جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مدت زمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چقدر است؟ بعد از عمل جراحی پروستات تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

  • برای 4 تا 6 هفته بعد از جراحی پروستات از بلند کردن اجسام سنگین خود داری کنید.
  • فعالیت های خود را به مرور افزایش دهید.
  • از رانندگی در جاده های پر دست انداز خود داری کنید و حد مجاز رانندگی نباید بیشتر از 2 ساعت باشد.

تغذیه بعد از عمل پروستات

– بعد از جراحی پروستات رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشک شما نظر دیگری داشته باشد.

– از نوشابه های الکلی وغذاهای محرک مثل کافئین ( در قهوه، چای و نوشابه های حاوی کولا ) خودداری کنید.

مصرف مایعات برای کاهش کراتینین

مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل

  • در منزل مرتب راه بروید و تحرک داشته باشید.
  • از نشستن به مدت طولانی ( بیش از 2ساعت) خود داری کنید.
  • بعد از عمل پروستات چی بخوریم؟ با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با تجویز مصرف ملین از طرف پزشک از یبوست خود داری کنید.
  • از مصرف غذاها و نوشابه های محرک¬ خود داری کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید ( 8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود.
  • هنگام دفع زور نزنید، و بار سنگین بلند نکنید.
  • مرتب با ورزش های پرینه مثل جمع کردن و شل کردن خود، ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید.( 10 بار در ساعت)
  • هنگام دفع جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار کمک به تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار می نماید.
  • تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطف خواهد شد.
  • مشکلات ادراری را گزارش کنید.
  • ایا بعد از عمل پروستات میتوان رابطه داشت؟ 8 هفته بعد از جراحی پروستات، مجاز به فعالیت جنسی می باشید.
  • در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره کمک بگیرید.
  • در صورت داشتن سوند ادرار در منزل بایستی کیسه ادرار پائین تر از سطح بدن باشد، کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد تخلیه گردد.
  • داروهایی که برایتان تجویز شده سر موقع استفاده کنید و مقدار آنرا کم و یا زیاد نکنید.
  • چنانچه دارویی را فراموش کردید بخورید و اگر نزدیک به ساعت بعدی می باشد آنرا نخورید و داروی ساعت بعدی را بخورید.
  • در صورت پیدایش علایم و نشانه¬هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه ادرار به مدت 4 ساعت و علایم عفونت ادرار شامل تب، لرز، گیجی، بی قراری فوراً به جراح خود گزارش دهید.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

خطر اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار نگرانی بزرگی بعد از جراحی پروستات ایجاد می کند و احتمالا دلیل ترس بسیاری از مردان از این فرآیند است.

تفاوت در اندازه بیضه

چندین عامل وجود دارند که میتوانند احتمال بی اختیاری ادرار بعد از جراحی را تخمین بزنند، شامل عملکرد جنسی مرد قبل از این فرآیند و نوعی از جراحی که انجام شده هستند. درحالی که بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که روش retropubic خطر کمتری برای ایجاد بی اختیاری ادرار در طولانی مدت دارد، دیگر پژوهش ها نشان داده اند که نوع جراحی اهمیت کمتری درمقابل مهارت جراحی که عمل را انجام داده است دارد.

به طور ایده آل، جراحی صحیحی که توسط یک جراح توانا انجام شود، بهترین عملکرد جنسی بعد از جراحی پروستات را به دنبال خواهد داشت. در مواجهه با اختلال نعوظ، یک صحبت راحت با شریک جنسی تان میتواند کلید حفظ رابطه جنسی تان باشد. درحالی که رابطه جنسی مهم است، اما تنها راه رسیدن به لذت جنسی در مردان و زنان نیست. ارتباط جنسی میتواند حفظ شود، اما ممکن است نیازمند تلاش بیشتری درمقایسه با گذشته باشد.

جراحی پروستات و بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع برای مردان بعد از جراحی پروستات است و معمولا هنگامی که کاتتر خارج میشود رخ می دهد. انواع مختلفی بی اختیاری ادراروجود دارد. بی اختیاری تنشی هنگامی ایجاد میشود که فشار روی مثانه افزایش یافته باشد، مانند زمانی که عطسه و سرفه میکنید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین. این نوع شایع ترین عارضه بعد از جراحی است. بی اختیاری فوری زمانی ایجاد میشود که بی درنگ نیاز به ادرار کردن پیدا کنید و ادرار داشته باشید. بی اختیاری ترکیبی اصلاحی برای تجربه هر دو نوع بی اختیاری است.

برای بیشتر مردان، حتی مقدار کمی ترشح ادرار میتواند ناراحت کننده باشد. و درحالی که بسیاری از افراد مقداری بی اختیاری بعد از جراحی را تجربه خواهند کرد، این مشکلی است که به صورت چشم گیری بعد از ماه نخست بهبود خواهد یافت. بعد از یک سال، فقط درصد کمی از مردان نیاز به پد بی اختیاری برای پیشگیری از ترشح ادرارشان دارند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

منبع: دانشگاه علوم پزشکی لرستان

3.7/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 484 مشاهده پرسش
    با سلام
    من یه مشکلی دارم که واقعا نمیدونم با چه پزشکی باید در میون بذارم:
    من با فشار دادن مثانه ام احساس لذت میکنم و حس خوبی بهم دست میده میخواستم ببینم چه مشکلی دارم
    هرچیم تو نت سرچ میکنم چیزی راجبش گفته نشده
    یعنی من اولین کسی هستم که این مشکلو داره؟؟
    (در ضمن 3سال پیش من مثانمو فشار دادم و تیر کشید بعد از اون که رفتم دستشویی تو ادرارم خون بود و 1ساعت بعد که رفتم آزمایش اورژانسی بدم کل ادرارم خون شده بود تو سونوگرافی هم گفتن که دیواره مثانه زخیم شده)
    خواهش میکنم بگید مشکل من چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      عصبي است وعلمي نيست
  • تصویر کاربر محمدکاظمی یکشنبه ۱۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    باسلام 3سال است که من به دکترمیروم دردبعضه ام میزنه به پا قبل که درموقع سلامتیم اون طورکه راحت میرفتم دستشویی الان نمی تونم مثل اون وقت بروم ودرشکمم احساس میکنم آب است آقای دکترازشماراه چاره ای میخواهم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد بررسي شويد
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۱ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 436 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر
    پدر بنده 10روز پیش عمل بسته پروستات انجام دادند بعد از عمل تا چند روز همه چیز خوب بود درد خیلی کم بود سوزش نداشت جریان ادرار هم خوب بود.اما 2روز هست که ادرار به صورت قطره قطره همراه با سوزش میاد و مثانه هم کاملا تخلیه نمیشود هرچند ساعاتی بهتر میشود ولی بازهم سوزش و قطره قطره امدن ادرار را دارد.ایا این موارد بعد از عمل طبیعی است ؟و اگر طبیعی تا کی شاهد این عوارض خواهیم بود؟
    در ضمن اقای دکتر در پی بروز این عوارض پدرم از نظر عصبی کاملا بهم ریخته .چون فکر میکرد با عمل از شر این بیماری خلاص میشود اما حالا که دقیقا همان علایم قبل از عمل به سراقش امده نگران این است که عمل هم کار ساز نبوده باشد یا پرستاد بدخیم نبوده باشد.هرچند درتماس با دکتر جراحشان دکتر فهیمی ایشان خاطر نشان کردن که حجم قابل ملاحظه ای از پرستاد را برداشته اند و دیگر شاهد قطره قطره امدن سوزش و بند امدن ادرار نخاهند بود ولی پدرم همچنان اظطراب زیادی دارند.
    ایا این اظطراب باعث ایجاد اخطلال در فراین بهبودیابی خواهد شد.واگر این گونه است تاچه اندازه تاثیر گذار است؟
    در ضمن اقای دکتر قبل از عمل مقدار PSA عدد7.5رانشان میداد و درنتیجه سنوگرافی اندازه پروستات 54در52در65میلی متر و حجم98سیسی وهمچنین ضخامت دیواره مثانه 10میلیمتر افزایش را نشان میداد ایا عمل بسته برای این اندازه پرستات کارساز خواهد شد.
    با سپاس فراوان از زحمات شما و تمام همکارانتان. در پناه حق پیروز و سر بلند باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      از دكتر معالجتان بپرسيد بهتر است
  • تصویر کاربر عاطفه یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام. یکماه قبل با علائم عفوت ادراری مکرر به پزشک مراجعه کردم. پزشک برای من سیستوسکوپی نوشت ولی پرسنل نتوانستند سوند گذاری کنند. مرا به بیمارستان منتقل کردند و پزشک حاذق برایم با مشقت تمام سوند گذاشت و گفت مجرای غیر طبیعی داری و چند روز بعد دیلاتاسیون انجام دادند و 5 روز سوند داشتم. بعد از برداشتن سوند کاملا خوب شدم ولی بعد از یکماه ادرارم چند شاخه بود و احساس تخلیه نشدن کامل ادرار داشتم. به دکتر مراجعه کردم تامسولوسین تجویز کردند و گفتند اگر خوب نشدی بیا تا دوباره عمل کنم. آیا این قرص برای خانمها کاربردی دارد؟ و آیا من سر مجرایم تنگ است؟ چند بار باید عمل کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي شويد
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر کرمی اینجانب پروستاتم کمی بزرگ شده و ازمایش خون هم دادم وعلاقه ای به رابطه جنسی ندارم وادرار زود به زود داشتم ولی دکتر رفتم و قرص گیاهی پروستا تان به من داد ولی الان تقریبا خوب هستم من نگران بزرگی پروستات هستم 41 سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      در سن شما نگراني پروستات وجود ندارد
  • تصویر کاربر جعفر سه شنبه ۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض أدب
    آقا دكتر اين عكس نسخه ي كه برايم نوشتين برای بزرگ کردن مثانم. ولى موقعى كه نسخه به دارو خانه دادم گفتن که شماره1 و2 و4 داريم.
    کدومشون بگيرم??
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      ٤ميلي
  • تصویر کاربر ثانی جمعه ۲۲ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر و عرض خسته نباشید پدر من مشکل پروستات دارن یک ساله از داروی زولنا و زولادکس استفاده میکردن تا ابن که ازمایش psaجدیدشون ۱۹۳۰شده و دکتر امپول تکاستور را براشون نوشته در ضمن PSAاولشون۴۲۹بود ایا امیدی به درمان پدرم هست ممنون میشم اگر راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      خیلی پیشرفته است
  • تصویر کاربر محمدمهدی شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام من در کو چکی سوراخ مثانه تنگ شده بود که عمل کردن بزرگ شده الان فکر کنم در هنگام رابطه جنسی مانع میشود خوب انجام نمیگیرد من 16 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد ببينم
    2. تصویر کاربر محمدمهدی شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      مثلا ممکن احتیاج به عمل داشته باشه در رابطه جنسی تاثیرداردممنون
    3. تصویر کاربر محمدمهدی شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      ببخشید مثلا اگه نیازبه عمل باشه کدوم سن خوبه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      راه بزرگ كردن الت وجود ندارد
    5. تصویر کاربر محمدمهدی شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      ببخشیدمتوجه نشدم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      درمان ندارد
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسر پنجشنبه ۳۱ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    باسلام؛
    بنده مثانه ام کامل خالی نمیشه و موقع شستن خودم و بلند شدن ادرارم قطره قطره میاد که مجبورم بخاطر مسائل شرعی، استبراء کنم. ضمنا گاهی اوقات دچار سوزش ادرار و حتی انزال میشم. علاوه بر موارد مذکور کمی زودانزالی و اختلال نعوظ دارم که مجبورم بخاطرش از اسپری لیدوکائین و تادالافیل 5 استفاده کنم چون همسرم از مصرف داروهای اعصاب منو منع میکنه.
    لطفا نظر و درمان خودتون رو بفرمایید.
    ضمنا بنده مبتلا به IBS و پرولاپس میترال و گاستریت نیز می باشم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      09351142080 نوار عصب مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر م. پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، مدتي است كه فشار ادرارم كاهش پيدا كرده است و ذرات معلقي كه بعضا بزرگ هم مي باشد در ادرارم وجود دارد. لازم به ذكر است كه سابقه عفونت ادراري هم دارم. در زمان نوجواني يك بار دچار بند آمدن ادرار شدم و در هنگام سونداژ دكتر اعلام كرد كه ممكن است تنگي مجرا داشته باشي. ممنون مي شوم بنده را راهنمايي كنيد. با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      بایدبررسی شوید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر