جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تنگی محل اتصال حالب به مثانه یا تنگی uvj

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

محل اتصال حالب به مثانه در جایی قرار دارد که لوله حالب به مثانه متصل می شود؛ حالب لوله ای است که ادرار را از کلیه ها به سمت مثانه افراد هدایت می کند. تنگی محل اتصال حالب به مثانه یا UVJ در واقع مربوط به انسداد در همین ناحیه است.

تنگی محل اتصال حالب به مثانه چیست؟

uvj می تواند جریان ادرار به سمت مثانه را متوقف کند و در نتیجه ادرار به حالب و کلیه ها بر می گردد. در صورت بروز این اتفاق، لوله حالب و کلیه ها گشاد می شوند ( مشکل مگایوریتر و هیدرونفروز).

تنگی یک طرفه اتصال حالب به مثانه نیز دومین مشکل رایج است که مادرزادی بوده و از زمان کودکی تشخیص داده می شود. این مشکل معمولا در سونوگرافی های دوران بارداری بانوان تشخیص داده می شود.

هر ساله حدود 100 کودک با مشکل تنگی uvj به دنیا می آیند که توسط مراکز مختلف تحت درمان قرار می گیرند.

علائم و نشانه های تنگی uvj

تنگی uvj

به دلیل افزایش کاربرد آزمایش های تصویری در دوران بارداری بانوان، مشکل تنگی یا انسداد محل اتصال حالب به مثانه معمولا قبل از بروز هرگونه علائم مختلف، تشخیص داده می شود. در صورت مشاهده هرگونه گشادی حالب یا کلیه ها، جنین در حین بارداری و پس از به دنیا آمدن تحت نظر قرار گرفته می شود.

پس از به دنیا آمدن کودک، تصویربرداری و آزمایش های بیشتر می توانند وجود مشکل تنگی حالب را تایید کنند. کودکانی که کمی بزرگتر هستند، معمولا در ناحیه کمر یا پهلو درد دارند و با مشکل سنگ کلیه مواجه می شوند.

درد کودک ممکن است گاهی با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد. از جمله دیگر علائم مشکل تنگی حالب در ناحیه اتصال به مثانه می توان به ادرار خونی، عفونت مجاری ادرار ( که معمولا با تب همراه است )  و یا حتی درد در ناحیه شکم و معده اشاره داشت.

علت بروز  تنگی uvj

این مشکل معمولا در دوره شکل گیری و رشد جنین بروز پیدا می کند. در اکثر موارد، انسداد محل اتصال حالب به مثانه زمانی رخ می دهد که راه ارتباطی حالب با مثانه تنگ می شود. این مشکل ممکن است در اثر بافت های زخم شده، عفونت، پولیپ خوش خیم و یا سنگ های کلیه نیز در بدن افراد رخ دهد.

ارزیابی تنگی uvj و تشخیص آن

ارزیابی تنگی uvj و تشخیص آن

ممکن است کودک شما جهت انجام تشخیص نهایی تحت آزمایش های متعددی قرار گیرد و در نهایت وضعیت وی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در نتیجه پزشکان می توانند راهکار درمانی مناسب را انتخاب کنند. در ادامه نگاهی به آزمایش های کاربردی در این شرایط خواهیم داشت:

۱. سونوگرافی کلیه و مثانه ( RBUS )

در این پروسه از امواج صدا استفاده می شود و این امواج به سمت کلیه ها و مثانه هدایت خواهند شد. در نهایت می توان به کمک تصاویر خروجی این آزمایش، میزان درجه هیدرونفروز ( بزرگی کلیه ها ) را تشخیص داد.

۲. اسکن کلیه mag III

این آزمایش می تواند به ما نشان دهد هر کلیه تا چه حد کارکرد درستی دارد و همچنین میزان تنگی و انسداد نیز در نتایج آزمایش مشخص خواهد شد. از یک سوزن داخل وریدی در این آزمایش استفاده می شود تا محلول خاصی به نام ایزوتوپ به داخل رگ های کودک شما تزریق شود. این ایزوتوپ می تواند به پزشکان امکان رویت واضح تر کلیه ها را بدهد.

در این نوع از اسکن ، به کمک ماشین های بزرگی که قابلیت چرخشی دارند تصاویری از کلیه های کودک گرفته می شود. در اینجا نیز برای پیگیری آزمایش، کودک شما به یک سوزن درون وریدی و کاتتر نیاز خواهد داشت.

۳. آزمایش ام آر آی یا ام آر یو ( MRI/MRU  )

آزمایش ام آر آی یک پروسه تشخیصی بدون نیاز به اشعه های متعدد است که در آن از ترکیب یک آهنربای بزرگ، فرکانس های رادیویی و همچنین رایانه جهت تولید تصاویر جزئی و دقیق از بدن استفاده می شود. آزمایش اوروگرافی رزونانس مغناطیسی  می تواند تصاویری جزئی و مناسب از کلیه ها، یوریتر و مثانه فرد تولید کند.

برای این آزمایش نیز کودک به یک سوزن درون وریدی و کاتتر نیاز خواهد داشت. در صورتی که سن کودک پایین باشد و یا نتواند مدت زمان آزمایش را که معمولا حدود 40 دقیقه است تحمل کند، پزشکان از بیهوشی یا بی حسی موضعی استفاده می کنند.

درمان تنگی محل اتصال حالب به مثانه

هر ساله به صورت میانگین حدود 50 پروسه پیوند مجدد مجرای ادراری ( ureteral reimplantations ) در مراکز درمانی انجام می شود و هدف اصلی تیم های پزشکی، درمان مشکل تنگی uvj است تا بدین ترتیب کارکرد صحیح کلیه ها در بدن فرد حفظ شود.

در برخی شرایط که کارکرد کلیه در بدن فرد با مشکل مواجه شده باشد، به عمل جراحی نیاز است.در برخی کودکان ممکن است شاهد گشادی قابل توجه حالب و کلیه ها ( مگایوریتر و هیدرونفروز )‌ باشیم، اما کلیه کارکرد مناسبی داشته باشد و به خوبی تخلیه شود.

در این شرایط، پزشکان به کمک آزمایش های تصویری پرتکرار کودک را تحت بازبینی قرار می دهند.

یورتروستومی کوتانئوس دیستال

گشادی لوله یوریتر

آن دسته از نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند و گشادی لوله حالب زیادی داشته و کارکرد کلیوی آن ها بسیار ضعیف است باید یک پروسه درمانی خاص را پشت سر بگذارند. برای این دسته نوزادان انجام یورتروستومی کوتانئوس دیستال پیشنهاد می شود.

در این عمل جراحی لوله حالب به پوست نزدیک می شود تا بدین ترتیب ادرار آن به شکل آزادانه در داخل پوشک تخلیه شود. این کار به حالب و کلیه تحت تاثیر کمک می کند تا از شرایط التهاب خود خارج گردند. پس از گذشت حدود 18 ماه، لوله حالب دوباره در داخل مثانه جایگذاری می شود.

در برخی از موارد خاص، می توان تنگی و مشکل حالب را به شکل اندوسکوپی ( بدون نیاز به برش بر روی پوست ) مدیریت کرد. در این شرایط عمل جراحی کودک شما تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در حالی که کودک در خواب است، پزشک جراح از یک لیزر جهت باز کردن تنگی لوله حالب استفاده می کند.

او سپس از یک بالن جهت باز کردن ناحیه تنگ بهره می گیرد و یک تیوب کوچک و موقت را در آن ناحیه باقی خواهد گذاشت که به آن استنت می گویند. در نتیجه ادرار می تواند به خوبی از داخل کلیه ها به سمت مثانه تخلیه گردد.

پیوند مجدد مجرای حالب ادرار

پروسه جراحی جهت حل مشکل تنگی ناحیه اتصال حالب به مثانه (UVJ) ، پیوند مجدد مجرای ادراری نام دارد. این روش درمانی شامل برداشتن ناحیه مشکل ساز در حالب، کاهش اندازه آن و اتصال دوباره بافت به لوله حالب می شود.

در نوزادان کوچک این پروسه درمانی به کمک یک برش کوچک بر روی پوست پیگیری می گردد. جراحی هایی که کمترین میزان تهاجم را دارند، برای کودکانی که بیش از 6 ماه سن دارند در دسترس خواهند بود.

پیوند مجدد مجرای ادراری را می توان به شکل لاپاروسکوپی یا به روش لاپاروسکوپی همراه با ربات های دستیار انجام داد. در روشی که کمترین میزان تهاجم جراحی را دارد، پروسه درمانی با سه برش کوچک پوستی انجام می شود.

هر کدام از این برش ها به اندازه یک دانه برنج هستند؛ کاهش میزان برش های قابل رویت بر روی پوست و مدت زمان بهبود کوتاه تر از جمله مزایای این روش به حساب می آیند.

اما این روش برای تمامی کودکان گزینه مناسبی نیست. پزشک معالج می تواند با انجام آزمایش های متعدد و جلسات توجیهی، بهترین راهکار درمانی را انتخاب نماید.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

3.4/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام و درود دکتر جان بنده یه سنگ 11میل داشتم سنگ شکن برون اندامی انجام دادم اما الان یک سنگ 5.5میل در انتهای لوله حالب هست uvj آیا امکان دفع ان چقدر هست با ورزش و مایعات زیاد و آیا محلول پتاسیم سیترات می‌تونه مؤثر باشه ؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، بله پارو میتونه موثر باشه، اگر سنگ با داروی تامسولوسین دفع نشد، باید عمل شوید
  • تصویر کاربر ذراتی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من اهواز هستم سنو و سیتی اسکن کردم یک سنگ 4میل اول حالب در کلیه دارم حدود سه هفته گذشته به نظر شما با مصرف مایعات و ورزش این سنگ دفع میشود دکتر گفته باید عمل pul لیزر انجام بدم آیا با سنگ شکن میشه سنگ انداخت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      مایعات زیاد استفاده کنید ۹۰ در صد دفع خواهد شد
  • تصویر کاربر شاهین جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من دارای سنگ کلیه در ناحیه یک سوم بالایی لوله حالب هستم در اردبیل اقدام به شکستن سنگ با اشعه نمودم اما چون دیده نمی شد‌موفق نشدند بعد از آن با لوله های از طریق مجرا با بیهوشی انجام دادم اما دکتر نتوانستند به علت تنگی لوله حالب که گفتند مادر زادی هست نتوانستند سنگ را بشکنند چه راه حلی پیشنهاد میکنید و اینکه با مراجعه به شما ایا قابل حل هست یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      عکس IVPبگیرید ببینم
  • تصویر کاربر سعیده دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    دکتر من مجرد ۳۳ ساله خانم هستم
    حدود ۲ ماهی است که در ادرارم خون وجود داره که بیشتر به صورت قهوه ای رنگ ااست اما یه روزهایی هم اصلا چیزی دیده نمیشود
    که در این فاصله دو بار به متخصص مراجعه کردم که دکتر چون هنوز مقداری عفونت در ادرار بود ۳۰ عدد قرص فلوکساسین تجویز و بعد از ۳ روز آزمایش را تکرار کردم اما باز هموگلبین موجود در خون ۱۵۰ بود آخرین آزمایش را ارسال میکنم.نظر دکتر این بود که بعد از مصرف داروها اگر میزان خون پایین نیامد سی تی و بعد سیستوسکوپی انجام بدهم.البته من قبلا سونوگرافی انجام دادم که نرمال بوده.با توجه به اینکه مقداری ترشحات هم دارم این میتونه مرتبط باشه و آیا نیاز است غیر از دکتر اورولوژ به دکتر زنان هم مراجعه کنم؟و آیا خطرناک است.و آیا این درست بوده که من ۳ روز بعد از اتمام داروها این آزمایش را انجام دادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      سونوگرافی نیز انجام دهید بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر سعیده شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام مجدد
      دکتر جان من سونوگرافی را حدود دو ماه پیش انجام دادم یعنی دقیقا همان موقع که همین میزان خون در ادرارم بود فقط تفاوتی که داشت این بود که سمت چپم کمی احساس درد نیکردم اما الان حدودا یک ماهی است که دردی ندارم.آیا نیاز هست سونو را مجدد تکرار کنم؟با طبق توصسه پزشک سی تی اسکن و سیستوسکوپی انجام بدهم.و با توحه به میزان کم عفونت در آخرین آزمایش آیا ممکن است این خونریزی هنوز از عفونت باشد؟لطفا در صورت امکان پاسخ کامل تری ارائه دهید
    3. تصویر کاربر سعیده شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام مجدد
      دکتر جان من سونوگرافی را حدود دو ماه پیش انجام دادم یعنی دقیقا همان موقع که همین میزان خون در ادرارم بود فقط تفاوتی که داشت این بود که سمت چپم کمی احساس درد نیکردم اما الان حدودا یک ماهی است که دردی ندارم.آیا نیاز هست سونو را مجدد تکرار کنم؟با طبق توصسه پزشک سی تی اسکن و سیستوسکوپی انجام بدهم.و با توحه به میزان کم عفونت در آخرین آزمایش آیا ممکن است این خونریزی هنوز از عفونت باشد؟لطفا در صورت امکان پاسخ کامل تری ارائه دهید
    4. تصویر کاربر سعیده شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    6. تصویر کاربر سعیده یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بسیار عالی ممنون از پاسخ دهی خوبتون.
      پس فعلا نیازی به سی تی اسکن نیست درسته؟و اینکه عدد بالای سلول های خونی که ۱۵۰ هست نیز ممکن است طبیعی باشد؟سونوگرافی گویای همه چیز است؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بهتر است سی تی با نزریق انجام دهید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر dehghani دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    پدر من سرطان پروستات داشته پروستاتو کلا برداشته بعد پرتو درمانی هم انجام داده الان بعداز سه سال بی اختیاری ادرار داره میشه بگید چیکار کنیم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      این درمان مدارد
  • تصویر کاربر روح یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2813 مشاهده پرسش
    سلام و خداقوت آقای دکتر کرمی .. جسارتا" بنده از حدود سه ماه پیش احساس کردم در قسمت میانی و داخل آلت تناسلی ام یک گره یا سفتی احساس کردم که در اثر لمس کردن و احساس درد متوجه آن شدم . البته فقط وقتی آلت بزرگتر میشه و تحت فشار قرار میگیره ، احساس درد داره .. طی یکی دو هفته گذشته گره ای دیگر هم کنارش احساس میکنم ، ظاهرا" مشکلی در خروج ادرار ندارم البته فعلا". لطف بفرمائید راهنمایی ام کنید . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو كنيد احتمالا پيروني است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر