جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آنچه باید در مورد انزال معکوس بدانید.

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در انزال عادی، مایع منی از طریق مجرای ادرار و آلت تناسلی مرد خارج می‌شود. خروج مایع منی از آلت تناسلی به دلیل وجود عضلات کوچک اسفنکتر است که مانع ورود منی به داخل مثانه می‌شود. زمانی که اسفنکترها به‌درستی عمل نکنند، مثانه بسته نمی‌شود و درنتیجه منی بجای خروج از آلت تناسلی وارد مثانه میشود که به آن انزال معکوس میگوییم.


نکاتی در مورد انزال معکوس

✅ میزان خروج منی در زمان انزال مردان، بیشتر از 5.1 میلی‌لیتر است.

✅ انزال در آقایان مبتلا به انزال معكوس دیده نمی‌شود.

✅ انزال معکوس نشانه بیماری است و نه تشخیص آن

✅ درصورتی‌که مرد قصد بارور کردن نداشته باشد نیازی به درمان انزال معکوس نیست.

مایع منی

انزال معکوس

انزال معكوس که به آن ارگاسم خشک نیز گفته می‌شود. انزال در مردان مبتلا به ارگاسم خشک صورت می‌گیرد، اما ممکن است میزان مایع خروجی نسبت به گذشته بسیار کمتر باشد. در برخی آقایان انزال معکوس عامل نازایی است. زمانی که خروج منی بسیار کم یا به‌طورکلی وجود نداشته باشد، شانس بارور شدن تخمک توسط اسپرم از خیلی کم تا صفر خواهد بود. اما  انزال معکوس تنها 2 الی 3 درصد می‌تواند عامل نازایی باشد.

انزال معکوس، هیچ‌گونه درد و خطری ندارد. در مردانی که میزان خروج مایع منی در ایشان کم است نیز ممکن است وجود داشته باشد و فرد، اصلا از وجود چنین بیماری مطلع نباشد.

در برخی آقایان نیز ادرار تیره بلافاصله پس از انزال گزارش‌شده است که به‌احتمال زیاد به دلیل آمیخته شدن ادرار با مایع منی است. از این‌ رو مردانی که مبتلا به چنین اختلالی هستند نیز ممکن است مشکل نازایی را تجربه کنند.

درمان انزال معکوس

ازآنجا که انزال معكوس یک مشکل جنسی در آقایان است و ممکن است در روابط جنسی آنها تأثیر داشته باشد، لذا درصدد درمان آن برمی‌آیند، هرچند خطری نداشته باشد. برای آقایانی که قصد داشتن فرزند دارند و به این اختلال مبتلا هستند، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد . جدا کردن اسپرم پس از خروج منی یکی از روش‌های حاضر است.

برخی داروها موجب انزال فرد می‌شوند، اما در صورت بی‌اثر بودن دارو، پزشک اسپرم را بدون نیاز به انزال خارج می‌کند.

اسپرم

روش عمل جراحی برای خارج کردن اسپرم، عبارت است از:

#TESA

این روش تحت بی‌حسی موضعی انجام‌ میشود و اسپرم به کمک سرنگ از بیضه خارج می‌شود.

#PESA

این روش نیز تحت بی‌حسی موضعی انجام‌شده و اسپرم به‌وسیله سرنگ از اپيديديم‌ که از مجاری خروجی منی است، خارج می‌گردد.

#TESE

این روش همانند روش TESA، اسپرم مستقیم از بیضه گرفته می‌شود، اما با این تفاوت که برای انجام این کار نیاز به ایجاد شکافی در بیضه است.

پس‌از آنکه خروج اسپرم توسط پزشک با موفقیت انجام شد، به یکی از دو روش زیر اسپرم برای بارور کردن تخمک استفاده می‌شود:

#IVF

در این روش تخمک زن نیز خارج‌شده و در ظرف پتری با اسپرم لقاح می‌یابد. پس از انجام لقاح و شکل گرفتن جنین، پزشک آن را داخل رحم مادر جایگذاری می‌کند.

#IUI

در این روش پزشک اسپرم را در زمان تخمک‌گذاری، به‌صورت مستقیم وارد رحم می‌کند.

درمان انزال معكوس بستگی به علت آن دارد. در برخی مواقع اگر این اختلال به دلیل مصرف بعضی داروها باشد، با تغییر دارو این مشکل بهبود می‌یابد. زمانی که انزال معکوس درنتیجه آسیب شدید به سلول‌های عصبی باشد، درمان آن امکان‌پذیر نیست.

علت بیماری انزال معکوس

انزال معكوس ممکن است درنتیجه برخی عوامل باشد. این عوامل عبارت‌ند از:

#دیابت

عدم کنترل قند خون در طولانی‌مدت موجب آسیب به اندام‌ها، اعصاب و تأثیر بر عضلات مثانه میشود.

#آسیب به سیستم عصبی

مالتیپل اسکلروزیس نمونه‌ای از آسیب به سیستم عصبی است که موجب آسیب به عضلات و اعصاب مثانه می‌شود. عمل جراحی قسمت پایینی نخاع نیز چنین تأثیری را می‌تواند داشته باشد.

#عمل جراحی

عمل جراحی پروستات، بیضه، روده‌ بزرگ‌، مقعد، مثانه و قسمت‌های پایینی نخاع، می‌توانند موجب انزال معکوس شوند.

#دارو

مصرف برخی داروها در انزال اختلال ایجاد می‌کند. داروهای ضدافسردگی و داروهایی که برای بزرگ‌شدگی پروستات استفاده می‌شوند، چنین تأثیری را در بر دارند.

برداشت پروستات و انزال معکوس

برداشت قسمتی از پروستات طی عمل جراحی، یکی از اصلی‌ترین دلایل انزال معکوس است. از آنجا که عمل جراحی باعث آسیب به عضلات و اعصاب مثانه می‌شود ، لذا حدود 10 الی 15 درصد از افرادی که سابقه چنین عملی را داشته باشند، با مشکل انزال معکوس روبرو می‌شوند.

در آقایانی که عمل پروستات اساسی انجام می‌شود به‌عنوان‌مثال برداشت کامل پروستات، این افراد قادر به انزال نخواهند بود. این مشکل با انزال معكوس متفاوت است.

مراجعه به پزشک

زمان مراجعه به پزشک

انزال معکوس درد و خطری را به دنبال ندارد و معمولاً نیازی به درمان هم ندارد، اما انزال معکوس نشانه اختلال دیگری میباشد، از این‌ رو توصیه می‌شود در موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:

☑ عدم خروج مایع منی پس از ارضا

☑ خروج کمتر مایع منی نسبت به قبل

☑ عدم بارداری زوجین پس از گذشت یک سال تلاش برای بارداری

در مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد بیان شد که اولین و قطعی‌ترین نشانه دیابت نوع 1، انزال معکوس است. به همین دلیل آقایان مبتلا به این اختلال باید به پزشک مراجعه نمایند.

پیشگیری از انزال معکوس

به‌طورکلی انزال معکوس قابل‌پیشگیری نیست. آقایانی که به دلیل بزرگ شدن غده پروستات خود نیاز به عمل جراحی دارند بهتراست از روش‌های TUMT و TUNA که ازجمله روش‌هایی هستند که برای درمان پروستات استفاده می‌شوند و آسیب کمتری را در بر دارند، استفاده نمایند.

کنترل برخی اختلالات که عامل آسیب هستند نیز در پیشگیری از انزال معكوس می‌تواند مؤثر باشد. همچنین افراد دیابتی باید داروهای تجویزشده توسط پزشک را به‌صورت منظم و به‌ موقع مصرف نمایند.

انزال معكوس همیشه قابل‌درمان نیست اما ناباروری حاصل از آن قابل‌درمان است حتی درصورتی‌که هیچ انزالی صورت نگیرد. در برخی آقایان مبتلابه انزال معکوس نیز ممکن است علائمی که به دلیل بزرگ‌شدگی پروستات، دیابت و عمل جراحی پروستات باشد دیده شود. لذا فرد در صورت داشتن علائمی از قبیل انزال دردناک، وجود خون در مایع منی، ادرار مکرر باید به پزشک گزارش دهند. زیرا علائم ربطی به انزال معکوس ندارد و ممکن است به خاطر دلایل دیگر باشد.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.2/5 - (23 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سيدجواد شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيد آقاي دكتر مدت چند سالي هست كه مايع مني من جهش نداره و مقدارش كم هست اخرين باري كه آزمايش اسپرم دادم عددش 5٠ بوده براي زيادي اسپرم چكار بايد كرد و اينكه چكنم كه جهش خوب بشه ممنون از وقتي كه گذاشتيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    دکتر من ازتون یه سوالی پرسیده بودم در سایت درباره مشکلی که داشتم که فرمودین موردی نیست ولی دکترم یه ازمایش نوشته بود که منم انجام دادم و تصویرش رو براتون ارسال میکنم فقط دکتر میشه بپرسم چرا motility و morphology در جواب من نیست؟ در اینترنت سرچ کردم و ظاهرا مقادیر اینها هم مهم هستن! دکتر میشه از روی جواب بگین من در اینده مشکلی برای بچه دار شدن خواهم داشت یا نه؟ همونطور که قبلا هم گفتم من حتی سه روز پشت سر هم شب انزالی دارم و این منو نگران کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام خوب است
    2. تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      پس ان شالله هیچ گونه مشکلی نیست برای آینده؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      به اميد خدا
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسام سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام از اسپری تاخیری استفاده کردم و بعد از چند بار استفاده الان که استفاده نمیکنم هنگام انزال اسپرم با شدت قبلی خارج میشه ولی بدنم بی حس نمیشه و انگار دوباره باید انجام بدم و ارضا نمیشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سعي كن وابسته به ان نشويد
  • تصویر کاربر داود جمعه ۲۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر كرمي خسته نباشين اميدوارم حالتون خوب باشه و هميشه سالم و سلامت باشين .
    آقاي دكتر من ٣٨ دو حال حاظر خارج از إيرانم من تا دوسال بعد از ازدواجم بچه دار نشديم چون خودم خارج بودم همسرم أوردم پيش خودم خيلي دكتر رفتيم هيچ كدوم نتونستن كاري كنن تا رفتم يه خانوم دكتر هندي يه سري ازمايشات نوشت برام انجام دادم و بعد در حدود سه ماه دارو داد داروهاي تقويت كننده خودم بعدش خدارو شكر بچه دارشديم چون مشكل از من بود و دو سال بعد هم خدا يه بچه ديگه بهمون داد الان چند سال گذشته و خودمون بچه سوم نميخواستيم تا الان كه بچه ميخواهيم ولي نميشه خانوم ايرانه و سالي يه ماه ميرم پيشش روز اول خوب و قوي هستم ولي بعد چن روز ضعيف ميشم و هيچ ميل جنسي ندارم و خودم و همسرم از أين موضوع ناراحتيم .اويل ازدواجم رفته بودم شيراز پيش يه دكتري گفت اسپرمت ضعيفه و بايد عمل شي . سؤالم اينه كه چيكار كنم ميشه با عمل قواي جنسي خودم قوي كنم التم سفت شه وبتونم به راحتي با همسرم نزديكي كنم و بچه دار شيم .
    سپاسگذارم آقاي دكتر خدا حفظتون كنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر مصطفى یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام آلت من كمى به سمت چپ گرايش دار و بيشتر از كجى آلت،سفت نشدن ميباشد و سخت و سفت نميشه و نعوظ ندار راهنماى كنيد لطفاً
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام ديدم زياد كج نيست
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 465 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام وادب خدمت آقای دکترکرمی عزیزبزرگوارمرد 49ساله هستم درکودکی شب اداری داشتم وهمچنین خجالتی استرس ومضطرب چندین سال است تایادم می اید بعضی موقع تکررادرار به هم دست می دهدمثانه پرمی شود واذیت می شوم وموقع دفع ادرارفشارمی آیددراین موارد ادراراول کمی باتاخیر می ایدوسوزش ندارم گاها درآخرقطع وصل هم می شودحجم ادارنسبتا زیاد می شودبعدازدفع ادراراینگارمثانه کاملاخالی نشده بعدازمدتی دوباره بایدبروم به دستشویی تابحال خیس هم نشده ام ولی خیلی اذیت می شوم ذهنم درگیرمی شود درفصل سرمابیشترمی شودوسونگرافی رفتم جوابش این است . دربرسی اولتراسونوگرافیک کلیه راست بطول 125میلیمتر وضخامت کورتکس 10میلیمتروکلیه چپ بطول 131 میلیمتروضخامت کورتکس 10میلیمترباشک نرمال واکوی طبیعی رویت شدند دربخش تحتانی کلیه راست سنگ 4 میلیمتری مشاهده شد.سیستم پیلوکالیسیل کلیه چپ ازنوع دوبلکس می باشد.مثانه پرازادراراکوفری باضخامت دیواره درحدطبیعی رویت گردید.پروستاد به حجم تقریبی 39سی سی وابعادتقریبی 45*36*45 میلیمتررویت گردید. استادگرامی خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید چکارکنم بی نهایت ازحوصله ودلسوزی حضرتعالی تشکرمی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 616 مشاهده پرسش
    سلام. بعد از اینکه مایع منی هنگام دفع مدفوع یا بعد از ادرار خارج میشود،

    آیا نیاز به انزال است؟

    چون حالت نیم خیز دارد بعد از خروج منی هنگام مدفوع.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نيست
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    بنده 33 سال دارم، 4 سال هست که ازدواج کردم. تا دو ماه پیش میل جنسی شدید داشتم و حداقل 3 بار در هفته رابطه داشتم، اما یک دفعه میل جنسی کاهش یافته و به سختی نعوظ پیدا می کنم.
    دنبال راهنمایی های اولیه هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      بيشتر عصبي است
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام من جوانی ۱۶ ساله هستم که مشکلی برام پیش اومده چند روزه متوجه شدم زیر بیضه چپم مهره کوچکی هست و تا حالا چن روزه هر کاری میکنم التم بزرگ نمیشه و همون طور در اندازه کوچک مونده اگه میشه راهنماییم کنید و بگید چه مشکلی دارم و چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      تلقين نكن مهم نيست
  • تصویر کاربر نیما جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر من 40 سال دارم 8 سال است که ازدواج کردم هیچ تمایلی به رابطه جنسی با همسرم ندارم ولی من ود ارزایی میکنم . و باعث مشکلات شده است . خواهشمند است راهنمایی بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد بررسي شويد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر