جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فرق گوشت اضافه و زگیل

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

فرق گوشت اضافه و زگیل در چیست؟ اولین تفاوت در شکل ظاهری می باشد، گوشت اضافه یک توده ی آویزان از پوست است، در صورتی که زگیل ها شبیه به گل کلم هستند. دومین تفاوت علائم این دو هست که، زگیل ها معمولا با درد و خارش همراه هستند، اما گوشت اضافه هیچ دردی ندارد. خال های گوشتی به دلیل ساقه ی کوچکی که آنها را به پوست وصل می کند، با زگیل ها و سایر ضایعات پوستی خوش خیم فرق دارند. زگیل ها معمولاً چسبیده به پوست هستند، در حالیکه خال های گوشتی از پوست آویزان هستند.

گوشت اضافه چیست؟

گوشت اضافه یا اسکین تگ، توده هایی هستند، از پوست آویزان و پزشک شما ممکن است آنها را آکروکوردون بنامد. اندازه ی این خال ها از mm 1 تا cm 1 می باشد و از کلاژن و رگ های خونی پوشانده شده با پوست ساخته شده اند. این خال ها معمولاً در چین های پوستی مانند: زیربغل ها، کشاله ران، مقعد، ران ها، پلک ها، گردن یا زیر سینه ها رشد می کنند.

 خال های گوشتی شایع هستند، مخصوصاً با بالا رفتن سن افراد شیوع بیشتری پیدا می کنند و تقریباً از هر 2 فرد بزرگسال، 1 نفر به آنها دچار است. این خال ها هیچ ضرری ندارند، اما اگر یک خال گوشتی شما را آزار می دهد، می توانید برای برداشتن آن به پزشک مراجعه کنید.

علائم گوشت اضافه یا اسکین تگ

 همانطور که گفتیم، اکثر خال های گوشتی بدون درد هستند و هیچ علائمی ندارند. اما اگر به لباس یا جواهرآلات ساییده شوند، ممکن است دچار درد و خونریزی شوند. خال های گوشتی توده های کوچک و بدون خطری هستند که روی پوست رشد می کنند و معمولاً اندازه ی آنها کمتر از 1 cm است. 

چه چیزی موجب بروز گوشت اضافه می شود؟

علت دقیق خال های گوشتی، ناشناخته است و به احتمال زیاد، سبک زندگی و ژنتیک باعث نمایان شدن آنها می شود. برخی از افراد بدون هیچ دلیلی به این خال ها دچار می شوند. شما به احتمال زیاد در نقاطی از پوست که به یکدیگر ساییده می شوند، دچار خال های گوشتی می شوید. برخی از مشکلات سلامتی احتمال تشکیل خال های گوشتی را بیشتر می کنند که عبارتند از:

عکس خال گوشتی

آیا خال های گوشتی قابل پیشگیری هستند؟

خال های گوشتی به طور کامل قابل پیشگیری نیستند. گرچه، شما می توانید با حفظ یک وزن سالم، رژیم غذایی متعادل و ورزش، احتمال ظاهر شدن خال های گوشتی را کاهش دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر شما متوجه نقطه یا برجستگی جدیدی روی پوست خود شدید، همیشه باید برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنید. پزشک باید شخصاً مشکل پوستی شما را بررسی کرده و علائم سرطان پوست و دیگر مشکلات پوستی را چک کند. همچنین، اگر یک خال گوشتی آزاردهنده دارید و می خواهید آن را بردارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک اطلاعات لازم در مورد روش های مختلف برداشتن خال گوشتی را در اختیار شما قرار می دهد.

تشخیص گوشت اضافه

پزشک با پرسیدن چند سؤال و معاینه ی پوست شما، خال های گوشتی را تشخیص خواهد داد. در اکثر موارد، شما به هیچ آزمایش یا اسکن پزشکی نیاز نخواهید داشت.

پیشگیر از ایجاد گوشت اضافه

خال های گوشتی چگونه درمان یا برداشته می شوند؟

هیچ دارویی برای برداشتن خال گوشتی وجود ندارد. این خال ها گاهی اوقات ممکن است خود به خود بیفتند. اگر تصمیم دارید خال گوشتی خود را بردارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند با روش های زیر خال های گوشتی را از بین ببرد:

درمان گوشت اضافه

روش های درمان زگیل

 درمان زگیل ها به محل زگیل  و میزان آزاردهنده بودن آن بستگی دارد. درمان در تمام موارد ضروری نیست. برای مثال، دو سوم تمام زگیل های پوستی در کودکان خود به خود در عرض دو سال بدون درمان رفع می شوند. گرچه، در طول این زمان، زگیل ممکن است بزرگ شود یا زگیل های جدید نمایان شوند. علاوه بر این، معمولاً درمان تعداد کمی زگیل کوچک نسبت به تعداد زیادی زگیل بزرگتر آسان تر است. به همین دلایل، اکثر افراد تصمیم می گیرند، زگیل های پوستی را درمان کنند، به ویژه اگر دردناک و مقاوم باشند یا ظاهر ناخوشایندی داشته باشند.

انواع روش درمان

 روش های زیادی برای درمان زگیل ها وجود دارد. برخی از درمان ها چند هفته یا حتی چند ماه طول می کشد تا اثر کنند و زگیل ها ممکن است بعد از درمان دوباره برگردند. ریشه کن کردن زگیل های کف پا و زگیل های ناخن می تواند به طور ویژه ای سخت باشد. افراد مبتلا به دیابت یا دیگر بیماری هایی که روند بهبودی زخم ها را آهسته می کنند ممکن است بیشتر در معرض عوارض برخی از درمان های زگیل باشند. 

بهتر است قبل از امتحان کردن هرگونه درمان خانگی، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین، اگر ممکن است کودک شما داروهایی را که روی زگیل های انگشتان او استعمال می کنید، بمکد، بهتر است قبل از امتحان کردن درمان های خانگی، در مورد دیگر روش های درمانی با پزشک مشورت کنید.

عکس زگیل روی انگشت

درمان زگیل در خانه

درمان زگیل با سالیسیلیک اسید

 سالیسیلیک اسید نوعی اسید است که مستقیماً روی زگیل استعمال می شود. اگر تصمیم دارید درمان سالیسیلیک اسید را در خانه امتحان کنید باید دستورالعمل های روی بسته یا راهنمایی های پزشک را دنبال کنید. 

در ابتدا باید به مدت 5 دقیقه زگیل را در آب گرم خیس کنید، سپس پوست را کاملاً خشک کنید و سالیسیلیک اسید را استعمال کنید. این اقدامات باید هر روز تکرار شوند. پوست شل یا ضخیم سطح زگیل، باید حداقل در چند روز اول برداشته شود. این پوست غالباً بعد از خیس شدن، سفید می شود.

 برداشتن این پوست به نفوذ بهتر دارو کمک می کند و با لایه برداری کردن پوست با سنگ پا یا سوهان ناخن می توان این کار را انجام داد. در حین لایه بردای، مقدار کمی خونریزی طبیعی است. اما در صورت بروز درد، باید این کار را متوقف کنید. اگر زگیل در عرض 12 روز از بین نرود، باید درمان را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

درمان زگیل روی کف پا

درمان زگیل توسط پزشک

نیتروژن مایع که اغلب کرایوتراپی نامیده می شود، نوعی مایع بسیار سرد است که با منجمد کردن زگیل به آن آسیب می رساند. نیتروژن مایع توسط پزشک باید استعمال شود و اغلب برای از بین بردن زگیل به چند جلسه درمانی نیاز است.

 نیتروژن مایع معمولاً برای درمان زگیل های کودکان بزرگتر و بزرگسالان استفاده می شود. تحمل درمان برای کودکان کم سن تر سخت خواهد بود، زیرا می تواند دردناک باشد. بعد از درمان نیتروژن مایع، اکثر افراد در عرض 4 تا  7 روز بهبود پیدا می کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

منبع: healthdirect

uptodate

2.5/5 - (2 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارش یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشین چندتا عکس میفرستم براتون لطفا راهنمایی کنین سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      در حد رویت عکس زگیل نیست ولی بهتره از نزدیک توسط متخصص پوست معاینه بشید
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۸ فروردین ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    سوال اقای دکتر. وقت بخیر. امروز متوجه این دو نقطه سیاه کنار مقعد شدم. نمیدونم از قبل بودن یا نه. میخواستم ببینم زگیل هستن یا خیر یا خال هستن؟ البته من حدود ۴ ماه پیش روی آلتم زگیل داشتم نوع ۵۱ و ۶۶ و الان تحت درمانم. همجنسگرا هم نیستم.
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ فروردین ۳( 1 ماه پیش)
      زگیله باید کرایو بشه
  • تصویر کاربر امیری شنبه ۴ فروردین ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عید شما مبارک دکتر این دانه های سفید عکس اول چیست
    اون فلش آبی رو فشار دادم اینطور شد چیزی هم خارج نمیشه
    و عکس‌ دوم هم شما فرموده بودین اسکین تگ هست چند تا دکتر دیگه هم رفته بودم هم نظر با شما گفتن اسکین تگ هستش که خیلی ریز بود الان جوری کوچیک شده که با چشم به سختی دیده میشه دکتر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم که عکس اول چیزی هست یا کار خاصی باید انجام بدم گاهی هستن و گاهی نیستن و با کشیده شدن پوست به چشم میان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ فروردین ۳( 1 ماه پیش)
      مورد خاصی نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر امين چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير
    دكتر واكسن گارداسيل هر سه نوبت زدم
    5 ماه پيش تست زيگيل دهاني دادم منفي بود
    ولي اين زائده ها در اومده
    خواستم ببينم زيگيل هستن ؟ خيلي نگرانم كرده
    انقدر هم كوچيكه نمونه بر داري نميكنن
    با تيغ يا دست كنده ميشه خون مياد
    زيگيل هستن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ اسفند ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر امين سه شنبه ۱ اسفند ۲( 2 ماه پیش)
      دكتر لازم به ذكر هستش كه ديشب در نزديك ترين مركز كرايو انجام دادم منتها چندتا دونه جا مونده
      و اقدام بعدي چي هستش ؟ دارو؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 2 ماه پیش)
      کرایو مجدد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام جناب پروفسور من حدود دو سال هست که زیگیل تناسلی دارم چند روز پیش زیر بغلم رو شیو کردم متوجه یه چیزی شبیه به زیگیل تناسلی زیربغلم شدم عکسش رو میفرستم لطف کنید بگين آیا زیگیل تناسلی هست و آیا اصلا امکان زدن زیگیل تناسلی در زیر بغل وجود داره ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      بهتون هم تو سایت هم تو واتس اپ پاسخ داده شدا
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام چند ماهی روی کشاله رانم چند دونه بود ک من فکر کردم جوش گرمی هست اما بعد ۲ماه یهو خارش گرفتم و روی دستگاه تناسلی و کنارش دیدم چند تایی دیگه در اومده آزمایش دادم دکتر گفت خوبه و ۱سال دیگ تکرار کن اما پزشک داخلی میگه زگیل تناسلی هست خارش داره و زیادتر شده عکس میفرستم ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      عکس ها نمیدونم ارسال شد یا ن دوباره ارسال کردم
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      عکس های آزمایش و ضایعه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      زگیل نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ دی ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .آقای دکتر این ویروس زگیل تناسلی که شما گفتید به آن مبتلا هستم و در حال ابتلا به شریک خود میباشید .من همسرم تست دادند و نداشتند و من ۳ماهه رابطه جنسی کلا با همسرم نداشتم و کرایو هم دو جلسه کردم و اثری از زگیل روی آلت تناسلی نیست حالا میخواستم بدانم مورد من که نتیجه آزمایش را برایتان فرستادم آیا نوع بد ویروس که نیست و قابل درمان بصورت کلب هست یا خیر و امکان بچه دار شدن دیگه کلا منتفی هست درسته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ دی ۲( 4 ماه پیش)
      بچه دار شدن شما رو تحت تاثیر قرار نمیده
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من مدتی قرص راکوتان مصرف میکردم و یبوست شدید داشتم بعد از قطع کردن قرص و اتمام دوره درمان گاهی یبوست دارم و گاهی نه
    1 هفته ای هست متوجه یه گوشت اضافه نرم اطراف مقعدم شدم ک بافت نرمی داره به رنگ صورتی هست و ب صورت یک خط انگار از مقعدم شروع شده و به سمت عقب رفته و بزرگتر شده
    این بواسیر هست یا زگیل؟
    نه درد دارم نه خونریزی
    خیلی نگرانم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      اینجا عکس رو آپلود کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بله
    4. تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      آقای دکتر اقدام ب آپلود کردم اما میگه مشکلی پیش آمد و آپلود نمیشه
      امکانش هست تلگرام براتون ارسال کنم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

درخواست نوبت

برای درخواست نوبت معاینه و یا درمان زگیل تناسلی با کرایو می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

پرسش از دکتر