جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هرنی اینگوینال

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

فتق اینگوینال بیرون زدگی برجسته محتویات شکم، از میان ناحیه ضعیفی، در دیواره پایین شکم می باشد. این عارضه ممکن است در هر طرف کشاله ران، در مسیر عبور از دیواره پایین شکم که کانال اینگوینال نام دارد، بروز پیدا کند. همچنین می تواند در دو مسیر عمیق تر در کشاله ران، به نام کانال های فمورال رخ دهد، که به آن فتق فمورال گفته می شود. فتق اینگوینال اغلب حاوی چربی یا بخشی از روده کوچک می باشد. در دختران یا زنان، ممکن است بخشی از دستگاه تناسلی زنانه مانند تخمدان نیز، به درون فتق راه پیدا کند.

هنگامی که فتق اینگوینال بروز می یابد، بخشی از پرده صفاق (پوشش حفره شکمی) از دیواره شکم بیرون می زند و در اطراف فتق کیسه ای تشکیل می دهد. هرنی اینگوینال ممکن است به داخل و خارج از دیواره شکم حرکت کند. پزشک اغلب می تواند فتق را با ماساژ ملایم به داخل دیواره شکم برگرداند.

فتق اینگوینال

هرنی اینگوینال چقدر شایع است؟

هرنی اینگوینال نسبتاً شایع می باشد. محققان تخمین می زنند، که حدود 27 درصد از مردان و 3 درصد از زنان، در مقطعی از زندگی خود به این عارضه مبتلا می شوند.

چه کسانی بیشتر به فتق اینگوینال مبتلا می شوند؟

فتق اینگوینال در گروه های سنی خاصی شایع تر است.

  • در میان بزرگسالان، شانس ابتلا به فتق اینگوینال با افزایش سن بالاتر می رود، و این عارضه بیشتر در افراد 75 الی 80 ساله دیده می شود.
  • در میان کودکان، فتق اینگوینال در سنین 0 تا 5 سال شایع تر است.
  • در بین نوزادان، فتق اینگوینال در نوزادان نارس بیشتر دیده می شود.

فتق اینگوینال در موارد زیر نیز شیوع بالایی دارد:

عوارض فتق اینگوینال

فتق اینگوینال ممکن است گیر کرده یا محبوس شود. در این حالت، محتویات فتق که از دیواره شکم بیرون زده اند را نمی‌توان توسط ماساژ، به داخل دیواره شکم باز گرداند. در این صورت ممکن است جریان خون به فتق قطع شود. کمبود جریان خون می تواند به مرگ بافت های داخل فتق بیانجامد. این وضعیت «فتق خفه شده» نام دارد. در صورتی که قسمتی از روده کوچک، داخل بافت فتق قرار داشته باشد، ممکن است به انسداد و مرگ آن قسمت از بافت روده منجر شود.

عوارض فتق اینگوینال

علائم فتق اینگوینال

علائم فتق اینگوینال شامل:

  • برآمدگی در کشاله ران
  • برآمدگی در کیسه بیضه برای مردان
  • احساس ناراحتی، درد، سنگینی یا سوزش در کشاله ران

ممکن است این علایم پس از زور زدن، بلند کردن، سرفه یا ایستادن طولانی مدت بدتر شوند و در حین استراحت یا دراز کشیدن بهبود بیابند.

علائم فتق گیر کرده یا خفه شده:

درد شکم

علت بروز هرنی اینگوینال چیست؟

به علت وجود یک ناحیه ضعیف در عضلات و بافت همبند دیواره تحتانی شکم در کانال اینگوینال، فتق اینگوینال می‌ تواند بروز پیدا کند. فتق ممکن است به اشکال مختلف ایجاد شود و بنابرین دو نوع فتق متفاوت وجود دارد:

فتق اینگوینال غیرمستقیم مربوط به نقص مادرزادی در دیواره تحتانی شکم می باشد. در جنین در حال رشد، کانال های اینگوینال دارای منافذی در داخل شکم هستند، که معمولاً قبل از تولد بسته می شوند. در برخی موارد، یک یا هر دو دهانه باز می مانند. محتویات شکم می تواند از این سوراخ بیرون زده و عارضه فتق را ایجاد نماید. در حالی که این نقص در بدو تولد وجود دارد، ممکن است تا سال‌ ها فتق بروز پیدا نکند.

فتق اینگوینال مستقیم مربوط به ناحیه ضعیفی در دیواره کانال اینگوینال می باشد، که در طی زندگی ایجاد می شود. محتویات شکم ممکن است از این ناحیه ضعیف بیرون زده و فتق را ایجاد نمایند. زنان و کودکان به ندرت به این عارضه مبتلا می‌شوند و عمدتاً در مردان بروز پیدا می کند.

عوامل دیگری که می توانند در شکل‌ گیری فتق اینگوینال نقش داشته باشند، عبارتند از:

  • ضعف در بافت همبند یا اختلالات آن
  • برخی از ژن ها که خطر ابتلا را افزایش می دهند
  • بیماری هایی مانند سرفه یا یبوست مزمن که باعث افزایش فشار داخل شکم می شوند
  • انجام مکرر فعالیت هایی که باعث افزایش فشار داخل شکم می شود، مانند بلند کردن اجسام سنگین و ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت در طول روز.

تشخیص فتق اینگوینال

برای تشخیص فتق اینگوینال، پزشک در مورد سابقه پزشکی و علائم سوال می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. در برخی موارد، پزشکان آزمایش های تصویربرداری را نیز تجویز می نمایند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شکم را معاینه می کند و ممکن است از مراجعه کننده بخواهد که در حین بررسی برآمدگی ناشی از فتق بایستد، سرفه کند، یا زور بزند. همچنین ممکن است محتویات فتق را توسط ماساژ به آرامی به داخل شکم باز گرداند.

فیموزیس

تصویربرداری فتق اینگوینال

اگر پس از معاینه فیزیکی تشخیص قطعی بدست نیاید، ممکن است پزشک تصویربرداری را برای بررسی فتق اینگوینال تجویز کند. همچنین از تصویربرداری برای مشاهده عوارض فتق نیز استفاده می شود.

تست های تصویربرداری عبارتند از:

درمان فتق اینگوینال

اکثر افراد مبتلا به فتق اینگوینال برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهند داشت. انواع مختلفی از جراحی فتق باز و لاپاراسکوپی در درمان این عارضه استفاده می شود. نوع جراحی که پزشک توصیه می کند، به عواملی مانند اندازه فتق، سن، وضعیت سلامتی و سابقه پزشکی بیمار بستگی دارد. در صورتی که عوارضی مانند گیر کردن یا خفه شدن در ناحیه فتق بروز پیدا کند، برای ترمیم و درمان عوارض آن به جراحی اورژانسی نیاز می باشد.

جراحی فتق باز

در جراحی فتق باز، جراح برای مشاهده و ترمیم فتق، یک برش در کشاله ران ایجاد می کند. پس از ترمیم فتق، جراحان معمولاً توسط بخیه و یک مش (توری) دیواره شکم را می بندند. از مش برای تقویت ناحیه ضعیفی، که در آن فتق رخ داده است، استفاده می شود. در برخی موارد، جراحان ممکن است، به تنهایی از بخیه برای بستن و تقویت ناحیه ضعیف در دیواره شکم، استفاده کنند.

بیماران اغلب برای جراحی فتق باز، بی حسی موضعی و آرام بخش دریافت می کنند. در برخی موارد، ممکن است برای بیماران بیهوشی عمومی یا بلوک نخاعی (تا بدن از کمر به پایین بی حس شود) تجویز گردد.

جراحی فتق لاپاراسکوپی

در جراحی فتق لاپاراسکوپی، جراح چندین برش کوچک در قسمت تحتانی شکم ایجاد می کند. سپس ابزار خاصی را برای مشاهده و ترمیم فتق، وارد حفره شکم می نماید. از یک مش برای بستن و تقویت دیواره شکم استفاده می شود. بیماران اغلب برای جراحی فتق لاپاراسکوپی، بیهوشی عمومی دریافت می کنند. زمان نقاهت پس از جراحی لاپاراسکوپی ممکن است کوتاهتر از عمل جراحی فتق باز باشد.

پس از جراحی

ممکن است پس از جراحی فتق، کمی درد یا ناراحتی وجود داشته باشد. این درد معمولاً خفیف است و در عرض 2 هفته از بین می رود. پزشک داروهایی را برای تسکین درد تجویز می کند. بسیاری از افراد می توانند در عرض 3 تا 5 روز پس از جراحی فتق، به سر کار برگردند و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرند.

کاهش psa

خطرات جراحی فتق چیست؟

جراحی برای ترمیم فتق اینگوینال، نسبتاً بی خطر است. با این حال، عوارض احتمالی ناشی از جراحی فتق عبارتند از:

  • احتباس ادرار
  • عفونت
  • تورم در ناحیه ی جراحی به دلیل تجمع خون ( هماتوم) یا تجمع پلاسمای خون (سروما)
  • درد مزمن یا شدید
  • عود کردن مجدد فتق، که ممکن است برای ترمیم مجدداً به جراحی دیگری نیاز داشته باشد

عوارض خطرناک، مانند آسیب به رگ های خونی یا اندام ها، در این نوع جراحی نادر است. پزشک در مورد خطرات جراحی فتق و علائمی که باید بعد از جراحی مراقب آنها باشید، توضیحات لازم را ارائه می کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً با پزشک تماس بگیرید یا به مراکز اورژانسی مراجعه نمایید. برخی از این علایم عبارتند از:

3.4/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فربد دوشنبه ۲۷ فروردین ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 4 مشاهده پرسش
    با سلام،مدتی پیش دستم توسط وسیله مشترک با کسی که احتمالا مبتلا به زگیل تناسلی بود زخم شد،حس کردم کنار آلتم یه توده پوست کوچیک بالا اومده،آیا این زگیل تناسلیه یا چیز دیگه ایه؟؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ فروردین ۳( 1 هفته پیش)
      زگیل نیست
  • تصویر کاربر امیرعلوی چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر جان کسی ک تبخال میزند مدام باید قرص اسیکلویر مصرف کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      خیر
    2. تصویر کاربر امیرعلوی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      پس باید چیکارکنم ک دگ اسیکلویر مصرف نکنم من بیمار شما هستم روزی یک عدد اسیکلویر ۴۰۰ استفاده میکنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      الان ضایعه دارید؟
    4. تصویر کاربر امیرعلوی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      ن وقتی قرصامو قطعش میکنم چند روز بعد تبخال میزنم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳( 1 هفته پیش)
      به متخصص عفونی مراجعه کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر آهنگری دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    من  اقایی 38 ساله هستم بخاطر جراحی دیسک گردن دکتر جراحم بخاطر گزگز دستم بعد از عمل برام قرص گاباپنتن 100 روزی دو عدد نوشت. یک ماه و نیم مصرف کردم و حدود دو هفته هم پرگابالین 75 روزی دو عدد  استفاده کردم. در مجموع دو ماه استفاده کردم. یک روز بعد از قطع این دارو با همسرم نزدیکی کرده ام جهت اقدام به بارداری. الان شنیدم پرگابالین بر اسپرم اقا تاثیر ممکنه بذاره و باعث ناقص ‌شدن جنین بشه. لطفا راهنماییم کنید. . ایا جنین در صورت باردار شدن همسرم تحت خطر جدی هست در صورتیکه که همسرم باردار بشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      دوز دریافتی تون کم بوده خطرناک نیست احیانا اگر همسرتون باردار شدند باید بررسی های جمینی بیشتری انجام بشه
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من ۱۵ ساله متاهلم و دو سالهرهست بچه دار شدیم.احساس میکنم از بعد از بارداری همسرم دچارمشکل شدم.االان دو ساله رو کلاهک و قسمت ختنه گاه آلتم دچار زخم و خراش شده و مقطعی خوب میشه و دوباره زخم میشه.احساس میکنم بعد از نزدیکی اینطور میشه.همسرم هیچ علایم عفونی نداره .من همدچند باری پماد کالاندولا استفاده کردم ولی درمان نشدم.نه خارش دارم و نه ترشح .فقط زخم سطحی هست.احساس میکنم ترشحات همسرم پوست آلتم رو نازک کرده و حساس.از کجا باید بدونم عفونت باکتری یا مشکل دیگه نباشه....میشه لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      مدتی نزدیکی نکنید و از کاندوم استفاده کنید
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      آقای دکتر من یک ماه نزدیکی نکردم ولی دوباره بعد از یک ماه تو دومین نزدیکی این اتفاق برام افتاده. از کاندوم همواستفاده کردم ولی دوباره بعد از یه مدت این اتفاق برام افتاده .احساس میکنم پوست آلتم نازک شده واسه ترمیمش چیکار باید کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدلطفا کمک کنید من دو هفته قبل تب و لرز شدید گرفتم وفرداصبحش دچار تورم آلت ناحیه ختنه گاه و درد غدد ناحیه ران شدم دکتر آنلاین گفت بخاطر تب و لرز و بدن درد یا احتمالا آنفولانزاس غدد لنفاوی متورم شده و خوب میشه هیچ دارویی تجویز نکردن . الان بعد دو هفته دوباره ی بار تب کردم کمی و الان سه شب نخوابیدم چون وقتی میخوابم پوست آلتم بخاطر نعوظ دچار سوزش شدید میشه ناگفته نماند ک آلتم هم خیلی متورم هستش ودر طول این دوهفته هم خیلی قطور هست.باتشکر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام چند ماهه ضایعاتی روی ناحیه تناسلی من دراومده توی قسمت تنه و نوک آلت ضایعات تنه با دوتا پماد کلوتریمازول و تریامسینولون برطرف شدن ولی ضایعات نوک آلت همچنان هستن میخواستم ببینم ممکنه زگیل باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      بله حتما
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست به متخصص پوست مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام . سونوگرافی دادم نوشته هرنی اینگوینال غیر مستقیم با قطر ۱۲ می باشد و ساک هرنی دارای چربی می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر وحید دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سونوگرافی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      نیاز به عمل جراحی دارد شماره ی شما به همکاران مطب ارجاع شد با شما تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر اسما چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    من خانم 40 ساله هستم مدت یکسال و نیم است که جواب تست hpv من از نوع 54 مثبت می باشد و مدتی است که در ناحیه واژن دشوار خارش و سوزش و ترک  است و هیچ گونه برجستگی و تݝییر رنگ خاصی نیست امکانش است که زگیل باشد در ضمن یکماه پیش تست پاپ اسمیر و hpv مجدد دادم من خانم 40 ساله هستم مدت یکسال و نیم است که جواب تست hpv من از نوع 54 مثبت می باشد و مدتی است که در ناحیه واژن دشوار خارش و سوزش و ترک است و هیچ گونه برجستگی و تݝییر رنگ خاصی نیست امکانش است که زگیل باشد در ضمن یکماه پیش تست پاپ اسمیر و hpv مجدد دادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      آخرین آزمایشات رو بفرتسید
  • تصویر کاربر متاس یکشنبه ۲۴ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    مدتی است لک قهوه ای در ساقه آلت پدیدار شده نه سوزش و نه خارش و نه تورم دارم نگران تبخال و زگیل تناسلی هستم عکس‌به پیوست ارسال شده ممنون میشم از راهنمایی شما دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ دی ۲( 3 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید مشکوک است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر