اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 524 مشاهده پرسش
    سلام جناب پرفسور كرمى عزيز. من به تازگى با كانل شما آشنا شدم. و خيلى خوشحال هستم كه شما براى بيماران خود ارزش قاعليد و وقت گرانباتون رو صرف سوالات ما ميكنيد من فيلم جراحى پروستات شما رو ديدم. كه چگونه پروستات مريض رو بيرون آورديد. سوالم از شما اين است كه مجراى ادرار رو چيكار ميكنيد آيا اول با وارد كردن سوند به مثانه آنرا هنگام عمل لمس كرده و سالم باقى ميگذاريد. يا اينكه همراه با پروستات بيرون كشيده و بعد مجرا را به مثانه ميدوزيد در كدام صورت امكان بى اختيارى ادار مريض كمتر است. از وقتى كه ميگذاريد متشكرم. عابدپور.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر دهقان شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 449 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 32سالمه و جدیدا متوجه شدم شریک جنسی من مبتلا به ویروس hpv 16هست خواستم بپرسم من باید واکسن مردانه بزنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
      برای مرد واکسن نیازی نیست
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۵۶ سالمه در ازمایش چکاپ سالانه حجم پروستات من ۶۷ سی سی بوده و در تست psa من مقدار ۲۶.۷ است ضمناا من در موقع دفع ادرار هیچگونه مشکلی ندارم لطفاا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
      سلام حتما باید نمونه برداری کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
      02122642744
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شکسپیر شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 545 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از شما.پسری 27 ساله هستم باقد حدود165 وزن68.قبل ازشروع ادار سوزش دارم.بعد از تخلیه ادار احساس میکنم ادرار هنوز کامل تخلیه نشده و هرچه قدر منتظر می مانم تخلیه نمیشود مگر اینکه آب گرم بر روی آلت ریخته شود در این صورت باقی مانده ادرار خارج میشود.اگر آب گرم نریزم بعد از طهارت و خارج شدن از توالت موقع عطسه یا سرفه ویا سجده نماز احساس میکنم قطرات ادرار خارج میشود.بعضی شب ها از درد بین مخرج و بیضه(که به نظرم محل قرار گیری پروستات هست)بیدار میشوم و درد شدیدی احساس میکنم که امانم را میبردبه نظر بنده پروستات گاهی بزرگ میشود و به محتویات راست روده فشار وارد میکند و درد ناشی از این فشار پروستات به رکتوم هست .که این حالت همراه با نعوظ نیز میباشد.و دو سه شب یکبار و گاهی هر شب در خواب جنب میشوم و از حمام رفتن و غسل کردن خسته شدم شب جرات نمیکنم یک لیوان آب یا مایعات بخورم چون اگر این کار را بکنم آن شب حتما جنب میشوم.پدرم هم حدودا 55 ساله است و با نظر پزشک تامسولوسین مصرف میکند.من هم وقتی هفته ای دو تا کپسول میخورم بهتر میشوم. ولی اینکه فردی با سن من بزرگی پروستات داشته باشد غیر عادی نیست؟ سوزش قبل ازادرار چه؟ احساس عدم تخلیه کامل؟ بیدار شدن از خواب با درد پروستات؟ جنب شدن های زیاد ؟لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر از اینکه وقت پر ارزشتان را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار بیماران قرار میدهید.اجرکم عند ا...
    1. تصویر کاربر شکسپیر چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸( 6 سال پیش)
      لازم به توضیح است هیچ گونه رابطه جنسی نداشتم و فکر نکنم کسی بدون رابطه به بیماری مقاربتی مبتلا شود
    2. تصویر کاربر شکسپیر چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸( 6 سال پیش)
      ولی عفونت ادرای محتمل است بنده درزمان کودکی و حتی دبیرستان در مدرسه به توالت نمیرفتم البته عادت کرده بودم در مدرسه احساس دفع ادرار نداشتم احتمال میدهم این کار باعث عفونت ادراری شده باشه البته هیچگونه تب یا خون در ادرار ندارم
    3. تصویر کاربر شکسپیر پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 6 سال پیش)
      اکثر اوقات همین جوری که مثلا در کلاس نشستم بدون اینکه چیزی تحریکم کند حالت نعوظ دارم همراه با خمیازه و خواب آلودگی حالا نمیدونم این ارتباطی با مشکلات اورولوژی دارد یا نه. و ترس این را دارم استاد مثلا مرا در این وضعیت جلوی تخته سیاه صدا بزند و آبرویم برود.در ضمن پدرم که الان 55 ساله هستن حدود پانزده سال پیش در مثانه شان تومور داشتند و شیمی درمانی هم انجام دادند ولی الان خوب هستن و هر 6 ماه به پزشک مراجعه میکنن ومشکلی ندارند البته تامسولوسین مصرف میکنند . این را گفتم که شاید از نظر ارثی مشکلی داشته باشم .به هر حال به نظر شما مشکل چیست؟پروستات؟مثانه؟تنگی مجرا؟؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
    5. تصویر کاربر شکسپیر شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر قسمت های اول سوال را مشاهده نکردید؟
      با سلام و تشکر از شما.پسری 27 ساله هستم باقد حدود165 وزن68.قبل ازشروع ادار سوزش دارم.بعد از تخلیه ادار احساس میکنم ادرار هنوز کامل تخلیه نشده و هرچه قدر منتظر می مانم تخلیه نمیشود مگر اینکه آب گرم بر روی آلت ریخته شود در این صورت باقی مانده ادرار خارج میشود.اگر آب گرم نریزم بعد از طهارت و خارج شدن از توالت موقع عطسه یا سرفه ویا سجده نماز احساس میکنم قطرات ادرار خارج میشود.بعضی شب ها از درد بین مخرج و بیضه(که به نظرم محل قرار گیری پروستات هست)بیدار میشوم و درد شدیدی احساس میکنم که امانم را میبردبه نظر بنده پروستات گاهی بزرگ میشود و به محتویات راست روده فشار وارد میکند و درد ناشی از این فشار پروستات به رکتوم هست .که این حالت همراه با نعوظ نیز میباشد.و دو سه شب یکبار و گاهی هر شب در خواب جنب میشوم و از حمام رفتن و غسل کردن خسته شدم شب جرات نمیکنم یک لیوان آب یا مایعات بخورم چون اگر این کار را بکنم آن شب حتما جنب میشوم.پدرم هم حدودا 55 ساله است و با نظر پزشک تامسولوسین مصرف میکند.من هم وقتی هفته ای دو تا کپسول میخورم بهتر میشوم. ولی اینکه فردی با سن من بزرگی پروستات داشته باشد غیر عادی نیست؟ سوزش قبل ازادرار چه؟ احساس عدم تخلیه کامل؟ بیدار شدن از خواب با درد پروستات؟ جنب شدن های زیاد ؟لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر از اینکه وقت پر ارزشتان را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار بیماران قرار میدهید.اجرکم عند ا...
      لازم به توضیح است هیچ گونه رابطه جنسی نداشتم و فکر نکنم کسی بدون رابطه به بیماری مقاربتی مبتلا شود
      ولی عفونت ادرای محتمل است بنده درزمان کودکی و حتی دبیرستان در مدرسه به توالت نمیرفتم البته عادت کرده بودم در مدرسه احساس دفع ادرار نداشتم احتمال میدهم این کار باعث عفونت ادراری شده باشه البته هیچگونه تب یا خون در ادرار ندارم

      اکثر اوقات همین جوری که مثلا در کلاس نشستم بدون اینکه چیزی تحریکم کند حالت نعوظ دارم همراه با خمیازه و خواب آلودگی حالا نمیدونم این ارتباطی با مشکلات اورولوژی دارد یا نه. و ترس این را دارم استاد مثلا مرا در این وضعیت جلوی تخته سیاه صدا بزند و آبرویم برود.در ضمن پدرم که الان 55 ساله هستن حدود پانزده سال پیش در مثانه شان تومور داشتند و شیمی درمانی هم انجام دادند ولی الان خوب هستن و هر 6 ماه به پزشک مراجعه میکنن ومشکلی ندارند البته تامسولوسین مصرف میکنند . این را گفتم که شاید از نظر ارثی مشکلی داشته باشم .به هر حال به نظر شما مشکل چیست؟پروستات؟مثانه؟تنگی مجرا؟؟؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 502 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.
    اقای دکتر من حدود دو ساله که مشکل تکرر ادرار دارم یعنی میتونم بگم ادرارمو نمیتونم نگاه دارم ۷۰ سالمه ۹۷/۱۰/۱۷ازمایش دادم که4/75:(psa (Eclو
    1/32:(free psa(Eclبود که با چندین بار مراجعه به دکتر که یکی گفت باید نمونه برداری بشه یکی گفت باید عمل بشه جواب ازمایش و سونوگرافیو اوردیم براتون که گفتید نیاز به عمل نیست دوتا قرص تجویز کردین (قرص تولرین و قرص تامسو ور)بعد خوردن این قرصها ۳ماه بعدش ازمایش نوشتید که این بار psa:2/54و48/free psa:0
    ایا نیاز به عمل داره یا همین قرص هارو مصرف کنم در صورت مصرف قرص چند ماه دیگه دوباره ازمایش برم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    علی هستم ، 30 ساله و متاهل
    من 2 ماهی هست که در ادرارم خونهای کرم شکل میبینم که بیشتر در اول ادرار خارج میشوند ، به دکتر متخصص هم مراجعه کردم و برایم سونوگرافی نوشت که چیزی نبود ، بعد دکتر برام یه قرص نوشت واسه عفونت تا 10 رور مصرف کنم و گفت اگه بهتر نشدی باید به سی تی اسکن و بعد سیستوسکوپی بری ، خدا رو شکر قبل از اینکه قرص ها تموم بشه دیگه خونی مشاهده نکردم ، اینو هم بگم من 15 سال است به یک عادت بد دچارم و نمیتونم هیچ جور ترکش کنم اونم اینه که عمل خود ارضایی انجام میدم ( اوایلی که شروع کرده بودم شاید روزی چند بار انجام میدادم ولی الان خیلی خیلی کم شده ای کار ) ولی موقعی که باید منی خارج بشه با دست آلتم رو محکم نگه میدارم تا منی خارج نشه ، این موضوع هم به دکتر گفتم و گفت دیگه تکرار نکنم (( ولی نمیتونم )) ، از این مدت 15 سالی که گفتم اصلا خون در ادرارم ندیدم به غیر از این 2 ماه اخیر که هر وقت اون عمل رو انجام نمیدادم یا اصلا خونی نبود در ادرارم یا اینکه خیلی کم بود و خوب میشد بعدش ، ولی به تازگی چند روزی هست که متوجه شدم خون در پیشاب هم میاد چه بعد از عمل زناشویی و چه بعد از اون عادت بد .
    ممنون میشم آقای دکتر راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    سلام و احترام ..من چند سال پیش چند تا زگیل تشخیص دادن در معاینه که کرایو شدن و نوع 6 و 11 بودن .سال بعد ازمایش مخصوص hpvاز طریق اسمیر گرفتم‌که همه انواع ویرویسها منفی شده بودن .من کلا سکس دهانی ندارم 13 سال ازدواج کردم یکبار فقط در اوابل ازدواج حتی بوسه هم ندارم ولی همسرم سکس دهانی دارن و ایشون در معاینه زگیل نداشتن ..چندروزه زائده گوشتی اویزون نرم داخل لبم قسمت اتصال لبه به مخاط زده که نگرانم ویروس باشه .ممنون میشم راهتمایی کنید این‌زایده در عکس تقریبا سفید افتاده ولی همرنگ‌مخاطه دهانمه و قرمز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 412 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر چند وقته بعد روی بدنه الت تناسلی خود التهاب ی صورتی رنگ پدیدار شده و از در این ناحیه دجار ترک پوستی میشوم و خونریزی میکنه میخواستم بدونم بخطرناک هستش یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر با شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 467 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام مرد 46 ساله ام و اخیرا دچار برجستگی های کوچکی اطراف مقعدم شده ام یکی شون بزرگتره نوکش حالت چند شاخه داره
    چند وقت پیش همسرم زگیل تناسلی داشت و تحت نظر دکتر زنان با محلول اسیدی درمان شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سید شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 471 مشاهده پرسش
    امروز نوبت داشتم بیمارستان شهدای تجریش جهت سیستو کپی که گفتن اتاق عمل تعطیله
    و نوبت برا 13 شهریور دادن
    حالا بیمه ام آتیه سازان هستش
    میتونم برا امروز یا فردا بیمارستان نیکان مراجعه کنم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 620 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب