جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هرنی اینگوینال

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

فتق اینگوینال بیرون زدگی برجسته محتویات شکم، از میان ناحیه ضعیفی، در دیواره پایین شکم می باشد. این عارضه ممکن است در هر طرف کشاله ران، در مسیر عبور از دیواره پایین شکم که کانال اینگوینال نام دارد، بروز پیدا کند. همچنین می تواند در دو مسیر عمیق تر در کشاله ران، به نام کانال های فمورال رخ دهد، که به آن فتق فمورال گفته می شود. فتق اینگوینال اغلب حاوی چربی یا بخشی از روده کوچک می باشد. در دختران یا زنان، ممکن است بخشی از دستگاه تناسلی زنانه مانند تخمدان نیز، به درون فتق راه پیدا کند.

هنگامی که فتق اینگوینال بروز می یابد، بخشی از پرده صفاق (پوشش حفره شکمی) از دیواره شکم بیرون می زند و در اطراف فتق کیسه ای تشکیل می دهد. هرنی اینگوینال ممکن است به داخل و خارج از دیواره شکم حرکت کند. پزشک اغلب می تواند فتق را با ماساژ ملایم به داخل دیواره شکم برگرداند.

فتق اینگوینال

هرنی اینگوینال چقدر شایع است؟

هرنی اینگوینال نسبتاً شایع می باشد. محققان تخمین می زنند، که حدود 27 درصد از مردان و 3 درصد از زنان، در مقطعی از زندگی خود به این عارضه مبتلا می شوند.

چه کسانی بیشتر به فتق اینگوینال مبتلا می شوند؟

فتق اینگوینال در گروه های سنی خاصی شایع تر است.

  • در میان بزرگسالان، شانس ابتلا به فتق اینگوینال با افزایش سن بالاتر می رود، و این عارضه بیشتر در افراد 75 الی 80 ساله دیده می شود.
  • در میان کودکان، فتق اینگوینال در سنین 0 تا 5 سال شایع تر است.
  • در بین نوزادان، فتق اینگوینال در نوزادان نارس بیشتر دیده می شود.

فتق اینگوینال در موارد زیر نیز شیوع بالایی دارد:

عوارض فتق اینگوینال

فتق اینگوینال ممکن است گیر کرده یا محبوس شود. در این حالت، محتویات فتق که از دیواره شکم بیرون زده اند را نمی‌توان توسط ماساژ، به داخل دیواره شکم باز گرداند. در این صورت ممکن است جریان خون به فتق قطع شود. کمبود جریان خون می تواند به مرگ بافت های داخل فتق بیانجامد. این وضعیت «فتق خفه شده» نام دارد. در صورتی که قسمتی از روده کوچک، داخل بافت فتق قرار داشته باشد، ممکن است به انسداد و مرگ آن قسمت از بافت روده منجر شود.

عوارض فتق اینگوینال

علائم فتق اینگوینال

علائم فتق اینگوینال شامل:

  • برآمدگی در کشاله ران
  • برآمدگی در کیسه بیضه برای مردان
  • احساس ناراحتی، درد، سنگینی یا سوزش در کشاله ران

ممکن است این علایم پس از زور زدن، بلند کردن، سرفه یا ایستادن طولانی مدت بدتر شوند و در حین استراحت یا دراز کشیدن بهبود بیابند.

علائم فتق گیر کرده یا خفه شده:

درد شکم

علت بروز هرنی اینگوینال چیست؟

به علت وجود یک ناحیه ضعیف در عضلات و بافت همبند دیواره تحتانی شکم در کانال اینگوینال، فتق اینگوینال می‌ تواند بروز پیدا کند. فتق ممکن است به اشکال مختلف ایجاد شود و بنابرین دو نوع فتق متفاوت وجود دارد:

فتق اینگوینال غیرمستقیم مربوط به نقص مادرزادی در دیواره تحتانی شکم می باشد. در جنین در حال رشد، کانال های اینگوینال دارای منافذی در داخل شکم هستند، که معمولاً قبل از تولد بسته می شوند. در برخی موارد، یک یا هر دو دهانه باز می مانند. محتویات شکم می تواند از این سوراخ بیرون زده و عارضه فتق را ایجاد نماید. در حالی که این نقص در بدو تولد وجود دارد، ممکن است تا سال‌ ها فتق بروز پیدا نکند.

فتق اینگوینال مستقیم مربوط به ناحیه ضعیفی در دیواره کانال اینگوینال می باشد، که در طی زندگی ایجاد می شود. محتویات شکم ممکن است از این ناحیه ضعیف بیرون زده و فتق را ایجاد نمایند. زنان و کودکان به ندرت به این عارضه مبتلا می‌شوند و عمدتاً در مردان بروز پیدا می کند.

عوامل دیگری که می توانند در شکل‌ گیری فتق اینگوینال نقش داشته باشند، عبارتند از:

  • ضعف در بافت همبند یا اختلالات آن
  • برخی از ژن ها که خطر ابتلا را افزایش می دهند
  • بیماری هایی مانند سرفه یا یبوست مزمن که باعث افزایش فشار داخل شکم می شوند
  • انجام مکرر فعالیت هایی که باعث افزایش فشار داخل شکم می شود، مانند بلند کردن اجسام سنگین و ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت در طول روز.

تشخیص فتق اینگوینال

برای تشخیص فتق اینگوینال، پزشک در مورد سابقه پزشکی و علائم سوال می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. در برخی موارد، پزشکان آزمایش های تصویربرداری را نیز تجویز می نمایند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شکم را معاینه می کند و ممکن است از مراجعه کننده بخواهد که در حین بررسی برآمدگی ناشی از فتق بایستد، سرفه کند، یا زور بزند. همچنین ممکن است محتویات فتق را توسط ماساژ به آرامی به داخل شکم باز گرداند.

فیموزیس

تصویربرداری فتق اینگوینال

اگر پس از معاینه فیزیکی تشخیص قطعی بدست نیاید، ممکن است پزشک تصویربرداری را برای بررسی فتق اینگوینال تجویز کند. همچنین از تصویربرداری برای مشاهده عوارض فتق نیز استفاده می شود.

تست های تصویربرداری عبارتند از:

درمان فتق اینگوینال

اکثر افراد مبتلا به فتق اینگوینال برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهند داشت. انواع مختلفی از جراحی فتق باز و لاپاراسکوپی در درمان این عارضه استفاده می شود. نوع جراحی که پزشک توصیه می کند، به عواملی مانند اندازه فتق، سن، وضعیت سلامتی و سابقه پزشکی بیمار بستگی دارد. در صورتی که عوارضی مانند گیر کردن یا خفه شدن در ناحیه فتق بروز پیدا کند، برای ترمیم و درمان عوارض آن به جراحی اورژانسی نیاز می باشد.

جراحی فتق باز

در جراحی فتق باز، جراح برای مشاهده و ترمیم فتق، یک برش در کشاله ران ایجاد می کند. پس از ترمیم فتق، جراحان معمولاً توسط بخیه و یک مش (توری) دیواره شکم را می بندند. از مش برای تقویت ناحیه ضعیفی، که در آن فتق رخ داده است، استفاده می شود. در برخی موارد، جراحان ممکن است، به تنهایی از بخیه برای بستن و تقویت ناحیه ضعیف در دیواره شکم، استفاده کنند.

بیماران اغلب برای جراحی فتق باز، بی حسی موضعی و آرام بخش دریافت می کنند. در برخی موارد، ممکن است برای بیماران بیهوشی عمومی یا بلوک نخاعی (تا بدن از کمر به پایین بی حس شود) تجویز گردد.

جراحی فتق لاپاراسکوپی

در جراحی فتق لاپاراسکوپی، جراح چندین برش کوچک در قسمت تحتانی شکم ایجاد می کند. سپس ابزار خاصی را برای مشاهده و ترمیم فتق، وارد حفره شکم می نماید. از یک مش برای بستن و تقویت دیواره شکم استفاده می شود. بیماران اغلب برای جراحی فتق لاپاراسکوپی، بیهوشی عمومی دریافت می کنند. زمان نقاهت پس از جراحی لاپاراسکوپی ممکن است کوتاهتر از عمل جراحی فتق باز باشد.

پس از جراحی

ممکن است پس از جراحی فتق، کمی درد یا ناراحتی وجود داشته باشد. این درد معمولاً خفیف است و در عرض 2 هفته از بین می رود. پزشک داروهایی را برای تسکین درد تجویز می کند. بسیاری از افراد می توانند در عرض 3 تا 5 روز پس از جراحی فتق، به سر کار برگردند و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرند.

کاهش psa

خطرات جراحی فتق چیست؟

جراحی برای ترمیم فتق اینگوینال، نسبتاً بی خطر است. با این حال، عوارض احتمالی ناشی از جراحی فتق عبارتند از:

  • احتباس ادرار
  • عفونت
  • تورم در ناحیه ی جراحی به دلیل تجمع خون ( هماتوم) یا تجمع پلاسمای خون (سروما)
  • درد مزمن یا شدید
  • عود کردن مجدد فتق، که ممکن است برای ترمیم مجدداً به جراحی دیگری نیاز داشته باشد

عوارض خطرناک، مانند آسیب به رگ های خونی یا اندام ها، در این نوع جراحی نادر است. پزشک در مورد خطرات جراحی فتق و علائمی که باید بعد از جراحی مراقب آنها باشید، توضیحات لازم را ارائه می کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً با پزشک تماس بگیرید یا به مراکز اورژانسی مراجعه نمایید. برخی از این علایم عبارتند از:

3.4/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امین شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من یک چهار ماه پیش دچار فتق اینگوینال شدم که دکترهای شهر خودم گفتن کوچیکه و نیاز به عمل نداره ولی این فتق باعث َشده کلا آلتم بی حسه و نعوظ نداره
    ممنون میشم اگر دارو یا روشی برای درمان توصیه کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      فتق باعث بی حسی و عدم نعوظ نمیشود
  • تصویر کاربر محمپ سه شنبه ۱۹ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر خسته نباشید بنده پیوند کلیه شدم 3 ماه و این سه ماه بنده اصلا ارضا نشده ام وقتی از خواب بلند میشم فقط از خواب و خودم را فشار میدهم در حد یک قطره مایع سفید رنگ از بنده خارج میشود ؟؟ و بدنم هست سست نیست؟ و مشکلی است یا خیر باتشکر
    1. تصویر کاربر محمپ دوشنبه ۱۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      فقط از خواب که بیدار میشم الت را فشار که میدهم مایع سفید رنگ در حد یک قطره خارج میشود و بنده مجرد هستم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ دی ۲( 3 ماه پیش)
      رابطه ی جنسی یا خود ارضایی نداشتید؟
    3. تصویر کاربر محمپ سه شنبه ۱۹ دی ۲( 3 ماه پیش)
      خیر دکتر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ دی ۲( 3 ماه پیش)
      باید در شرایط اپیتیمال تحریک جنسی صورت بگیره و انزال داشته باشید تا بتونیم بگیم که مشکلی هست یا نه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام محضر شما دکتر عزیز
    من دو هفته پیش به علت مسمومیت دارویی و فشارخون بالا خدمت متخصص قلب رفتم و برایم قرص والزومیکس و روپیکسون تجویز نمودند که بعد از مصرف نعوظ ندارم یا خیلی کم شده
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      عارضه والزومیکس میباشد
    2. تصویر کاربر حسن جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      خوب دکتر جان یعنی دارو مصرف نشود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      تحت نظر متخصص قلب دارو عوض شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر اینا 5یا6هفته بعد از رابطه بوجود اومده الا 6ماه که هستن نه کوچیک شدن نه بزرگتر زیادم نشدن فقط دور ختنه گاه هستن و جای دیگه نیس آیا زگیل تناسلی هست
    1. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      اینم عکساشه آقای دکتر
    2. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      اینم عکساش هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شاهین یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    آقای مجرد ۳۲ ساله هستم
    ۳ ماه که عفونت مایکوپلاسما جنتالیوم دارم
    اوایل بیماری که هنوز مشخص نشده بود عفونت چیه انواع آنتی بیوتیک ها رو مصرف کردم
    شامل ازیترمایسین.. جنتامایسین.. داکسی سیکلین..
    آزمایش کشت از عفونت دادم .. که مایکوپلاسما جنتالیوم مثبت شد ..
    دکتر ۱۰ عدد قرص موکسی فلوکساسین ۴۰۰ بهم داد
    که بعد اتمام قرص خوب شدم .
    تا اینکه بعد دو هفته مجدد عود کرد.
    خواستم بپرسم درمان بیماری چی هستش ؟ چی باید مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      مجددا باید کشت انجام شود و درمان قوی تری نسبت به سری قبل و طولانی تر انجام شود
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما دکتر یه چند وقتیه 3ماهی میشه آلت تناسلیم بی حس شده‌ به علت استفاده از اسپری تاخیری که فقط یک بار مصرف کردم یکم زیاد استفاده شد و این بی حسی آلت تناسلی از عوارض اون اسپری تاخیری هست حالا امکانش هست مرور زمان به حالت قبلیش برگرده یا به پزشک مراجعه کنیم یه راهنمایی کنید ما رو که بفهمم راه درمان داره خیلی بی حس شده‌ انگار مثل یه انگشت میمونه و زود شل میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      بله به مرور بازخواهد گشت
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۱۹ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من بعد از رابطه درد شدیدی توی لگن حس میکنم این درد دو روز یا یک هفته منو اذیت میکنه مشکل چیه ام ار ای هم گرفتم میگن مشکل استخوانی نداری
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر Ariyan جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من 23 ماهی هستش که تبخال تناسلی زدم 23 سالم هستش خیلی نگران این ویروس هستم از اونجایی که هیچ درمانی نداره ، ایا این ویروس میتونه سلامت منو به خطر بندازه ؟ از چه روشی استفاده کنم تا این ویروسو غیر فعال کنم برا همیشه از دمنوش گیاهی یا قرصا مکمل ؟
    خیلی شرایطم سخته پس کی یه واکسن ساخته میشه واسش چجوری هیچ درمانی نداره که خوب خوب بشه من فکر و خیال نکنم
    ترو خدا اگر راهی هستش من از شرش خلاص بشم بگید هرکاری میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر Ariyan پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      ارسال کردم
    3. تصویر کاربر Ariyan پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      ارسال شد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      جهت کرایو به مطب مراجعه کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    بنده ۲۱ سالمه
    چند وقتیه دیگه مثل قبل موقع ارضا یا ارگاسم اون حس سرخوشی دیگه بهم دست نمیده
    موقع ارضا هیچ حسی ندارم و فقط مایع منی خارج میشه. این منو خیلی اذیت میکنه
    اگه میشه یه راه حل پیشنهاد بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام حس ارگاسم پس از رابطه جنسی یا خود ارضایی را میفرمایید ؟
    2. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      تو جفتش اینجوری شده
    3. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      تو جفتش اینجوری شده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      متاهل هستید یا مجرد ؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر طاها پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    جناب دکتر بنده نزدیک به 1 سال نیمه که بر روی سر آلتم یک سری دانه ایجاد شده که به مرور بیش تر شد
    در این مدت نه دردی و نه چیزی داشتم تا الانم که رابطه نداشتم و 21 سالم هم هست
    همان موقع هم از شما پرسیدم گفتید که شبیه لینکن پلانه
    (البته تقریبا تمام عکسهای بیماری ها در اینترنت دیدم ولی شبیه به هیچکدوم نیست و همچنین چندین دکتر به صورت انلاین گفتن که لینکن پلانه)
    میخواستم بدونم که هنوزم تشخیص لینکن پلانه و راهی هست که این براقی از بین بره و ممکن هست در آینده برام مشکل ایجاد کنه یا بیش تر یا کم تر بشه؟
    اگر یه توضیح در حد چند خط بهم بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام از نظر من لیکن پلان که در حیطه کار همکاران متخصص پوست هست . . لیکن پلان تایپ متفاوت زیاد داره
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر