یا UPJO

 دو روش آندوسکوپی درمان تنگی حالب عبارتند از گشاد کردن محل تنگی با بالون که خیلی مؤثر نمی باشد و امروزه به صورت روتین جزء درمان ها نیست. دومین روش، اندوپیلوتومی یا برش محل تنگی با استفاده از دوربین آندوسکوپی که از کلیه ها و یا حالب به محل تنگی وارد می شود و برش محل تنگی با چاقوی آندوسکوپی است که در موارد خفیف تنگی حالب کمک کننده می باشند. همچنانکه ذکر کردم درمان طلائی با درصد موفقیت بالا در حال حاضر عمل جراحی و برداشتن قسمت تنگی می باشد.

AVv

و اما توصیه های اینجانب

  • خانم های حامله باید با انجام سونوگرافی جنین جهت تشخیص و سلامت جنین و کلیه های آن تحت بررسی قرار بگیرند.
  • امروزه بهترین روش تشخیص ابتدائی و به موقع بیماری های کلیه از جمله تنگی، انجام سونوگرافی است. حداقل سالی یکبار با انجام سونوگرافی از سلامتی کلیه هایتان آگاه شوید.
  • در صورت تشخیص اولیه تنگی لوله حالب به کلیه ها باید بررسی کامل از نظر شدت تنگی و درصد آسیب به کلیه ها باید بررسی شود.
  • اگر تنگی شدید باشد و باعث تحریک کلیه ها شود باید بلافاصله اقدام به درمان آن کرد.
  • 5- بهترین روش درمان تنگی شدید عمل جراحی و برداشتن قطعه تنگی و پیوند مجدد حالب به کلیه ها توسط عمل جراحی باز و یا لاپاراسکوپی می باشد.

در صورت داشتن تنگی حالب ، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

3.1/5 - (18 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یوسف چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت حضرتعالی،شرمنده چند ماهه هر از گاهی خون در ادرار مشاهده می کنم سونوگرافی ،سی تی اسکن،آزمایش و...رفتم دکترم میگه عفونت نداری،سنگ نداری.حالا موندم‌ دردم چیه.آسپرین مصرف نمی کنم شغلم کارمند بانکه،پارسال یکی دو دفعه اومد ولی در ماه رمضان امسال چند دفعه خون اومد و بعد از رمضان سنگی کوچک دفع شد بعد از اون خون اکثر روزها مشاهده می کنم ،خیلی نگرانم درصورت امکان راهنمایی ام بفرمایید.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد بررسي شويد
    2. تصویر کاربر یوسف سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      باسلام،شرمنده چگونه و چه کسی بررسی کند؟باتشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      توسط دكتر ارولوگ
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرامیری سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر عزیز اقای دکتر یه سوال میکنم تورو خدا خواهشا جواب بدین متاسفانه مدتی است به عمل کثیف استمنا معتادشدم تو یه کلیپ دیدم یک روحانی روش طب سنتی داره به نام دکترضیایی میگفت اگه سرکه طبیعی از پایین ناف تاقسمت های زیرکامل با سرکه طبیعی با پماد بمالی بعد بذاری در مجاورت هوا خشک شه اب بزنی دیگر مبتلا به استمنا نمیشی تو رو خدا به نظرتون ظررداره لطفا اگه میشه بهم بکید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سعي كن تركش كنيد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام . من حدود سه روز برای انجام ازمایش اسپرم از خروج منی جلو گیری کردم . ولی در حین این سه روز دو سه بار تحریک شدم و کمی اب بی رنگ اولیه از التم خارج شد ولی منی خارج نشد.ایا ازمایش صحیح است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نيست
  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.من دچارتکررادرارمیشم جوری که بعدازدستشوییی حس میکنم مثانه خالی نشده وقتی میرم دستشویی فقط چن قطره ادرارمیادهمش مثانه م سنگینه . موقع ادرارکردن هیچ سوزشی ندارم ولی بعدازدستشوییی سوزش شروع میشه. ازبچگی تکررادارارداشتم تاالان که 33سالمه هرسال چن باردچارعفونت ادراری وتکررر میشم بااینکه بهداشت روخیلی رعایت میکنم ولی این مشکل همیشه بامنه. درطول روززیاددستشویی میرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ بايد نوار عَصّب مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت شما
    همسر من در تاریخ 93/11 سونو انجام داد با این گزارش :
    ابعاد کلیه راست 40*120 و کلیه چپ 35*120
    در کلیه راست یک سنگ با دیامتر10-9 در پل تحتانی کلیه مشاهده شد.
    وبقیه پارامترها را نرمال ذکر کرده.
    اما چون سال گذشته همسرم باردار بود پزشک اورولوژ در شهرمان فقط استفاده از سفکسیم را تجویز کرد و گفت بعد از زایمان پیگیر شویم ،بحمدالله زایمان الان چهارماه است که انجام شده ، همسرم درد در کلیه دارد و یک سونوی جدید به تاریخ 94/9/30 انجام دادیم با این گزارش:
    طول کلیه راست 102 میلیمتر با ضخامت غشا 14 میل و طول کلیه چپ 120 میل با ضخامت غشا 14 میل
    تصویر یک سنگ 9/2 میل در کالیس تحتانی کلیه راست رویت شد.
    بقیه موارد نرمال ذکر شده است.
    سوال اول :چرا ابعاد کلیه ها در هر سونوگرافی اینقدر فرق دارد؟(خیلی نگرانم دکتر)
    سوال دوم :برای پیگیری مراحل چه کنیم آیا با سنگ شکنی مشکل حل می شود و دستور شما برای همسرم چیست ؟
    نکته:"همسرم حدود هفده سال پیش بروی همین کلیه به علت سنگ عمل باز انجام داده "
    باتشکر از شما برادر گرامی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 6260 مشاهده پرسش
    سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون
    من دائم احساس میکنم دستشویی دارم ولی وقتی میرم سرویس اصلا احساس تخلیه شدن نمیکنم دائم این حس باهامه طوری که تا صبح سه بار یا بیشتر باید برم دستشویی خیلی خسته کننده شده از بس تو دستشویی میشینم زانو درد گرفتم یه بارم سوزش ادرار داشتم سونوگرافی رفتم گفت مثانه شما جرم گرفته مایعات بخور خوب میشی من یه قرص میخوام که خوبم کنه از سند گذاشتن خیلی میترسم متاهلم هستم راه درمان با دارو هم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید نوار عصب مثانه بگیرید فیلم من در این مورد در سایت است09351142080
  • تصویر کاربر مرضیه یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام پدر م60 سال دارد پارسال برج7 خون تو ادرار دیدن ازمایشات سیتولوژی ادرار و سونو انجام شد مشکلی نداشت بعد دکتر سیستوسکوپی کردن گفتن چند تا زخم خیلی ریز دیده شده tur انجام دادن 3ماه بهد مراجعه دوباره مشلی نبود 3 ماه بعدی گفتن رخمهای خیلی ریزتر از دفعه قبله باید tur بشه اما نمونه برداری هم نکردن به نطر شما تشخیص درسته//..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      باید مدارکتان را ببینم
  • تصویر کاربر عثمان شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر الان سی سالم حدودأ هشت ماه پیش جراحی فتق اینگوینتال داشتم الان یک هفته است انبادار یک شرکت ساختمانی هستم ایا حمل وسایل سنگین میتونه باعث عود بیماریم بشه حدودا تا چند کیلو وزن حمل کردن برام ایرادی نداره؟حدود ده روزی میشه که مشکل دفع ادار دارم همیشه حس میکنم نیاز به دفع دارم زمان جراحی یکبار از سوند استفاده کردم حدودا ده تا بیست ثانیه طول میکشه تا دفع ادرام شروع بشه در ضمن پدرم هم مشکل پروستات داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بار سنگين ضرر دارد
  • تصویر کاربر بهنام شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 913 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. مدتی هست که مادر من (سن 53 سال) میگه احساس میکنه که ادرارش کامل تخلیه نمیشه و بعد از هربار تخلیه احساس میکنه که باز هم باید دستشویی بره .نتایج سونوگرافی و آزمایشات به شرح زیرهستش:

    *** سونوگرافی کلیه و مثانه مورخه 94/02/13:
    کلیه راست به ابعاد 41*106 و کلیه چپ به ابعاد 43*114.سیستم پیلوکالیسیل کلیه ها دیلاته نیست.
    اکوی کورتیکو مدولاری طبیعی است.
    حدود کلیه ها منظم است.
    مثانه حجم و نمای طبیعی دارد ضخامت جدار آن طبیعی است.سنگ یا ضایعه تومورال در کلیه ها و مثانه دیده نشد.
    حجم مثانه پر 409 سی سی و حجم مثانه خالی 69 سی سی

    *** سونوگرافی کلیه مورخه 93/11/19:
    کلیه راست به ابعاد 42*95 و چپ به ابعاد 51*104 میلی متر
    سایز کلیه ها و ضخامت و اکوی کورتکس آنها طبیعی است.
    در سیستم پیلوکالیسیل و حالبها اتساع وجود ندارد.
    سنگ یا ضایعه فضاگیر در کلیه ها دیده نشد.
    حجم و ضخامت جدار مثانه عادی بوده و ضایعه ای در آن مشاهده نگردید.
    تصویر سونوگرافی ها هم پیوست است.

    -جناب آقای دکتر با توجه به اینکه مادرم این مشکل را بدلیل گرفتاری و مشغله های زیاد حدود سه سال پنهان کرده و الان هم به اصرار من حاضر به مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات و سونوگرافی شده ، خواهش میکنم لطف فرموده و راهنمایی بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      مشکلی نیست مال سن است
  • تصویر کاربر dew دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر
    میخواستم بپرسم ایا من میتونم یک مشاوره حضوری در مطب شما داشته باشم وایا حق ویزیت شامل ان میشود
    ممنون مشیم در امری من را یاری نمایین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      در خدمتم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر