اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    من کیست کلیه چپ به بزرگی 15 سانت دارم
    میخواستم عمل لاپاراسکوپی کنم
    میخواستم بدونم اقای دکتر کدوم بیمارستان جراحی میکنند و هزینه عمل چقدره
    که وقت بگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام ایا درد دارید ؟ چند سالتون هست ؟
    2. تصویر کاربر زینب شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      ۳۵ سال
      احساس گرفتگی دارم گاهی اوقات و کمر درد بیشتر دارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      عکس ها اپلود نشده . سی تی اسکن شکم و لگن با کنتراست انجام شده ؟
    4. تصویر کاربر زینب شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      بله من تو واتساپ مدارکمو ارسال کردم
      عکس سونو و سیتی با تزریق
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      عکسی نیامده . لطفا همینجا بفرستید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید من مزاحم میشم قبلاً بهتون گفتم بعد از بهبود سوزاک وقتی از پایین آلت تناسلی میکشم بالا ترشح دارم 2نوع ترشح دارم یکی چسبناک نیست و یکی چسبناک
    زمانی که کشت دادم از ترشح اون که چسبناک نبود می‌آمد و اون چسبناک کم میاد معلوم نیست کی میاد مشکلی ندارد فقط میخواهم خیالم راحت باشه

    Culture.colony count.few staph coagulas negative
    Culture .few epiteliall are seen
    1. تصویر کاربر علی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      آقای دکتر با توجه به تجربتون کی این ترشح از بین میره و میل جنسی امکان دارد بهتره بشه
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      روزی یک بار میاد تقریبا اون چسبناک ژله مانند شفاف زیاد کش نمیاد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      زمان دقیق نمیشه گفت معمولا تا ۳ ماه طول میکشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 713 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    عارضم خدمتتون که با توجه به حساسیت فصلی که چند وقته درگیرشم و خوابم رو هم مختل کرده بود پیش دکتر رفتم و ایشون این موارد رو تجویز کردن؛
    ۱-آمپول کلروفنیرامین(یک نوع آنتی هیستامین هست گویا)
    ۲-آمپول دگزا
    ۳_قرص هیسومین
    ۴-قرص کلداستاپ
    و بنده بعد از تزریق و مصرف این دارو ها یک مقدار در نعوظ مرتبه دوم خودم دچار مشکل شدم علیرغم این که یک قرص تادالافیل ده خورده بودم. حالا خواستم ببینم که آیا این مساله واقعا طبیعی هست یا خیر این داروها تاثیری روی نعوظ و قرص تادالافیل ندارن؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ قبلا هم این مشکل را داشته اید ؟
    2. تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      ۲۹ ساله هستم
      والا چهار پنج سالی میشد که حساسیت به این شکل نداشتم امسال اولین بار مجبور شدم برم دکتر. آبریزش بینی و حس عطسه مداوم نمیذاشت بخوابم. دکتر مواردی که گفتم رو تجویز کرد و من تزریق کردم و من بعد۱۵/۱۶ ساعت سکس داشتم. و بعد از ارضا مرتبه اول( که زود اتفاق میفته معمولا) بعد از ۱۵/۲۰ دیقه برای مرتبه دوم اقدام کردم که نعوظ پیدا کردم ولی موقع دخول خوابید ولی بیست دقیقه نیم ساعت بعدش درست شد و سکسمو انجام دادم.

      سبک رندگیم سالم هست ورزشکارم و تقریبا هر چهار روز یا سه روز رابطه دارم تقریبا منظم. برای اینکه نعوظ مرتبه دوم داشته باشم سه چهار ماهی هست که قرص تادالافیل ده مصرف میکردم که همیشه خوب بود و بعد از یک ربع آماده سکس مرتبه دوم میشدم ولی ایندفعه نشد و یه وقفه ای ایجاد شد

      آیا مشکلی هست و لازمه به جای تادالافیل چیز دیگه ای مصرف بشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام مشکل خاصی نیست جای نگرانی نداره بعید است دفعات بعدی تکرار بشه
    4. تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      دیگه داروهای حساسیتم رو مصرف نکنم؟ چون رابطه جنسی خوب داشتن برام مهم تره
      آیا ممکنه که لازم باشه دوز تادالافیل بره بالا؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      کلرفنیرامین مصرف نکنید احتمالا علت اون بوده . دوز تادالافیل هم لازم نیس دست بزنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید آقای دکتر من ۲۰ سالمه بعد ۳ الی ۴ روز خودارضایی نکردن بعد از ادرار،ذراتی با حالت اسپرم مانندبا ادراری بی رنگ خارج می شود (چون وقتی محل ادرار روی سنگ دست شویی را می شویم ذراتی می بینم که خیلی خیلی ریز هستند و با زور فشار آب از روی سنگ می روند ) و بعد از این ادرار بی رنگ دچار سوزش مجاری می شوم که ۵ دقیقه اول زیاد بعد کم می شود خیلی ممنون خدا قوت
    1. تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      و یک سوال دیگر بعد از این اتفاق باید غسل کنم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام جای نگرانی ندارد چیز مهمی نیست در افراد جوان این شرایط هست . برای غسل با مرجع تقلید مشورت کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر خ.فعلی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر کرمی
    بنده خانمی 43ساله هستم،مدت ۲سال است که شب ادراری دارم وخیلی اوقات شب ها از خواب بیدار شده وبه تخلیه ادرار به دستشوئی میروم،به متخصص اورولوژی مراجعه کردم وطبق سو نوگرافی انجام شده عرض کردند که شب هاچایی مصرف نکنم که تحریک کننده مثانه میباشد با اینکه این دستور را انجام دادم باز هم مجددأ شب ادراری دارم،خواستم از راهنمایی شما هم استفاده کنم..البته مدتی است که دچار فشارخون هم میباشم که یک عدد قرص هم مصرف میکنم..ممنون از شما
    خانم فعلی
    باتشکر خانم فعلی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام قرص فشاری که استفاده میکنید چیه ؟
    2. تصویر کاربر خ.فعلی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      با سلام
      قرص متیل دو پا
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      اگر ازمایش ادرار و کشت ادرار داده اید و نرمال بوده ویسول ۱۰ روزی یک عدد بخورید
    4. تصویر کاربر خ.فعلی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      با تشکر ازشما
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،
    دیروز غروب متوجه شدم مچ پای چپم مقداری ورم کرده و از دیشب هم تعداد دفعات ادرار زیاد اما مقدار کم که رنگ ادرار هم خونی شده و در مثانه هم احساس سوزش میکنم
    مصرف مایعاتم بالاست پیاده روی و‌ ورزش هم میکنم
    خواستم بدونم دلیلش چیه؟ آیا با مصرف آنتی بیوتیک حل میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ سابقه سنگ کلیه داشته اید ؟ درد پهلو دارید ؟
    2. تصویر کاربر اسماعیل جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام،28سالمه،سنگ کلیه نداشتم البته هیچ آزمایشی هم ندادم،الان درد پهلو ندارم ولی یک هفته پیش درد پهلو گرفتم ک برطرف شد
    3. تصویر کاربر اسماعیل جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      28سالمه،سنگ کلیه نداشتم البته هیچ آزمایشی هم نگرفتم،درد پهلو الان ندارم اما یک هفته پیش داشتم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      جهت بررسی یک سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری و یک ازمایش ادرار و کشت ادرار دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    با سلام بنده اقایی ۳۸ ساله که جهت چکاپ سالانه بدون هیج گونه علایم ادراری رفتم ازمایش که به شرح زیر میباشید
    Psa:4 و فری ۱ در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۴
    Psa:4/3 و فری ۱ در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۴
    سونو حجم پروستات رو ۲۱ میلی لیتر و نرمال گزارش کردن
    دکتر اول برام نمونه برداری نوشتن ولی نزد پزشک حاذق شهر خودم رفتم که گفتن باید تاوانکس ۵۰۰ و سلکسیب رو مصرف کنم مجدد بعد ۲۵ روز ازمایش چک کنم و تحت نظر باشم.
    سابقه کانسر پروستات در خانواده نداریم
    نظر شما به نمونه برداری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام. برای اینکه عدد کمی در این سن بالا هست توصیه میکنم MP-MRI انجام بشه
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      بله حتما.نیاز به نمونه برداری هست.و اینکه اگر با مصرف دارو عدد کاهش پیدا کرد نیاز به ام ار ای و نمونه برداری هستش؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      خیر اگر با مصرف دارو کاهش پیدا کرد نیاز نیست . اول mri و اگر یافته خاصی بود سپس نمونه برداری
    4. تصویر کاربر علی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      اقای دکتر تو این یک ماه دیر نمیشه اگه چیز بدی باشه؟؟ و اینکه سوال اخرم اینه عددش چند باشه نیاز بخ بررسی امرار ای و نمونه برداری نیست؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      خیر دیر نمیشه . برای سن شما زیر ۲/۵ . هرچند روند کاهش هم خوب است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 399 مشاهده پرسش
    سلام. اقای دکتر وقتتون بخیر. من هرازگاهی بعد از اینک از ژیلت استفاده میکنم همچین دونه ای میزنم خواستم بدونم چیه ایا امکان داره زگیل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام مجدد عکس بفرستید اپلود نشده
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      آقای دکتر چندین بار تلاش کردم ولی نشد جای دیگ امکان داره بفرستم؟
    3. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      عکس
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      بفرس واتس اپ ۰۹۱۲۴۲۶۵۷۴۷
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر mkop جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام دکتروقتتون بخیرمن الان دوماهه معجون مصرف میکردم آزمایشم براتون میفرستم چندنوبت معاینه شدم باراول گفتن واریکسل چندباردوم گفتن اصلاواریکسل ندارم بارآخرسونوگرافی بیضه برام نوشته که فعلاانجام ندادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام کمی در حرکت و میزان اسپرم مشکل دارید . معجون منظورتون چی هست ؟
    2. تصویر کاربر mkop جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      معجون عسل نیم کیلوشیره انگورنیم کیلوپودرپسته پودربادام بادام هندی بادام زمینی گردوزنجبیل دارچین وغیره حتی ۲ماه بجزگوشت کفتربلدرچین وبوقلمون چیزی استفاده نکردم حالابایدسونوبدم براتون بفرستم علتشوزحمت بکشیدبگین برام باتشکرفراوان
    3. تصویر کاربر mkop جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام عذرخواهی میکنم آیاداروی قوی هست نتیجه بگیرم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      این چیزهایی که گفتین تاثیری نداره وقت خودتون رو تلف نکنید . قرص بلومکس مصرف کنید روزی ۳ عدد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر هزاره جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    با سلام
    32 ساله و مجرد هستم
    سونوگرافی انجام دادم و وارکوسل گرید 3 دارم
    آزمایش اسپرم هم در 3 نوبت و با فواصل زمانی مختلف انجام دادم که ارسال کردم
    آیا نیازی به انجام عمل هست؟ عمل و جراحی اورژانسی هست یعنی باید سریعا انجام شود؟
    ممنون اگر راهنمایی کامل بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به گرید بالای واریکوسل جهت جلوگیری از اسیب به اسپرم ها عمل کنید
    2. تصویر کاربر هزاره جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      آیا زمان عمل مهم هست؟ یعنی اگر با یه وقفه چند ماهه انجام شود مشکلی نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 2 سال پیش)
      خیر مشکلی نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب