جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا درمان قطعی سرطان مثانه با تزریق آمپول امکان دارد؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان مثانه یکی از انواع سرطان‌های سلول‌های پوششی است. این سرطان دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است. سن متوسط برای تشخیص کانسر مثانه ۶۵ سالگی است. میزان بروز این بیماری در مردان بیشتر است.


سرطان مثانه در سفیدپوستان بیش از سیاه‌پوستان مشاهده می‌شود. در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مثانه چیست؟

مثانه یک عضو توخالی، مانند کیسه است که در قسمت پائین شکم قرار داشته و محل تجمع ادرار می باشد.

درمان قطعی سرطان مثانه

عملکرد مثانه چیست؟

مثانه محل تجمع ادرار می باشد. ادرار پس از تولید در کلیه ها از راه دو لوله باریک به نام میزنای (حالب) وارد مثانه شده و در آنجا جمع می شود. وقتی حجم ادرار داخل مثانه افزایش یابد، احساس ادرار ایجاد شده و تخلیه صورت می گیرد.

سرطان مثانه چیست؟

رشد سلولهای سرطانی در دیواره مثانه که در بیشتر موارد به شکل یک توده گل کلمی پایه دار داخل مثانه می باشد. 

سرطان مثانه در چه افرادی بیشتر دیده می شود؟

شیوع تومور مثانه در مردان بیشتر از زنان می باشد (در مردان 5/2 برابر زنان). مهمترین عامل خطر برای سرطان مثانه مصرف سیگار می باشد. میزان خطر بستگی به مدت و مقدار مصرف سیگار دارد.

مصرف تریاک نیز از دیگر عوامل خطر ابتلا به تومور مثانه است. برخی شغل های خاص مانند کارگران صنایع شیمیایی، رنگ، لاستیک، مواد نفتی، چرم و چاپ بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه  می باشند.

آیا می دانید بیماران مبتلا به سرطان مثانه با چه علائمی مراجعه می کنند؟

شایعترین علامت تومور مثانه وجود خون در ادرار است که ممکن است با چشم دیده نشود، یا فقط با آزمایش ادرار تشخیص داده شود. وجود خون در ادرار در اکثر موارد بدون احساس درد است اما در تعداد کمی از بیماران ممکن است همراه با تکرر ادرار، فوریت ادرار و سوزش ادرار باشد.

وجود حتی یک نوبت خون در ادرار می تواند علامتی از یک بیماری خطرناک باشد. بنابراین آن را جدی گرفته و حتماً به پزشک مراجعه کنید. گاهی بیماران با علائم مربوط به بیماری پیشرفته مانند درد استخوان، درد پهلو، تهوع، استفراغ، ورم پاها و یا بی اشتهایی مراجعه می کنند.

سرطان مثانه چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش سیتولوژی ادرار (بررسی سلول های موجود در ادرار) در این روش با بررسی نمونه ادراری بیمار (معمولاً در سه نوبت) ممکن است بتوان سلولهای سرطانی را مشخص نمود.

روشهای تصویربرداری که عبارتند از:

پس از تشخیص سرطان مثانه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

تراش دادن تومور از طریق مجرای ادرار اولین کاری است که برای تمام سرطانهای مثانه باید انجام شود. تومور تراش داده شده جهت بررسی به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاده می شود. پاسخ آزمایشگاه نوع سرطان و میزان نفوذ آن در جدار مثانه را مشخص می نماید.

راه های درمانی سرطان مثانه چیست؟

در سال 2019 و اوایل2020، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چند داروی جدید را برای درمان سرطان مثانه در تمام مراحل تأیید کرد و از ارائه درمان های بیشتر در آینده ای نزدیک خبر داد. در ادامه ی مطلب، نمایی کلی از درمان های کنونی سرطان مثانه را مشاهده می کنید. بسته به میزان پیشرفت سرطان درمانهای متفاوتی وجود دارد.

تومورهای سطحی مثانه:

  • تراش دادن تومور از طریق مجرا (TUR)
  • تزریق مواد داخل مثانه ای پس از TUR که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل تومور می گردد.
  • تراش مجدد تومور در صورت عود

درمان های سرطان مثانه تهاجمی غیر عضلانی (NMIBC)

درمان این نوع سرطان مثانه، معمولاً از طریق جراحی با روشی به نام برداشتن تومور مثانه از طریق مجرای ادرار (TURBT) و سپس تزریق های داخل شکمی با دارویی به نام گورین کالمت باسیلوس (BCG) انجام می شود. BCG یک واکسن باکتریایی است که در ابتدا برای ایمن سازی بدن در مقابل توبرکلوزیس استفاده می شد، اما امروزه می تواند واکنش ایمنی وسیعتری در برابر سلول های سرطانی ایجاد کند.

 
این دارو، قطعاً تأثیر درمان را در بیمارانی که تومور آنها برداشته شده است، بیشتر می کند؛ با این حال، بیش از نیمی از بیماران، در عرض یک سال عود مجدد این بیماری را تجربه می کنند و برخی دیگر به طور کلی به درمان با داروی  BCG پاسخ نمی دهند. دارو های شیمی درمانیِ داخل شکمی (جمسیتابین و میتومایسین)، برای سرطان مثانه تهاجمی غیر عضلانی با درجه های بالاتر استفاده می شوند.

عکس تزریق آمپول ب ث ج در مثانه

عکس تزریق آمپول ب ث ج در مثانه

گزینه های درمانی جدید برای سرطان مثانه تهاجمی غیر عضلانی

گزینه های درمانی جدید برای سرطان مثانه تهاجمی غیر عضلانی عبارتند از:

Check Mark on Google Android 12.0 نسخه ی جدیدی از داروی گورین کالمت باسیلوس (BCG) که هنوز در حال توسعه است، VPM1002 نام دارد. آزمایشات بالینی نشان می دهند که این روش درمانی برای بیش از نیمی از کسانی که به درمان با BCG استاندارد پاسخ نداده اند، مؤثر است.

Check Mark on Google Android 12.0 نوعی ژل میتومایسین به نام . UGN101سازمان غذا و داروی آمریکا، اخیراً برای درمان سرطان مثانه تهاجمی غیر عضلانی درجه پایین، یک طرح با اولویت بازنگری را به این دارو اختصاص داده است. در یک آزمایش بالینی، 59% از بیماران مبتلا به سرطان مجدد، با این دارو به طور کامل درمان شدند و 84% از آنها طی یک سال عود مجدد سرطان را تجربه نکردند.

Check Mark on Google Android 12.0 نسخه جدیدی از اینترفرون (سیتوکین)، نادوفاراژن فیرادنوت نامیده می شود. درحالیکه، این روزها از اینترفرون زیاد استفاده نمی شود، 53% از بیماران مبتلا به سرطان مثانه درجه پایین، با مصرف نادوفاراژن فیرادنوت به نتایج خوبی دست یافتند اما به درمان با BCG پاسخ ندادند.

در آزمایشات بالینی این دارو، 41% از بیماران طی یک دوره ی 16 ماهه به بهبودی کامل دست یافتند.

در یک کارآزمایی بالینی کوچک برای داروی تنظیم ایمنی دیگری به نام دوروالوماب (یک داروی ضد  PD-L1) همراه با داروی اولاپاریب (یک مهارکننده ی  PARP1 با نام تجاری لینپارزا)، 50% از بیماران پیش از برداشتن تومور، پاسخ های پاتالوژیکی کاملی را نشان دادند. داروی آتزولیزوماب (تسنتریک) نیز یک داروی ضد  PD-L1است که به عنوان یک درمان کمکی برای سرطان مثانه تهاجمی، در بقای بدون بیماری طولانی مدت با شکست مواجه شده است.

درمان سرطان مثانه متاستاستیک و پیشرفته

سازمان غذا و دارو در دسامبر 2019، داروی انفورتومب ودوتین را برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مثانه پیشرفته، که به درمان با شیمی درمانی یا داروهای تنظیم کننده ایمنی پاسخ نداده بودند، تأیید کرد. با این که داروهای آتزولیزوماب و پمبرولیزوماب، قبلاً توسط سازمان غذا و دارو به عنوان درمان خط اول سرطان مثانه متاستاستیک تأیید شده بودند، بعد ها مشخص شد که این دو دارو فقط برای بیمارانی مؤثرند که سرطان های مثبت PD-L1 دارند، بنابراین استفاده از این دارو های ایمنی، به گروه کوچکی از بیماران محدود می شوند.

همچنین در دسامبر 2019، سازمان غذا و دارو، ترکیبی از دو داروی انفورتومب و پمبرولیزوماب را بر اساس میزان پاسخ اولیه 63% از بیماران و کنترل بیماری 90% ، یک طرح درمانی موفق اعلام کرد. این نتایج واقعاً عالی هستند. استفاده از داروی آتزولیزوماب همراه با شیمی درمانی, به عنوان درمان خط اول سرطان نتایج امیدوارکننده ای داشت، اما ترکیبی از دو داروی ایمنی (دوروالوماب و ترملیموماب) در مقایسه با شیمی درمانی به تنهایی، با شکست مواجه شده است.

نحوه پیگیری پس از درمان سرطان مثانه

ممکن است احتیاج به شیمی درمانی یا اشعه درمانی باشد. به دلیل احتمال زیاد عود سرطان مثانه انجام سیستوسکوپی کنترل ضروری است.

تومور عمقی مثانه

در بیمارانی که سرطان مثانه به لایه های عمقی رسیده است، روش انتخابی درمان برداشتن کامل مثانه می باشد. پس از عمل برای بیمار با استفاده از روده کیسه ای به جای مثانه درست می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.4/5 - (10 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سمانه جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام و خدا قوت
    یه چند باری به دلیل مشغله زیاد وقتی احساس دستشویی داشتم تخلیه ادرار رو عقب انداختم ابعدش الان چند روزه دچار تکرر ادرار شدم یه سوزش خفیفم داشتم که تقریباخوب شد ولی هنوز تکرر ادرار دارم،به خاطر جوشای صورتم دکتر ازیترومایسین 250نوشته که یک روز در میان مصرف میکنم میخواستم بدونم برای این تکرر ادراری که به علت نکه داشتن ادرار پیدا کردم چه دارویی باید مصرف کنم و چه مقدار؟لطفا راهنماییم کنید فعلا امکان دکتررفتن ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش اول
  • تصویر کاربر سرابی شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    تمنا دارم بفرمایید علت درد آلت تناسلی مخصوصا هنگام نعوذ چیست .این عارضه بعد از عمل جراحی utl گریبان گیر اینجانب شده است . درصورت ممکن آدر مطب را علام فرمایید تا حضورا خدمت برسم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر نسیم چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.
    پدری 66 سال دارم که تقریبا یک سال است از مشکل تکرر ادرار شدید به ویژه در شب رنج می برد حدود 5 سال پیش عمل پروستات داشته اند، اما با تو به آزمایشات و سیستوسکوپی که انجام دادند هیچ گونه مشکلی ندارد، به تازگی نوار مثانه هم داده اند که هنوز جوابش مشخص نشده است، تا به حال هر دارویی که متخصص کلیه و مجاری ادراری تجویز کرده اند اثر گذار نبوده و گفته اخر پزشک این است در صورت مشخص شدن جواب نوار مثانه باید به پزشک مغز و اعصاب رجوع کنند، متاسفانه در این هفته این بیماری پدرم شدت خاصی گرفته آیا دارویی هست که تا مشخص شدن جواب نوار مثانه بتونن ازش استفاده کنن که از این شرایط بد رهایی پیدا کنن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 نوار مثانه
  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام,

    میخواستم بدونم اگه مایع قبل از خروج اسپرم زیاد از حد ترشح بشه بیماری محسوب میشه آیا ؟ یا راهی هست که میزانش کمتر بشه ؟! راستش برای من نسبت به بقیه افرادی که ازشون سوال کردم بیشتر ترشح میشه و این کمی برای من نگران کننده است.

    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    دو ماه پیش مرا عمل فرمودید و نتیجه پاتولوژی به صورت زیر بود
    papillary urothelial carcinoma, low grade ( who tcc grade II) , accompanied by foci of inverted papilloma
    invasion into lamina prpria : absent
    No evidence of muscularis propria
    6 جلسه تزریق ب ث ژ انجامدادم که آخرین آن در تاریخ 5 مرداد بود.
    مراحل ادامه درمان به چه صورت خواهد بود؟ چه زمانی باید برای کنترل بیماری خدمت شما برسم؟
    ممنون از وقتی که برای پاسخ به سوالات بیماران صرف می نمایید.
    1. تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۲۹ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      ممنون میشم اگه پاسخ سوال مرا بدهید.
      آیا برای سیستوسکوپی میتونم در بیمارستان میلاد بیام خدمتتون؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      مطب ذر خدمتم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ناهید سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با عرض سلام جناب آقای دکتر دخترم 25 سالشه یک ماهی میشه ب بیماری تکرر ادرار دچار شده
    ما شهرستانیم پزشک متخصص نداریم ب پزشک عمومی مراجعه کردیم کشت ادرار چیزی نشون نداد داروی سیپروفلوکساسین و قرص فنازوپیریدید مصرف کرده اما هنوز ادامه داره دخترم یک ماه استرس زیادی بهش وارد شده امکانش هست بخاطر استرسه؟ و لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنیم و چه دارویی مصرف کنه..
    ممنون و تشکر از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر شاهین شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام
    شاهین هستم حدود 30 سال...معمولا دفع ادرار زیادی در بعضی روزها دارم رنگ ادرارم طبیعی و بدون سوزش و مشکل خواستی ندارم فقط تکرر ادرار گاهی اذیتم میکنه خصوصا تو مسافرت و مسیر طولانی...
    برخی میگن مثانه کوچکی داره!! تو بچگی اینطور نبودم...
    بهتر بگم تقریبا دوستام به شوخی میگن تمام سرویس بهداشتی تهران تو میشناسی...
    از نظر روانی آزاردهنده س این موضوع واسم...لطفا راهنمایی کنید آقای دکتر؟

    با احترام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 موار مثانه
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۱ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام من برج 7 سال گذشته عمل واریکسل و فتق انجام دادم نوع عملم لاپارسکوپی بود اما بعد از گذشت این مدت بیضه چپ من مختصر درد دارد به دکتر رفتم و سنو گرافی کردم تو جواب عکس که به گفته دکتر مشکلی ندارم ولی درد ازبین نرفته تا اینکه یکی از دوستان قرص سیپروفلوکساسین پیشنهاد کروالان چند روزی هست که مصرف میکنم و درد بهتر شده من سوالم این هست که من این قرص مصرف کنم یا نه مصرف کنم چه تا مدت مصرف کنم در ضمن من مجرد هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      قطع کنید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدبنده دوروز است که سوزش ادرار وخونی بودن ادرار دارم کمکی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببرسی شوید
  • تصویر کاربر ذذ سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام .من الت تناسلی به سمت پایین کج شده چیکار باید بکنم؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر