جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اگر مثانه پر کار دارید، چه چیزی باید بخورید

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مثانه پر کار می تواند شرایط ناراحت کننده و خجالت آوری باشد، زیرا کنترلی روی زمان دستشویی رفتن خود ندارید. اما مصرف غذاهای خاص و پرهیز از غذاهای دیگر، می تواند به کنترل علائم شما کمک کند.

مثانه پرکار و بی اختیاری اضطراری

مثانه پر کار (OAB) نوع معمولی از بی اختیاری ادرار است که مشخصه ی آن نیاز فوری به ادرار کردن می باشد. زمانی که مثانه شما سالم است، تا وقتیکه مغز به بدن پیام می دهد که مثانه پر است، می توانید برای ادرار کردن منتظر بمانید. در زمان پرکاری مثانه، شما نمی توانید منتظر بمانید و حتی زمانی که مثانه شما پر نباشد، ممکن است احساس نیاز فوری به ادرار داشته باشید. مثانه پرکار که بی اختیاری ادراری نیز نامیده می شود، بیش از 40% زنان و 30 % مردان را در آمریکا تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر نیاز ناگهانی و غیرقابل کنترل به ادرار کردن، علائم مثانه پرکار شامل موارد زیر می شود:

پوست ختنه گاه سفت (فیموزیس)

بهترین غذا برای سلامت مثانه

رژیم غذایی مناسب برای سلامت مثانه، شامل غذاهای ملایم و غیر اسیدی می شود که علائم شما را تسکین می بخشند و آنها را تشدید نمی کنند. تعدادی از بهترین غذاهایی که افراد مبتلا به مثانه پرکار باید بخورند، عبارتند از:

سبزیجات:

  • مارچوبه
  • خیار
  • هویج
  • کرفس
  • کاهو
  • سیب زمینی / سیب زمینی شیرین
  • لوبیاسبز
  • کدو تنبل
  • کلم بروکلی، کلم پیچ

میوه ها:

مصرف هندوانه و تکرر ادرار

پروتئین ها (در صورت امکان گوشت های بدون چربی را انتخاب کنید):

  • گوشت گاو
  • مرغ
  • بوقلمون
  • ماهی توفو
  • تخم مرغ

غلات کامل:

حبوبات:

  • لوبیا
  • عدس
  • نخود

آجیل:

مصرف بادام زمینی

نوشیدنی ها:

  • آب
  • چای سبز (بدون کافئین)

با وجود غذاهای زیادی که برای مثانه مفید هستند، رعایت رژیم غذایی برای کمک به تسکین علائم مثانه پر کار، آسانتر از چیزی است که فکرش را بکنید.

از غذاهایی که منجر به پرکاری مثانه می شوند، پرهیز کنید

همان طور که آگاهی از غذاهای مناسب برای سلامت مثانه مهم است، اجتناب از مصرف غذاهایی که می توانند مثانه را تحریک کنند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، غذاهایی که علائم مثانه پرکار را تشدید می کنند، عبارتند از:

  • غذاهای پرادویه
  • مرکبات
  • گوجه ها و فراورده های گوجه مانند سس اسپاگتی و سس کچاپ
  • شکلات
  • غذاهای حاوی شیرین کننده ها یا مواد نگهدارنده مصنوعی
  • شیرینی ها
  • پیاز خام
  • نوشیدنی های گاز دار مانند آب گازدار و نوشابه
  • نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های الکلی
  • قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار

اگر از دیدن فهرست زیاد غذاهایی که موجب تحریک مثانه می شوند، ناامید شده اید، نگران نباشید! غذایی که برای یک نفر مشکل ساز است، ممکن است برای فرد دیگر مشکلی ایجاد نکند. یک راه خوب برای شناسایی محرک های فردی شما، تهیه کردن یک دفترچه غذایی است. شما می توانید در این دفترچه تمام آنچه را که می خورید و می نوشید یادداشت کنید. سپس هر گونه علائم بیش فعالی مثانه را که ممکن است تجربه کنید، بنویسید. زمانی که متوجه شدید کدام غذاها مشکلاتی برای شما ایجاد می کنند، برای حل مشکل مثانه خود می توانید یک رژیم غذایی شخصی داشته باشید.

اما یک ماده غذایی وجود دارد که تمام افراد مبتلا به پرکاری مثانه باید مصرف آن را ترک کنند: کافئین. کافئین مستقیماً مثانه را تحریک می کند، بنابراین اگر مثانه شما از قبل ناپایدار است و بیش از حد منقبض می شود، مصرف کافئین فقط می تواند شرایط را بدتر کند. افرادی با مثانه پرکار، برای به حداقل رساندن مصرف کافئین باید تمام تلاش خود را بکنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر بدون مصرف غذای خاصی، مثانه شما به طور مداوم تحریک می شود، یا علائم مثانه پرکار، کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده اند، به پزشک یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید. شما همراه با پزشک خود می توانید یک برنامه ی درمانی متناسب با سبک زندگی خود تنظیم کنید.

4.4/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایمان یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام دکتر یه دو ماهی هست مثانه ام درد میکنه با خارش از داخل لوله ادرار ...اول گفتن عفونت هست آزمایش دادم عفونت نداشتم سونوگرافی رفتم گفتن مشکلی نداره .رفتم پیش متخصص باز یه سری آزمایش و سونوگرافی انجام دادن .که میگن حجم باقی مانده ادرار در مثانه زیاده و مثانه ام کامل خالی نمیشه.چکار کنم.هیچ دارویی بهم ندادن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      مدارکتون رو ارسال کنید
    2. تصویر کاربر ایمان جمعه ۲۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      تو آزمایشات هیچی نبود و حتی سونوگرافی کلیه و دستگاه ادراری و پروستات همه سالم بودن فقط همین حجم ۶۳ سی‌سی از مثانه ام خالی نمیشه الانم پزشک قرص اکسی بولتین ۵بهم دادن
    3. تصویر کاربر ایمان شنبه ۲۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      عکسا ارسال نمیشن دکتر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      اگه با قرص بهبود نیافتین باید نوار مثانه انجام شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیرا یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر شما عمل خارج کردن مثانه و پیوند روده به متانه و انجام میدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر محبوبه یکشنبه ۲۱ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر...گفتین که نوار مثانه رو بفرستم براتون،، ۵ تا ۵ میفرستم..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مشکلتون چی بود؟
  • تصویر کاربر اشکان پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پسری 34 ساله هستم چند وقت قبل حدود سه ماه پیش بخاطر کم حجم شدم ادرارم به متخصص مراجعه کردم ازم سونوگرافی با مثانه پروخالی گرفتن که گفتن حالب کلیه هام سالم پروستاتم طبیعی با حجم 19 سی سی و سنگ واینا هم نداشتم البته کم حجم شدن ادرارم با نوشیدن مقدار زیاد آب تقریبا برطرف شده ولی یکماه پیش خود ارضایی داشتم که اینبار دچار سوزش درداخل لوله آلتم نزدیک به نوک آلتم ونزدیک ختنه گاه شدم که البته خفیفه ولی باعث تکرر ادرار میشه وهمش حس میکنم بعد ادرار یه ته ادرار دارم البته من الان نزدیک به 40 روزه که قرص سیپروترون استات ورق آبی 50 میل همراه با زینک ده میل برای ریزش موهام استفاده میکنم آیا امکان داره این سوزش بخاطر این قرص ها باشه البته دکتر من یه مشکل دیگه هم دارم من زمانی که ادرار میکنم تا زمانی که ادرارم تموم بشه طبیعی وتک شاخه ادرار میکنم ولی یه زمانی که ادرار میخواد تمومه بشه ادرارم کج یا نامنظم میشه یا وقتی میخوام ته ادراری بعدیمو تخلیه کنم ادرارم دوشاخه میشه البته این مشکل در زمان دستشویی بزرگ خودشو بیشتر نشون میده البته من شکمم یبوستی شده به خاطر مصرف ویتامینی که این چند وقته مصرف کردم که گاهی یخورده که زور میزنم درست میشه یا همون دوشاخه میمونه یا گاهی ته ادرارم کج یا نامنظم میشه یکبارهم که ادرارم دوشاخه شد یک شاخه اش به سمت خودم برگشت واقعا عصبیم کرده طوری که میخوام یه گلوله توسرم خالی کنم البته دکتر قبلی بهم گفته بود ممکنه عضلات لگن ومثانه ات ضعیف شده وباید فیزیوتراپی کنم ممکنه این دوشاخه شدن ته ادرار ونامنظمی ته ادرارم بخاطر ضعف عضلات لگنم باشه من گودی کمر هم دارم ممنون میشم راهنماییم کنید فقط تورو خدا دکتر اگر مشکلم بدون نوار عصب مثانه وسیستوسکپی کپی هم حل میشه راهنماییم کنید چون من توانایی هزینه اینها رو ندارم از طرفی هم ازشون وحشت دارم با تشکر وببخشید که متنم زیاد شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر قطر ادرار باریک هم شده و سوزش شدید هست عکس مجرا یعنی RUG انجام بشه در غیر این صورت هیچ اقدامی نمیخواد . فقط مایعات فراوان
  • تصویر کاربر رامین دوشنبه ۱۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر گاهی صبح ها بعد اولین ادرار باز در زول زمان کم مثلا یکساعت بعد مجدد مثانه پر میشود و پرفشار هم هست و مشکلی در تخلیه نیست در آزمایش قند و آزمایش ادرار همه چیز طبیعی بود بعد 4 بار پشت هم رفتن مثانه آرام میشود و دیگر 3 تا 4 ساعت طبیعی برای ادرار دستشویی میروم شب ها هم بخاطر ادرار از خواب پا نمیشم آیا این بخاطر استرس کاری است دلیل چیست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      33 سالم هست دکتر متاهل رابطه بدون کاندوم هم ندارم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    دکتر در اثر ادرار دیر هنگام دچار فلج مثانه شدم با مراجعه به اورولوژ از طریق سون دفع ادرار می‌کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر Soma پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب لطفا نظرتون رو راجب این جواب پاتولوژی میشه بگید که بیماری پدرم در چه حدی هستش ایشون سومین باره که سیستوسکوپی میشن بار دوم ب ث ژ شدن.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      توده دارید و باید جراحی بشید
  • تصویر کاربر زینب جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من الان دو سال هست ازدواج کردم .کارمند هستم مشکلی که دارم اینه که موقع خواب چه روز و چه شب زیاد دستشویی میرم شاید شش یا هفت بار در طول شب و روز و احساس ادرار میکنم و موقعی میرم دستشویی ادراری ندارم شاید یکی دو قطره . زیادی تو دستشویی میشینم به کوچکترین سر و صدای حساس شدم و باعث میشه دوباره به دستشویی برم . ممنونم میشم اگر راهنماییم کنید . مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    2. تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جان من شهرستان هستم.
      نمیتونید یه راهنمایی کنید واسم چه جوری این مشکل رو حل کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      علت با نوار مثانه مشخص میشود۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان : بی زحمت زودتر جواب بده.
    دوباره سوزش ادرارم شدید شد و شبها بیقرار میشوم و بعضی موقع نفسم کم میاد چرا؟ ایا مشکل از کلیه هست یانه؟
    برای گرفتن نوار مثانه بی حس میکنند یانه؟
    و ایا بجای گرفتن نوار مثانه میتوان CTاسکن کردن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر