راه های انتقال زگیل تناسلی از زن به مرد و برعکس

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، شایعترین بیماری منتقل شونده ویروسی در دنیا است. بیش از 140 نوع ویروس HPV در دنیا وجود دارد و این ویروس ها، به دو نوع کم خطر و پرخطر تقسیم می شوند. ویروس های نوع 16 و 18 شایعترین ویروس های خطرناک HPV در دنیا هستند و اغلب از طریق تماس جنسی آلوده، از مرد به زن و از زن به مرد و در مواردی که هم جنس گرا هستند، از مرد به مرد و از زن به زن منتقل می شوند. گاهی انتقال زگیل از طریق بوسیدن هم انجام می شود.

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در دنیا، 80 الی 90 درصد این ویروس ها در عرض 2 سال خود به خود از بین می روند. شایعترین علامت HPV تولید زگیل می باشد که در همه جای بدن، احتمال تولید زگیل به وسیله این ویروس وجود دارد. آن چه که مورد بحث ما در اینجا می باشد، ویروس های منتقل شونده از طریق تماس جنسی آلوده یا sexually Transmitted disease می باشد که بالای 95 درصد فقط از طریق تماس جنسی آلوده به فرد سالم منتقل می شوند. 

آیا زگیل تناسلی از زن به مرد منتقل می شود؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت که، بله زگیل تناسلی از زن به مرد منتقل می شود.زگیل تناسلی در بیشتر موارد از طریق تماس جنسی منتقل می شود. حتی اگر زگیل شما خیلی کوچک باشد یا حتی دیده نشود، می توانید عفونت را به شریک جنسی خود منتقل کنید.

ایا زگیل تناسلی از مرد به زن منتقل میشود؟

بله زگیل تناسلی از مرد به زن منتقل میشود. در واقع جنسیت در انتقال این بیماری تاثیری ندارد، هنگامی که با فرد آلوده چه مرد و چه زن ارتباط برقرار میکنید، در معرض خطر هستید و گرفتار HPV خواهید شد. بهترین راه برای درامان ماندن از این بیماری کنترل روابط جنسی آلوده و پر خطر است.

تمرین کگل برای زود انزالی

راه های انتقال زگیل تناسلی

راه های انتقال hpv عبارتند از:

انتقال از طریق تماس جنسی واژینال: این روش شایعترین نوع راه های انتقال hpv است و از طریق رابطه جنسی آلوده منتقل می شود. لازم به یادآوری است ملاک آلوده شدن به HPV بالینی، وجود زگیل تناسلی برجسته در روی آلت تناسلی مرد، در ناحیه عانه، کشاله ران و بیضه ها و در زنان وجود این زگیل ها در ناحیه دور واژن، لابیهای بزرگ و کوچک تناسلی است و اغلب به صورت خال های گوشتی برجسته و قهوه ای رنگ می باشند.

لازم به یادآوری و تاکید مجدد است که قطعی ترین روش تشخیص آلودگی به زگیل، معاینه بالینی توسط فرد متخصص می باشد و آزمایش تنها برای تعیین نوع زگیل (با نمونه برداری مستقیم از زگیل)، ارزش دارد. آزمایش هایی که اغلب از خون- ادرار و یا سوآپ از نسج سالم برداشته می شود، غلط می باشد و از نظر علمی جز نگرانی واسترسی که به بیمار و خانواده وارد می کند ارزشی ندارد و اکیداً توصیه نمی گردد. نتیجه اینکه آنهایی که بدون داشتن زگیل واضح، آزمایش آنها مثبت گزارش می شود اعتبار علمی ندارند.

دومین راه انتقال از طریق تماس جنسی آنال یا مقعدی می باشد: از نظر علمی، ارتباط جنسی از طریق مقعد به علت آلودگی شدید آن اصلا توصیه نمی گردد. سوزاک، سفلیس، ایدز، تبخال، شانکر، شانکروئید و زگیل، از بیماری های شایع منتقل شونده از طریق تماس جنسی مقعدی مخصوصاً بدون استفاده از کاندوم و پوشش بهداشتی می باشند.

زگیل تناسلی در این روش تماس جنسی که اغلب در هموسکژوال یا همجنسگرا ها دیده می شود، از طریق تماس پوست به مخاط، باعث آلودگی و درگیری دور مقعد می شود.

راه انتقال زگیل تناسلی

علائم بالینی آن به صورت خال های گوشتی برجسته در داخل مقعد و پوست دور مقعد می باشد. در مواردی که داخل رکتوم و یا قسمت داخلی مقعد گرفتار شود، باید با کولونوسکوپی و دستگاه مخصوص آن برداشته شود. برای درمان ضایعات بیرونی، بهترین روش درمان کرایوتراپی می باشد. در نوع آلودگی پرخطر، احتمال سرطان مقعد در آینده برای بیمار محتمل است و باید تحت نظر پزشک معالج باشد.

سومین راه انتقال hpv: روابط جنسی دهانی یا اورال می باشد. اگر مرد و زن، مبتلا به زگیل تناسلی واضح باشند در این نوع ارتباط به علت تماس مخاط به مخاط، انتقال زگیل تناسلی اتفاق می افتد که به صورت خال های برجسته یا برجستگی گوشتی، و اغلب در روی لب ها و زبان ایجاد می شوند. در موارد مشکوک باید از آنها بیوپسی یا نمونه برداری نیز انجام گردد. بهترین روش درمان این نوع زگیل ها استفاده از کرایوتراپی می باشد. بهترین توصیه پزشکی در جهت عدم آلودگی به این نوع ویروس، اجتناب از فعالیت های جنسی آلوده می باشد.

چهارمین راه انتقال زگیل تناسلی: استفاده از اپیلاسیون های غیر بهداشتی و تیغ آلوده برای اصلاح موهای ناحیه تناسلی است. اگر از تیغی که قبلا جهت زدودن موهای تناسلی آلوده به زگیل تناسلی استفاده شده، برای اصلاح موی صورت و زیربغل استفاده شود، انتقال زگیل تناسلی به صورت، زیر گردن و زیربغل اتفاق می افتد. لذا در اینجا توصیه می شود به هیچ وجه از تیغ آلوده و استفاده شده در ناحیه تناسلی، برای اصلاح موهای مناطق دیگر استفاده نشود.

در مورد اپیلاسیون: اگر وسیله استفاده شده بهداشتی یک بار مصرف نباشد و برای اپیلاسیون فرد آلوده قبلاً استفاده شده باشد و در ادامه شخص دیگری از آن استفاده کند، (مخصوصاً زمانی که باعث خونریزی و آزردگی پوستی در ناحیه سالم شود) باعث انتقال زگیل تناسلی خواهد شد و لذا توصیه می شود مسائل بهداشتی در این مراکز کاملاً رعایت و از وسایل یکبار مصرف استفاده گردد.

در پایان بحث لازم به یادآوری است که پیشگیری بهتر از درمان است. با توجه به این نوع اطلاع رسانی های علمی و به روز و دقیق جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس، باید با نگاه علمی از انجام فعالیت های جنسی آلوده اجتناب نمایید و در مراجعه به مراکز زیبایی، دقت به رعایت بهداشتی را حتما مدنظر داشته باشید.

بر خلاف تبلیغات رایج در رابطه با لیزر و سوزاندن زگیل، این امر باعث بخار شدن ویروس در هوا و پخش شدن زگیل و انتقال آن به جاهای مختلف از جمله بینی و گلو و حنجره و چشم می شود.

بهترین درمان: کرایوتراپی می باشد که در این روش با تبدیل مایع نیتروژن به گاز نیتروژن با دمای 250درجه و اغلب در یک جلسه، زگیل بدون آلوده کنندگی درمان می شود.

جهت درمان زگیل تناسلی و مشاوره با شماره های زیر تماس بگیرید.

02122642744 – واتساپ 09351142080

02122647404 

عکس زگیل تناسلی

عکس زگیل تناسلی 1
عکس زگیل تناسلی 2
عکس زگیل تناسلی 3
عکس زگیل تناسلی 4
عکس زگیل تناسلی 5
عکس زگیل تناسلی 6
عکس زگیل تناسلی 7
عکس زگیل تناسلی 8

 دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.3/5 - (6 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر A شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    خسته نباشید جناب دکتر، میخواستم بپرسم آیا کسی که قبلا به زگیل تناسلی مبتلا شده و سال ها گذشته و کاملا بهبودo یافته امکان داره دوباره مبتلا بشه؟ یا به یک نوع دیگه مبتلا بشه؟ خیلی خیلی ممنون از وقتی که میزارید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش)
      در مورد زگیل وقتی فرد مبتلا بشه ممکنه بدن بتونه مقابله کنه و ویروس از بدن پاک بشه ، ممکنه در بدن بمونه و عود کنه. بهترین درمان کرایو است. تیغ زدن و لیزر باعث پخش آن می شود. در مورد واکسن ، قبل از ابتلا به زگیل ، در خانم ها موثر است بعد از ابتلا اثر ندارد. در خانم ها باید پس از ابتلا سالانه پاپ اسمیر انجام شود از جهت خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم
  • تصویر کاربر مبین یکشنبه ۱۲ خرداد ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام در انتهای آلت تناسلی من چند برآمدگی هست که نمیدونم چی هستن خواستم راهنمایی بفرمایید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ خرداد ۹۸( 5 سال پیش)

      اگر چند روز اینده نرفت بیایید ببینم02122642744 02171062300

  • تصویر کاربر مهری چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام‌آقای دکتر
    به تازگی ازدواج‌کردم. روی دستم و بازوم‌3 تا زگیل بود که همسرن دید و با مراجعه به متخصص پوست با کوتر سرجی دکتر سوزاند. ولی در اولین رابطه همسرم‌متوجه 4 تا زائده زیر شکمم و دو طرف ران پام‌شد که با مراجعه به متخصص پوست گفت زگیل معمولی هستن و با کرایو دستور درمان دادند.
    عکسش رو براتون‌میفرستم هم بازوم رو هم زیر شکمم‌رو که مشاهده کنید نگران بودم‌زگیل تناسلی نباشه البته دکتر گفتن مستعد زگیل هستم و چون اون مناطق رو با تیغ اصلاح میکردم و موهای بازوم که زگیل داشت رو زدم حدس میزنم از اون انتقال داشته. هیچ گونه رابطه قبل ازدواج نداشتم. لطفا عکسها رو نگاه کنید. در ضمن همسرم 4 سال پیش مبتلا به زگیل تناسلی شده بود که با کوتر برداشتن و تا الان جیزی دوباره عود نکرده و قبل ازدواج و رابطه واکسن گارداسیل رو هم دو دوز از 3 دوزش رو تا الان زدم‌با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر غزاله یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام.
    من بعدازاپیلاسیون متوجه دونه های سفیدی اطراف مقعدم شدم
    متاسفانه به یک ماما مراجعه کردم وگفتن زگیل تناسلی است
    همون جا برام کرایو کردن
    بعد ازخشک شدن رفتم ازمایش دادم
    نمونه برداری با خاروندن پوسته هابود
    چون چیزی نمونده بود
    جواب ازمایشم منفی بود بع یک پزشک زنان مراجعه کردم و گفتن زوناست من هیچ دردی نداشتم
    ولی یکم خارش دارم بعضی وقت ها.
    ایامن مبتلا به زگیل تناسلی هستم؟ الان ضایعه ای دیده نمیشه . حدودا یه ماه از کرایوم میگذره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 6 سال پیش)
      ‌ایا ظاهرا زگیل دارید اصل ان است
    2. تصویر کاربر غزاله یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 6 سال پیش)
      داروی خاصی باید مصرق کنم؟نیاز به واکسن هست باخیر؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 6 سال پیش)
      نه اگر ندارید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر هستی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر گرامی
    آقای دکتر دو هفته پیش شما یک عدد زگیل تناسلی اطراف واژن رو برام کرایو درمانی کردین و یه روز بعد تاول زده همراه ورم و قرمزی و الان یه دایره ای به ظاهر شبیه چرک اطراف زگیل تشکیل شده که بافت چرک ندارد چون تقریبا سفته و کنده هم نمیشه و من طبق دستور شما از پماد زینک اکساید هم استفاده میکنم.لطفا راهنمایی بفرمایید...با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد پيگيري كنيد
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من از امروز یک خط قهوه ای مانند یا سیارنگ روی التم مشاهده کردم که باعث شده به شدت استرس بگیرم و ترس این رو دارم که این علاعم زگیل تناسلی باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر من نزدیک به چند ماهه که زیگیل رو بدنم زده الان واقعا داره اذیتم میکنه نمیدونم چی کار کنم از بین بره نه درد داره نه اذیت میکنه ولی کلا روح روانمو به هم ریخته ممنون میشم راهنمایی کنین خیلی برام سخت شده چند بار میخواستم با تیغ بزنم که خون اومد درد گرفت انجام ندادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    آيا اگر دست به قسمتي از آلت كه زيگيل داره برخورد كند امكان انتقال وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر بهار چهارشنبه ۵ مهر ۹۶( 7 سال پیش)
      جواب سوال رو چه طور باید دید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 7 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فردین چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    History: Nasal lesion clinical suspicion of wart or papillomatosis
    Gross:Received specimen consists of a piece of polypoid colored tissue measuring
    0.7×0.6×0.3cm.
    Summary of specimen:2/1
    Embedded:Totally
    Diagno: Nasal,lesion,excision: Squamous papiloma
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر فردین دوشنبه ۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام آقای دکتر با تشکر از صبر و حوصله اون و جواب دهی عالی تو
      آقای دکتر اینقد سوال تو ذهنم هست که نمیشه اینجا سوال کرد با توجه به اینکه من دارای زگیل تناسلی هستم و ۸ بار کرابو کردم و تو مخاط بینی اون ظریفه رو داشتم واینکه با دوتا خانومی که در ارتباط بودم هیچ علائمی دال براینکه زگیل داشته باشن نیست فقط از طریق ازمایش Hpvدارای نوع ۶۶ هستن البته یه بار قبل ازمایش داده بود نوع ۱۸ هم داشتن ولی سری دوم فقط ۶۶ رو داشتن میخواستم به صورت کلی لطف بفرمائید که چه اقدامی لازم هست انجام بدیم و اینکه آیا میتونیم برای معاینه پیش شما بیاییم با تشکر
    3. تصویر کاربر فردین دوشنبه ۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      آیا دارویی چیزی هست که بشه سیستم ایمنی بدن رو بالا برد یا نیازی هست که رابطه جنسی رو قطع بکنیم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    5. تصویر کاربر فردین سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      آقای دکتر من ارومیه هستم چطور میتونم وقت بگیرم از طریق تلفن که تو سایت هست نتونستم اگه زحمت نیست شما همین جا یه وقت برام تعین کنید اینجا بهم اطلاع بدین میخوام با خانمم بیام خیلی به خاطر این مسائل به هم ریختن از وقتی با شما تماس گرفتم تا حدودی آرامش گرفتیم اگه وقت بدین همین امشب میتونیم بیاییم خیلی خیلی متشکرم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    7. تصویر کاربر فردین چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      تشکر میکنم آقای دکتر حتما خدمت شما می رسیم از بی نهایت متشکرم
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      تشكر
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر منصور جمعه ۲۲ مرداد ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با درود و خسته نباشی خدمت جناب اقای دکتر.بنده 40 ساله متاهل حدود چند سال است تعدادی بیش از 20 عدد زگیل بر روی آلتم رشد کرده سه سال پیش با سوزاندن از بین رفتند ولی مجددا رشد کردند.لازم به ذکره زگیلها فقط روی الت رشد کردند نه جای دیگه.از شما استدعا میشه جهت از بین بردن و درمان انها هر گونه راهنمایی میشه بفرمایید.با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ مرداد ۹۵( 8 سال پیش)
      باید ببینم فیلم کرایو من را ببینید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر