جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عفونت کلیه ها چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیماری های کلیه و ترس از نارسا و کم کار شدن کلیه ها نگرانی عمده بیمارانی است که در مطب و بیمارستان به اینجانب مراجعه می کنند. یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. با کمی تأمل به این نگرانی در می یابیم که این دلواپسی کاملاً به جاست چرا که وقتی گرفتاری های بیمارانی که به علت بیماری های مختلف، کلیه ها یشان را از دست داده اند را در بیمارستان ها و مطب می بینیم به اهمیت بیشتر این نگرانی و لزوم اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های کلیه و حفظ این قسمت از اعضای بدن که نقش کلیدی در بدن دارند را پی می بریم.

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها درمان عفونت ادراری جزء اورژانس های ارولوژی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع به شرح تفضیلی عفونت کلیه می پردازیم.

کلیه

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

راه های حمله باکتری به کلیه ها عبارتند از:

  • از راه خون
  • از راه انتشار به ارگان های آلوده از قبیل آبسه و عفونت های دور کلیه
  • از راه ادراری که باکتری از سوراخ مجرای ادرار وارد مجرا و مثانه و سپس به کلیه ها می رسد که این راه شایعترین مسیر درگیری کلیه ها و عفونت است.

خطر عفونت کلیه در این افراد

افرادی که بیشتر در خطر عفونت کلیه از طریق سوراخ مجرای ادراری هستند عبارتند از:

  • خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی می شود.
  • بچه های دارای برگشت ادراری که در این افراد به علت برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها ادرار عفونی باکتری را به کلیه ها رسانده و باعث عفونت کلیه و آسیب به آن می گردد که امروزه شایعترین علت از کارافتادن کلیه و آسیب کلیه های اطفال، برگشت ادرار از مثانه به کلیه یا ریفلاکس و عفونت کلیه ثانویه به این این برگشت ادراری می باشد.
  • افرادی که مبتلا به عفونت های مقاربتی از قبیل سوزاک ، سیفلیس و ایدز و … می باشند که در این جا به علت آلوده شدن مجرا باکتری آرام آرام به طرف کلیه ها حرکت و با عفونت کلیه آن را درگیر و تخریب می کند.

علائم و نشانه های عفونت کلیه ها چیست؟

کیست ساده کلیه

عفونت کلیه به دو نوع حاد و ناگهانی و مزمن تقسیم می شود.

علائم و نشانه های عفونت حاد کلیه ها عبارتند از:

  • تب بالای ˚39
  • لرز شدید
  • درد پهلو سه علامت عفونت کلیه می باشند

علائم دیگر شامل تغییر رنگ ادرار و کدر شدن آن، بدبوشدن ادرار، تکرر ادراری، سوزش ادرار و خون در ادرار می باشد. در بچه ها و نوزادان علاوه بر علائم فوق بی حالی و عدم شیرخوردن و عدم مکیدن پستان مادر می تواند علائم عفونت کلیه باشد. در سنین پائین و در بچه ها کاهش وزن و عدم رشد بچه ها می تواند نشانه عفونت کلیه باشد.

آیا عوامل زمینه ای و مستعد کننده عفونت ادراری وجود دارد؟

بله وجود دارد. عوامل به شرح زیر است:

  • کاهش قدرت ایمنی بدن در سرطان ها، ایدز و بیماری های مزمن
  • برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها مخصوصاً در اطفال
  • وجود انسداد در مسیر خروجی ادرار از کلیه ها به عنوان مثانه در بزرگی پروستات، تنگی مجرای ادرار ، تنگی لوله حالب در محل اتصال آن به کلیه و مثانه
  • مثانه عصبی که ادرار فرد کامل خارج نمی شود و به صورت ادرار باقیمانده در مثانه می ماند
  • حاملگی در خانم ها از عوامل مستعد کننده عفونت کلیه ها می باشد.

در صورت عفونت کلیه ها چکار باید بکنیم؟

در صورت مشاهده تب و لرز، درد پهلو، سوزش و تکرر ادرار، بدبو شدن و تغییر رنگ ادرار بلافاصله به پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه نمائید تا با درمان به موقع از آسیب به کلیه هایتان جلوگیری نمائید.

درمان عفونت کلیه

دکتر معالجتان در مراجعه بلافاصله آزمایش و کشت ادرار و خون را درخواست خواهد کرد. مطمئن ترین و بهترین روش درمانی بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی تا زمان قطع تب و بهبودی علائم می باشد. مصرف مایعات زیاد و تجویز سرم و مسکن و تب بر و استراحت از اقدامات بعدی درمانی است.

  نوشیدن آب برای پیشگیری از عفونت کلیه

توصیه پایانی

  • رعایت بهداشت فردی و جنسی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت کلیه ها است.
  • در صورت وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال حتماً با مراجعه به جراح کلیه و مجاری ادراری و به صورت منظم تحت نظر دکتر خودتان باشید.
  • عوامل زمینه ای از قبیل سنگ های انسدادی کلیه و تنگی های مادرزادی و اکتسابی کلیه را به موقع درمان کنید.
  • چکاب منظم هر 6 ماه کلیه ها و مجاری ادراری را فراموش نکنید.
  • در صورت مشاهده علائم ذکر شده عفونت کلیه سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.
  • مصرف مایعات و مخصوصاً هر 2 ساعت یک لیوان آب جهت جلوگیری از عفونت کلیه بسیار کمک کننده است.
  • در صورت عدم تخلیه مثانه و ادرار باقیمانده بالا حتماً زیر نظر پزشک متخصص کلیه آن را درمان کنید.

در پایان هر سوالی داشتید در قسمت پرسش و پاسخ مطرح فرمائید تا بلافاصله جواب را تقدیم نمایم.

آیا عفونت کلیه خطرناک است؟

عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و اگر به‌ درستی درمان نشود، می‌ تواند به طور دائم به کلیه‌ های شما آسیب برساند. ( باکتری‌ ها می‌توانند به جریان خون سرایت کنند و باعث عفونت تهدید کننده برای شما شوند)

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (94 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر الان دوبار عمل میکنم میگن سنگ حالب داری وقتی که میگردن پیدا نمیکن من اهل ابادانم . از سی تی اسکن گرفتم درد عجبی پهلو سمت چپم زیر نافم دارم سوزش ادار دارم اقای دکتر اگه عکسا دید توروخدا جواب بدید الانم بیمارستان بستریم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد عكسش را ببينم
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید - پدرمن 78 سال سن و4سال پیش عمل قلب بازانجام داده وازآن زمان وارفارین یک میلی گرم روزی نصف مصرف و میزان آی ان آر طبق دستورپزشک ایشان میبایست حول وحوش 2 باشد که خدا رو شکر تقریبا تنظیم هست و نصف آمیلودپین 5 صبح و نیتروکانتین 2.6روزی دوبار و والسارتان80هرشب مصرف میکنند(جهت اطلاع) چندماهی است که درآزمایش خون ایشان کراتین بالارفته وتا 2 هم رسیدوسونوگرافی انجام دادم که طبق گفته پزشک کلیه ها نرمال فقط بدلیل سن وسال کمی کوچکترشده اند وپس ازرژیم غذایی کم چرب وکم پروتئین که متاسفانه خیلی رعایت نمیکنن الان کراتین حدود 1.6 شده . سوال من ازمحضرشما این است که آیا وارفارین ویا والسارتان میتونه تاثیر برعملکردکلیه بزاره که باعث بالارفتن کراتین شده یا خیر ؟ البته به دستورپزشک میزان مایعات رو بیشترکردن
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      دكتر نفرولوگ برويد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی جوان 30 ساله ای هستم که دو بار سایقه سنگ شکن دارم ودر حال حاضر سنگ کلیه ندارم ولی با این حال اگه 20 لیوان یا یه هندوانه کامل هم بخورم مقدر خیلی کمی در حد 300 میلی ازمن دف میشه اونم شاید چند ساعتی طول بکشه ولی در انجام کارهای نصبتا سنگین خیلی عرق میکنم و صورتم کلا عرق میشه لطفا تو حل این مشکل کمکم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر ازمايشات خوب است مهم نيست
  • تصویر کاربر Javad جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام من زمانی که هوا کمی سرد میشود یعنی وقتی کلیه هام سرد میشه شدیدا دچار تکرار دفع ادرار میشوم البته هربار ادرار زیادی دفع میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      طبيعي است
  • تصویر کاربر عنبر جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام حدود دو ماه است پهلوی سمت چپ درد میکرد وقتی به پزشک مراجعه کردم و بعد از سونو وسی اتی اسکن متوجه شدم که 15میلیمتر سگ میانی حالب گیر کرده و کلیه ملتهب شده سوالم این است آیا کلیه من سالم و بعد از سنگ شکن دوباره درست کار میکند یا خیر خواهشمند است راهنمایی گنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      فيلم سنگ حالب من را ببينيد بايد تي يو ال كنيد
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام، کلیه های من حاوی تعدادی کیست میلیمتری است که گاها همراه با درد و عفونت ادراری است، طبق آزمایش و تصویر برداری به روش های مختلف متخصصین گفته اند پلی کیستیک نمی باشد، نظر شما چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نيستند
  • تصویر کاربر محمدرضا یکشنبه ۱۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده آقا هستم و 30 سالمه در حال حاضر در حال درمان افسردگی و اضطراب با داروهای نورتریپتلین و آلپرازولام و ونلافاکسین وپروپرانولول هستم امروز جواب آزمایشم و گرفتم میشه راهنماییم کنید...ممنونم
    color.....yellow
    appearance...........haziy
    specifice gravity..........1.029
    ph...........6
    protein.......posetive+4
    sperm.......1-3
    بقیه چیزها negative هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      متوجه منظورتان نيستم
  • تصویر کاربر اسلام یکشنبه ۱۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با سلام، اینجانب جوانی 35 ساله هستم که سال گذشته پس از انجام عمل در ناحیه کلیه دچار نارسایی حاد کلیه شدم که پس از 5جلسه دیالیز کلیه هایم شروع بکار نمود ولی بعلت سنگینترین شدید کلیه هایم کارگردان‌های در حد 40 درصدمیباشدتاکنون بیش از سه بار عمل باز و چهار بار عمل د اشته ام ان هم بصورت ادامه درمان اینجانب چگونه خواهد بودعملPCNL
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد با مدارك ببينمتان
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۸ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من دختر 29 ساله هستم آزمایش ادار و خونم مشکلی نداره خوبه فقط بعضی اوقات هم کلیه هام درد میکنه و هم اطراف نافم پایین شکمم درد شدید کمی هم عفونت ادراری داشتم هر 12 ساعت سفکسیم میخورم الان بهترم عفونت ندارم سونگرافی نرفتم ولی خیلی نگران کلیه هام هستم کمربند پشمی میبندم بعضی موقع ها بهتر میشه راهنمایی ام کنید ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سونو كنيد
  • تصویر کاربر خلیل یکشنبه ۴ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان پیرو پاسخ سوال قبلی اینجانب که درخواست عکس کلیه نعل اسبی من را کرده بودید.من نتوانستم عکس کامل را براتون بفرستم آنرا با ریپورتش از طریق ایمیل به وب سایت فرستادم...با سپاس...خلیل حبیب
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      همينجا بفرستيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر