جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کولپوسکوپی زگیل تناسلی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل تناسلی، می باشد. به کمک این آزمایش، زگیل های میکروسکوپی و مسطحی که با روش های عادی قابل مشاهده نیستند را می توان تشخیص داده و درمان کرد. این امکان وجود دارد که شما علاائم زگیل تناسلی زنان را تجربه کنید اما زگیل ها قابل دیدن نباشند.

اخیراً، مطالعات گزارش شده در زمینه زنان و اورولوژی، فایده کولپوسکوپی برای بیماران مرد را نیز مورد بررسی قرار داده است. به عنوان مثال، با انجام کولپوسکوپی روی برخی از مردان مشکوک به زگیل تناسلی (که با روش های دیگر قابل تشخیص نبود)، مشخص شد که در بسیاری از نواحی دچار زگیل هستند.

چرا باید تست کولپوسکوپی بدهیم؟

محققین بر این باورند که با توجه به پتانسیل نئوپلاستیک ویروس پاپسلومای انسانی (HPV)، سهولت انتقال آن از طریق هر گونه تماس جنسی و مشکلات فعلی تشخیص انواع خاصی از زگیل، درمان زگیل تناسلی مردان بدون کولپوسکوپی درست نیست. و معاینه کولپوسکوپی باید به معاینه ای رایج در تمامی مردان مبتلا به زگیل تناسلی و مردانی که تست HPV شریک جنسیشان مثبت شده است، تبدیل شود.

کولپوسکوپی رحم زنان

در کولپوسکپی زنان چه ناحیه ای بررسی می شود؟

کولپوسکوپی آزمایشی است که برای بررسی واژن، فرج و دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که پزشک در طول آزمایش متوجه مشکلی شود، از ناحیه مورد نظر نمونه (بیوپسی) گرفته و نمونه زیر میکروسکوپ با دقت بررسی می گردد. کولپوسکوپی اغلب برای افرادی تجویز می شود که نتیجه ی تست پاپ اسمیر یا HPV نرمالی نداشته اند.

در طول این آزمایش، پزشک یک ابزار آغشته به روان کننده به نام اسپکولوم را در واژن قرار داده و واژن را کمی باز می کند. سپس با دقت داخل واژن و دهانه رحم را مورد بررسی قرار می دهد. برای بررسی دقیق تر معمولاً از یک ذره بین استفاده می شود. دستگاه به طور کامل داخل واژن شما قرار نمی گیرد.

در برخی موارد، پزشک از سرکه یا ید برای بهتر دیده شدن نواحی غیر طبیعی دهانه رحم استفاده می کند.زمانی که اسپکولوم وارد واژن شما می شود، ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید. در صورتی که نیاز به نمونه برداری از دهانه رحم باشد، ممکن است درد کمی مثل نیشگون گرفتن را تجربه کنید.

عکس دهانه ی رحم هنگام کولپوسکوپی

چرا کولپوسکوپی تجویز می شود؟

کولپوسکوپی معمولاً در موارد زیر تجویز می شود:

آمادگی های قبل از کولپوسکوپی

نحوی انجام تست کولپوسکوپی

نحوه انجام تست توسط پزشک

این آزمایش در مطب پزشک انجام می شود. برای انجام این آزمایش باید از کمر به پایین کاملاً لخت باشید. بنابراین ابتلا لباس های پایین تنه خود را در می آورید. سپس به شما پوششی داده می شود که دور کمر خود ببندید. روی میز معاینه دراز کشیده و پاهایتان را روی زیرپایی (رکاب میز معاینه) قرار می دهید.

پزشک ابزار آغشته به روان کننده به نام اسپکولوم را درون واژن شما قرار می دهد. واژن را کمی باز می کند تا به داخل واژن و دهانه رحم دسترسی داشته باشد.

پزشک به کمک کولپوسکوپ واژن و دهانه رحم را بررسی می کند. کولپوسکوپ، مجهز به لنز نوری داخلی است که شبیه به دو چشم می باشد. این ابزار برای مشاهده دهانه رحم استفاده می شود. کولپوسکوپ در تمام مدت خارج از واژن شما خواهد بود. ممکن است از محلول استیک اسید (سرکه) یا ید روی دهانه رحم استفاده شود. این امر به بهتر دیده شدن نواحی غیرطبیعی کمک می کند.

اگر پزشک متوجه بافت غیر طبیعی روی دهانه رحم شود، نمونه کوچکی از بافت مورد نظر می گیرد. معمولاً چندین نمونه از نواحی غیر طبیعی گرفته شده و زیر میکروسکوپ با دقت بررسی می شوند. در صورت بروز خونریزی ممکن است از محلول مخصوص (مونسل) یا سواب نیترات نقره برای توقف خونریزی استفاده شود.

در صورتی که نیاز به نمونه برداری از بافت داخل دهانه ی رحم باشد، آزمایشی به نام کورتاژ اندوسرویکال (ECC) انجام می شود. این نواحی دهانه رحم با کولپوسکوپ قابل مشاهده نمی باشد. در طول کورتاژ اندوسرویکال، پزشک از ابزاری پزشکی شبیه قاشق (به نام کورت) برای تراشیدن بافت کانال اندوسرویکال استفاده می کند. ECC کم تر از یک دقیقه زمان می برد. این آزمایش در دوران بارداری توصیه نمی شود.

آزمایش کولپوسکوپی چقدر طول می کشد؟

کولپوسکوپی معمولاً 15 دقیقه زمان می برد.

کولپوسکوپی چه حسی دارد؟

ممکن است حین قرار دادن اسپکولوم درون واژن کمی احساس ناراحتی کنید. در صورتی که نیاز به نمونه برداری باشد، معمولاً احساس سوزش و گرفتگی را تجربه خواهید کرد.

عوارض کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی با عوارض بسیار کمی همراه است. در موارد نادر، بیوپسی دهانه رحم می تواند باعث عفونت و خونریزی شود. خونریزی را می توان با استفاده از مایع یا سواب مخصوص متوقف کرد. اگر باردار هستید ممکن است پس از بیوپسی، خونریزی بیشتری را تجربه کنید.

پروفسور حسین کرمی متخصص اورولوژی

منبع:healthlinkbc،pubmed

3/5 - (2 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Edris دوشنبه ۲۷ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده حدود پنج ماه قبل به اختلال کف لگن مبتلا شدم مشکلات تکرر و دفع ادرار و یبوست به همراه داشت و بعد از گذشت چند هفته فشار روانی و استرس شدید اختلال نعوظ پیدا کردم و به نعوظ رسیدن برام سخته با مصرف دارو تا حدود زیادی مشکلات برطرف شدن اما اختلال نعوظ اذیت کنندست 24 سال دارم و مجرد هستم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      نعوظ صبحگاهی دارید؟
  • تصویر کاربر ماهی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مجردم و رابطه جنسی مقعدی یا واژینال یا تماس مستقیم پوست با پوست در نواحی تناسلی هم نداشتم ولی خیلی وسواس پیدا کردم روی hpv و الان روی ران نزدیک کشاله رانم یه چیزی هست کمی برامده و سفید رنگه البته خیلی کوچیکه خیلی استرس دارم اقای دکتر میشه بگید چیه🥺
    1. تصویر کاربر ماهی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      چطور میتونم عکس بفرستم
    2. تصویر کاربر ماهی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      .
    3. تصویر کاربر ماهی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      این عکسش هست
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      اصلا به نفع زگیل یا تبخال نیست نگران نباشید اگه خیلی ذهنتون درگیره میتونید به متخصص پوست جهت برطرف کردنش مراجعه کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر AB یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام دکتر حدود 7 ماهی میشه که روی پوست کلاهک التم به صورت ناگهانی برجستگی های ایجاد شد که چتد مرتبه از شما مشاوره گرفتم و از پماد کالامین و بعد دو ماه از وازلین استفاده کردم مدت استفاده از کالامین حدودا 2 ماه بود و بنده نمیدونستم و باعت نازک شدن پوست شده برجستگی ها از بین رفتن ولی جاشون مونده البته گاهی دوباره به صورت کم ایجاد میشن ولی پوست روی کلاهک نازک شده و در حالت نعوذ احساس میکنم کشیده میشع لطفا راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 4 هفته پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر AB سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      با سلام خدمت اقای دکتر و معذرت بابت عکس ها
      5 تصویر ارسال شد ممنون میشم راهنماییم کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      بهتره به متخصص پوست مراجعه کنید مورد خطرناکی نیست و خودبخود به مرور زمان برطرف خواهد شد
    4. تصویر کاربر AB پنجشنبه ۱۶ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      با سلام خدمت اقای دکتر پیشنهادی برای بهبودی وجود داده مثلا پمادی روشی ممنون میشم راهنماییکنید با تشکر
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      پماد زینک اکساید استفاده کنید
    6. تصویر کاربر AB شنبه ۱۸ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      با سلام خدمت اقای دکتر و تشکر از شما مدت مصرف و تعداد دفعات مصرف در روز چقدره؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      روزی دو بار تا یک هفته
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر رضائی یکشنبه ۵ فروردین ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام وقت‌بخیر من حدود ۴-۵ ماه پیش از دسته‌تیغ(جای تیغی) استفاده کردم که فرد مبتلا هم استفاده کرده بوده اما با تیغ نو من استفاده کردم و اینکه ۲۴ ساعت هم حدودا از دسته‌تیغ استفاده نشده بود
    احتمال انتقال هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ فروردین ۳( 1 ماه پیش)
      احتمال انتقال بسیار اندک هست
    2. تصویر کاربر رضائی شنبه ۴ فروردین ۳( 1 ماه پیش)
      هیچ ضایعه‌ای به وجود نیومده
      نیازی نیست کاری انجام بدم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ فروردین ۳( 1 ماه پیش)
      خیر توصیه میکنم واکسن تزریق شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر قربانی سه شنبه ۲۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    آیا سیاه شدن زیر چشم ممکن است به دلیل رابطه جنسی از مقعد باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      خیر
    2. تصویر کاربر قربانی دوشنبه ۲۱ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      سلام آقای دکتر دیروز سوال دوم حقیر را پاسخ ندادید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      یه سوال پرسیدین که گفتم خیر سیاه شدن زیر چشم با رابطه مقعدی در ارتباط نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر م یکشنبه ۲۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    دکتر من ۳۲ سالم با عشق بازی تحریک میشم و به نعوظ میرسم ولی وقتی دخول انجام میدم هیچ حس تحریک در التم نیست و التم شول میشه چه دارویی باید مصرف کنم که موقع دخول و رابطه التم تحریک پذیر بشه و نعوظم از دست نره؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم دو ساعت قبل رابطه مصرف کنید
  • تصویر کاربر امید جمعه ۱۱ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۴۱ سالم هست در نوجوانی آلت خود را بین دو پام فشار دادم و بعد چند وقت آلت من کوتاه شد و انحنا پیدا کرده به این شکل که ته آلت منظورم همونجا که از بیضه ها شروع میشه باریک شده و بعد از اون قسمت باریک انحنا پیدا کرده البته انحنا به قدری هست که میتونم عمل دخول انجام بدم ولی مشگلم اینه که چون ابتدای آلتم باریک شده بعد انحنا شده آلتم افقی نمیمونه و قدرت نگهداری ندارم به پایین می‌افته اون زمان بیست سال پیش خیلی درد میکرد ولی الان درد نمیکنه ولی واقعا مشگل پیدا کردم چون ۱ الان آلتم زیاد سفت نمیشه به زور مالیدن یکم سفت میشه که مطمئنم تا دو سه سال دیگه اصلا سفت نشه ۲ وقتی که به زور مالیدن یکم سفت میشه افقی واینمیسته و می‌افته چون اولش باریک شده ۳ کوتاه شده
    لطفا جواب من رو بدهید و نمیدونم جوابتون رو کجا بخونم نوشتید کد رهگیری میدید من نمیدونم کد رهگیری کجا میاد ولی شما جواب بدید من جوابتون رو پیدا میکنم شماره من ۰۹۱۲۷۶۰۱۷۰۱
    لطفا کمکم کنید ۴۱ سالمه و کم کم داره آلتم سفتیش رو هم از دست میده قبلاً با همون ته باریک و یکم انحنا حداقل سفت میشد و دخول انجام میدادم ولی الان دیگه همونم به سختی زیاده روز به روز ضعیف تر میشه
    هر چه تلاش میکنم عکس ارسال نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      سونوگرافی از آلت با تزریق انجام بشه
  • تصویر کاربر NSH پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من دختر۲۳ ساله هستم از زمان نوجوانی با خودارضایی درگیر هستم
    یه مدت ترک کردم اما بعد دوسال دوباره گاهی دچارش میشم
    میترسم وقتی ازدواج کنم در رابطه زناشویی به مشکل بخورم چون همیشه با ذهن خودم ارضا شدم و زمان ارضا شدنم بسیاااار کوتاه شده
    و چون از روش مالشی استفاده کردم وقتی میخوام با مردی ارتباط برقرار کنم بدنم ناخوادگاه شروع به حرکت میکنه طبق عادت به خودارضایی و نمیتونم ثابت بمونم تا روند عادی طی بشه
    واقعا نگرانم
    راه حل بهم بدید لطفاااا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 2 ماه پیش)
      به روانپزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    بنده بعد از رابطه دونه های قرمز روی کلاهک آلتم ایجاد میشه که زمانی خیس میشن سوزش داره کم وبعد از چند وقتی به شکل لکه قهوه‌ای روی کلاهک لکه می ندازه دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      باید از نزدیک معاینه شود
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۷ بهمن ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    یه مدتیه روی لب های بالایی من یسری دونه هایی دیدم و زمانی که لبم رو میکشم زیر پوستم بیشتر نمایان میشه، آیا زگیل دهانی هستش ؟عکسش رو میفرستم, آیا مسریه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ بهمن ۲( 3 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

درخواست نوبت

برای درخواست نوبت معاینه و یا درمان زگیل تناسلی با کرایو می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

پرسش از دکتر