جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زگیل در سر نشانه چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

زگیل در سر نشانه ی چیست؟ زگیل در سر نشانه ی ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل سر است. همانطور که میدانید ویروس زگیل در هرجایی از بدن میتواند رشد کند. برای مثال، درناحیه تناسلی، پا، دست، کف سر و… این ویروس میتواند رشد کند.

چه چیزی باعث زگیل پوست سر می شود؟

ویروسی به نام پاپیلومای انسانی سبب زگیل پوست سر می شود. در مفهوم زگیل تناسلی با این ویروس آشنا شده اید.با این حال انواع ویروس پاپیلومای انسانی که سبب زگیل در پوست سر می‌شوند با آن دسته از ویروس هایی که موجب زگیل تناسلی می شوند متفاوت هستند. اساسا این ویروس می تواند از طریق تماس مستقیم پوست با پوست به دیگران منتقل شود.

 همچنین این ویروس با لمس اشیا یا سطوحی مثل حوله، ریش تراش، دوش حمام عمومی یا رختکن که با آن تماس پیدا کرده اند سرایت پیدا می کند. معمولا ویروس پاپیلومای انسانی وارد یک زخم بازشده یا خراش می شود. ویروس از آنجا قادر است روی سلول های میزبان اثر بگذارد و سبب افزایش رشد سلول شود. این امر منجر به شکل گیری رشد پوستی به نام زگیل می شود که چندین نوع از آن وجود دارد.

زگیل در کدام قسمت بیشتر شایع است؟

زگیل های شایع در هر قسمتی از بدن مثل کف سر می توانند ظاهر شوند. با این وجود این زگیل ها روی دست و انگشتان متداول ترند. این زگیل ها از اندازه ی ۱ میلی متر تا چند سانتی متر طبقه بندی می شوند و معمولا بدون درد هستند. این زگیل ها هنگام لمس زمخت و زبر هستندو ممکن است دایره ای شکل باشند. زگیل های شایع به رنگ صورتی، بژ یا قهوه ای هستند. همچنین این زگیل ها مانند نقطه های خال خالی سیاه رنگی هستند که همان رگ های خونی لخته شده اند.

انواع اشکال زگیل

از انواع اشکال زگیل میتوان به انواع زیر اشاره کرد:

زگیل های صاف:

برخلاف زگیل های شایع، زگیل های صاف نرم تر و کوچک تر و به صورت چندتایی هستند. رنگ زگیل های صاف زرد یا قهوه ای است و معمولا روی صورت و پاها و در برخی موارد روی پوست سر هم قرار دارند.

زگیل های فیلفرم(رشته ای) :

این زگیل ها ظاهر نخ مانند یا برس مانند دارند. زگیل های فیلفرم به سرعت رشد می کنند و‌اغلب روی صورت ، اطراف دهان، چشم ها و بینی دیده می شوند. در موارد کمیاب تر روی پوست سر هم مشاهده می شوند.

زگیل سبورئیک:

زگیل سبورئیک یک بیماری پوستی است که روی افراد مسن اثر میگذارد. این زگیل مثل ورم های کوچک شروع می شود که در نهایت ظاهر زگیل مانند به خود می گیرد. این زائده ها در هر قسمتی از بدن نمایان می شوند. نواحی رایج این زگیل کف سر، قفسه سینه، کمر و گردن هستند. زگیل سبورئیک به رنگ های سفید، قهوه ای یا سیاه هستند. با اینکه زگیل سبورئیک شبیه به زگیل  است به دیگران سرایت نمی کند و ویروس پاپیلومای انسانی علت آن نیست. منشا دقیق این زگیل ناشناخته است.

دلیل زگیل در سر

 

سایر احتمالات:

بیماری های پوستی دیگری هم هستند که می توانند روی کف سر اتفاق بیفتند و ذاتا شبیه به زگیل هستندو شامل موارد زیر اند:

خال های گوشتی:

خال های گوشتی دسته ای ازسلول های پوستی حاوی رنگدانه هستند. این خال ها بیضی شکل یا گرد هستندو امکان دارد صاف یا برجسته باشند. با وجود آنکه این خال های گوشتی در هر جای بدن می توانند باشند اما اغلب در نواحی که در معرض نور خورشید هستنددیده می شوندهمانند پوست سر، پشت بدن و بازوها.

کراتوزهای آکنه ای:

کراتوز آکنه ای در‌نواحی آفتاب خورده ی پوست قرار دارد و اغلب در کف سر، بازوها و صورت هستند. نواحی که دچار کراتوز آکنه شده اند ظاهر زمخت و زبری دارندو ممکن است همراه با خارش باشند.

خال سبابه:

خال سبابه یک خال مادرزادی کمیاب است که در کف سر، گردن یا صورت دیده می شود. این خال در دوران بلوغ مشهود تر است و ظاهر زگیل مانندی به خود می گیرد.

روش های درمان زگیل کف سر:

به کرات زگیل ها خودشان و بدون درمان از بین می روند. با این حال این درمان کاهی ممکن است ماه ها یا سال ها به طول بینجامد. به دلیل اینکه اغلب زگیل ها باعث آزار و اذیت می شوند اکثر مردم ترجیح می دهند برخی درمان هایی را انتخاب کنند که به از بین رفتن زگیل کمک می کنند. برخی از گزینه های درمانی زگیل در زیر آمده اند.

سالیسیلیک اسید:

سالیسیلیک اسید دارویی است که بدون نسخه ی پزشک قابل استفاده است و می‌توان آن را به شکل های زیادی مثل مایع، ژل یا پد پیدا کرد. این دارو با حل  کردن لایه های زگیل به صورت تدریجی نتیجه بخش است. محصولات سالیسیلیک اسید را روزانه و مستقیم روی زگیل بمالید. با اینکه این درمان بدون نسخه می تواندنتایج خوبی به همراه داشته باشد، ممکن است اثرگذاریش چند هفته به طول بینجامد. همچنین نسخه تقویتی این دارو هم موجود است.

سرما درمانی:

سرما درمانی مستلزم منجمد کردن زگیل ها با نیتروژن مایع است. سرمای شدید نیتروژن مایع لایه های بیرونی زگیل را تخریب می کند.اصولا سرما درمانی در مطب متخصص امراض  پوستی انجام می شود. با این حال محصولات مختلف بدون نسخه ای هم هستند که می توان برای منجمد کردن زگیل ها از آن ها استفاده کرد. این محصولات به دمای نیتروژن مایع نمی رسند و مانند آن اثرگذار نیستند.

انواع زگیل سر

کرم های تجویزی:

کرم های تجویزی مثل فلورواوراسیل ۵ و ایمی کیومود با فعال کردن سیستم ایمنی و القای واکنش محرک موثر واقع می شوند. سپس سیستم ایمنی سلول هایی را که ویروسی هستند پاکسازی میکند.

دیگر درمان های خانگی:

علاوه بر چسب نواری، چندین درمان خانگی دیگر وجود دارند که برای درمان زگیل ممکن است با آن ها مواجه شوید مثل سیر، روغن درخت چای و سرکه سیب. مهم است به یاد داشته باشید که مدارک علمی برای درمان های خانگی بسیار محدود هستند. برای برخی از درمان های خانگی شواهد فقط روایتی است ، به این معنا که برگزیده از دلایل شخصی هستند نه تحقیق. اگر برای زگیل ازدرمان خانگی استفاده می کنید با احتیاط این کار را انجام دهید. برخی از این درمان ها ممکن است اثرات جانبی به همراه داشته باشند مثل  واکنش  پوستی یا سوختگی شیمیایی.

انتقال زگیل در کف سر

آیا ممکن است زگیل نوعی سرطان باشد؟

غالب اوقات سرطان پوست در نواحی رخ می دهد که در معرض نور آفتاب هستند مثل کف سر، صورت و پشت بدن. برخی از انواع سرطانهای پوست در ظاهر شبیه به زگیل هستند.

سه نوع سرطان پوست وجود دارد:

کارسینوم سلول بازال:

این نوع سرطان اغلب مثل یک برجستگی مرواریدی شکل یا به رنگ پوست است. همچنین این نوع سرطان مثل لکه صورتی رنگ پوستی هم قابل مشاهده است.

سرطان سلول سنگفرشی:

این سرطان مثل یک لکه ی زبر،ورم قرمز رنگ و سفت یا یک زخم است و می‌تواند از کراتوز آکنه ای به وجود بیاید.

ملانوما:

ملانومااز یک خال گوشتی جدید یا خال گوشتی زمینه ای ایجاد میشود. اصولا ملانوماها نامتقارن اند، مرز نامنظمی دارند، رنگ های مختلفی دارند، اندازه هایشان بزرگ است و در طول زمان به طور قابل توجهی تغییر می کنند.

خطرات احتمالی و اثرات جانبی:

در‌مجموع بعید است که زگیل های کف سر منجر به اثرات جانبی یا خطرات جدی شوند. معمولا در این ناحیه زگیل ها بی خطر هستند.با این وجود، خاراندن یا انگولک کردن زگیل کف سر می‌تواند باعث شود که زگیل ها به دیگر نواحی سر سرایت شوند. به همین خاطر می بایست هنگام شانه کردن، کوتاه کردن یا اصلاح موهایتان احتیاط کنید. مضاف بر این دست زدن به زگیل کف سر و بعد لمس کردن قسمت دیگری از بدن به طور بالقوه می تواند سبب سرایت زگیل به آن ناحیه شود. پس از لمس زگیل همواره دست هایتان را بشویید.دیگر انواع زائده های پوستی که ظاهری شبیه به زگیل دارند سرطانی یا مستعد سرطان هستند.

دکتر حسین کرمی فوق تخصص ارولوژی

2.4/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 20 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر حالتون خوبه من چند روزیه یه لکه سیاه روی بیضم دیدم برآمدگی نداره فقط سیاه شده میخواستم بدونم چیه نیاز داره آزمایش بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      به متخصص پوست مراجعه کنید زگیل و یا تبخال تناسلی نیست
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید من دوز دوم واکسن گارداسیل آمریکایی رو تزریق کردم ولی شک کردم که اصل باشه لیبل وزارت بهداشت هم داشت . داروخانه سفارش دادم و آوردن باز هم شک کردم چون مثل تزریق دوز اول علام تب را نداشتم میشه راهنمایی کنید
    باید دوباره تزریق کنم یانه شما در مطب واکسن آمریکایی تزریق میکنید چون دو روز از دوز دوم گذشته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      الزامی نیست که حتما تب داشته باشد
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    بنده ۲۵روزه همراه باخانمم چندیدن زایده درناحیه تناسلی داشتیم وفریزکردیم وحتی امپول هم زدیم امریکای
    الان جواب ازمایش هم حتی دوبار پاپ اسمیرخانمم منفی بود پس این زایدها چیبود این برامون جایه سواله ممنون میشم جواب بفرمایید ودرضمن لزومی داره نوبت دیگه ای فریز بریم یانه چون جایه زایده نمونده واحتمال این هست که بنده hpvداشته باشم ولی خانمم فقط پوستی ازمن گرفته باشه ازمایشی برای مردها هست تشخیص داده شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 3 ماه پیش)
      عکس از ضایعات بفرستید
  • تصویر کاربر نفس یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من سه سال پیش رابطه دهانی با یک اقایی داشتم
    و دوسال قبل با شخص دیگه ای رابطه مقعدی و دهانی داشتم مجدد
    الان میخوام از رحم و مقعد تیت hpv typing بدم
    اگر این دوتست منفی باشه
    امکانش هست بازم تو دهانم ویروس باشه؟ این رو هم بگم که من هیچ ضایعه ای توی دهان یا مقعد و واژن ندارم… طبیعتا اگر داخل دهانم ویروس از قبل اون اقا بوده باشه من از طریق دهان به الت ایشون باید منتقل کرده باشم و باز ایشون به مقعد من دیگه؟ یعنی اگر تست منفی بشه طبیعتا دهان هم مشکلی نباید داشته باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      دوست عزیز شاید بدنتون مقاوم بوده در مقابل ویروس شاید اصلا ویروسی در کار نبوده در صورت امکان فقط یک تست پاپ اسمیر انجام بدین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

درخواست نوبت

برای درخواست نوبت معاینه و یا درمان زگیل تناسلی با کرایو می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

پرسش از دکتر