جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تنگی محل اتصال حالب به مثانه یا تنگی uvj

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

محل اتصال حالب به مثانه در جایی قرار دارد که لوله حالب به مثانه متصل می شود؛ حالب لوله ای است که ادرار را از کلیه ها به سمت مثانه افراد هدایت می کند. تنگی محل اتصال حالب به مثانه یا UVJ در واقع مربوط به انسداد در همین ناحیه است.

تنگی محل اتصال حالب به مثانه چیست؟

uvj می تواند جریان ادرار به سمت مثانه را متوقف کند و در نتیجه ادرار به حالب و کلیه ها بر می گردد. در صورت بروز این اتفاق، لوله حالب و کلیه ها گشاد می شوند ( مشکل مگایوریتر و هیدرونفروز).

تنگی یک طرفه اتصال حالب به مثانه نیز دومین مشکل رایج است که مادرزادی بوده و از زمان کودکی تشخیص داده می شود. این مشکل معمولا در سونوگرافی های دوران بارداری بانوان تشخیص داده می شود.

هر ساله حدود 100 کودک با مشکل تنگی uvj به دنیا می آیند که توسط مراکز مختلف تحت درمان قرار می گیرند.

علائم و نشانه های تنگی uvj

تنگی uvj

به دلیل افزایش کاربرد آزمایش های تصویری در دوران بارداری بانوان، مشکل تنگی یا انسداد محل اتصال حالب به مثانه معمولا قبل از بروز هرگونه علائم مختلف، تشخیص داده می شود. در صورت مشاهده هرگونه گشادی حالب یا کلیه ها، جنین در حین بارداری و پس از به دنیا آمدن تحت نظر قرار گرفته می شود.

پس از به دنیا آمدن کودک، تصویربرداری و آزمایش های بیشتر می توانند وجود مشکل تنگی حالب را تایید کنند. کودکانی که کمی بزرگتر هستند، معمولا در ناحیه کمر یا پهلو درد دارند و با مشکل سنگ کلیه مواجه می شوند.

درد کودک ممکن است گاهی با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد. از جمله دیگر علائم مشکل تنگی حالب در ناحیه اتصال به مثانه می توان به ادرار خونی، عفونت مجاری ادرار ( که معمولا با تب همراه است )  و یا حتی درد در ناحیه شکم و معده اشاره داشت.

علت بروز  تنگی uvj

این مشکل معمولا در دوره شکل گیری و رشد جنین بروز پیدا می کند. در اکثر موارد، انسداد محل اتصال حالب به مثانه زمانی رخ می دهد که راه ارتباطی حالب با مثانه تنگ می شود. این مشکل ممکن است در اثر بافت های زخم شده، عفونت، پولیپ خوش خیم و یا سنگ های کلیه نیز در بدن افراد رخ دهد.

ارزیابی تنگی uvj و تشخیص آن

ارزیابی تنگی uvj و تشخیص آن

ممکن است کودک شما جهت انجام تشخیص نهایی تحت آزمایش های متعددی قرار گیرد و در نهایت وضعیت وی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در نتیجه پزشکان می توانند راهکار درمانی مناسب را انتخاب کنند. در ادامه نگاهی به آزمایش های کاربردی در این شرایط خواهیم داشت:

۱. سونوگرافی کلیه و مثانه ( RBUS )

در این پروسه از امواج صدا استفاده می شود و این امواج به سمت کلیه ها و مثانه هدایت خواهند شد. در نهایت می توان به کمک تصاویر خروجی این آزمایش، میزان درجه هیدرونفروز ( بزرگی کلیه ها ) را تشخیص داد.

۲. اسکن کلیه mag III

این آزمایش می تواند به ما نشان دهد هر کلیه تا چه حد کارکرد درستی دارد و همچنین میزان تنگی و انسداد نیز در نتایج آزمایش مشخص خواهد شد. از یک سوزن داخل وریدی در این آزمایش استفاده می شود تا محلول خاصی به نام ایزوتوپ به داخل رگ های کودک شما تزریق شود. این ایزوتوپ می تواند به پزشکان امکان رویت واضح تر کلیه ها را بدهد.

در این نوع از اسکن ، به کمک ماشین های بزرگی که قابلیت چرخشی دارند تصاویری از کلیه های کودک گرفته می شود. در اینجا نیز برای پیگیری آزمایش، کودک شما به یک سوزن درون وریدی و کاتتر نیاز خواهد داشت.

۳. آزمایش ام آر آی یا ام آر یو ( MRI/MRU  )

آزمایش ام آر آی یک پروسه تشخیصی بدون نیاز به اشعه های متعدد است که در آن از ترکیب یک آهنربای بزرگ، فرکانس های رادیویی و همچنین رایانه جهت تولید تصاویر جزئی و دقیق از بدن استفاده می شود. آزمایش اوروگرافی رزونانس مغناطیسی  می تواند تصاویری جزئی و مناسب از کلیه ها، یوریتر و مثانه فرد تولید کند.

برای این آزمایش نیز کودک به یک سوزن درون وریدی و کاتتر نیاز خواهد داشت. در صورتی که سن کودک پایین باشد و یا نتواند مدت زمان آزمایش را که معمولا حدود 40 دقیقه است تحمل کند، پزشکان از بیهوشی یا بی حسی موضعی استفاده می کنند.

درمان تنگی محل اتصال حالب به مثانه

هر ساله به صورت میانگین حدود 50 پروسه پیوند مجدد مجرای ادراری ( ureteral reimplantations ) در مراکز درمانی انجام می شود و هدف اصلی تیم های پزشکی، درمان مشکل تنگی uvj است تا بدین ترتیب کارکرد صحیح کلیه ها در بدن فرد حفظ شود.

در برخی شرایط که کارکرد کلیه در بدن فرد با مشکل مواجه شده باشد، به عمل جراحی نیاز است.در برخی کودکان ممکن است شاهد گشادی قابل توجه حالب و کلیه ها ( مگایوریتر و هیدرونفروز )‌ باشیم، اما کلیه کارکرد مناسبی داشته باشد و به خوبی تخلیه شود.

در این شرایط، پزشکان به کمک آزمایش های تصویری پرتکرار کودک را تحت بازبینی قرار می دهند.

یورتروستومی کوتانئوس دیستال

گشادی لوله یوریتر

آن دسته از نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند و گشادی لوله حالب زیادی داشته و کارکرد کلیوی آن ها بسیار ضعیف است باید یک پروسه درمانی خاص را پشت سر بگذارند. برای این دسته نوزادان انجام یورتروستومی کوتانئوس دیستال پیشنهاد می شود.

در این عمل جراحی لوله حالب به پوست نزدیک می شود تا بدین ترتیب ادرار آن به شکل آزادانه در داخل پوشک تخلیه شود. این کار به حالب و کلیه تحت تاثیر کمک می کند تا از شرایط التهاب خود خارج گردند. پس از گذشت حدود 18 ماه، لوله حالب دوباره در داخل مثانه جایگذاری می شود.

در برخی از موارد خاص، می توان تنگی و مشکل حالب را به شکل اندوسکوپی ( بدون نیاز به برش بر روی پوست ) مدیریت کرد. در این شرایط عمل جراحی کودک شما تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در حالی که کودک در خواب است، پزشک جراح از یک لیزر جهت باز کردن تنگی لوله حالب استفاده می کند.

او سپس از یک بالن جهت باز کردن ناحیه تنگ بهره می گیرد و یک تیوب کوچک و موقت را در آن ناحیه باقی خواهد گذاشت که به آن استنت می گویند. در نتیجه ادرار می تواند به خوبی از داخل کلیه ها به سمت مثانه تخلیه گردد.

پیوند مجدد مجرای حالب ادرار

پروسه جراحی جهت حل مشکل تنگی ناحیه اتصال حالب به مثانه (UVJ) ، پیوند مجدد مجرای ادراری نام دارد. این روش درمانی شامل برداشتن ناحیه مشکل ساز در حالب، کاهش اندازه آن و اتصال دوباره بافت به لوله حالب می شود.

در نوزادان کوچک این پروسه درمانی به کمک یک برش کوچک بر روی پوست پیگیری می گردد. جراحی هایی که کمترین میزان تهاجم را دارند، برای کودکانی که بیش از 6 ماه سن دارند در دسترس خواهند بود.

پیوند مجدد مجرای ادراری را می توان به شکل لاپاروسکوپی یا به روش لاپاروسکوپی همراه با ربات های دستیار انجام داد. در روشی که کمترین میزان تهاجم جراحی را دارد، پروسه درمانی با سه برش کوچک پوستی انجام می شود.

هر کدام از این برش ها به اندازه یک دانه برنج هستند؛ کاهش میزان برش های قابل رویت بر روی پوست و مدت زمان بهبود کوتاه تر از جمله مزایای این روش به حساب می آیند.

اما این روش برای تمامی کودکان گزینه مناسبی نیست. پزشک معالج می تواند با انجام آزمایش های متعدد و جلسات توجیهی، بهترین راهکار درمانی را انتخاب نماید.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

3.4/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۱۰ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    چهار ماهه عمل بای پس کردم..درد کلیه چپ داشتم و درد در آلت تناسلی و سوزش ادرار..رفتم دکتر و سونو..جواب سونو زده
    چند فوکوس اکوژن که مطرح کننده میکرو لیتاس هست مشاهده شده...
    سوال اولم: با درد سوزش تو آلت تناسلی و احساس کاذب ادار چه کنم
    سوال دوم:واسه درمان کلی چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ سابقه سنگ کلیه داشتید ؟ عکس سونو را مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام
    من ۱۶فروردین یه سیتی دادم که توی جوابش مشخص شد یه سنگ ۵ میلی در حالب گیر کرده که سری قرص و ورزش انجام دادم که در ۴ اردیبهشت توی سیتی مجدد مشخص شد سنگ ۴ میل شده ولی هنوز توی حالب هستش می خواستم ببینم باید tul کنم یا میشه صبر کرد تا دفع بشه
    میخواستم ببینم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام احتمالا تنگی حالب دارید با توجه به اینکه زمان زیادی گذشته بهتره tul کنید
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۱۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام پسرم که اکنون دو ونیم سال دارد از بدو تولد پزشکان متوجه هیدرونفروز کلیه چپ شدند که عددآن ۲۱دراخرین سونگرافی بوده .اما پزشک معالج دراخرین ویزیت دستور اسکن ایزوتوپ دادند اما مرکز انجام دهنده بی دقتی کردند وپزشک دستور ام آریو بدون تزریق دادند (باتوجه به سن تحت بیهوشی مختصراحتمالا)اما به خاطر همین که احتملا بیهوشی نیاز باشد مرکزی پیدا نکردیم اکر ممکن هست ادرس یه مرکز مطمئن بفرمایید که این کار رو انجام دهد.ممنون ازمحبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر مجیدباقری جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    عرض سلام وخسته نباشید.درسونوگرافی ابتدایی یکماه پیش سنگ باابعاد6میلیمتردرقسمت میانی کلیه راست مشهودبودوبعدازیکماه مصرف مایعات وفعالیت ورزشی سنگ درقسمت یووجی میباشدودرضمن درگزارش سونوهیدرونفروزخفیف درطرف کلیه راست رویت شد.اعلام گردیده ازنظرشما درحال حاضروباتوجه به گزارشات بهترین راه حل دفع سنگ چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      مصرف مایعات فراوان و طناب زدن
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    اینجانب ۳۶ ساله و دارای کلیه پلی کیستیک هستم این هفته تحت عمل جراحی pcnl کلیه راست برای خارج کردن سنگ ۶۰ میلیمتری و ۲۰ میلمتری قرار گرفتم و و برای کلیه چپ tul و DJ تعبیه کردن برای رفع انسداد سنگ حالب چپ وافتادن سنگ های کلیه چپ
    کلیه چپم داری سنگ های متعدد کوچکتر از ۹ میلیمترهست
    و برای کلیه چپم سنگ شکن تجویز کردن برای افتادن سنگ ها
    ایا سنگ شکن برای کلیه پلی کستیک ضرر دارد یا بلا مانع هست و میتوانم برم برای سنگ شکن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      TUL بهتره
  • تصویر کاربر ... پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، پسری مجرد 28 ساله هستم . به دلیل درد در کمر و پهلو و سوزش ادرار سونوگرافی دادم و یک سنگ 5.5 میلی در حالب چپ است و عفونت ادراری هم دارم ، آیا این سنگ قابل دفع هستش ، ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
  • تصویر کاربر مم جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام آیاوجودسنگ درuvj به قطر ۴میلیمتر خطر داردواین که وجود کیست به قطر ۱۷ میلیمتر درپروستات احتیاج به جراحی دارد.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      کیست نیاز به کاری ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Mohsen جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 376 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز
    جناب دکتر .بنده هیدرویورترونفروز خفیف در سمت چب دارم و سنگی ب قطر 10میل در uvjدیده شده
    خواستم بدونم دارویی هست من استفاده کنم ک دفع بشه ؟؟.عمل انجام ندم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سنگ با این اندازه باید tul شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ، سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرید جهت نوبت
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بهنام شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۳۹سالمه کلیه راستم هیدرونفروز خفیف داره کلیه چپم به ابعاد ۹۰در۴۳میلیمتر البته کوچکیه مادرزادی وباضخامت کورتکس ۱۰میلی متر وبا اکوی کورتیکال مختصر افزایش یافته وباحدود ناصاف میباشد یک سنگ به قطر ۹میلیمتر بدون استاز مجاور درکالیس میانی کلیه چپ مشهود است مثانه باضخامت جداری نرمال وفاقد سنگ وضایعه اینترالومینال میباشد out pouchingجدار مثانه درمحاذات uvjسمت چپ مشهود است پروستات به حجم تقریبی ۲۸سی سی وباحدود مشخص است پس ازتخلیه ادرار حدود ۵۰ سی سی رزیجورویت شد جهت بررسی تکمیلی vcuG توصیه میشود اقای دکتر یکم نگرانم الانم دوماه بیشتره تاموسوسیلین مصرف میکنم مخصوصا برای پرستات امکان داره که عمل بشه یا باقرص خوب میشه اگه راهنمایی کنید ممنون میشم اگه زیاد حاد باشه نوبت بگیرم برسم خدمتتون از زنجان مزاحم شدم البته یه چند تا هم سونو گرافی دارم میفرستم خدمتتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      برای بررسی بهتر باید سی تی اسکن انجام شود، دقت سونوگرافی پایین است
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام،بنده ۲۷ سال دارم
    مهر ۹۸ سونوگرافی دادم،سنگ کلیه ۳ میل مثانه چپ مشاهده شد،دکتر فقط مصرف زیاد مایعات را تجویز کرد،چند ماهی هست تکرر ادرار پیدا کردم و همش احساس ادرار دارم.
    میخواستم ببینم ربطی به سنگ کلیه داره یا نه؟
    تاحالا درد شدیدی مبنی بر اینکه بخوام سنگی دفع کنم نداشتم.
    پیشنهادی برای دفع این سنگ دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      جواب داده شده
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر