اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر من 32 ساله هستم. حدودا از 4 ماه پیش احساس می کردم که شبها زودتر از همیشه، نیاز به دستشویی دارم. مثلا اگر 12 شب بخوابم قبلا تا 9 صبح هم از دستشویی بیدار نمی شدم اما در این چند وقت گه گدار باید حدودا ساعت 6 بیدار شوم و دستشویی بروم. دکتر عمومی رفتم آزمایشات کامل خونی و ادراری ناشتا، اعم از کراتین و اوره و فسفر و غیره را نوشت و انحام دادم. نتیجه اینکه همه چی سالم بود به جز اینکه ویتامین d و zinc کم داشتم که قرص داد البته گه گدار هم زانو درد می گرفتم. تنها قرص زینک و ویتامین دی نوشت. اما وضعیت دستشویی من، همینطور باقی مونده و بعضی اوقات مثلا صبح زود باید برم دستشویی. در ضمن احساس می کنم که تمومه ادرارم خارج نمی شه چون وقتی دست می کشم باز قطراتی از ادرار ازم خارج می شه.
    از هفت روز پیش، سینوزیتم اوت کرد و رفتم دکتر سرم با سفتریکس و دگزا زد بعد حالم بهتر شد و آزیترو 250 هم داد دوباره پس فرداش حالم بد شد و دوباره سرم سفتریکس زد و اون روز حالم خوب شد . اما باز فرداش حامل خوب نبود رفتم دکتر متخصص داخلی، آزیترو 500 داد و چون عفونت سینوزیتم زده بود به سینم، و ریم چرک کرده بود بعد از دو روز که خوب نشده بودم و معده درد هم گرفته بودم رفتم یه دکتر داخلی دیگه. اون علاوه بر دیدن عکس سینه، یه داکسی سایکلین اضافه کرد. و گفت داروهات کم بوده که خوب نشدی. به دکتر گفتم که همش احساس تشنگی می کنم و سردرد دارم پهلوم هم درد می کرد، فشارم نیز 15 به 10 بود البته همیشه 12 رو 8 هستم. دکتر یه قرص زیر زبونی داد که فشارم پایین بیاد دکتر گفت سردردت به خاطر فشارته، که حالم بدتر شد. همون شب دل درد شدید گرفتم که بعد از اجابت مزاج بوی بدی نیز میداد.که بعد از اجابت مزاج دل دردم خوب شد. فرداش همنیجوری رفتم دکتر تا ببینم فشارم چطوره چون هنوز سردرد داشتم که یه آزمایش نوشت گفت که کراتینت دو و نیمهو اوره 65و sgot 50 , spgpt 46 ااست. باید بری بیمارستان هاشم نژاد و دیگه هیچ چرک خشکنی نخور. اونجا هم ازمن آزمایش گرفتن باز cr 2.5, bun 26, phospho 5.1, blood 1 بود گفتن فردا بیا که فزدا کراتین شد2.3. بعد پس فردا د 1.9 شد یعنی کاهش داشت فکر کنم از عوارض چرک خشک کن ها بود. اما دکتر که دید گفت باید نمونه برداری از کلیه صورت بگیره. حالا نمی دونم اصلا این کار رو بکنم یا نه. چون به نظر داره بدنم داره پاک می شه. البته سی تی اسکن کلیه انجام شده همه چی طبیعی بوده. سونوگرافی انجام شده گفته ابعاد کلیه طبیعی و ضخامت 17 میلی متر است سنگ و هیدرونفروز دیده نشده. مثانه ضخامت جداری طبیعی داره و تصویز سنگ و توده فضاگیر دیده نشده . پروستات به حجم 16 سیسی است و پس از تخلیه مثانه 10 سیسی باقیمانده ادراری دارد.
    من خودم هم یه احساسی دارم که فکر می کنم بیضه سمت راستم انگاری که تحت فشاره، انگاری که مثلا یه ضربه خورده باشه. یه درد خفیفی در اون منطقه داردم . نمی دونم بیضم عفونت کرده. اصلا مشکلم چیه. یعنی ممکنه عفونت از سینوس زده به سینه بعد بعد روده بعد کلیه و حالا به بیضه. البته من یه چند وقتی هست که احساس درد خیلی خفیف در بیضه راست دارم مثل اینکه شرت کوچک پوشیده باشم که همش تحت فشار باشه. تو رو خدا راهنمایی کنین که چرا گه گدار صبح زود باید برم دستشویی. چرا یه درد خفیف در سمت راست بیضه دارم. الانم فعلا از گوشت و تخم مرغ پرهیز کردم تا کراتینم پایین بیاد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      مشکل شما بیشتر عصبی است
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر من 32 ساله هستم. حدودا از 4 ماه پیش احساس می کردم که شبها زودتر از همیشه، نیاز به دستشویی دارم. مثلا اگر 12 شب بخوابم قبلا تا 9 صبح هم از دستشویی بیدار نمی شدم اما در این چند وقت گه گدار باید حدودا ساعت 6 بیدار شوم و دستشویی بروم. دکتر عمومی رفتم آزمایشات کامل خونی و ادراری ناشتا، اعم از کراتین و اوره و فسفر و غیره را نوشت و انحام دادم. نتیجه اینکه همه چی سالم بود به جز اینکه ویتامین d و zinc کم داشتم که قرص داد البته گه گدار هم زانو درد می گرفتم. تنها قرص زینک و ویتامین دی نوشت. اما وضعیت دستشویی من، همینطور باقی مونده و بعضی اوقات مثلا صبح زود باید برم دستشویی. در ضمن احساس می کنم که تمومه ادرارم خارج نمی شه چون وقتی دست می کشم باز قطراتی از ادرار ازم خارج می شه.
    از هفت روز پیش، سینوزیتم اوت کرد و رفتم دکتر سرم با سفتریکس و دگزا زد بعد حالم بهتر شد و آزیترو 250 هم داد دوباره پس فرداش حالم بد شد و دوباره سرم سفتریکس زد و اون روز حالم خوب شد . اما باز فرداش حامل خوب نبود رفتم دکتر متخصص داخلی، آزیترو 500 داد و چون عفونت سینوزیتم زده بود به سینم، و ریم چرک کرده بود بعد از دو روز که خوب نشده بودم و معده درد هم گرفته بودم رفتم یه دکتر داخلی دیگه. اون علاوه بر دیدن عکس سینه، یه داکسی سایکلین اضافه کرد. و گفت داروهات کم بوده که خوب نشدی. به دکتر گفتم که همش احساس تشنگی می کنم و سردرد دارم پهلوم هم درد می کرد، فشارم نیز 15 به 10 بود البته همیشه 12 رو 8 هستم. دکتر یه قرص زیر زبونی داد که فشارم پایین بیاد دکتر گفت سردردت به خاطر فشارته، که حالم بدتر شد. همون شب دل درد شدید گرفتم که بعد از اجابت مزاج بوی بدی نیز میداد.که بعد از اجابت مزاج دل دردم خوب شد. فرداش همنیجوری رفتم دکتر تا ببینم فشارم چطوره چون هنوز سردرد داشتم که یه آزمایش نوشت گفت که کراتینت دو و نیمهو اوره 65و sgot 50 , spgpt 46 ااست. باید بری بیمارستان هاشم نژاد و دیگه هیچ چرک خشکنی نخور. اونجا هم ازمن آزمایش گرفتن باز cr 2.5, bun 26, phospho 5.1, blood 1 بود گفتن فردا بیا که فزدا کراتین شد2.3. بعد پس فردا د 1.9 شد یعنی کاهش داشت فکر کنم از عوارض چرک خشک کن ها بود. اما دکتر که دید گفت باید نمونه برداری از کلیه صورت بگیره. حالا نمی دونم اصلا این کار رو بکنم یا نه. چون به نظر داره بدنم داره پاک می شه. البته سی تی اسکن کلیه انجام شده همه چی طبیعی بوده. سونوگرافی انجام شده گفته ابعاد کلیه طبیعی و ضخامت 17 میلی متر است سنگ و هیدرونفروز دیده نشده. مثانه ضخامت جداری طبیعی داره و تصویز سنگ و توده فضاگیر دیده نشده . پروستات به حجم 16 سیسی است و پس از تخلیه مثانه 10 سیسی باقیمانده ادراری دارد.
    من خودم هم یه احساسی دارم که فکر می کنم بیضه سمت راستم انگاری که تحت فشاره، انگاری که مثلا یه ضربه خورده باشه. یه درد خفیفی در اون منطقه داردم . نمی دونم بیضم عفونت کرده. اصلا مشکلم چیه. یعنی ممکنه عفونت از سینوس زده به سینه بعد بعد روده بعد کلیه و حالا به بیضه. البته من یه چند وقتی هست که احساس درد خیلی خفیف در بیضه راست دارم مثل اینکه شرت کوچک پوشیده باشم که همش تحت فشار باشه. تو رو خدا راهنمایی کنین که چرا گه گدار صبح زود باید برم دستشویی. چرا یه درد خفیف در سمت راست بیضه دارم. الانم فعلا از گوشت و تخم مرغ پرهیز کردم تا کراتینم پایین بیاد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      مشکل شما عصبی است
  • تصویر کاربر امير دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 420 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقاي دكتر من امروز خم شدم يه بار سنگين از زمين بلند كردم بعد از چند دقيقه درد بيضه هام شروع شد لطفا راهنمايي كنيد كه چيكار بايد بكنم ايا خطرناك هست يا نه !؟ ٨ ساعت ميگذره براي دردش چيكار بايد بكنم ٣٣ ساله هستم و مجرد. با تشكر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر فرامرز دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام 22 سال دارم به طور میانگین هر سه ماه یکبار جنوب میشم میخواستم بدونم واریکوسل دارم یا خیر.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر reza دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 460 مشاهده پرسش
    با سلام در یه تماس جنسی دو سال هست دچار علاعم پروستات هستم-ایا استافیکوک اپیدرمیس که در کشت منی هست عامل این علاعم هست؟(به تمام انتی بیوتیک قابل نفوذ به پروستات مقاوم هست)ایا خارج کردن کل پروستات راه خوبی نیست؟اینطور همش درد میکشم کراتین اوره هم بالا رفته از پس دارو بیخود خوردم سنم 26 سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر p.pppa دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 1854 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما
    من 15 سالمه
    حدودا شش ماه پیش به طور ناگهانی سوزش سر آلت پیدا کردم که زمانی که به ارولوژیست رفتم گفتتد که عفونت ادراریه و سونوگرافی هم انجام دادم که پروستاتیت و سیستیت نشان داده بود اما با دارو خوردن مشکلم بهبود نیافت پس از مدتی دچار احساس فوریت در دفع ادرار شدم که همراه با ترشحات بود وقتی که به دکتر دیگه ای رفتم به من سیپروفلاکساسین داد که باز هم بهبود نیافتم
    بعد از آن به دکتر دیگه ای رفتم که نظر ایشان التهاب پروستات بود کخ به من آنتی بیوتیک دادند ولی مشکلم خوب نشد بعد از اون حدود 60 روز داکسی سایکلین خوردم تا کمی بهتر شدم اما دوباره یک روز صبح که با حالت دفع ادرار از خواب بیدار شدم ادرار زیادی نکردم و انگار ادرار ندارم در صورتی که حالتی مانند درد مثانه داشتم
    بعد از اون دوباره پیش دکتر رفتم که برام آزمایش ivp pvc و اورترو گرافی روتروگرید از نظر تنگی مجرا نوشتند که هنوز اون رو انجام ندادم بنظرتان انجام این آزمایش ضروریه
    در ضمن الان حالت فوریت و احساس دفع ادرار دارم در صورتی که همان موقع تخلیه ادرار انجام داده ام
    هنگام دفع ادرار سوزش دارم
    و کمی رنگ ادرارم زرد رنگ هست
    تا حالا چندبار آزمای ادرار انجام داده ام که عفونتی نشان نداده
    ضمنا در سونوگرافی من سنگ کلیه دیده نشده
    بعد از خروج منی این مشکلات من تشدید می شود
    آیا ممکن است که سرطان پروستات باشد؟؟
    یا عفونت پروستات هست
    در ضمن معمولا صبح ها برای دفع ادرار باید زور بزنم ولی بقیه روز مشکلی ندارم
    خواهشا منو راهنمایی کنید
    چون من خیلی نگرانم
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      مشکلتان عصبی است
    2. تصویر کاربر p.pppa دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      ممنون از پاسخگوییتون
      بنظرتون لازمه که ivp pvc و اورترو گرافی رتروگرید رو انجام بدم؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 506 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من پسری 21 ساله هستم
    بیضه سمت راست من داخل میره(با دست میشه از کیسه بیضه بردش بالا به سمت شکم) و من شنیدم این مشکا واریکوسل هست و در ناباروری تاثیر دارد.
    ایا صحت دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 687 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پسری ۲۲ ساله هستم الت تناسلی من در حالت نقوظ ۱۱ سانته و در حالت شل بسیار کوچیکه میخواستم راهنمایی کنید مشکلی واسم وجود داره یا نه اینم اضافه کنم وزنم ۱۰۰ کیلو و قدم ۱۸۸ سانته خیلی ممنونم از شما دکتر منتظر جوابم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      وزنت را کم کن
  • تصویر کاربر hamid دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 629 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پیش متخصص پوست رفتم قرص فیناستراید برای ریزش بهم داد گفت باید حداقل تا 6ما مصرف کنم
    حالا اگه میشه معجون و دارویی برای تقویت آلت و بیضه بهم بگید
    راستی با عرض معذرت الت من از نوع الت هایی هست ک در حالت خوابیده خ جمع هستش ...
    در سایت یکی از همکارانتون خوندم ترکیب چندنوع آجیل مخصوص(پودرشون) و ی دارویی + عسل روزانه 3 قاشق صبح ها
    با توجه ب سابقه زیادتون ممنون میشم کمکم کنید
    راستی این صفحه رو هم مطالعه کنید
    نظرتون؟
    http://pezeshksonati.com/showcontent.aspx?pageid=508&ArticleID=258

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر سهیل دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید.بنده 30 ساله هستم و مجرد،مدتیه هنگام انزال در بیضه سمت چپم احساس درد می کنم . درد فقط موقع انزال و به هنگام هر جهش به صورت ضربانی هست،بعد از انزال درد از بین میره.ممنون میشم راهنماییم کنید.با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی بکنید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 618 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب