جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عفونت کلیه ها چه می دانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیماری های کلیه و ترس از نارسا و کم کار شدن کلیه ها نگرانی عمده بیمارانی است که در مطب و بیمارستان به اینجانب مراجعه می کنند. یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. با کمی تأمل به این نگرانی در می یابیم که این دلواپسی کاملاً به جاست چرا که وقتی گرفتاری های بیمارانی که به علت بیماری های مختلف، کلیه ها یشان را از دست داده اند را در بیمارستان ها و مطب می بینیم به اهمیت بیشتر این نگرانی و لزوم اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های کلیه و حفظ این قسمت از اعضای بدن که نقش کلیدی در بدن دارند را پی می بریم.

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها درمان عفونت ادراری جزء اورژانس های ارولوژی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع به شرح تفضیلی عفونت کلیه می پردازیم.

کلیه

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

راه های حمله باکتری به کلیه ها عبارتند از:

  • از راه خون
  • از راه انتشار به ارگان های آلوده از قبیل آبسه و عفونت های دور کلیه
  • از راه ادراری که باکتری از سوراخ مجرای ادرار وارد مجرا و مثانه و سپس به کلیه ها می رسد که این راه شایعترین مسیر درگیری کلیه ها و عفونت است.

خطر عفونت کلیه در این افراد

افرادی که بیشتر در خطر عفونت کلیه از طریق سوراخ مجرای ادراری هستند عبارتند از:

  • خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی می شود.
  • بچه های دارای برگشت ادراری که در این افراد به علت برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها ادرار عفونی باکتری را به کلیه ها رسانده و باعث عفونت کلیه و آسیب به آن می گردد که امروزه شایعترین علت از کارافتادن کلیه و آسیب کلیه های اطفال، برگشت ادرار از مثانه به کلیه یا ریفلاکس و عفونت کلیه ثانویه به این این برگشت ادراری می باشد.
  • افرادی که مبتلا به عفونت های مقاربتی از قبیل سوزاک ، سیفلیس و ایدز و … می باشند که در این جا به علت آلوده شدن مجرا باکتری آرام آرام به طرف کلیه ها حرکت و با عفونت کلیه آن را درگیر و تخریب می کند.

علائم و نشانه های عفونت کلیه ها چیست؟

کیست ساده کلیه

عفونت کلیه به دو نوع حاد و ناگهانی و مزمن تقسیم می شود.

علائم و نشانه های عفونت حاد کلیه ها عبارتند از:

  • تب بالای ˚39
  • لرز شدید
  • درد پهلو سه علامت عفونت کلیه می باشند

علائم دیگر شامل تغییر رنگ ادرار و کدر شدن آن، بدبوشدن ادرار، تکرر ادراری، سوزش ادرار و خون در ادرار می باشد. در بچه ها و نوزادان علاوه بر علائم فوق بی حالی و عدم شیرخوردن و عدم مکیدن پستان مادر می تواند علائم عفونت کلیه باشد. در سنین پائین و در بچه ها کاهش وزن و عدم رشد بچه ها می تواند نشانه عفونت کلیه باشد.

آیا عوامل زمینه ای و مستعد کننده عفونت ادراری وجود دارد؟

بله وجود دارد. عوامل به شرح زیر است:

  • کاهش قدرت ایمنی بدن در سرطان ها، ایدز و بیماری های مزمن
  • برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها مخصوصاً در اطفال
  • وجود انسداد در مسیر خروجی ادرار از کلیه ها به عنوان مثانه در بزرگی پروستات، تنگی مجرای ادرار ، تنگی لوله حالب در محل اتصال آن به کلیه و مثانه
  • مثانه عصبی که ادرار فرد کامل خارج نمی شود و به صورت ادرار باقیمانده در مثانه می ماند
  • حاملگی در خانم ها از عوامل مستعد کننده عفونت کلیه ها می باشد.

در صورت عفونت کلیه ها چکار باید بکنیم؟

در صورت مشاهده تب و لرز، درد پهلو، سوزش و تکرر ادرار، بدبو شدن و تغییر رنگ ادرار بلافاصله به پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه نمائید تا با درمان به موقع از آسیب به کلیه هایتان جلوگیری نمائید.

درمان عفونت کلیه

دکتر معالجتان در مراجعه بلافاصله آزمایش و کشت ادرار و خون را درخواست خواهد کرد. مطمئن ترین و بهترین روش درمانی بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی تا زمان قطع تب و بهبودی علائم می باشد. مصرف مایعات زیاد و تجویز سرم و مسکن و تب بر و استراحت از اقدامات بعدی درمانی است.

  نوشیدن آب برای پیشگیری از عفونت کلیه

توصیه پایانی

  • رعایت بهداشت فردی و جنسی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت کلیه ها است.
  • در صورت وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال حتماً با مراجعه به جراح کلیه و مجاری ادراری و به صورت منظم تحت نظر دکتر خودتان باشید.
  • عوامل زمینه ای از قبیل سنگ های انسدادی کلیه و تنگی های مادرزادی و اکتسابی کلیه را به موقع درمان کنید.
  • چکاب منظم هر 6 ماه کلیه ها و مجاری ادراری را فراموش نکنید.
  • در صورت مشاهده علائم ذکر شده عفونت کلیه سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.
  • مصرف مایعات و مخصوصاً هر 2 ساعت یک لیوان آب جهت جلوگیری از عفونت کلیه بسیار کمک کننده است.
  • در صورت عدم تخلیه مثانه و ادرار باقیمانده بالا حتماً زیر نظر پزشک متخصص کلیه آن را درمان کنید.

در پایان هر سوالی داشتید در قسمت پرسش و پاسخ مطرح فرمائید تا بلافاصله جواب را تقدیم نمایم.

آیا عفونت کلیه خطرناک است؟

عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و اگر به‌ درستی درمان نشود، می‌ تواند به طور دائم به کلیه‌ های شما آسیب برساند. ( باکتری‌ ها می‌توانند به جریان خون سرایت کنند و باعث عفونت تهدید کننده برای شما شوند)

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (94 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سالار شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پدرم سونوگرافی کردن به جهت سوزش و تکرر ادرار متوجه شدیم مشکلشون سنگ ۷ میل در کلیه چپه آیا سنگ ۷ میل قابل تجزیه شدن هست با نوشیدن مایعات فراوان و اینکه به خاطر بیماری کرونا از اومدن به مطب میترسم خودم بهشون قطره سنگکل دادم از ۲ اسفند تا حالا ،یک هفته دادم دوباره ماه فروردین یک هفته دیگه میگن قطع و وصل ادرارشون خیلی بهتر شده ،ضمن اینکه پدرم همیشه کراتینشون نرمال نرمال بود تو اسفند ماه آزمایش دادن یک واحد بالا بود
    میشه لطفا راهنمایی بکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، سنگ ۷میل در کلیه نیاز به عمل ندارد، مصرف مایعات فراوان و سنکول موثر است
  • تصویر کاربر پارسا دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من درد وحشتناکی تو کلیم گرفتم رفتم دکتر عمومی و سونوگرافیو ازمایش خون و ادرار دادم
    2تا سنگ 6٫10 میل دارم که تازه فهمیدیم
    و ازمایش ادرارم خون مشاهده نشده
    یه سوال داشتم من الان درد وحشتناک دارم و وقتی مایعات میخورم دردم 2برابر میشه . مشکل از چیه
    ممنون از زحماتتون سلام اقای دکتر
    من درد وحشتناکی تو کلیم گرفتم رفتم دکتر عمومی و سونوگرافیو ازمایش خون و ادرار دادم
    2تا سنگ 6٫10 میل دارم که تازه فهمیدیم
    و ازمایش ادرارم خون مشاهده نشده
    یه سوال داشتم من الان درد وحشتناک دارم و وقتی مایعات میخورم دردم 2برابر میشه . مشکل از چیه
    ممنون از زحماتتون
    1. تصویر کاربر پارسا شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اقای دکتر میشه جواب بدین؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت پروفسور کرمی گرامی بنده قبلا درقسمت از دکتر بپرسید مزاحم جنابعالی شدم وسپاس فراوان از اینکه جواب دادید مشکلم درد درپهلوها بیشتر درشب وصبح که ازخواب بیدارمی شوم بود درضمن سندروم ترنر هم داشتم درضمن اقای دکتر دو روز هست که در دفع ادرارم هم مشکل دارم یعنی آب که میخورم احساس ادارار دارم ولی زمانی که دستشویی میروم خیلی کم ادرار میکنم فرمودید عکس وجوابش را براتون ارسال کنم ممنون میشم اگر باز هم پاسخ بنده رالطف کنید وبدهید سپاسگزار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر ، من سابقه سنگ کلیه رو دارم . الان یکی دو هفته بود درد شدید در کلیه چپ داشتم که با مسکن تحمل کردم ولی بعد از درد شدید رفتم سونو گفتن سنگ ۷میل داری نزدیک حالب که با ورزش و طناب زدن قابل دفع هست. داروی خاصی هم نداد . سوال این بود که من الان چیکار باید بکنم؟
    عکس سونو و دارو رو هم دارم بفرستم.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سونو جدید بگیرید ببینیم دفع شده یا نه
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      آقای دکتر ما از شما سوال کردیم حداقل اندازه ده هزار تومان که گرفتی جواب بده ، اینو که شما گفتی همینو همه میدون و احتیاج به دکتر دیگه ندارن . فکر نمیکنم شما از ترک های با اصالت باشید . من خودم ترکم ولی خیلی مرام معرفت میخواهد اینطوری کلاهبرداری اونم توسط یه دکتر خیلی بعیده .توی این وضع کروواسی که دست ما از متخصص ها کوتاه گفتم شاید شما که اصالت ترک دارید شاید جواب درست بگیرم. ولی صد حیف صد حیف. با این جوابتان نشان دادید که واقعا جوامع پزشکی ما فقط به فکر مادیات هستند و بس . ما که راضی نیستیم خدا هم راضی نباشه . جمع کن ببینیم به کجا میخواهی برسی . امیدوارم بخونی و خوب فکر کنی .
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خلیلی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام دکتر کرمی وقتتون بخیر وخوشی...آقای دکتر کرمی ازتون خواهش میکنم با خوندن پیامم جواب بنده حقیر رو بدیدومن ازشمال کشور مازندران پیام میدم...پدرم 64سال سن داره فشار ودیابت داره ولی دیابت گاهی اوقات خوب وگاهی اوقات بالا میره دیابتی که انسولین بزنه نیست با قرص تحت کنترله... ودوهفته هستش فشارش اذیتش میکنه وبالا میره وقندش افت میکنه وتوی این اوضاع کرونا اصلا دکتری متخصص نیست که ببریم پیشش جز دکتر عمومی ودر حدی نیستن که جوابگو پدرم باشن وما با این اوضاع داریم ازش داخل خونه نگهداری میکنیم واینکه ازمایش پزشک عمومی نوشته وبا انجام ازمایش اوره 57و کراتینین2.19 هستش...وهمچنین قبلا پزشکی متخصص داخل شهرمون بود گفتن پروستات هم دارن اما باقرص تحت کنترله وگفتن اصلا نیاز به جراحی نداره...به نظرتون چه باید کرد؟آیا وضعیت پدرم حاده از دید شما؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      كليه كم كار شده بايد به دكتر نفرولوگ مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر رونیا جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    امروز بعلت درد شدید زیر شکم سمت چپ و پهلو به اورژانس مراجعه کردم و سونوگرافی شدم که شرح ان بصورت زیر میباشد.
    هیدرونفروز خفیف در کلیه چپ مشهود است.
    سنگی به ابعاد 6*4.5mm در دیستال چپ، درفاصله 14mm از دهانه U. V. J مشاهده شد.
    مثانه ضخامت جداری نرمال دارد و فاقد ضایعه پاتولوژیک است. در دیستال حالب راست سنگ رویت نشد. پروتروژن خفیف دیستال حالب چپ به دیواره مثانه مطرح کننده ورتروسل مشهود است.
    سنگریزه به قطر 3mmدر قسمت تحتانی سیستم کلیه راست دیده شد. هیدرونفروز در کلیه راست رویت نشد.
    کلیه ها سایز واکوی نرمال دارند. (RK:102mm و LK: 117mm)افتراق کورتیکومدولری و ضخامت قشری کلیه ها در حد نرمال است.
    لطفا راهنمایی کنین چکار کنم اینجا بعلت تعطیلات کرونا متخصص پیدا نکردم🙏
    1. تصویر کاربر رونیا سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام
      ببخشید پاسخ سوالمو تلگرام نوشته ک دادین ولی پیدا نکردن تو سایت
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      09351142080 بايد بياييد اين سنگرا بشكنم كليه ات را خراب ميكند
    3. تصویر کاربر رونیا جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام دکتر
      من راهم دوره از شهرستانهای اردبیل هستم اینجا امکاناتش نیس
      آیا امکان دفعش هست با چند روز ورزش و پیاده روی کردن و مایعات خوردن. یا حتما باید برم سنگ شکنی؟
      و اینکه این سنگ دردقیقا حالب گیر کرده؟ این uvjچیه؟ و سی تی اسکن لازمه برم؟
      ممنون بابت پاسخگویی سریع و اینچنین امکاناتتون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باید دفع نشد عمل تی یو ال کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حداد پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام
    سونوگرافی کلیه هام را برایتان ارسال نموده احساس درد در پشت سمت راست دارم همچنین دفعات دفع ادراری زیاد است و گاهی احساس سوزش دارم دکتر
    عمومی پیشنهاد کرده به متخصص مراجعه نمایم لطفا راهنمایی نمایید
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      از كليه سونوكرافي كنيد بفرستيد
    2. تصویر کاربر حداد سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام
      آقای دکتر در ربات تلگرام ارسال کردم
      حجم این بخش خیلی کم است امکان ارسال نیست ایمیلی موجود هست که ارسال نمایم
      ممنون
    3. تصویر کاربر حداد سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      ببخشید جناب دکتر
      سونوگرافی را در دایرکت اینستاگرام شما ارسال کردم
      حجم بالایی امکان ارسال اینجای نبود
      ممنونم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      همینجا گزارشش را بفرستید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر الی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر من هفته گذشته با درد پهلو به دکتر مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی متوجه شدم یک سنگ سه میلی قسمت تحتانی کلیه سمت چپ وجود دارد مایعات و سنگ کل مصرف کردم اما نمیتونم تشخیص بدم سنگ دفع شده یا نه چون درد زیادی ندارم ولی صبح ها ادرارم طول میکشه تا تخلیه بشه میخواستم بپرسم تا کی باید درمان خانگی انجام بدم و ایا لازم نیست مجدد به پزشک مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      با مصرف ۲ساعت یک لیوان اب دفع میشود
  • تصویر کاربر Mud1358 پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    با سلام.من از 11 فروردین احساس درد شدید پشتم دارم چون قبلا" سابقه سنگ کلیه دارم احتمال میدم مجدد سنگ دارم حالت تهوع هم دارم امروز یک CT گرفتم ولی تا شنبه هفته آینده باید برای تفسیر صبر کنم اگه ممکنه راه حلی تا اون موقع بدید تا درد و تهوع من کم بشه.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      گزارش سی تی را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر کاملی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    همسرم پیوند کلیه هستن و چند روزی در باسن درد داشتن که امروز رفع شده و انگشت بزرگ پایش درد شدیدی دارد
    آیا این دردها به کلیه مربوط می شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سونو گرافی وازمایش کراتینین بدهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر