جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغذیه در دوران کرونا

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران کرونا، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا غذاهایی که در این دوران مصرف می کنیم، روی پیشگیری، مبارزه و بهبودی عفونت ها تأثیر می گذارد. در ادامه مطلب، در رابطه با تغذیه در دوران کرونا بیشتر توضیح خواهیم داد.

با وجود اینکه هیچ غذا یا مکمل غذایی قادر به پیشگیری یا درمان کووید-19 نیست، اما رژیم غذایی سالم برای حمایت از سیستم ایمنی بدن، بسیار مهم است. تغذیه ی خوب همچنین می تواند احتمال ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مثل چاقی، بیماری قلبی، دیابت و برخی از سرطان ها را کاهش دهد. برای کودکان خردسال یک رژیم غذایی سالم برای تقویت رشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای افراد مسن تر نیز یک رژیم غذایی خوب می تواند به زندگی سالم تر کمک کند.

تغذیه کودکان در کرونا

چند نکته برای تغذیه در دوران کرونا

غذاهای متنوع از جمله میوه ها و سبزیجات مصرف کنید

  • روزانه ترکیبی از غلات کامل مثل گندم، ذرت و برنج، حبوبات (مثل عدس و لوبیا)، مقدار زیادی میوه و سبزیجات و برخی از غذاهای پروتئینی (مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر) مصرف کنید.
  • در صورت امکان از غذاهای سبوس دار مثل ذرت فرآوری نشده، ارزن، جو، گندم و برنج قهوه ای استفاده کنید. این مواد غذایی سرشار از فیبر بوده و می توانند شما را تا مدت زیادی سیر نگه دارند.
  • برای میان وعده نیز می توانید سبزیجات خام، میوه های تازه و آجیل های بدون نمک را انتخاب کنید.

مصرف نمک را محدود کنید

مصرف چربی را کاهش دهید

  • در زمان طبخ غذا، به جای کره و چربی های حیوانی از روغن زیتون، روغن سویا، روغن آفتابگردان یا روغن ذرت استفاده کنید.
  • به طور کلی گوشت سفید (مثل مرغ و ماهی) چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد. در زمان مصرف، چربی های گوشت را جدا کرده و مصرف گوشت های فرآوری شده را محدود کنید.
  • محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده، نیمه آماده و سرخ شده که حاوی چربی های ترانس صنعتی هستند خودداری کنید.
  • به جای سرخ کردن غذا بهتر است آن را بخار پز یا آب پز کنید.
پخار پز کردن غذا

مصرف شکر را محدود کنید

به مقدار کافی آب بنوشید

نوشیدن آب کافی برای سلامت بدن بسیار مهم می باشد. هر زمان که توانستید آب بنوشید. آب لوله کشی سالم ترین و ارزان ترین نوشیدنی برای شماست. نوشیدن آب به جای نوشیدنی های قندی، یک راه حل ساده و ارزان برای محدود کردن مصرف شکر و کالری است.

از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید

الکل در یک رژیم غذایی سالم جایی ندارد. نوشیدن الکل نه تنها از بدن شما در برابر ویروس کرونا محافظت نمی کند، بلکه خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد الکل علاوه بر واکنش کوتاه مدت بدن شما، ممکن است آثار خطرناک بلند مدتی مثل مشکلات کبدی، سرطان، بیماری قلبی و بیماری روانی را در پی داشته باشد.

به نوزادان خود شیر دهید

شیر مادر، ایده آل ترین غذای نوزاد است. شیر مادر غذایی ایمن، سالم و حاوی آنتی بادی هایی است که به پیشگیری از بسیاری از بیماری های رایج کودک کمک می کند. نوزادان در 6 ماه اول زندگی فقط باید با شیر مادر تغذیه شوند. زیرا شیر مادر تمام مواد مغذی و مایعات مورد نیاز بدن کودک را تأمین می کند.

  • بعد از 6 ماهگی شما می توانید در کنار شیر مادر از انواع غذاهای مناسب و کمکی استفاده کنید. شما باید تا 2 سال یا بیشتر به نوزاد خود شیر دهید.

در آخر باید بگوییم هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه کووید-19 از طریق غذا منتقل می شود وجود ندارد. بر اساس یافته ها، ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. با این وجود، همیشه رعایت نکات بهداشتی در زمان خوردن غذا، برای پیشگیری از هرگونه بیماری توصیه شده است.

5 توصیه WHO برای مواد غذایی

  • دست خود را بشویید.
  • غذاهای پخته شده و خام را جدا از هم نگه دارید.
  • غذا را کامل بپزید.
  • مواد غذایی را در دمای مناسب نگهداری کنید.
  • از آب و مواد اولیه تمیز و سالم استفاده کنید.
3.3/5 - (3 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سرافراز سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید خدا خیرتان بدهد اقی دکتر پدرم ۶ماه هست درد وسوزش سر الت تناسلی دارد خیلی دکتر ها رفتیم ولی هیچ درمانی ندیدیم پدرم درد وسوزش دارد ادرار بی اختیاری نیست ولی میرد دسشویی ادرار ش قطره قطره میاد خیلی سونو گرافی وآزمایش گرفتیم دکترها میگه هیچ مشکلی ندارد ولی پدرم خیلی عذاب می کشد من عکسهای ازمایش،می فرستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
  • تصویر کاربر ماهک شنبه ۱۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من ۳روزپیش مثانه ام دردگرفت انگارداشت میترکید تیرمیکشیدهی پشت هم رفتم دسشویی رنگ ادرارم روشن بود ولی درد داشتم.ازدرد زیاد نمیتونستم ابی بخورم رنگش تیره شد.امروز رفتم دکتربرام سی تی اسکن نوشته عکسارو میزارم میشه راهنماییم کنید که آیامن سنگ دارم؟
    الان من قسمت پایین کمرم دردمیکنه وگرفتگی دارد آیا سنگ کلیه دارم .سنگ تو حالب گیرکرده که مثانه ام درد میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      عکسارو آپلود کنید لطفا
    2. تصویر کاربر ماهک شنبه ۱۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      http://khanevadehhos-sms.medalpacs.net/?query=8UfT3mLYGLw=N/A
      این این لینک عکسهاست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با ذکر نام و توضیح مجدد مشکلتون به این شماره در واتس اپ ارسال کنید 09394620321
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نگین چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    پیشاپیش سپاس از توجه شما

    من میخواستم برای خواهرم سوال بپرسم ایشون همه چیز رو سرسری میگیرن. نتایج ازمایش به این صورت هست :
    کلیه ها سایز و پارانشیم طبیعی
    طول کلیه چپ 113 م.م و ضخامت پارانشیم طبیعی
    طول کلیه راست 105 م.م و ضخامت پارانشیم 14 م.م
    هیرونفروز متوسط و Extrarenal pelvis در کلیه راست مشهود است

    دیلاتسیون پروگزیمال حالب سمت راست مشاهده گردید

    بررسی رحم با محدودیت انجام شد در حداقل بررسی:
    تصویر توده هتروژن هایپوکو واجد فلوی عروقی در میومتر خلفی فوقانی به ابعاد تقریبی 50 در 50 م.م مشاهده شد که میتواند مطرح کننده میوم باشد. تصویر یک Nabothian cyst در سیروکس مشاهده شد. ضخامت اندومتر در ناحیه فوندال براب با 9.5 م.م
    به نظر تصویر یک ناحیه کیستیک thick wall به دیامتر 19 م.م در تخمدان راست مشهود است که میتواند مطرح کننده کورپوس لوتئوم باشد.

    لطف میکنید بهم بگید چه اقداماتی نیاز هست انجام بشه برای درمان ایشون؟

    عکس اسکن هارو نتونستم اضافه کنم در صورت نیاز به تلگرام شماره ای که قراردادم لطفا پیام بدید. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      با ذکر نام و توضیح مجدد مشکلتون به این شماره در واتس اپ ارسال کنید 09394620321
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۹ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام جناب پرفسور من پسری ۲۵ ساله هستم الان ۴ سال وچهار ماه دارم دیالیز میشم همه آزمایشات بدنی خوب بود قند و فشار خون ندارم ازمایش اچ ال ای و پنل فلو منفی بود از قبل میخواستم از فرد زنده کلیه بگیرم که خیلی قیمت بالا بود نتونستم بگیرم
    حالا از فرد مرگ مغزی میخوام کلیه بگیرم درصد موفقیت پیوند کلیه من چقدر است
    ممنون میشم پاسخ بدید
    پرفسور
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      درصد موفقیت پیوند کلیه بستگی به دهنده و گیرنده و تبحر جراح و تیم پیوند دارد و سایر اتفاقات حین جراحی و بعد عمل دارد با توکل بر خدا اقدام کنید
  • تصویر کاربر نرگس شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 528 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من کلیه سنگ ساز دارم که فقط سال ۹۴یه سنگ ۴میلی دفع کرده یعنی اصلا سنک دفع نمیکنه فقط تولید می‌کنه سال قبل به علت تورم کلیه راستم عمل pcnlشد و حدود ۲۲تا سنگ خارج شد الان که برای چکاپ به دکتر مراجعه کردم فرمودن چون سنگا خیلی پراکنده هست نمیشه با pcnl کاری برات کرد و برو تهران عمل rirsانجام بده تهران هم تا جایی که تونستم بفهمم بیمارستان هاشمی نژاد و عرفان این عمل رو انجام میدن که پزشک هاشمی نژاد گفت لازم نیست عمل ریرس برای تو ولی دکتر مجتبی عاملی تو بیمارستان عرفان گفت باید انجام بدی عمل ریرس رو سنگا تو‌بافت کلیه هست و آسیب میزن به کلیه و هزینه عمل رو هم ۱۰۰میلیون گفتن که واقعا زیاده حالا نظر شما چیه عمل ریرس واجبه برام ؟ شما خودتون این عمل رو انجام میدین؟
    اینم در نظر بگیرین که میخام باردار بشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      سلام نیاز به عمل ندارد بارداری تحت نظر پزشک متخصص زنان با چک کراتینین بلامانع است
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    من به دلیل درد در ناحیه کمر mriشدم که هیرونفروز شدید کلیه سمت چپ به قطر 175میلی متر و کاهش ضخامت پرانشیم فوقانی و تحتانی کلیه به ضخامت حداقل 5میلی متر و حداکثر 11میلی متر و کلابینگ کالیس هاا در سونوگرافی مشخص شد و بعد سی تی اسکن شدم که تو اون هم نوشته بود آتروفی و upjo. در مرحله بعد اسکن هسته ای شدم dptaکه تو اون عکس عملکرد کلیه سمت راست 63بود و کلیه سمت چپ 58.بعد یدونه عکس ivpگرفتم که تو اون نوشته حالب سمت چپ دیلاته نمی باشد و با تاخیر نسبت به کلیه سمت راست وارد فاز نفروگرام و پیلوگرام شده است. دکتر اورولوژیست میگه عکس هسته ای با ivpنمی خونه. هم چنین یه دو سالی هم هست که مشکل کاهش فشار ادرار دارم. میخواستم بدونم آیا این کلیه باید عمل شه؟ یا از بین رفته؟ در ضمن از بچگی مشکل تب در ناحیه صورت بخصوص در فصل های سرد سال داشتم تا به الان و همچنین 3سالی هم هست که فشار خونم هرز گاهی بالا میره. ممنون میشم راهنماییم کنین. عکس هسته ای رو میفرستم براتون و آیا میشه با کلیه سمت راستم به زندگی ادامه بدم یا در آینده مشکلی برام پیش خواهد آمد و دیالیزی میشم. خیلی استرس دارم کراتینم 1و اوره هم 30هستش و به دلیل کاهش فشار ادرارم دکتر میگه که پروستات هم دارم لازم به ذکر بگم که من متولد 1373هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      سلام مجددا آپلود نمایید
    2. تصویر کاربر سجاد جمعه ۷ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      دکتر جان بلد نیستم لطفا یه شماره بگین بفرستم واتساپی جایی. التماس میکنم خیلی نگرانم سواد آنچنانی هم ندارم آپلود کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      دوست عزیز ببینید با یک کلیه هم میشه ادامه ی زندگی داد ولی زندگی با دو کلیه خیلی بهتره عمل upjo برداشتن کلیه نیست که فکر کنید تک کلیه میشوید حتما سیر درمان رو ادامه بدین کلیه با ۵۰٪ کارکرد خیلی بهتر از نداشتن یک کلیه است
    4. تصویر کاربر سجاد شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      یعنی با این مدارکی که براتون ارسال کردم امیدی به برگشت این کلیه به حالت قبلی نیست؟ فشار خونم هم هرزگاهی بالا میره با این عمل آیا برطرف میشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      به حالت قبلی برنمیگرده ولی در همین حد حفظ میشه پیگیری نکنید شاید چن سال یعد کامل از بین بره
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۵ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۱عمل سنگ شکن داشتم
    و یک لوله بین کلیه و مثانم گذاشتن که فک میکنم بهش میگن لوله پروستات که گفتن بعداز ۱۰ بیام برش دارن
    میخواستم بدون تو طی این مدت گه لوله داخل هست میتونم رابطه جنسی برقرار کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      لوله نیست فنر هست بهش میگن دبل جی بله میتونید رابطه داشته باشید
  • تصویر کاربر ش شنبه ۱ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادر بنده 30 ساله ضایعه نخاعی هستن و طی بررسی های سالانه متوجه توده در کلیه راست شدیم و ام ار ای با تزریق انجام دادن
    ولی نوع توده را مشخص نکردند میخواستم بدونم باید چیکار کنیم ایا این توده سرطانی هست یا نیست؟ سركار خانم شهربانو نیكزاد جهت مشاهده تصاویر پزشكی خود به لینك زیر مراجعه فرمائید.

    http:89.40.247.144:8083studyHisLinkToPacsWebViewer7b511ed0986f12378fa20df5b905fca9020524059

    ساری مركز تصویربرداری پزشكی پرتو مازند ام ار ای ایشون هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      لینک عکس را در پیامی جداگانه بفرستید
    2. تصویر کاربر ش شنبه ۱ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      سركار خانم شهربانو نیكزاد جهت مشاهده تصاویر پزشكی خود به لینك زیر مراجعه فرمائید.

      http://89.40.247.144:8083/study/HisLinkToPacs/WebViewer/7b511ed0986f12378fa20df5b905fca9/020524059

      ساری مركز تصویربرداری پزشكی پرتو مازند
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      پیامتون به صورت کامل ارسال نمیشه با ذکر مجدد مشکلتون در واتس اپ به این شماره پیام بدید ۰۹۳۹۴۶۲۰۳۲۱
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پناهی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر لیپوم کلیه یا آنژیومیولیپوم 16×13میلی در مدولای فوقانی میانی کلیه چپ امکان داره خودبخود سایزش کوچک و برطرف شود یا حتما بتدریج بزرگ میشود و احتیاج به درمان دارد؟ رژیم غذایی در تغییر سایز لیپوم تاثیر داره؟
    1. تصویر کاربر پناهی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام وقت بخیر آقای دکتر لیپوم کلیه یا آنژیومیولیپوم ۱۶×۱۳میلی در مدولای فوقانی میانی کلیه چپ امکان داره خودبخود سایزش کوچک و برطرف شود یا حتما بتدریج بزرگ میشود و احتیاج به درمان دارد؟ رژیم غذایی در تغییر سایز لیپوم تاثیر داره؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام خیر امکان از بین رفتن خودبخودی وجود ندارد رژیم غذایی موثر نیست بهتره که تحت درمان قرار بگیرید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    مشکلی داشتم اینه که یک توده روی کلیه سمت چپ وجود داره و به دکتر که مراجعه کردم گفتن کل کلیه باید برداشته شه
    این امکان وجود داره که فقط توده برداشته شه و کلیه از بدن خارج نشه؟
    گزارش ct scan رو واستون ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ریپورت سی تی رو مجددا اپلود کنید
    2. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خدمت شما
    3. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خدمت شما
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با توجه به سایز توده و چسبندگی های موجود کلیه باید کاملا خارج شود برداشتن قسمتی از کلیه با توجه به شرایط توده ی شما امکان پذیر نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر