جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ورم پروستات چیست | علائم التهاب پروستات کدامند؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پروستات یک غده به اندازه ی گردو است که همه ی مردان دارند. این غده درست در زیر مثانه و در مقابل مقعد قرار می گیرد. وظیفه ی پروستات تولید مایع حاوی اسپرم (مایع منی) است. این مایع از اسپرم ها در حین عبور از تخمک زن محافظت می کند. در این مقاله به بررسی علائم التهاب پروستات می پردازیم.

اگر پروستات شما متورم، دردناک و ملتهب شود، یعنی به پروستاتیت مبتلا شده اید که با سرطان و پروستات بزرگ شده تفاوت دارد.

علائم التهاب پروستات

چهار نوع پروستاتیت وجود دارد، که هر کدام علائم و علل مخصوص به خود را داشته و شامل موارد زیر می شوند:

# علائم پروستاتیت باکتریال حاد 

دستگاه ادراری شما، شامل کلیه ها، مثانه و لوله هایی است که بین آنها عبور می کنند. اگر باکتری از این محل ها وارد پروستات شود، پروستات به عفونت دچار خواهد شد. این نوع پروستاتیت حاد بوده و ممکن است علائم آن به طور ناگهانی در شما ظاهر شود، این علائم عبارتند از:

 

تب

✅ تب شدید

✅ تعریق

✅ دردهای عضلانی

✅ درد مفاصل

✅ درد اطراف قاعده ی آلت تناسلی و یا در خلف اسکروتوم

✅ کمر درد

✅ مشکل در ادرار کردن

✅ جریان ضعیف ادرار

پروستاتیت باکتریال حاد یک شرایط اورژانسی است. اگر متوجه وجود این علائم در خودتان شدید، سریعاً به یک مرکز پزشکی و یا پزشک خود مراجعه کنید.

#پروستاتیت باکتریال مزمن

این حالت بیشتر در مردان مسن دیده می شود. در این شرایط یک عفونت خفیف باکتریایی به وجود می آید که می تواند تا چندین ماه طول بکشد. بعضی از مردان پس از ابتلا به عفونت مجاری ادراری (UTI) یا پروستاتیت باکتریال حاد به این وضعیت دچار می شوند.

علائم پروستاتیت باکتریال مزمن متناوب است و می آید و می رود. همین مسئله باعث می شود که به راحتی نادیده گرفته شوند. این علائم عبارتند از:

 

تکرر ادراری

✅ فوریت ادراری، اغلب در اواسط شب

✅ ادرار دردناک (سوزش ادرار)

✅ درد پس از انزال (ترشح مایع منی در ارگاسم)

✅ کمر درد

✅ درد رکتوم

✅ احساس سنگینی در خلف اسکروتوم (کیسه ی بیضه )

✅ وجود خون در مایع منی

✅ یک عفونت مجاری ادراری (UTI)

✅ احتباس ادراری (عدم خروج ادرار)

#پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگنی (CP / CPPS)

این مورد، شایع ترین نوع التهاب پروستات است. بسیاری از علائم این بیماری مشابه پروستاتیت باکتریایی است و تفاوت آن ها فقط با انجام تست های آزمایشگاهی مشخص می شود، در این حالت پروستاتیت باکتری وجود ندارد.

پزشکان هنوز در رابطه با علت ایجاد CP / CPPS، اطمینان حاصل نکرده اند. از جمله عوامل موثر شامل استرس، آسیب عصبی اطراف ناحیه و آسیب جسمی می باشد. وجود مواد شیمیایی در ادرار یا عفونت مجاری ادرار که در گذشته به آن مبتلا بودید، نیز می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. همچنین CP / CPPS با اختلالات ایمنی مانند سندرم خستگی مزمن و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مرتبط است.

علامت اصلی CP / CPPS دردی است که بیش از 3 ماه در حداقل یکی از این قسمت های بدن به صورت مداوم وجود دارد.

لکه های سفید روی آلت

✅درد در آلت تناسلی مرد (اغلب در نوک)

✅ درد در اسکروتوم (کیسه ی بیضه)

✅ درد در ناحیه ی بین اسکروتوم و مقعد

✅ درد در زیر شکم

✅ درد در کمر

✅ درد در هنگام ادرار کردن یا انزال

همچنین ممکن است قادر به نگه داری ادرار خود نبوده و مجبور باشید بیش از 8 بار در روز به دستشویی بروید. جریان ضعیف ادرار نیز یکی دیگر از علائم شایع در CP / CPPS است.

#پروستاتیت بدون علامت

مردان مبتلا به این نوع التهاب پروستات دارای پروستات ملتهب و بدون علامت هستند. ممکن است پزشک شما، تنها با انجام یک آزمایش خون ساده سلامتی پروستات را بررسی کند. پروستاتیت بدون علامت نیازی به درمان ندارد، اما می تواند منجر به ناباروری شود.

علائم التهاب پروستات در جوانان

 

 

عوامل خطر التهاب پروستات

اگر یکی از موارد زیر شامل حال شما می شوند، احتمال اینکه به مشکلات پروستات مبتلا شوید، بیشتر خواهد بود، این موارد عبارتند از:

✔ اگر بین 36 تا 50 سال سن دارید.

✔ سابقه ی عفونت مجاری اداری (UTI) دارید.

✔ سابقه ی آسیب به کشاله ی ران دارید.

✔ از سوند ادراری استفاده می کنید.

✔ سابقه ی انجام بیوپسی پروستات را دارید.

✔ مبتلا به ایدز هستید.

✔ سابقه ی التهاب پروستات در گذشته را دارید.

✔ غده ی پروستات ملتهب یا عفونی در مردان در سنین مختلف شایع است.

 

تشخیص سرطان پروستات

 

اگر مبتلا به التهاب پروستات هستید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا علائم و درد خود را کنترل کنید. همچنین محققان سعی در درک بیشتر علت زمینه ای ایجاد کننده ی التهاب پروستات دارند. این کار زمینه را برای کشف را ه های درمانی بیش تر فراهم خواهد ساخت.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

 

3.5/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 438 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب دکتر من اوایل سال به دلیل سنگ tul شدم ولی بعد از عمل تکرر ادرار با من موند تا اینکه بعد از مدت سه ماه دکترم تشخیص التهاب پروستات رو داد و درمانش رو با دو قرص لایریور 50 و نیزوپرد 5 به مدت یک ماه انجام دادم توی طول این یکماه تقریبا همه چیز خوب بود ولی به محض قطع کردن قرصام توسط دکتر همه چیز برگشت و مجبور شدم به دکتر دیگه مراجعه کنم و ایشون بعد از تست یوروداینامیک تشخیص اسپاسم پروستات رو دادن و دو داروی پروترال و پروستاتان رو شروع کردن الان بعد گذشت دو ماه هنوز حالم خوب نیست و درد دارم و تکرر ممنون میشم راهنماییم کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص یوریناسین ۱۰ میلیگرم روزی یک عدد استفاده شود
  • تصویر کاربر محمدپور پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر. من مردی 46 ساله هستم که در پاییز سال 95 عفونت مجاری ادراری گرفتم(سوزش و تکرر ادرار) که حل این مشکل تا اواخر تابستان 96 به طول انجامید در این مدت پروستات من نرمال بود و مشکلی نداشت(حدود 22 سی سی). مجددا از اواخر سال 96 و اوایل 97 سوزش شروع شد که دوباره به اورلوژیست مراجعه کردم که گفتن کمی پروستاتم بزرگ شده که مشکلی ندارد(حدود 29 سی سی با پی.اس.ای 0/6). دکترا داروی آنتی بیوتیک و تزارسین داد که تا اوساط پاییز 97 علائم رفع شد. در این زمان بدلیل بالا رفتن فشارم مجبور شدم که داروی فشار بخورم که بلافاصله سوزش شروع شد (در طول مدت درمان در کلیه راستم کیست 15 میلیلی متری با شیره آهک و کلیه چپم کیست10 میلی متری در بوجود امده بود در اولین سونوگرافی همه چیز سالم بود). مجددا به دکتر مراجعه کردم که بازم آنتی بیوتیک برا 15 روز و تامسولوسین داد و گفت مشکلی نیست ولی سوزش قطع نشده و من دوباره به دکتر دیگری(دکتر کلیه و فشارخون نه اورلوژیست) مراجعه کردم آزمایش نوشت پروستات 27 سی سی و بدون عفونت که یه شربت داد و داروی دیگری نداد. سوزش و درد زیر شکم و کشاله ران از اوایل خرداد 98 شروع شده که البته این دردها بیشتر بعد خوردن بعضی از غذاها بیشتر میشد. رفتم دکتر اورولوژی(21 شهریور) آزمایش نوشت پروستات 25 پس. اس. ای 0/7 و بدون عفونت و تشخیصش پروستاتیت مزمن بود البته معاینه نکرد و داروی سیپروفلوکساسین 500 ، تامسور و دی سیکلومین 10 و دو داروی افسردگی نوشت و گفت که این مشکل درمان قطعی ندارد و باید تا 60-70 سالگی تحمل کنی تا عمل بشود. چون تو روحیه ام خیلی تاثیر داشت و میدونستم که آنتی بیوتیکها اثر ندارد دکتر ارولوژیست دیگری رفتم معاینه کرد و گفت که پروستات زخمی شده و یک داروی عصبی نوشت در مراجعات بعدی داروی آنتی بیوتیک هم نوشت و در ادامه یک سری داروهای دیگری نیز نوشت و بنده نیز مصرف کردم الان مرتب تحت نظر ایشان هستم و ترازوسین 5 میلی هرشب یک عدد(نزدیک 5 ماه) و قرص ساولوپالمتو هم نوشته که متاسفانه انتهای رودمو اذیت میکنه و نمیتونم مصرف کنم در ضمن من اصلا در ادرارم خون دیده نمیشه و تکرر ادارم هم خیلی زیاد نیست ولی شبها یک و گاها دوبار بیدار میشم(البته آب و چای کم رنگ زیاد مینوشم). بیشترین اذیت من الان سوزش شبیه سوختگی بعد از ادرار(البته نه همیشه)، گاها درد در پایین شکم و کشاله رانها و اذیت هنگام نشستن است. مصرف آنتی بیوتیکها باعث مشکل روده نیز شده بطوریکه لبنیات نمیتونم بخورم. البته لازم بذکر هست که این مشکلات نسبت به سال قبل کمتر شده است. به نظر شما ایا این مشکل من قابل درمان هست یا نه؟ خیلی ممنون از صبر و حوصله شما. ممنون میشوم اگر راهنمایی بفرمایید.
    ضمنا چند روز پیش نیز سوالی در مورد شاک ویو تراپی داشتم که فرمودین هنوز اثرش ثابت نشده منتها من مایلم بدونم عوارض داره یا نه؟
    درضمن نتیجه آخرین آزمایش و سونو به پیوست میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ترازوسین نیاز نیست ، شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف کنید. یه دوره ۱۰ روزه تاوانکس روزی یک عدد
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده 24 سال دارم و مجردم سه ماه قبل برای اینکه وقتی بعد از ادرار چند قطره در حد مثلا دو یا سه چهار قطره بی اختیار از من خارج میشد به دکتر مراجعه کردم و ایشون تشخیص التهاب پروستات دادن و گفتن با ازدواج حل میشه و ترازوسین و آنتی بیوتیک تجویز کردن الان بعد از مصرف دو ماهه داروها شاید تعداد قطرات کاهش یافته ولی از بین نرفته البته استبرا هم انجام میدم ولی تاثیری نگذاشته آقای دکتر به نظرتون چیکار باید بکنم آیا این علائم خطرناکه؟اصلا درمان میشه؟ نیاز به جراحی که نیست؟ و سوال دوم هم اینه که بعد از انزال یک مایع سفید رنگ لزج البته بدون هیچ دردی از من خارج میشه آیا این طبیعیه؟
    خیلی ممنون از زحماتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار داده شود و از کپسول تامسولوسین شبی یک عدد و قرص یوریناسین ۵ روزی یک عدد استفاده شود
  • تصویر کاربر محمدپور سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ممنون از اینکه وقت میذارید. نظرتون در مورد شاک ویو تراپی پروستات مزمن چیست؟ آیا عوارضی دارد آیا روشهای درمانی مشابه این روش که بی ضرر باشد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      هنوز ثابت شده نیست. اگر التهاب پروستات دارید درمان دارویی دارد
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر این اطلاعاتی است که من ازوضعیتم دارم
    ۲۳ سال دارم
    -در ابتدا سه تا چهار سال پیش دچار سوزش در ادرار می شدم به دکتر چند باری رجوع کردم و قرص هایی که مصرف شد سوزش ادرار را کنترل می کرد
    -دو سال پیش کم کم من دچار تکرار ادرار و تخلیه نشدن کامل ادرار شدم یکبار شاش بند شدم
    _یک سال پیش درد در مقعد آغاز شد و باسنم درد می کرد احساس فوریت در ادرار داشتم ۳ دوره پس از رجوع به دکتر افلوکساسین ۳۰۰ و تولرین مصرف کردم و پروترال بهتر می شدم وقتی دوره تمام می شد دوباره علایم بر می گشت الان من افلوکساسین ۳۰۰ رو روزی ۳ عدد استفاده می کنم و امامنیک روزی ۱ عدد چون درد بسیار شدیدی در مقعد دارم در دفع مدفوع مشکل دارم تکرر ادرار دارم احساس فوریت در ادرار بعد از هر بار انزال که با خود ارضایی انجام می شود علایم من دوباره بر می گردد
    _زندگی من تکرار این چرخه تکراری مصرف دارو و بهتر شدن و عود دوباره شده است من بعضی اوقات به اتانازی فکر می کنم من راهی ندارم و در بنبستم
    ممنونم من رو راهنمایی کنید
    موفق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
  • تصویر کاربر جمال دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام،بنده ۳۸ ساله ۱۶ ماهه آلتم درد میکنه و میسوزه و هر از گاهی از ادرارم شن ریزه های کریستالی نارنجی مانند دفع میشه،چندین بارم دکتر رفتم گفتن پروستاتیت مزمن هست و تو این مدت داروهایی که تجویزشده بود از قبیل:قرص فلوکساسین۵۰۰-تاوانکس۵۰۰-فنازومکس۱۰۰-پروستاباریچ-فمی لاکت-ارومکس-لاکتوکر-داکسی سیکلین۱۰۰ استفاده کردم خوب نشدم،عکس آزمایشات سونوگرافی،ادرار و کریستال نارنجی حضورتون ارسال شد.بفرمایین چه دارویی مصرف کنم و مشکلم چیه و این شن ریزه ها چی هستن؟ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      پروستاتیت نیست. شنریزه دفع میکنید. مصرف مایعاتتون رو خیلی بیشتر کنین
  • تصویر کاربر پیرزادی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    باسلام ببخشید دکتر بنده از بیمار های شما هستم بنده قرص تامولیکس 4 استفاده میکردم که از شما پرسیدم با قرص جدیدی که شما تجویز فرمودین به نام پروترال اوپاس 0.4 بخورم که یادم رفت چی فرمودین حالا باید با هم استفاده کنم یا همون قرص شما کافیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      این را به جای اون مصرف کنید
  • تصویر کاربر نادر دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر و عرض خسته نباشید خدمت شما حدود سال ۹۵ ازمایش خون دادم psiپروستات حدود نیم بود بعد چهار سال مجددا انجام دادم psi3.45 شد و یک بار دیگر بدلیل اینکه شاید خطا داشته باشد انجام دادم وشد ۳.۱ میخواستم از شما بپرسم .نظر جنابعالی چیست ومن چه اقداماتی باید انجام دهم .ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود. سالانه psa چک شود
  • تصویر کاربر ali دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقاي دكتر
    مردي 40 ساله هستم ، از سالها قبل مشكلي در ادرار كردن دارم كه بعد از اينكه مثانه تخيله شد جريان اصلي ادرار قطع ميشه اما انگار ادرار داخل مجرا مونده وكامل تخليه نميشه و چند قطره ديگه هم مياد يعني كه من با استبرا با اين مشكل كنار اومدم . اما در حالت عادي كه مثانه پر هم باشه تا دستشويي نروم ادرار نمياد يعني در اين حالت مشكلي ندارم . اما مي خوام اين مشكل رو درمان كنم .
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر با استبرا مشکل حل شده نیاز به اقدام بیشتری نیست ، در غیر این صورت سونوگرافی از جهت تعیین میزان باقی مانده ادرار انجام شود
    2. تصویر کاربر ali دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد و تشكر
      هدفم از سوال بالا اين بود كه بدونم مشكل از چي ميتونه باشه و آيا قابل درمان هست و ميشه بدون استبرا اين مشكل رو حل كرد يا خير ؟ چون ديگه استبرا گاهي اوقات خسته كننده ميشه . نكته بعدي اينكه به نظرم ادرار كامل تخليه ميشه و اگه سونوگرافي نياز باشه حتما انجام ميدم.
      با سپاس فراوان
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      نه ، استبرا رو همه ی آقایون باید انجام بدن ، اگر انجام دادین و ادراری باقی نموند نیاز به کار بیشتری نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی
    مریض شما هستم مبتلا به پروستاتیت مدت ده ساله درگیرم اخرین بار سیپرو ۵۰۰ به همراه باکلوفن و سلکوکسیب تجویز کردید فقط سیپرو استفاده کردم تاثیر مثبتی داره ولی دوز ۵۰۰ دو بار در روز خیلی عوارض داره و اذیتم میکنه میتونم یک بار در روز ۵۰۰ بخورم یا اینکه ۲۵۰ رو دو بار بخورم وزن ۸۵ کیلو
    در بعضی مقاله ها خوندم باید شش ماه مصرف بشه لطفا ارائه طریق و راهنمایی فرمایید
    البته ده تا شیاف دیکلو ۱۰۰ به مدت ده روز همراه با وان اب گرم؟؟؟؟ هم ذکر شده ببخشید از دخالتی که در تجویز دارو کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر