اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    چند وقت پیش متوجه شدم دچار سنگ کلیه هستم که دکتر بنده دوتا دارو تجویز کردند و گفتند مایعات فراوان وورزش داشته باشم
    الان مدتیه بعد از ارگاسم مایع منی از من خارج نمیشه می خواستم بپرسم دلیلش چیه
    داروهای تجویزی:پروترال 0.4
    هیدروکلروتیازید50
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      بخاطر داروی پروترال هست که استفاده میکنید
  • تصویر کاربر کامران سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    درود،۲۰سالی هست تکرردارم،حس میکنم ادرارم به خصوص درحالت نشسته خوب تخلیه نمیشه،قطره قطره بعدازادرار تاوقتی دستشویی باشم ادرارمیاد،
    چندروزقبل ازبروزاین بیماری رابطه جنسی رکتال داشتم که فاعل بودم،خودارضایی شدیدهم داشتم روزی چندبار که بعدچندروزازشروع این رابطه جنسی وخودارضایی های مکرر(به شکلی که گاهی اجازه نمیدادم موقع انزال منی کامل خارج بشه) بیماری شروع شد.
    درسونوگرافی اخیربا۴۱۰ سی سی ادراردرمثانه بایکبارتخلیه نتونستم کلشودفع کنم وسونوگرافیست گفتش که بایکبارادراراین حجم ۴۱۰سی سی خالی نمیشه ودوباربایدتخلیه کنی،vcug وrug هم انجام دادم
    استادگرانقدردرعکس vcug درقسمت فوقانی گویامجراباریکه
    ۱.آیااین قسمت تنگی مجراست؟
    ۲.آیاالتهاب پروستات دارم؟
    ۳.نیازبه سیستوسکپی هست؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      تنگی مجرا مطرح نیست برای شما اینکه تحریک بشید ولی جلوی ادرار رو بگیرید و رابطه مقعدی میتونه شما رو مستعد التهاب پروستات بکنه نظر بنده روی التهاب پروستات هست
    2. تصویر کاربر کامران یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      استادپس اون بخش مجرا توی عکس که باریکه اگه تنگی نیست چی هستش؟عکس جدیدفرستادم لطفاچک کنیددوراون قسمت باریک رودایره کشیدم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      خیر اون تنگی نیست
    4. تصویر کاربر کامران یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      بنده داروهای مربوط به التهاب پروستات رومصرف کردم(اکسی بوتینین،اوفلوکساسین،لووفلوکساسین،سیپروفلوکساسین استادولی بهبودی حاصل نشده درطی این ۲۰ سال،برای بهبودی چه کنم جناب آقای دکترعزیزدل ما که تکرر ادراروسوزشم حل بشه؟بنده دردندارم فقط این دوموردآزارم میده،داروی جدیدی هست که استفاده کنم؟ترازوسین،کلومیپرامین،لگزوپرام،ویسول ویوریناسین هم مصرف کردم اثری نداشتن
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    6. تصویر کاربر کامران دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      انجام دادم دکتر،نتایجش متناقضه،التهاب پروستات اگرباشه روی نتایج نوارمثانه اثرنمیذاره؟نتایج سونو برای بررسی حجم مثانه وریپورت نوارمثانه ارسال شد
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      التهاب مثانه نیست مثانه تون نوروژنیک هست به یوریناسین جواب نداده؟
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر R جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من ۲۲سالمه و تا الان رابطه جنسی نداشتم
    بنابدلایلی در ۴سالگی ختنه شدم
    چنتا زائده رو التمه میخواستم بدونم زگیل تناسلیه ؟اگر نیست چیه
    واینکه اون زائده بزرگه از بچگی بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      خیر زگیل نیست بخاطر ختنه دیر هنگام پوست و گوشت اضافه اس
  • تصویر کاربر افراز جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام

    پدر بنده، مردی۶۴ ساله، از چند روز پیش دچار درد شدید پهلو شده‌اند. در حال حاضر:

    - درد پهلوی مداوم و تیرکشنده دارند، اما **تب، لرز، تهوع یا کاهش سطح هوشیاری ندارند**.
    - طبق سی‌تی‌اسکن شکم و لگن، یک سنگ کلیه/حالب در تصویر مشاهده شده.
    - در آزمایش خون و ادرار:
    - عملکرد کلیه (کراتینین و اوره) در حد نرمال است.
    - ادرار دارای RBC مختصر است، ولی WBC و باکتری مشاهده نشده.

    در حال حاضر تحت مراقبت خانگی و مصرف مایعات و مسکن هستند. با توجه به ادامه‌دار بودن درد و عدم دفع سنگ تا این لحظه، خواهشمندم دستور بررسی حضوری و تعیین مسیر درمان (دارویی، سنگ‌شکنی یا روش‌های دیگر) را بفرمایید.

    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ریپورت سی تی رو بفرستید ببینم قابل تشخیص نیست با عکسی که فرستادید
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    7 ماه پیش ب تشخیص دکتر ب دلیل سوزش نوک آلت و انجام سیستوسکوپی داخل مطب جراحی بسته مجرا انجام دادم ک دکتر گفت خفیف بوده بدون بی حسی برام برش زد و سوند هم بعد جراحی نگذاشت سوزشم کامل رفت اما گاه گاه در طول روز حس اینکه چیزی نوک آلتم هست و سوزش دارم تقریبا 3 بار در روز در حد 15 دقیقه این حالت پیش میاد 10 روز قرص داکسی سیلین 100 خوردم ک این حالت قط شد اما بعد قط قرص باز برگشت حالت سوزش مقطعی شروع شد مشکل دومم نشت ادرار ب صورت قطره ای میباشد ک از لحاظ روحی تحت فشارم قریبا هر نیم ساعت یک قطره نوک آلتم خارج میشود عکس مجرا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      قطره ای که خارج میشه ادراره یا چسبناک و چرکیه؟
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      شفاف هست و چسبناک نیست البته فشار ادرارم هم کند هست گاهی نیاز ب زور کردن دارد ن همیشه آقای دکتر عکس ها رو فرستادم مشاهده کردین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید عکس مجدد از مجرا RUG/VCUG انجام بدین سونوگرافی از نظر باقیمانده ادراری هم باید انجام بشه
    4. تصویر کاربر حسین شنبه ۱۳ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عکس ها برا همین دو هفته پیش هست ک این علامت رو داشتم رفتم عکس انداختم شرایطم قبل این عکسها و بعد عکس ها ثابت بوده شهرستانم و اومدم تهران عکس انداختم سونو انجام ندادم ک انجام میدم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سونو رو انجام دادین واسم بفرستید شاید مثانه خوب تخلیه نمیکنه
    6. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      با سلام حجم پروستات ۱۶ سی سی و مثانه ضخامت طبیعی فاقد سنگ و ضایعه اینترالومینال مایع آزاد حفره لنگن دیده نشد و باقی مانده ادرار ۱۲ سی سی میباشد
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر ندا جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام خانمي ٣6 ساله هستم ك با درد زيرشكمي ب سونوگرافي رفتم و با مثانه پر 4٧5 سي سي و حجم رزيدو ادراري بعد از تخليه مثانه١6١ سي سي و بيش از حد طبيعي داشتم
    و دبري هاي اكوژن شناور فراوان در مثانه ديده شده ك جهت رد UTI توصيه ميشود

    ي دكتر دارو داد مثل تاوانكس و امپول جنتا و قرصي ك براي اقايوني ك مشكل پروستات دارن و گفتن با اين داروها خوب ميشد

    و لي ي دكتر ديگ گفتن چسبندگي لولع مجاري اداري ك بايد باز شه

    اين چسبندگي بابت كورتاژي بوده ك دوسال پيش داشتين

    واقعا نميدونم كدوم دكتر تشخيصش درسته

    دوس دارم نظر شمارو هم بدونم اقاي دكتر 🙏🏻🙏🏻
    اگ راهنمايي كنيد ممنون ميشم🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام جهت انجام نوار مثانه به مطب مراجعه کنید شماره ی شما به همکاران مطب ارجاع شد با شما تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر ندا جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام خانمي ٣6 ساله هستم ك با درد زيرشكمي ب سونوگرافي رفتم و با مثانه پر 4٧5 سي سي و حجم رزيدو ادراري بعد از تخليه مثانه١6١ سي سي و بيش از حد طبيعي داشتم
    و دبري هاي اكوژن شناور فراوان در مثانه ديده شده ك جهت رد UTI توصيه ميشود

    ي دكتر دارو داد مثل تاوانكس و امپول جنتا و قرصي ك براي اقايوني ك مشكل پروستات دارن و گفتن با اين داروها خوب ميشد

    و لي ي دكتر ديگ گفتن چسبندگي لولع مجاري اداري ك بايد باز شه

    اين چسبندگي بابت كورتاژي بوده ك دوسال پيش داشتين

    واقعا نميدونم كدوم دكتر تشخيصش درسته

    دوس دارم نظر شمارو هم بدونم اقاي دكتر 🙏🏻🙏🏻
    اگ راهنمايي كنيد ممنون ميشم🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام شود همکاران مطب جهت توبت دهی نوار مثانه با شما تماس خواهند گرفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام . 44 ساله هستم ، حدود 8 ماه هست که ابتدا شبها با سوزش بیدار میشدم و به دستشویی میرفتم و ادامه دار شد تا اینکه متوجه شدم تخلیه مثانه کامل انجام نمیشه بعد از عکس و آزمایش و سونوگرافی گفتند بدلیل افتادگی پروستات مجرای خروجی ادرار بر اثر فشار تنگ شده و الان باید چند برابر قبل به دستشویی مراجعه کنم و تخلیه خیلی ضعیف انجام میشه ، برای در مان چکار کنم . قبلاً مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام شود همکاران مطب جهت توبت دهی نوار مثانه با شما تماس خواهند گرفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . بنده دو سال پیش متوجه تنگی دو طرفه کلیه هام شدم. با پیگیری و مراجعه به دکتر بعد از طی مراحل اولیه تشخیص عمل باز برای سمت چپ با بیش از ۷۰ درصد انساد داده شد.
    بعد از عمل سمت راستم هم دچار درد نقطه ای و خفیف و بگیر نگیر شد . که این درددو ساله طول کشیده و دکترهای یزد میگن سمت راست را عمل نکنم . خاستم ببینم نظر شما چیه. آیا جراحی کمتر تحاجمی مثل لیزر یا چیز دیگری فایده داره در کل نظر شما چیه
    عکس رنگی قبل از عمل و اسکن هسته ای دو ساله بعد از عمل رو خدمتتون ارسال کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عمل سمت راست رو،توصیه نمیکنم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام.سال ۱۴۰۰ عمل واریکوسل انجام دادم. الان سونو انجام دادم. عوده کرده.میخوام تهران انجام بدم.با وشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      آزمایش مایع منی انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عمل مجدد رو توصیه نمیکنم
    3. تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سلام .ازمایش منی انجام دادم .خوب نیست
    4. تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      هر ماه ازمایش میدم .خوب نیست .گرید چند هستم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عمل مجدد رو توصیه نمیکنم جهت باروری از روش های کمک باروری مثل ivf باید استفاده کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 618 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب