جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رژیم غذایی سالم برای پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

تغذیه سالم می تواند به عملکرد درست قلب، دستگاه گوارش و مغز شما کمک کند. اما آیا می دانستید که داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب، می تواند برای غده پروستات شما نیز مفید باشد؟ در ادامه مطلب، رژیم غذایی سالم برای پروستات را توضیح خواهیم داد.

اگرچه برخی از عواملی که بر سلامت پروستات تاثیر می گذارند، خارج از کنترل شما هستند (مانند سن و سابقه خانوادگی) اما داشتن یک سبک زندگی سالم، می تواند به جلوگیری از بیماری ها و مشکلات غده پروستات کمک کند.

سلامت پروستات

چرا سلامت غده پروستات اهمیت زیادی دارد؟

غده پروستات بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات غده ای کوچک به اندازه گردو است، که در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار گرفته است. غده پروستات مایعی تولید می کند که حاوی آنزیم ها، مواد معدنی و پروتئین هایی است که به تغذیه و انتقال اسپرم ها کمک می کند.

حفظ سلامت غده پروستات برای همه مردان (در هر سنی) اهمیت دارد. اما با بالا رفتن سن، خطر بروز مشکلاتی همچون بی اختیاری ادرار، اختلال عملکرد جنسی، سرطان پروستات و… افزایش می یابد. در نتیجه، سلامت غده پروستات نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

شایع ترین بیماری های پروستات عبارتند از:

  • پروستاتیت: به التهاب و تورم غده پروستات، پروستاتیت گفته می شود. علائم این بیماری شامل حساسیت به لمس و احساس درد هنگام دفع ادرار و یا انزال است. پروستاتیت ممکن است ناشی از عفونت های باکتریایی، استرس و یا التهاب مزمن باشد.
  • هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH): بزرگ شدن غده پروستات به دلیل رشد بیش از حد سلول های اطراف پروستات، که بیشتر در مردان 50 ساله و بالاتر رخ می دهد.
  • سرطان پروستات: سرطان پروستات در بافت های این غده رخ می دهد. در ایالات متحده از هر 8 نفر، 1 نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت غده پروستات

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای پروستات، یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت پروستات است. غده پروستات رگ های خونی زیادی دارد. بنابراین، همان مواد غذایی که در برابر بیماری های قلبی عروقی از شما محافظت می کنند، می توانند به حفظ سلامت پروستات شما نیز کمک کنند.

مواد غذایی که برای سلامت غده پروستات مفید هستند، عبارتند از:

  • سبزیجات چلیپایی: مثل کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ و… سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری هستند، که به کاهش التهاب و حفظ سلامت غده پروستات کمک می کنند. این سبزیجات همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.
تاثیر بروکلی بر سرطان پروستات
  • چربی های سالم: بدن شما برای عملکرد مناسب، به چربی های سالم نیاز دارد. اما همه چربی ها برای سلامتی مفید نیستند. برخی از چربی ها برای سلامت غده پروستات نیز فوایدی دارند. از جمله: روغن زیتون، روغن های گیاهی و اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی هایی مانند سالمون وجود دارد. کاهش مصرف چربی های اشباع شده که در محصولات حیوانی مانند لبنیات، گوشت قرمز، کره و… وجود دارند، می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.
  • تخم کتان و آجیل: تخم کتان سرشار از موادی همچون لیگنان، فیبر، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان است، که به سلامت قلب و عروق کمک می کند. برخی از مطالعات نشان می ‌دهد که تخم کتان دارای خواص ضد سرطانی نیز می باشد که ممکن است به محافظت در برابر سرطان پروستات نیز کمک کند. آجیل هایی مانند گردو، آجیل برزیلی و بادام نیز حاوی مواد مغذی مانند ویتامین E هستند که برای سلامت قلب، کاهش التهاب و پیشگیری از سرطان مفید می باشد.
  • میوه ها: میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد مضر (مولکول هایی که می توانند به سلول ها آسیب برسانند) دارند و می توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند. میوه های خانواده بری مانند بلوبری، توت فرنگی، توت سیاه و… سرشار از ویتامین C هستند، که می تواند به کاهش علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کند.
  • حبوبات: لوبیا، عدس، بادام زمینی و سویا سرشار از مواد مغذی مهمی مانند آهن، فیبر، فولات، منیزیم و پتاسیم هستند. این مواد همچنین حاوی فیتواستروژن ها هستند. فیتواستروژن ها ترکیبات گیاهی اند که به تنظیم هورمون های جنسی و هورمون های رشد کمک می کنند و از این طریق ممکن است از سرطان پروستات جلوگیری کنند. بررسی های انجام شده نشان می دهد مردانی که مواد غذایی سرشار از فیتواستروژن را به مقدار زیاد مصرف می کنند، 20 درصد کمتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.
  • گوجه فرنگی: گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است، که می تواند از آسیب سلولی و سرطان پروستات جلوگیری کند. لیکوپن در پوست گوجه فرنگی وجود دارد و با خوردن گوجه فرنگی پخته یا پوره شده، راحت تر جذب بدن می شود. به همین دلیل، مصرف آب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و گوجه فرنگی پخته شده، بهترین راه برای دریافت مقادیر کافی لیکوپن می باشد.
تاثیر گوجه فرنگی بر سرطان پروستات

7 نکته رژیم غذایی سالم برای پروستات

در رابطه با رژیم غذایی مناسب برای پروستات به چند نکته توجه داشته باشید:

راه های دیگری نیز برای کمک به سلامت غده پروستات وجود دارد.

برخی از عادات سبک زندگی که باعث افزایش سلامت پروستات می شوند عبارتند از:

  • ورزش کردن: حداقل 30 دقیقه در روز و پنج روز در هفته ورزش کنید. اگر به تازگی تصمیم به ورزش کردن گرفته اید و یا مدتی است که ورزش نکرده اید، به آرامی شروع کنید و سپس به تمرینات سنگین تر برسید.
  • وزن سالم و مناسب خود را حفظ کنید: اضافه وزن یک عامل خطر برای بیماری های غده پروستات است.
  • مراجعه منظم به پزشک: برنامه ریزی برای انجام معاینات و آزمایشات لازم به طور منظم و همچنین غربالگری پروستات، یک روش عالی برای تشخیص و درمان زود هنگام بیماری ها و مشکلات احتمالی پروستات می باشد.
  • کاهش استرس: استرس مزمن می تواند تاثیر زیادی بر سلامت پروستات داشته باشد. یافتن روش هایی برای کاهش استرس، می تواند به پیشگیری از مشکلات غده پروستات و کاهش علائم بیماری های پروستات کمک کند. تنفس عمیق، مدیتیشن یا مراقبه، ورزش و دریافت حمایت عاطفی از اطرافیان، می توانند تکنیک ‌های موثری برای کاهش استرس باشند.

سخن آخر

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب، می تواند کمک زیادی به حفظ سلامت غده پروستات شما کند. اگرچه برخی عوامل مانند داشتن زمینه ژنتیکی برای بیماری های مرتبط با پروستات، خارج از کنترل شما هستند، اما انتخاب یک سبک زندگی سالم، می تواند خطر ابتلا به بیماری های غده پروستات را کاهش دهد و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (59 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر