جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان چیست؟ درمان زخم شدن کلاهک آلت به چه صورت است؟عوامل متعددی باعث زخم سر آلت تناسلی می شوند که به علل آن می پردازیم. این زخم ها از نظر ظاهر، زمان ایجاد، تعدد و وجود همزمان درد، خارش و سوزش و اینکه جدیداً ایجاد شده اند و یا اینکه مزمن هستند، علت های مختلفی دارند. در ادامه شایع ترین علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان و درمان زخم شدن کلاهک آلت را بیان می کنیم.

بیماری های آلت که سبب زخم می شوند

هرپس یا تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یکی از شایعترین بیماری های منتقل شونده از طریق تماس جنسی آلوده است، که از مرد به زن و زن به مرد قابل انتقال می باشد و علت آن ویروس HSV یا هرپس نوع П می باشد. علائم بالینی آن به این شکل است که بعد از چند روز از تماس جنسی آلوده، تارهای آبکی گروهی، توام با قرمزی و خارش و سوزش، در ناحیه تناسلی مرد و زن ظاهر می شوند.

در اولین بروز، عفونت، اغلب هنگام شروع قاعدگی خانم ها و یا هر بیماری تب دار همراه با درد عضلانی و ضعف و بی حالی خود را نشان می دهد. از مشخصات بارز بالینی تبخال تناسلی، تاول های همراه با خارش و سوزش و گروهی بودن آن می باشد. اگر مجرای ادراری و یا واژن درگیر شود، اغلب سوزش ادراری و دردناک بودن مقاربت جنسی، از علائم برجسته تب خال می باشد. 

تبخال تناسلی

نکته بالینی بسیار مهم درباره تب خال تناسلی، این است که فقط زمانی که تاولی های ترشحی وجود دارند، آلوده کننده می باشد و لذا ما به بیمار توصیه می کنیم در زمان فعال بودن تاول ها، از انجام فعالیت های جنسی جهت جلوگیری از انتقال، اجتناب نمایند.

تب خال تناسلی مثل خیلی از بیماری های ویروسی درمان قطعی ندارد. در حال حاضر آسیکلوویر و والسیکلوویر، تنها داروهای موجود در بازار دنیا هستند که باید توسط پزشک تجویز گردند.

سفلیس

سفلیس و زخم ناشی از آن، که عموماً در ناحیه آلت تناسلی ظاهر می شود، دومین بیماری منتقل شونده از طریق سکس آلوده است که عامل آن ترپونما پالیدوم می باشد و با انتقال از طریق تماس جنسی، باعث ایجاد زخم قرمز بدون درد، با حاشیه صاف در ناحیه تناسلی می شود. قطعی ترین وسیله تشخیص آن توسط تست های آزمایشگاهی و نمونه برداری از زخم می باشد.

پس از تایید تشخیص بیماری، پنی سیلین تزریقی با نظر پزشک معالج، بهترین داروی موثر بر بیماری است. اهمیت تشخیص به موقع و درمان درست آن، از عوارض وحشتناک بیماری که شامل: مشکلات قلبی و عروقی، مننژیت، درگیری عصبی و التهاب مغز و آسیب به بینایی و شنوایی است، جلوگیری می کند.

شانکروئید

این بیماری از طریق تماس جنسی آلوده باکتری به نام هموفیلوس دوکرئی، منتقل می شود که از طریق ارتباط جنسی آلوده از مرد به زن و زن به مرد منتقل می شود. علائم بالینی آن ایجاد زخم های متعدد دردناک، همراه به خارش و سوزش و ترشحات می باشد. در صورتی که مجرای ادراری و واژن درگیر شوند، باعث درد شدید هنگام فعالیت جنسی و سوزش و درد شدید ادراری می گردد.

تشخیص قطعی آن بر اساس ظاهر بالینی زخم و پیدا کردن عامل بیماری در یافته های آزمایشگاهی می باشد. بعد از قطعی شدن بیماری، درمان دارویی ضد باکتریال با نظر پزشک متخصص، و اجتناب از فعالیت های جنسی، بهترین راه درمان و پیشگیری از انتقال آن به افراد سالم می باشد.

شانکروئید
بیماری شانکروئید

گرانولوم اینگوینال

این بیماری نیز ناشی از یک باکتری از طریق تماس جنسی آلوده است، که باعث ایجاد زخم در ناحیه کشاله ران، روی آلت تناسلی و مقعد می گردد. از مشخصات این بیماری، حالت پیش رونده آن است که در صورت عدم درمان به موقع، باعث گسترش زخم های عمقی و پیش رفته می شود.

بهترین راه مقابله در درجه اول، اجتناب از فعالیت های جنسی، در صورت ابتلا به زخم های تناسلی و مراجعه به پزشک و تشخیص و درمان به موقع می باشد. تشخیص قطعی این بیماری، با یافتن عامل بیماری در ترشحات زخم است. خوشبختانه از نظر شیوع، این بیماری خیلی شایع نیست ولی همیشه در زخم های سرکش آلت تناسلی و کشاله ران باید آن را در نظر داشت.

زخم آلت تناسلی به علت HPV یا زگیل تناسلی

زخم آلت تناسلی به علت زگیل شایع نمی باشد، مگر اینکه به ماهیت بدخیم و سرطانی تبدیل شود و یا با عادت های غلط درمانی، از قبیل استفاده از اسید برای سوزاندن زگیل تناسلی و یا نخ انداختن به زگیل و یا دستکاری های دیگر، باعث زخم آن بشویم.

در اینجا لازم به یادآوری است که بهترین درمان زگیل تناسلی، سرما درمانی یا کرایوتراپی می باشد که اغلب در طول چند روز باعث از بین رفتن زگیل ها می شود.

زخم آلت تناسلی به علت آلودگی با کنه

اسکابیز نام کنه ای است که باعث یک بیماری پوستی مسری می شود، که همه جای بدن از جمله آلت تناسلی را درگیر، و باعث زخم ها و تاول های ریز ریز و منتشر، به همراه خارش و سوزش شدید می شود. این زخم ها اغلب به صورت تاول های ریز، با خارش و به صورت خطی و نامنظم خودش را نشان می دهد.

در صورت مشاهده علائم فوق در آلت تناسلی و هر جای بدن، اجتناب از فعالیت های جنسی، مراجعه به پزشک و تشخیص آزمایشگاهی بیماری و شروع درمان، مناسب ترین و بهترین اقدامی است که توصیه می گردد.

زخم آلت تناسلی به علت آلودگی با کنه

زخم های آلت تناسلی به علت بیماری های سیستم ایمنی

پسوریازیس

پسوریازیس یکی از بیماری های شایع پوستی می باشد، که علت آن اختلال در سیستم ایمنی است. این بیماری خود را با لکه های قرمز و خشک، به همراه جوش های قرمز، خارش و درد و ترک خوردگی پوست، در جاهای مختلف بدن از جمله ناحیه تناسلی نشان می دهد. تشخیص آن اغلب با معاینه بالینی توسط متخصص پوست می باشد.

درمان: بیماری پسوریازیس درمان قطعی ندارد. استفاده از کرم ها، پمادهای موضعی، داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، از موارد درمانی می باشد.

لیکن پلان

نداشتن بیضهاین یک نوع بیماری خود ایمنی پوستی است که به علت اختلال ایمنی، به صورت جوش های ریز خارش دار، در همه جای بدن از جمله آلت تناسلی ایجاد می شود. در موارد شدید، تاول های پوستی منتشر که پوسته پوسته می شوند، از علائم این بیماری می باشند.

تشخیص قطعی این بیماری توسط پزشک متخصص صورت می گیرد و داروهای آن، اغلب کورتون و دیگر داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند.

سرطان آلت تناسلی

این نوع سرطان بسیار نادر می باشد و نشانه آن زخم های طول کشیده و پیش رونده، و مقاوم به درمان می باشد. اصولا هر زخم مزمن پیش رونده و مقاوم به درمان های دارویی را، باید دقیقاً از نظر سرطان آلت تناسلی بررسی کرد. اولین اقدام تشخیصی آن نمونه برداری از محل زخم و فرستادن آن به پاتولوژی جهت بررسی نسجی می باشد. در صورت تایید، تنها راه درمانی آن جراحی است که در مراحل اولیه، برداشتن قسمتی از آلت یا Partial Penectomy و در مراحل پیشرفته، برداشتن کامل آلت تناسلی و غده های لنفاوی کشاله ران می باشد.

در پایان و جمع بندی بحث به این نتیجه می رسیم که:

در صورت مشاهده هر نوع تغییر رنگ پوست ناحیه تناسلی و یا زخم های آلت تناسلی، هر چه سریعتر جهت تشخیص و درمان به موقع، به پزشک مراجعه نمایید تا با تشخیص و شروع درمان سریع، از عوارض بعدی آن جلوگیری شود.

4/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من چند وقت پیش در حین رابطه جنسی ناخن خودم به آلتم گیر کرد و یه زخم نسبتا عمیق در قسمت ختنه گاه ایجاد شد . حالا همونجا پوستش نازک شده و هربار بعد رابطه جنسی یا حتی در حین رابطه جنسی ترک میخوره . درد نداره و سوزش هم فقط در حین رابطه بعد ترک خوردن . بقیه مواقع سوزش نداره . وقتی هم خوب میشه باز پوستش به شدت نازکه .
    روی کلاهک آلت هم دو هفته پیش بعد رابطه جنسی حالت خشکی پوست ایجاد شد که پماد زدم خوب شده ولی هنوز تقریبا قرمز رنگه و پوستش نازک شده .
    ممنون میشم در این دو مورد راهنمایی بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      عکس بفرستید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۶ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من زگیل تناسلی داشتم نوع 6 بود درمان کردم فقط با یک نفر رابطه داشتم دو تا سوال داشتم 1.برخورد ناحیه تناسلی از روی شلوار باعث انتقال دوباره ب من خواهد شد از طریق ترشحات احتمالی واژن2.پماد درمانی برای تقویت موضعی چی پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      جواب سوال یک خیر جواب سوال دو هیچ پماد موضعی تقویتی وجود ندارد مگر بعد از کرایو زینک بزنید
    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      دکتر من قرص ahcc platinum مصرف کردم بعد از یکماه یه ضایعه بود که نمی‌دونم حتما زگیل بود خود ب خود محو شد مصرف این قرص رو چند ماه پیشنهاد میکنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      این قرص ها تقویتی است میتونید مصرف کنید تا ۳ ماه اینده
    4. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      دکتر رابطه جنسی از طریق پوشیدن شرت سوراخ دار و کاندوم باعث انتقال مجدد خواهد بود ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      شرت سوراخ دار که نمیدانم چیست اما کاندوم اگر ضایعه فعال داشته باشید باز هم انتقال انجام میشه اگر نه که هیچ
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر منصور چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دکتر خسته نباشید
    ۲روز پیش احساس خارش روى آلت داشتم پوست کمى قرمز شده رفتم پیش دکتر عمومى براىم آمپول جنتاماىسىن وقرص سىپروفلوکساسىن وپماد کالامىن تجویز کرد از دیروز استفاده کردم امروزسر آلتم تا ناحیه ختنه گاه از قسمت بالا کبود شده وىک لاىه ازپوست هنگام شستن کنده شد عکس میفرستم راهنمایى کنید لطغا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      رابطه جنسی داشتید ؟
    2. تصویر کاربر منصور سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      متاهلم وروز قبل از اىن بله داشتم
    3. تصویر کاربر منصور سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      بله
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      میتواند حساسیت دارویی یا به کاندوم باشه . ضایعه وسیع هست میتونه drug eruption باشه یا ضایعه قارچی . ترجیحا اگر بعد از یک هفته کم تر نشد باید نمونه برداری بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Samyar چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام پسری ۲۶ ساله هستم یک ساله که ازدواج کردم حدود ۵روزه که روی کلاهک الت تناسلیم جوش می زنه بعد وقتی خودش می ترکه شبیه تاول ازش یه مایع خارج می شه توش سفیده می شه بگین مشکلش چیه اگه لازمه عکس بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      عکس بفرستین
    2. تصویر کاربر Samyar سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      وقتی که لباس زیر استفاده نکنم وهوا بهش بخوره زخمش خشک می شه ممکنه به علت گرما عرق سوز شدن باشه
    3. تصویر کاربر Samyar سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      عکس فرستادم نمی دونم ارسال شد یاخیر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      عکس رویت شد کیست یا جوش هست احتمالا باید تخلیه بشه تا عود نکنه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      فعلا کلوگزاسیلین ۵۰۰ هر ۶ ساعت بخورید تا یک هفته اگر بهبود نیافت باید تخلیه بشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۸ تیر ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام من دو ماه پیش موقع،نزدکی با،همسرم به علت طولانی شدن و مالیدن آلت تناسلی خودم به اندام همسرم سر کلاهک آلت تناسلی ام قرمز شد الان هر چند روز پوستش بلند میشه و دوباره روز از نو ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چطوری درمان کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      سلام فقط چرب کنید با پمادa+d
  • تصویر کاربر ابوالفضل یکشنبه ۱۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من 32سال دارم دیشب متوجه شدم سرالتم مثل اینکه سوخته باشه ابلهم زده زیر پوست اب سوده خیلی نگارم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام عکس بفرستید
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام چندروز مسموم غذایی بالاشدم بعدش مراجعه به پزشک کردم بهترکه شدم دیدم روی کلاهک تناسلیم یدونه آبله آب دار بود دوباره یدونه دیگه زد پماد زدم دوباره تبدیل به زخم شد الان یه روز خوب میشه یروز دوباره همنطوری که حتی زخم شده خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      عکس بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۹ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام ی مدتی هست زیر آلت تناسلیم روی بیضه ام حالت سوختگی و زخم های تیکه تیکه ریز ک هیچ ترشعی هم ندار طوریه ک انگار پوست نازک شده و زخم ایجاد شده و اینکه من اسپری تاخیری زیاد استفاده میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      عکس بفرستید
    2. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۸ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      عکسو رو ارسال کردم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      عکس نیامده مجدد بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر im پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد آقاى دكتر ١٧ سال دارم و سه چهار روزى ميشه روى آلت تناسليم سطح زيرينش قبل از ختنه گاه چند تا دونه كنار هم در اومده و يكى از اين دونه ها به شدددت ميسوزه وقتى دست ميزنم بهش ، اونى كه خيلى ميسوزه گاهى نوكش يه چيز پرز مانند ميبينم تتراسايكلين هم زدم فايده اى نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام رابطه جنسی داشتین ؟
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من روی بیضه هام چند قسمت به شدن خشک میشه و پوسته پوسته میشه و خارش همیشگی دارم و گاها به قدری میشه ک پوست بیضه هام ملتهب میشه بعد از خاراندن. میترسم زگیل یا تبخال تناسلی باشه
    با عرض پوزش من تصاویر رو پیوست میکنم
    ممنون میشم لطف کنید و چک بفرمایید.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام زگیل و تبخال نیست اما با توجه به خارش شدید توسط متخصص پوست بررسی از نظر وجود قارچ و سایر بیماری های پوستی انجام بشه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر