جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عفونت کلیه ها چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیماری های کلیه و ترس از نارسا و کم کار شدن کلیه ها نگرانی عمده بیمارانی است که در مطب و بیمارستان به اینجانب مراجعه می کنند. یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. با کمی تأمل به این نگرانی در می یابیم که این دلواپسی کاملاً به جاست چرا که وقتی گرفتاری های بیمارانی که به علت بیماری های مختلف، کلیه ها یشان را از دست داده اند را در بیمارستان ها و مطب می بینیم به اهمیت بیشتر این نگرانی و لزوم اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های کلیه و حفظ این قسمت از اعضای بدن که نقش کلیدی در بدن دارند را پی می بریم.

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها درمان عفونت ادراری جزء اورژانس های ارولوژی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع به شرح تفضیلی عفونت کلیه می پردازیم.

کلیه

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

راه های حمله باکتری به کلیه ها عبارتند از:

  • از راه خون
  • از راه انتشار به ارگان های آلوده از قبیل آبسه و عفونت های دور کلیه
  • از راه ادراری که باکتری از سوراخ مجرای ادرار وارد مجرا و مثانه و سپس به کلیه ها می رسد که این راه شایعترین مسیر درگیری کلیه ها و عفونت است.

خطر عفونت کلیه در این افراد

افرادی که بیشتر در خطر عفونت کلیه از طریق سوراخ مجرای ادراری هستند عبارتند از:

  • خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی می شود.
  • بچه های دارای برگشت ادراری که در این افراد به علت برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها ادرار عفونی باکتری را به کلیه ها رسانده و باعث عفونت کلیه و آسیب به آن می گردد که امروزه شایعترین علت از کارافتادن کلیه و آسیب کلیه های اطفال، برگشت ادرار از مثانه به کلیه یا ریفلاکس و عفونت کلیه ثانویه به این این برگشت ادراری می باشد.
  • افرادی که مبتلا به عفونت های مقاربتی از قبیل سوزاک ، سیفلیس و ایدز و … می باشند که در این جا به علت آلوده شدن مجرا باکتری آرام آرام به طرف کلیه ها حرکت و با عفونت کلیه آن را درگیر و تخریب می کند.

علائم و نشانه های عفونت کلیه ها چیست؟

کیست ساده کلیه

عفونت کلیه به دو نوع حاد و ناگهانی و مزمن تقسیم می شود.

علائم و نشانه های عفونت حاد کلیه ها عبارتند از:

  • تب بالای ˚39
  • لرز شدید
  • درد پهلو سه علامت عفونت کلیه می باشند

علائم دیگر شامل تغییر رنگ ادرار و کدر شدن آن، بدبوشدن ادرار، تکرر ادراری، سوزش ادرار و خون در ادرار می باشد. در بچه ها و نوزادان علاوه بر علائم فوق بی حالی و عدم شیرخوردن و عدم مکیدن پستان مادر می تواند علائم عفونت کلیه باشد. در سنین پائین و در بچه ها کاهش وزن و عدم رشد بچه ها می تواند نشانه عفونت کلیه باشد.

آیا عوامل زمینه ای و مستعد کننده عفونت ادراری وجود دارد؟

بله وجود دارد. عوامل به شرح زیر است:

  • کاهش قدرت ایمنی بدن در سرطان ها، ایدز و بیماری های مزمن
  • برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها مخصوصاً در اطفال
  • وجود انسداد در مسیر خروجی ادرار از کلیه ها به عنوان مثانه در بزرگی پروستات، تنگی مجرای ادرار ، تنگی لوله حالب در محل اتصال آن به کلیه و مثانه
  • مثانه عصبی که ادرار فرد کامل خارج نمی شود و به صورت ادرار باقیمانده در مثانه می ماند
  • حاملگی در خانم ها از عوامل مستعد کننده عفونت کلیه ها می باشد.

در صورت عفونت کلیه ها چکار باید بکنیم؟

در صورت مشاهده تب و لرز، درد پهلو، سوزش و تکرر ادرار، بدبو شدن و تغییر رنگ ادرار بلافاصله به پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه نمائید تا با درمان به موقع از آسیب به کلیه هایتان جلوگیری نمائید.

درمان عفونت کلیه

دکتر معالجتان در مراجعه بلافاصله آزمایش و کشت ادرار و خون را درخواست خواهد کرد. مطمئن ترین و بهترین روش درمانی بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی تا زمان قطع تب و بهبودی علائم می باشد. مصرف مایعات زیاد و تجویز سرم و مسکن و تب بر و استراحت از اقدامات بعدی درمانی است.

  نوشیدن آب برای پیشگیری از عفونت کلیه

توصیه پایانی

  • رعایت بهداشت فردی و جنسی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت کلیه ها است.
  • در صورت وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال حتماً با مراجعه به جراح کلیه و مجاری ادراری و به صورت منظم تحت نظر دکتر خودتان باشید.
  • عوامل زمینه ای از قبیل سنگ های انسدادی کلیه و تنگی های مادرزادی و اکتسابی کلیه را به موقع درمان کنید.
  • چکاب منظم هر 6 ماه کلیه ها و مجاری ادراری را فراموش نکنید.
  • در صورت مشاهده علائم ذکر شده عفونت کلیه سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.
  • مصرف مایعات و مخصوصاً هر 2 ساعت یک لیوان آب جهت جلوگیری از عفونت کلیه بسیار کمک کننده است.
  • در صورت عدم تخلیه مثانه و ادرار باقیمانده بالا حتماً زیر نظر پزشک متخصص کلیه آن را درمان کنید.

در پایان هر سوالی داشتید در قسمت پرسش و پاسخ مطرح فرمائید تا بلافاصله جواب را تقدیم نمایم.

آیا عفونت کلیه خطرناک است؟

عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و اگر به‌ درستی درمان نشود، می‌ تواند به طور دائم به کلیه‌ های شما آسیب برساند. ( باکتری‌ ها می‌توانند به جریان خون سرایت کنند و باعث عفونت تهدید کننده برای شما شوند)

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (94 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیما سه شنبه ۲۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 4135 مشاهده پرسش
    عطف به پرسش شماره 217857 همچنان سنگ 5 میل دفع نشده و هیدرونفروز گرید 1 وجود دارد. دکتر این بار به جای هیدروکلوتیازید داروی فوروزماید 40 میلی به مدت 20 روز هر روز نصف قرص تجویز کرد و در کنار آن دارم خودم سنکل که گیاهی است مصرف می کنم. قبل این روغن زیتون و لیمو ترش، رواتینکس،طناب زنی و مصرف اب زیاد داشتم. لذا ایشان گفتن احتمالا دفع می شود اما اگر نشد گفتن از پایین یا بالا آن را برمی داریم. نمی دانم دقیق کدام روش بررای دفع مدنظر است. داروی پتاسیم سیترات که فرمودین مصرف کنم؟ . آیا به عمل احتیاج می شود و اگر بله می توان در همین ارمنستان انجام داد یا برای سنگ 5 میل خطری ندارد و احتیاجی نیست؟ دو دفعه قبل سنگ 5 میل بود و دفع شد. دکتر دیگر گفت مدل کلیه ات این طور است اما ایشان میگن گرید 1 خفیف است و سنگ نیز کوچک است و احتمال قوی دفع می شود. حدود 1 ماه پیش متوجه سومین سنگ شدم.در آزمایش 6 ماه قبل که سنگ داشتم خون در ادرار نبود و نیز تب ندارم و ازماش ادرار و خون طبیعی بود. ممنون میشم مشاوره خود را بفرمایید.
    1. تصویر کاربر نیما سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر دفع نشود در گزارش روش lithotripsy ذکر‌شده اما ایشان گفتن به احتمال قوی دفع می شود و سپس هیدرونفروز نیز درست می شود.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
    3. تصویر کاربر نیما شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، جناب دکتر تامسوسولین برای سنگ ۵ میل که کوچکه مناسبه مصرف کنم؟ اگر بله تا چند روز مصرف شود؟
      در مشاوره قبلی فرمودین پتاسیم سیترات تا ۲ ماه هر ۱۲ ساعت مصرف شود. مصرف را ادامه دهم؟
      اکنون نصف فروزماید ۴۰ و رواتینکس مصرف می کنم. قبل این ۱۰ روز فقط هیدرکلروتیازید مصرف کردم که چون دفع نشد داروی فروزماید تجویز شد. مصرف تامسوسولین با دارو های فوق تداخل ندارد؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر بعد از یک هفته ده روز سنگ ۵ م م دفع نشده ، باید tul شود. داروها رو ادامه بدین برای مدت ذکر شده
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت حضرتعالی.
    جناب پروفسور من به خاطر شیفت کاری 14 ساعته و مشکلات خاص کاری نتونستم پاسخ تماس جنابعالی بدم.
    عذر خواهی میکنم.
    من مشکل فشار خون بالا دارم 15.5 روی 10 که با روزی دو عدد لوزارتان 25 نرمال است.
    مشکل اصلی من کوچک بودن کلیه چپ به اندازه نخود و عدم کارایی اون
    و تنگی متوسط حالب کلیه راست هست. یکبار سال 70 عمل باز شدم . و سال 92 به مدت ۳ ماه استنت گذاشتم که بدون قرص فشار خونم نرمال بود . تا یک ماه بعد از برداشتن استنت بدون قرص فشارم نرمال بود ،
    ولی کم کم فشارم به حالت سابق برگشت .
    و همچنان فشار خون بالا و تنگی متوسط تا شدید حالب کلیه راست upjo رو دارم . موقعی که استنت گذاشته بودم دکتر گفته بود یک مقدار تنگی Uvjo هم داشتی.
    میخواستم از حضرتعالی بخاطر تنگی حالب و ارتباط فشار خونم با این وضعیت راهنمایی و دستورالعمل بگیرم.
    ممنونم از لطف جنابعالی🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نیاز به بررسی کامل دارید با توجه به توضیحاتتون. حضوری مراجعه کنید جهت نوبت با ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرید
  • تصویر کاربر ژاله شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 21067 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من حدود یک ماه هست که پهلوهام درد میکنه و یکم هم زیر شکم میگیره و ول میکنه آزمایش کشت ادرار و کشت خون دادم مشکلی نداشت فقط TSH بالا بود و آزمایش سونوگرافی دادم فولنس کلیه سمت راست دارم دارو های تاوانکس و داکسی سایکلین و الفن ایکس ال دکتر کلیه داد که اصلا خوب نشدم نمیدونم مشکل چی هست هنوز خوب نشدم ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر ژاله شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خسته نباشین من حدود یک ماه هست که پهلوهام درد میکنه و یکم هم زیر شکم میگیره و ول میکنه آزمایش کشت ادرار و کشت خون دادم مشکلی نداشت فقط TSH بالا بود و آزمایش سونوگرافی دادم فولنس کلیه سمت راست دارم دارو های تاوانکس و داکسی سایکلین و الفن ایکس ال دکتر کلیه داد که اصلا خوب نشدم نمیدونم مشکل چی هست هنوز خوب نشدم 2 با ازمایش سونو گرافی دادم یکی 23 شهریور و یکی هم 15 آبان عکس هاشونو براتون فرستادم ممنون میشم راهنماییم کنین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      باقی مانده ی ادرارتون زیاده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بتانکول ۱۰ هر ۱۲ ساعت استفاده شود
    4. تصویر کاربر ژاله شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر یعنی با این قرص درد پهلوم که یهو میگیره ول میکنه خوب میشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      دارو رو استفاده کنین و در ضمن سی تی اسکن شکم و لگن بدون تزریق انجام شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر نازگل پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ممنون از جوابدهی تون ب مردم..خدا خیرتون بده
    رگ‌ِ زیرِ کلاهکِ الت تناسلی همسرم با ناخن کمی پاره شد و خووون اومد
    الان خون نمیاد ولی یکم پاره شده
    توروخدا خطرناک نیست؟؟ خیلی میترسیم
    نیاره دکتر بریم؟ یا خودش خودشو ترمیم میکنه؟ برا باروری مشکل ساز نیست؟؟ تا چندوقت رابطه جنسی نباشد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مشکلی نیست و برای رابطه ی جنسی هم ایرادی نداره
  • تصویر کاربر علم جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض احترام
    بنده با تشخیص پزشکان با مشکل تنگی مادرزادی اتصال حالب به لگنچه مواجه شدم که منجر به هیدرونفروز کلیه راست و همچنین کم شدن عملکرد آن شده.
    ماه پیش برای اینکه شاید اوضاع کلیه بهتر بشه در بیمارستان سینا استنت قرار دادم.
    الان یک سونوگرافی جدید گرفتم که نشون داد تورم هنوز به همون مقدار باقیه و تغییری نکرده.
    در مورد مثانه و کلیه سمت چپ هم مشکلات جدیدی رو نشون داده.
    خواستم ببینم الان تو این شرایط چکار باید بکنم.
    عکس ها و گزارشات رو براتون ارسال میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      آیا اسکن هسته ای از میزان عملکرد کلیه تون شده ؟
    3. تصویر کاربر علم پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام. بله اسکن هسته هم انجام دادم. گزارشش رو براتون فرستاده بودم . دوباره می فرستم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حضوری مراجعه کنید جهت معاینه و اقدامات لازم ، ممکن است تنگی محل اتصال حالب به لگنچه ی بیمار نیاز به عمل داشته باشد. حتما نراجعه کنید با ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرید روز کاری جهت نوبت.
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    پدر بنده سنگ کلیه داره و باید فورا عمل جراحی بشه
    آیا میتونیم سریعا نوبت بگیریم ؟ و اینکه هزینه ش به چه شکلیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      با شماره 09351142080 02122642744 هر روز از ساعت ۱۰ الی۱۲ تماس بگیرید
  • تصویر کاربر Marjan یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    بفرمائید میکرولیتازیس 2 تا 3 به قطرmm 2-3 در کلیه اس
    چه باید کرد همچنین پروستات با حجم 31cc در سونو اعلام شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      قطره سیستون هر ۱۲ ساعت ۳۰ قطره و قرص الیتورال ۱۰ هر ۸ ساعت ۲ ماه
  • تصویر کاربر ایراندوست شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از لطف شما خواستم سوال کنم آیا آشامیدن آب مقطر به مدت طولانی و همزمان انجام فعالیت بدنی و ورزش خصوصا در اشخاصی که بصورت طبیعی فشار خونشان پایین است امکان دارد که منجر به آسیب دیدگی کلیه ها شده و تعادل الکترولیتی را مختل کند؟ بنده بطور ندانسته از دستگاه تصفیه ای که تقریبا آب مقطر تولید میکرد نوشیده و همزمان فعالیت بدنی و ورزش می کردم و ذاتا فشار خونم پایین است . تدریجا توانایی بدنیم کاهش یافته و در مراجعه به دکتر قلب و انجام تست ورزش فقط برای افزایش فشار خوردن نمک بیشتر توصیه شد.که باعث شد آب را آزمایش کرده و متوجه شوم نصاب دستگاه را طوری تنظیم کرده که تمام املاح را حذف می کند اما متاسفانه پس از تغییر رویه اوضاع بهتر نشده و در حال حاضر اصلا قادر به فعالیتهای بدنی نیستم و در ساعات اولیه صبح احساس لرزش خفیف در عضلات و گرفتگی عضله در رختخواب دارم.فشار خون پایین و نبض ضعیف.سن 60سال تشکر مجدد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نخ مشکلی نیست. الکترولیت ها اگر در آزمایش چک شده و بررسی شده مشکلی نیست
  • تصویر کاربر vahabpirani شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    کمی ناراحتی در ناحیه مثانه و حالب چپ و تکرار ادرار دارم
    حجم ادرار و فشار یا پرتابش خوبه
    ولی تکرر دارم یعنی زود به زود دستشویی میرم یا بعبارتی احساس میکنم مثانه ام زود پر میشود
    حجم پروستاتم 62 سی سی است
    البته به خاطر سنگ کلیه مایعات زیاد مصرف میکنم
    مخصوصا چای
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار بدین. Psa چک شود. شبی یک عدد کپسول تامسولوسین استفاده کنید
  • تصویر کاربر نازنین شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام .
    من بخاطر عفونت واژینال مدتی هست که مصرف آنتی بیوتیکم زیاد شده . خیلی نگران هستم این قرصا صدمه بزنه به کلیه هام . آیا راهی داره برای صدمه کمتر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      مصرف مایعات فراوان
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر