علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان چیست؟ درمان زخم شدن کلاهک آلت به چه صورت است؟عوامل متعددی باعث زخم سر آلت تناسلی می شوند که به علل آن می پردازیم. این زخم ها از نظر ظاهر، زمان ایجاد، تعدد و وجود همزمان درد، خارش و سوزش و اینکه جدیداً ایجاد شده اند و یا اینکه مزمن هستند، علت های مختلفی دارند. در ادامه شایع ترین علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان و درمان زخم شدن کلاهک آلت را بیان می کنیم.

بیماری های آلت که سبب زخم می شوند

هرپس یا تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یکی از شایعترین بیماری های منتقل شونده از طریق تماس جنسی آلوده است، که از مرد به زن و زن به مرد قابل انتقال می باشد و علت آن ویروس HSV یا هرپس نوع П می باشد. علائم بالینی آن به این شکل است که بعد از چند روز از تماس جنسی آلوده، تارهای آبکی گروهی، توام با قرمزی و خارش و سوزش، در ناحیه تناسلی مرد و زن ظاهر می شوند.

در اولین بروز، عفونت، اغلب هنگام شروع قاعدگی خانم ها و یا هر بیماری تب دار همراه با درد عضلانی و ضعف و بی حالی خود را نشان می دهد. از مشخصات بارز بالینی تبخال تناسلی، تاول های همراه با خارش و سوزش و گروهی بودن آن می باشد. اگر مجرای ادراری و یا واژن درگیر شود، اغلب سوزش ادراری و دردناک بودن مقاربت جنسی، از علائم برجسته تب خال می باشد. 

تبخال تناسلی

نکته بالینی بسیار مهم درباره تب خال تناسلی، این است که فقط زمانی که تاولی های ترشحی وجود دارند، آلوده کننده می باشد و لذا ما به بیمار توصیه می کنیم در زمان فعال بودن تاول ها، از انجام فعالیت های جنسی جهت جلوگیری از انتقال، اجتناب نمایند.

تب خال تناسلی مثل خیلی از بیماری های ویروسی درمان قطعی ندارد. در حال حاضر آسیکلوویر و والسیکلوویر، تنها داروهای موجود در بازار دنیا هستند که باید توسط پزشک تجویز گردند.

سفلیس

سفلیس و زخم ناشی از آن، که عموماً در ناحیه آلت تناسلی ظاهر می شود، دومین بیماری منتقل شونده از طریق سکس آلوده است که عامل آن ترپونما پالیدوم می باشد و با انتقال از طریق تماس جنسی، باعث ایجاد زخم قرمز بدون درد، با حاشیه صاف در ناحیه تناسلی می شود. قطعی ترین وسیله تشخیص آن توسط تست های آزمایشگاهی و نمونه برداری از زخم می باشد.

پس از تایید تشخیص بیماری، پنی سیلین تزریقی با نظر پزشک معالج، بهترین داروی موثر بر بیماری است. اهمیت تشخیص به موقع و درمان درست آن، از عوارض وحشتناک بیماری که شامل: مشکلات قلبی و عروقی، مننژیت، درگیری عصبی و التهاب مغز و آسیب به بینایی و شنوایی است، جلوگیری می کند.

شانکروئید

این بیماری از طریق تماس جنسی آلوده باکتری به نام هموفیلوس دوکرئی، منتقل می شود که از طریق ارتباط جنسی آلوده از مرد به زن و زن به مرد منتقل می شود. علائم بالینی آن ایجاد زخم های متعدد دردناک، همراه به خارش و سوزش و ترشحات می باشد. در صورتی که مجرای ادراری و واژن درگیر شوند، باعث درد شدید هنگام فعالیت جنسی و سوزش و درد شدید ادراری می گردد.

تشخیص قطعی آن بر اساس ظاهر بالینی زخم و پیدا کردن عامل بیماری در یافته های آزمایشگاهی می باشد. بعد از قطعی شدن بیماری، درمان دارویی ضد باکتریال با نظر پزشک متخصص، و اجتناب از فعالیت های جنسی، بهترین راه درمان و پیشگیری از انتقال آن به افراد سالم می باشد.

شانکروئید
بیماری شانکروئید

گرانولوم اینگوینال

این بیماری نیز ناشی از یک باکتری از طریق تماس جنسی آلوده است، که باعث ایجاد زخم در ناحیه کشاله ران، روی آلت تناسلی و مقعد می گردد. از مشخصات این بیماری، حالت پیش رونده آن است که در صورت عدم درمان به موقع، باعث گسترش زخم های عمقی و پیش رفته می شود.

بهترین راه مقابله در درجه اول، اجتناب از فعالیت های جنسی، در صورت ابتلا به زخم های تناسلی و مراجعه به پزشک و تشخیص و درمان به موقع می باشد. تشخیص قطعی این بیماری، با یافتن عامل بیماری در ترشحات زخم است. خوشبختانه از نظر شیوع، این بیماری خیلی شایع نیست ولی همیشه در زخم های سرکش آلت تناسلی و کشاله ران باید آن را در نظر داشت.

زخم آلت تناسلی به علت HPV یا زگیل تناسلی

زخم آلت تناسلی به علت زگیل شایع نمی باشد، مگر اینکه به ماهیت بدخیم و سرطانی تبدیل شود و یا با عادت های غلط درمانی، از قبیل استفاده از اسید برای سوزاندن زگیل تناسلی و یا نخ انداختن به زگیل و یا دستکاری های دیگر، باعث زخم آن بشویم.

در اینجا لازم به یادآوری است که بهترین درمان زگیل تناسلی، سرما درمانی یا کرایوتراپی می باشد که اغلب در طول چند روز باعث از بین رفتن زگیل ها می شود.

زخم آلت تناسلی به علت آلودگی با کنه

اسکابیز نام کنه ای است که باعث یک بیماری پوستی مسری می شود، که همه جای بدن از جمله آلت تناسلی را درگیر، و باعث زخم ها و تاول های ریز ریز و منتشر، به همراه خارش و سوزش شدید می شود. این زخم ها اغلب به صورت تاول های ریز، با خارش و به صورت خطی و نامنظم خودش را نشان می دهد.

در صورت مشاهده علائم فوق در آلت تناسلی و هر جای بدن، اجتناب از فعالیت های جنسی، مراجعه به پزشک و تشخیص آزمایشگاهی بیماری و شروع درمان، مناسب ترین و بهترین اقدامی است که توصیه می گردد.

زخم آلت تناسلی به علت آلودگی با کنه

زخم های آلت تناسلی به علت بیماری های سیستم ایمنی

پسوریازیس

پسوریازیس یکی از بیماری های شایع پوستی می باشد، که علت آن اختلال در سیستم ایمنی است. این بیماری خود را با لکه های قرمز و خشک، به همراه جوش های قرمز، خارش و درد و ترک خوردگی پوست، در جاهای مختلف بدن از جمله ناحیه تناسلی نشان می دهد. تشخیص آن اغلب با معاینه بالینی توسط متخصص پوست می باشد.

درمان: بیماری پسوریازیس درمان قطعی ندارد. استفاده از کرم ها، پمادهای موضعی، داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، از موارد درمانی می باشد.

لیکن پلان

نداشتن بیضهاین یک نوع بیماری خود ایمنی پوستی است که به علت اختلال ایمنی، به صورت جوش های ریز خارش دار، در همه جای بدن از جمله آلت تناسلی ایجاد می شود. در موارد شدید، تاول های پوستی منتشر که پوسته پوسته می شوند، از علائم این بیماری می باشند.

تشخیص قطعی این بیماری توسط پزشک متخصص صورت می گیرد و داروهای آن، اغلب کورتون و دیگر داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند.

سرطان آلت تناسلی

این نوع سرطان بسیار نادر می باشد و نشانه آن زخم های طول کشیده و پیش رونده، و مقاوم به درمان می باشد. اصولا هر زخم مزمن پیش رونده و مقاوم به درمان های دارویی را، باید دقیقاً از نظر سرطان آلت تناسلی بررسی کرد. اولین اقدام تشخیصی آن نمونه برداری از محل زخم و فرستادن آن به پاتولوژی جهت بررسی نسجی می باشد. در صورت تایید، تنها راه درمانی آن جراحی است که در مراحل اولیه، برداشتن قسمتی از آلت یا Partial Penectomy و در مراحل پیشرفته، برداشتن کامل آلت تناسلی و غده های لنفاوی کشاله ران می باشد.

در پایان و جمع بندی بحث به این نتیجه می رسیم که:

در صورت مشاهده هر نوع تغییر رنگ پوست ناحیه تناسلی و یا زخم های آلت تناسلی، هر چه سریعتر جهت تشخیص و درمان به موقع، به پزشک مراجعه نمایید تا با تشخیص و شروع درمان سریع، از عوارض بعدی آن جلوگیری شود.

4/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۴ تیر ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام‌ دکتر.آلت بنده یعدفعه ای یکطرف کلاهکش زخم شد وخوب نمیشه ۷روره.قبلا ام اینجورشدولی ۳روزه خوب ش .ممنون‌میشم راهنمایی بفرمایید.نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ تیر ۳( 1 هفته پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۲۱ تیر ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر
    طبق دستور دکتر ازمایش hpvدادم و جوابش امده
    مثبت هست
    اقا هستم و ۳۵ سال سن دارم
    پارتنرم زیاد نبوده واخرین بار۴ ماه پیش رابطه داشتم
    الان خیلی نگرانم بفرمایید باید چکار کنم وایا خطرناکه این تایپ ها
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ تیر ۳( 2 هفته پیش)
      دچار زگیل تناسلی هستید اگر ضایعه دارید باید کرایو بشه همیشه به پارتنراتون اطلاع بدین و از سکس دهانی پرهیز کنید
    2. تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۸ تیر ۳( 2 هفته پیش)
      چه کاری باید انجام بشه برای سویه پر خطر
      ایا سرطانی هستش
      خیلی نگرانم اقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ تیر ۳( 2 هفته پیش)
      برای شما پرخطر نیست
    4. تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۸ تیر ۳( 2 هفته پیش)
      اقای دکتر ایا بهبودی داره وامکان اینکه از بدن پاک بشه
      ۲ دز واکسن گارداسیل ۴ سویه هم تزریق کردم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ تیر ۳( 2 هفته پیش)
      اینکه کامل از بدنتون خارج بشه احتمالش کمه
    6. تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۱۹ تیر ۳( 2 هفته پیش)
      سلام وقت بخیر جناب کرمی عزیز بابت کرایو حضوری رسیدم خدمتتون
      میخام بدونم سویه سرطانی داره ؟
      وطبق عکس ازمایشی که ارسال کردم خدمتتون
      تایپ ۷۳ و۵۲ زده مگه خطرناک نیستن
      الان ۲ روزه ازاسترس زیر سرم میرم اقای دکتر
      مجردهستم یعنی دیگه نمیتونم ازدواج کنم؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ تیر ۳( 2 هفته پیش)
      برای شما پرخطر نیست دوست عزیز برای پارتنرتون پرحطر محسوب میشه
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر الهه جمعه ۸ تیر ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام من با پارتنرم اورال سکس داشتم و الان این دونه ها تهه زبانم دوهفته پیش فهمیدم گلوم میسوزه و لثه هام و،بقیه جاها چیزی نیست  دکتر مامایی رفتم گفت hpv نیست سردی بخور بهمم قرص داد گفت چیزی نیست هفته دیگه بیا ببینم چی میشه الان خیلی نگرانم میخواستم بدونم نظر شما چیه لطفا راهنمایی کنید خدای نکرده سرطان و hpv نباشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ تیر ۳( 4 هفته پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر الهه پنجشنبه ۷ تیر ۳( 4 هفته پیش)
      خدمت شما
    3. تصویر کاربر الهه پنجشنبه ۷ تیر ۳( 4 هفته پیش)
      خدمت ما
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ تیر ۳( 3 هفته پیش)
      عکس ها واضح نیستند باید از نزدیک توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوید به نظر زگیل نمیان
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر طاها یکشنبه ۲۰ خرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر …چند وقت پیش 2تاضایعه روی مثتانم بود و خیلی‌وقت بود اینها بودند رفتم دکتر عمومی گفتن اسگین تگه و بعد از چند وقت دیگه متوجه شدم زیر آلت تناسلیم ضایعه های است رفتم متخصص گفت زگیل تناسلی نیست رفتم از پیش خودم آزمایش دادم و جواب تستم مثبت شد تیپ 54و رفتم پیش یه متخصص دیگه و ایشون گفتن این زگیل نیست و آزمایشت از نظر من علمی نیست و خیلی عصبانی شد ک من رفتم آزمایش دادم و بلافاصله رفتم پیش متخصص دیگه ایشون هم گفت زگیل نیست ولی برای آرامش خاطر خودت برات کرایو انجام میدم و بعد از بهبودی زخم ها دوباره دقیقا همونجا های ک کرایو انجام داده همونا برگشتن و حس میکنم یه کوچولو بزرگ تر از دفه قبل شدن ممنون میشم منو راهنمایی کنید🙏❤️
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر طاها شنبه ۱۹ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      آقای دکتر نمیشه چیکار کنم ؟!
    3. تصویر کاربر طاها شنبه ۱۹ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      آقای دکتر نمیشه عکس هارو اپلود کنم به تشخیص تون نیاز دارم 🙏
    4. تصویر کاربر طاها شنبه ۱۹ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      .
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      در حد رویت عکس زگیل نیستند
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ورجن شنبه ۱۲ خرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من باكره هستم و تنها ارتباطي كه داشتم لمسي بوده چند سالي حتي قبل از اين تماسا حس ميكردم كه ترشحاتم زرده و عفونت دارم و نميرفتم دكتر تا اينكه امروز رفتم و پامو كه باز كردم ورودي واژنم ميگفتن زائده هست كه مشكوكه به زگيله ولي حالت زائده اي گوشتي نبود من خودمم پامو باز كردم اطراف و بالاي واژن و مقعدم چيزي نيست ولي همون چيزي كه ديدنو برام ليزر كردن و بهم داروي تقويت ايمني دادن عكس از قبلش ندارم عکس مال امروزه که لیزر کردم ولي بنظرتون وقتي زائده گوشتي و رنگي نبوده زگيل بوده؟ و اينكه من الان واكسنم زدم اگه درصدی هم hpv باشه چون باکرم دفع میشه؟ میتونم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      دوست عزیز تا ضایعه رو ندیدم نمیتونم نظر بدم بعیده زگیل داشته باشید بله منعی جهت ازدواج نیست
    2. تصویر کاربر ورجن جمعه ۱۱ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      اخه ضايعه اي نبود الان عكسش رو براتون ميفرستم و چون تو ورودي واژنم بود پاپيلوماتوز نبوده؟ با عكساي زيگيل درصدي هم شباهت نداشت اخه
      اين عكس بعد از ليزره ضايعه اي تيست كه حاي بيفته چرا پس ليزرم كردن؟🥲
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      نظر پزشکی که شمارو دیده صحیح تره چون ایشون ضایعه رو رویت کردند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۸ خرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت دکتر کرمی عزیز
    دکتر بنده یک ماه گرفتگی از بچگی روی کلاهک آلتم داشتم و میخواستم اگه میشه برشدارم چون ظاهرش مناسب نیست و اذیت میشم
    میخواستم ببینم امکانش موجوده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      باید به متخصص پوست مراجعه کنید تکصیه میکنم دستکاری نکنید
  • تصویر کاربر نیما دوشنبه ۷ خرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام
    تقریبا ۱۰ روزه که آلت تناسلی اینجانب زخم شده
    و هر روز عفونت به رنگ سفید ازش میاد و قطع نمیشه
    خیلی درد شدیدی داره
    نزدیک ۶ ماه پیش همچین زخمی دوباره ایجاد شد ولی در سایز کوچک تری
    این بار خیلی بزرگ تر شده
    گفتم ببینم علت این زخم چیه و چطوری درمانش کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      حتما به متخصص پوست مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      کشت از ترشحات هم انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آرتا چهارشنبه ۲ خرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سرکلاهک آلت تناسلیم ب رنگ قرمز درومده و قبلا پوسته سفید مانند میداد الان پوسته ریزی نداره خارش و سوزش و ترشح هم ندارم میشه کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ خرداد ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود همینطور باید روزانه هر ۶ ساعت کپسول سفالکسین مصرف کنید
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت جنابعالی
    آقای دکتر یکی دوروز هست که چند تبخال ریز روی سر آلت بنده ایجاد شده و هنگام مالیدن به لباس زیر سوزش دارد. همچنین موقع ادرار هم کمی سوزش دارد. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید برای درمان.
    خیلی ممنون🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      پماد آسیکلوویر هر ۱۲ ساعت به صورت محدود به موضع بمالید
  • تصویر کاربر م یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    آقای دکتر بعد با  چاقو هم خیلی زیاد روی کلاهک آلت تناسلی ام خط انداختم منظورم یعنی برش دادم خط های زیادی با چاقو روی آلتم کشیدم بعد آلان فکر میکنم به خاطر همون خطوط که کشیدم روی کلاهک آلتم نعوظ پیدا نمیکنه بعد با چاقو هم وسط آلتم را هم بریدم منظور بنده نوک آلتم را بریدم و یک شکاف بزرگ ایجاد شده بعد آقای دکتر یه نقطه سفید بود نوک آلتم که وقتی با چاقو پاره اش کردم یه مواد سفد رنگی ازش خارج شد و از آن موقع نمی دونم احساس میکنم کلاهک آلتم کاملا قطع شد زیاد حسش نمی کنم بعد آقای دکتر هم چنین دور کلاهک آلتم را از زیر بریدم و بیشتر برش را سمت راست آلت تناسلی ام انجام دادم و به همین خاطر سمت راست کلاهک آلتم به سمت پایین خم شده و هم به خاطر این که از وسط کلاهک بریدم و هم به خاطر این که از دور کلاهک آلتم بریدم هم نمیتوانم زیاد حسش کنم و هم در ادرار کردن مشکل پیدا کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر