جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان چیست؟ درمان زخم شدن کلاهک آلت به چه صورت است؟عوامل متعددی باعث زخم سر آلت تناسلی می شوند که به علل آن می پردازیم. این زخم ها از نظر ظاهر، زمان ایجاد، تعدد و وجود همزمان درد، خارش و سوزش و اینکه جدیداً ایجاد شده اند و یا اینکه مزمن هستند، علت های مختلفی دارند. در ادامه شایع ترین علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان و درمان زخم شدن کلاهک آلت را بیان می کنیم.

بیماری های آلت که سبب زخم می شوند

هرپس یا تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یکی از شایعترین بیماری های منتقل شونده از طریق تماس جنسی آلوده است، که از مرد به زن و زن به مرد قابل انتقال می باشد و علت آن ویروس HSV یا هرپس نوع П می باشد. علائم بالینی آن به این شکل است که بعد از چند روز از تماس جنسی آلوده، تارهای آبکی گروهی، توام با قرمزی و خارش و سوزش، در ناحیه تناسلی مرد و زن ظاهر می شوند.

در اولین بروز، عفونت، اغلب هنگام شروع قاعدگی خانم ها و یا هر بیماری تب دار همراه با درد عضلانی و ضعف و بی حالی خود را نشان می دهد. از مشخصات بارز بالینی تبخال تناسلی، تاول های همراه با خارش و سوزش و گروهی بودن آن می باشد. اگر مجرای ادراری و یا واژن درگیر شود، اغلب سوزش ادراری و دردناک بودن مقاربت جنسی، از علائم برجسته تب خال می باشد. 

تبخال تناسلی

نکته بالینی بسیار مهم درباره تب خال تناسلی، این است که فقط زمانی که تاولی های ترشحی وجود دارند، آلوده کننده می باشد و لذا ما به بیمار توصیه می کنیم در زمان فعال بودن تاول ها، از انجام فعالیت های جنسی جهت جلوگیری از انتقال، اجتناب نمایند.

تب خال تناسلی مثل خیلی از بیماری های ویروسی درمان قطعی ندارد. در حال حاضر آسیکلوویر و والسیکلوویر، تنها داروهای موجود در بازار دنیا هستند که باید توسط پزشک تجویز گردند.

سفلیس

سفلیس و زخم ناشی از آن، که عموماً در ناحیه آلت تناسلی ظاهر می شود، دومین بیماری منتقل شونده از طریق سکس آلوده است که عامل آن ترپونما پالیدوم می باشد و با انتقال از طریق تماس جنسی، باعث ایجاد زخم قرمز بدون درد، با حاشیه صاف در ناحیه تناسلی می شود. قطعی ترین وسیله تشخیص آن توسط تست های آزمایشگاهی و نمونه برداری از زخم می باشد.

پس از تایید تشخیص بیماری، پنی سیلین تزریقی با نظر پزشک معالج، بهترین داروی موثر بر بیماری است. اهمیت تشخیص به موقع و درمان درست آن، از عوارض وحشتناک بیماری که شامل: مشکلات قلبی و عروقی، مننژیت، درگیری عصبی و التهاب مغز و آسیب به بینایی و شنوایی است، جلوگیری می کند.

شانکروئید

این بیماری از طریق تماس جنسی آلوده باکتری به نام هموفیلوس دوکرئی، منتقل می شود که از طریق ارتباط جنسی آلوده از مرد به زن و زن به مرد منتقل می شود. علائم بالینی آن ایجاد زخم های متعدد دردناک، همراه به خارش و سوزش و ترشحات می باشد. در صورتی که مجرای ادراری و واژن درگیر شوند، باعث درد شدید هنگام فعالیت جنسی و سوزش و درد شدید ادراری می گردد.

تشخیص قطعی آن بر اساس ظاهر بالینی زخم و پیدا کردن عامل بیماری در یافته های آزمایشگاهی می باشد. بعد از قطعی شدن بیماری، درمان دارویی ضد باکتریال با نظر پزشک متخصص، و اجتناب از فعالیت های جنسی، بهترین راه درمان و پیشگیری از انتقال آن به افراد سالم می باشد.

شانکروئید
بیماری شانکروئید

گرانولوم اینگوینال

این بیماری نیز ناشی از یک باکتری از طریق تماس جنسی آلوده است، که باعث ایجاد زخم در ناحیه کشاله ران، روی آلت تناسلی و مقعد می گردد. از مشخصات این بیماری، حالت پیش رونده آن است که در صورت عدم درمان به موقع، باعث گسترش زخم های عمقی و پیش رفته می شود.

بهترین راه مقابله در درجه اول، اجتناب از فعالیت های جنسی، در صورت ابتلا به زخم های تناسلی و مراجعه به پزشک و تشخیص و درمان به موقع می باشد. تشخیص قطعی این بیماری، با یافتن عامل بیماری در ترشحات زخم است. خوشبختانه از نظر شیوع، این بیماری خیلی شایع نیست ولی همیشه در زخم های سرکش آلت تناسلی و کشاله ران باید آن را در نظر داشت.

زخم آلت تناسلی به علت HPV یا زگیل تناسلی

زخم آلت تناسلی به علت زگیل شایع نمی باشد، مگر اینکه به ماهیت بدخیم و سرطانی تبدیل شود و یا با عادت های غلط درمانی، از قبیل استفاده از اسید برای سوزاندن زگیل تناسلی و یا نخ انداختن به زگیل و یا دستکاری های دیگر، باعث زخم آن بشویم.

در اینجا لازم به یادآوری است که بهترین درمان زگیل تناسلی، سرما درمانی یا کرایوتراپی می باشد که اغلب در طول چند روز باعث از بین رفتن زگیل ها می شود.

زخم آلت تناسلی به علت آلودگی با کنه

اسکابیز نام کنه ای است که باعث یک بیماری پوستی مسری می شود، که همه جای بدن از جمله آلت تناسلی را درگیر، و باعث زخم ها و تاول های ریز ریز و منتشر، به همراه خارش و سوزش شدید می شود. این زخم ها اغلب به صورت تاول های ریز، با خارش و به صورت خطی و نامنظم خودش را نشان می دهد.

در صورت مشاهده علائم فوق در آلت تناسلی و هر جای بدن، اجتناب از فعالیت های جنسی، مراجعه به پزشک و تشخیص آزمایشگاهی بیماری و شروع درمان، مناسب ترین و بهترین اقدامی است که توصیه می گردد.

زخم آلت تناسلی به علت آلودگی با کنه

زخم های آلت تناسلی به علت بیماری های سیستم ایمنی

پسوریازیس

پسوریازیس یکی از بیماری های شایع پوستی می باشد، که علت آن اختلال در سیستم ایمنی است. این بیماری خود را با لکه های قرمز و خشک، به همراه جوش های قرمز، خارش و درد و ترک خوردگی پوست، در جاهای مختلف بدن از جمله ناحیه تناسلی نشان می دهد. تشخیص آن اغلب با معاینه بالینی توسط متخصص پوست می باشد.

درمان: بیماری پسوریازیس درمان قطعی ندارد. استفاده از کرم ها، پمادهای موضعی، داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، از موارد درمانی می باشد.

لیکن پلان

نداشتن بیضهاین یک نوع بیماری خود ایمنی پوستی است که به علت اختلال ایمنی، به صورت جوش های ریز خارش دار، در همه جای بدن از جمله آلت تناسلی ایجاد می شود. در موارد شدید، تاول های پوستی منتشر که پوسته پوسته می شوند، از علائم این بیماری می باشند.

تشخیص قطعی این بیماری توسط پزشک متخصص صورت می گیرد و داروهای آن، اغلب کورتون و دیگر داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند.

سرطان آلت تناسلی

این نوع سرطان بسیار نادر می باشد و نشانه آن زخم های طول کشیده و پیش رونده، و مقاوم به درمان می باشد. اصولا هر زخم مزمن پیش رونده و مقاوم به درمان های دارویی را، باید دقیقاً از نظر سرطان آلت تناسلی بررسی کرد. اولین اقدام تشخیصی آن نمونه برداری از محل زخم و فرستادن آن به پاتولوژی جهت بررسی نسجی می باشد. در صورت تایید، تنها راه درمانی آن جراحی است که در مراحل اولیه، برداشتن قسمتی از آلت یا Partial Penectomy و در مراحل پیشرفته، برداشتن کامل آلت تناسلی و غده های لنفاوی کشاله ران می باشد.

در پایان و جمع بندی بحث به این نتیجه می رسیم که:

در صورت مشاهده هر نوع تغییر رنگ پوست ناحیه تناسلی و یا زخم های آلت تناسلی، هر چه سریعتر جهت تشخیص و درمان به موقع، به پزشک مراجعه نمایید تا با تشخیص و شروع درمان سریع، از عوارض بعدی آن جلوگیری شود.

4.1/5 - (30 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر