جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مدت زمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چقدر است؟ بعد از عمل جراحی پروستات تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

  • برای 4 تا 6 هفته بعد از جراحی پروستات از بلند کردن اجسام سنگین خود داری کنید.
  • فعالیت های خود را به مرور افزایش دهید.
  • از رانندگی در جاده های پر دست انداز خود داری کنید و حد مجاز رانندگی نباید بیشتر از 2 ساعت باشد.

تغذیه بعد از عمل پروستات

– بعد از جراحی پروستات رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشک شما نظر دیگری داشته باشد.

– از نوشابه های الکلی وغذاهای محرک مثل کافئین ( در قهوه، چای و نوشابه های حاوی کولا ) خودداری کنید.

مصرف مایعات برای کاهش کراتینین

مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل

  • در منزل مرتب راه بروید و تحرک داشته باشید.
  • از نشستن به مدت طولانی ( بیش از 2ساعت) خود داری کنید.
  • بعد از عمل پروستات چی بخوریم؟ با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با تجویز مصرف ملین از طرف پزشک از یبوست خود داری کنید.
  • از مصرف غذاها و نوشابه های محرک¬ خود داری کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید ( 8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود.
  • هنگام دفع زور نزنید، و بار سنگین بلند نکنید.
  • مرتب با ورزش های پرینه مثل جمع کردن و شل کردن خود، ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید.( 10 بار در ساعت)
  • هنگام دفع جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار کمک به تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار می نماید.
  • تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطف خواهد شد.
  • مشکلات ادراری را گزارش کنید.
  • ایا بعد از عمل پروستات میتوان رابطه داشت؟ 8 هفته بعد از جراحی پروستات، مجاز به فعالیت جنسی می باشید.
  • در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره کمک بگیرید.
  • در صورت داشتن سوند ادرار در منزل بایستی کیسه ادرار پائین تر از سطح بدن باشد، کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد تخلیه گردد.
  • داروهایی که برایتان تجویز شده سر موقع استفاده کنید و مقدار آنرا کم و یا زیاد نکنید.
  • چنانچه دارویی را فراموش کردید بخورید و اگر نزدیک به ساعت بعدی می باشد آنرا نخورید و داروی ساعت بعدی را بخورید.
  • در صورت پیدایش علایم و نشانه¬هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه ادرار به مدت 4 ساعت و علایم عفونت ادرار شامل تب، لرز، گیجی، بی قراری فوراً به جراح خود گزارش دهید.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

خطر اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار نگرانی بزرگی بعد از جراحی پروستات ایجاد می کند و احتمالا دلیل ترس بسیاری از مردان از این فرآیند است.

تفاوت در اندازه بیضه

چندین عامل وجود دارند که میتوانند احتمال بی اختیاری ادرار بعد از جراحی را تخمین بزنند، شامل عملکرد جنسی مرد قبل از این فرآیند و نوعی از جراحی که انجام شده هستند. درحالی که بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که روش retropubic خطر کمتری برای ایجاد بی اختیاری ادرار در طولانی مدت دارد، دیگر پژوهش ها نشان داده اند که نوع جراحی اهمیت کمتری درمقابل مهارت جراحی که عمل را انجام داده است دارد.

به طور ایده آل، جراحی صحیحی که توسط یک جراح توانا انجام شود، بهترین عملکرد جنسی بعد از جراحی پروستات را به دنبال خواهد داشت. در مواجهه با اختلال نعوظ، یک صحبت راحت با شریک جنسی تان میتواند کلید حفظ رابطه جنسی تان باشد. درحالی که رابطه جنسی مهم است، اما تنها راه رسیدن به لذت جنسی در مردان و زنان نیست. ارتباط جنسی میتواند حفظ شود، اما ممکن است نیازمند تلاش بیشتری درمقایسه با گذشته باشد.

جراحی پروستات و بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع برای مردان بعد از جراحی پروستات است و معمولا هنگامی که کاتتر خارج میشود رخ می دهد. انواع مختلفی بی اختیاری ادراروجود دارد. بی اختیاری تنشی هنگامی ایجاد میشود که فشار روی مثانه افزایش یافته باشد، مانند زمانی که عطسه و سرفه میکنید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین. این نوع شایع ترین عارضه بعد از جراحی است. بی اختیاری فوری زمانی ایجاد میشود که بی درنگ نیاز به ادرار کردن پیدا کنید و ادرار داشته باشید. بی اختیاری ترکیبی اصلاحی برای تجربه هر دو نوع بی اختیاری است.

برای بیشتر مردان، حتی مقدار کمی ترشح ادرار میتواند ناراحت کننده باشد. و درحالی که بسیاری از افراد مقداری بی اختیاری بعد از جراحی را تجربه خواهند کرد، این مشکلی است که به صورت چشم گیری بعد از ماه نخست بهبود خواهد یافت. بعد از یک سال، فقط درصد کمی از مردان نیاز به پد بی اختیاری برای پیشگیری از ترشح ادرارشان دارند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

منبع: دانشگاه علوم پزشکی لرستان

3.7/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرضیه یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر پسری ۲ ساله دارم که ۲هفته ای است از پوشک او را گرفته ام و حدود ۱۰ روز بود که ویروس گرفته بود و تب و سرفه میکرد داروهای استامینوفن و کتوتیفن و چند بار اموکسی ۲۰۰ دادم کمی بهتر شد تا این که حدود ۲۴ ساعت ادرار نکرد او را دکتر اطفال بردیم متاسفانه به او سوند زدند و سوند نوزادی زدن گفتن احتمالا تنگه که بقیه سوندا جواب نداده بعد از تخلیه مثانه سوند خارج شد و پسرم۲بار با دفعات طولانی ادرار کرد ولی باگریه خیلی می سوخت بعد از آن دیگه فقط شب به شب یکبار ادرا میکند ان هم خیلی با گریه و ادرارش را نگه میدارد چون میسوزه بردیمش پیش دکتر مجاری ادراری دارو داد قرص باکلوفنو پرازوسین و شربت لاکتالوز برای امدن مدفوع که چندروز یکبار مدفوع هم میکنه و شربت سفکسیم ۱۰۰ که گفت بهش بدید بعد از چندروز خودبه خود ادرارش میاد الان بعد داروها شبی دوبار ادرار میکنه ضمن اینکه خیلی گریه میکنه و بازم نگه میداره و دکترم گفت تنگی مجرا داره به نظر شما چیکار کنیم این داروها جواب میده پسرم خوب میشه آزمایش ادرار و کشت اون هم خوب بوده مشکلی نداشته تا کی اینطوریه مشکلی براش پیش نیاد خیلی میترسم . ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر جمال یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1468 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من 30 ساله هستم و دکتر متخصص پوست و مو برای ریزش موهام قرص اوودارت یا دوتاستراید تجویز کرده حالا دوتا سوال داشتم اولا من 8 ماه این قرص رو مصرف میکنم ولی نه میل جنسیم کم شده و نه حجم مایع منی ایا این یعنی که این قرص برای من عوارض زیادی نداره
    دوما میگن اگه مردی که این قرص رو مصرف میکنه منی اش بریزه رو پوست زن برای اون زن خیلی خطرناکه میگن از طریق پوست جذب میشه من نمیدونم ایا برای خودش خطرناکه یا واسه وقتی که حامله باشه خطرناکه لطفا جواب بدید و خیال من و همسرم رو راحت کنید چون من میترسم که همسرم با منی من تماس پیدا کنه
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      نه دروغ است
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان : بی زحمت زودتر جواب بده.
    دوباره سوزش ادرارم شدید شد و شبها بیقرار میشوم و بعضی موقع نفسم کم میاد چرا؟ ایا مشکل از کلیه هست یانه؟
    برای گرفتن نوار مثانه بی حس میکنند یانه؟
    و ایا بجای گرفتن نوار مثانه میتوان CTاسکن کردن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      بیشتر عصبی است
  • تصویر کاربر پ یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام خانم بنده 2 بار باردار شدن ولی قلب تشکیل نشده و ساک بارداری کامل تشکیل شده و سالم بودن. چه عاملی می تونه باشه امکان داره ایراد از مرد باشه ایا جلو گیری طبیعی می تونه دلیلش باشه در ضمن مصرف متادن در حد 10 میلی در روز می تونه عامل باشه فامیلم نیستیم چه آزما یشی بدیم خوبه ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      علت مختلف دارد
  • تصویر کاربر مژگان چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام.پسر 17 سال دارد.دو ماه است که میگوید هر بار دستشویی میروم نمیتوانم کامل ادرار کنم.به دو پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کردم سونوگرافی از کلیه.مثانه و پروستات دادند همچنین آزمایش خون و ادرار برای عفونت که همه سالم بود.متخصص مغز و اعصاب بردم برای بیماری های خاص که ام آر آی دادند و چیزی نبود .و در آخر گفتند عصبی است و استرس. البته پسرم استرس دارد در مورد درس و....حالا نگران هستم و میخواهم بدانم آیا آزمایشات دقیق تر لازم است و اگر نه این وضعیت چقدر طول میکشد.متخصصین گفتند در این مورد ازش سوال نکنم تا خود به خود فراموش کند. آیا چه مدت باید بیخیال شوم.خیلی نگران. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر مژگان سه شنبه ۱۵ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام.من از آقای دکتر سوالی پرسیدم ولی بعد از 3 روز جوابی دریافت نکردم. باید جواب را از کجا دریافت کنم؟ کد ره گیری را میزنم و سپس جستجو ولی پاسخی دریافت نکردم.لطفا راهنمایی فرمایید.متشکرم
    2. تصویر کاربر مژگان سه شنبه ۱۵ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام.پیسرم 17 سال دارد.2 ماه است که میگوید هر بار دستشویی میروم نمیتوانم کامل ادرار کنم.به دو پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کردم سونوگرافی از کلیه.مثانه و پروستات دادند همچنین آزمایش خون و ادرار برای عفونت که همه سالم بود.متخصص مغز و اعصاب بردم ام آر آی مغز و نخاع دادند برای بیماری های خاص که سالم بود .در آخر متخصصین گفتند که عصبی است.البته پسرم استرس درس و...... زیاد دارد. و دکترها به من گفتند در این مورد ازش سوالی نپرس تا کم کم فراموش کند. حالا میخواهم بدانم آیا آزمایشات دقیق تر لازم است ؟و اگر نه تا چه مدت باید بی خیال باشم؟ از شما متشکرم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید 02122642744
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 14708 مشاهده پرسش
    با سلام پسری 26 ساله هستم چندین ساله خودارضایی دارم پوست سر آلتم چروک شده ظاهری زشت پیدا کرده ممنون میشم راهنمایی کنید آیا از کرم یا دارویی میتونم استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر بوست
  • تصویر کاربر لادن سه شنبه ۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ارادت دکتر محترم همسر بنده جانباز قطع نخاع گردنی هستند آزمایش psaاایشان۴.۲۵در تاریخ۱۷/۶ بوده بعد ازمصرف داروی پروترال به۵.۲۵ افزایش پیدا کرده در حال حاضر پزشک دستور بیوپسی داده که ما اینکار رو دو سال پیش انجام دادیم وخوش خیمی محرز بودبه نظر شما باید دوباره انجام شود با توجه به شرایط خاص فیزیکی سخت ایشان چون اصلا حرکت ندارن از لطف شما بینهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      میتوانید صبر کنید
  • تصویر کاربر Mohammad دوشنبه ۱۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر
    من حدود ٦.٧ ماه ديگه ميرم تو ١٨ سالگي
    اقاي دكتر من هنوز ريش در نياوردم ميخواستم بدونم رابطه ي خود ارضايي با در اوردن ريش چيه ؟
    اخه من از حدود ١٢.١٣ سالگي خودارضايي ميكردم تا الان نتونستم بذارمش كنار
    يه سوال ديگه هم داشتم اينه كه ميخواستم بدونم خود ارضايي رابطه اي با چاقي هم دارد اخه من هر سال چاق تر ميشم
    من از اين موضوع خيلي نگرانم
    ممنون از سايت خوبتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب و احترام دارم
    دختر 6 ساله من حدود یک هفته است که دل درد دارد و بعد از ادرار سوزش دارد به ویژه صبح ها .به طوریکه روزی چند بار بی اختیار چند قطره ادرار از او خارج می شود یا به اصطلاح نم می زند..البته شایان ذکر است که ادرار خود را ساعتها نگه می دارد و دیر به دیر تخلیه می کند.آزمایش ادرار دادیم و هموگلوبین در ادرار مثبت بود.خیلی نگرانم . خواهشمند است بزرگواری نمایید و راهنمایی کنید..سپاسگزارم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      بایدبررسی شوند
  • تصویر کاربر فرناز پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام.
    خیلی ممنون که این امکان رو به ما دادید تا از دانش و لطفتون بهره مند بشیم.
    من 23 ساله و مجرد هستم.
    بنده حدود سه ماه پیش به علت تکرر ادرار و درد در ناحیه مثانه به پزشک مراجعه کردم و تشخیص بر وجود مقداری باکتری در ادرار و تعداد تقریبا بالای گلبول سفید بود.البته کشت ندادم . سیپروفلوکساسین مصرف کردم. الان که سه ماه گذشته تصادفا که یک چکاب دادم متوجه شدم بازم باکتری در ادرارم وجود داره و گلبول های سفیدم بالاست! سوزش ادرار و درد و تکرر ادرار ندارم. در ازمایش خون هم عفونتی دیده نشده بود. این بار نگران شدم و کشت ادرار دادم که منفی بود . خیلی زیاد نگرانم که مبتلا به عفونت کلیه شده باشم. فعلن دسترسی به پزشک و آزمایشگاه خوب ندارم به دلیل محل کارم که در بیمارستان شهر محرومی هستم و نمیدونم چیکار کنم . برای همین خودم سیپروفلوکساسین 500 گرفتم که مصرف کنم و میخام جنتامایسون هم بگیرم تزریق کنم. خیلی نگرانم. خواهش میکنم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سيپرو كافي است
    2. تصویر کاربر فرناز یکشنبه ۱ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنونم آقای دکتر.
      البته از امشب دردهای خفیفی در پشتم که فکرمیکنم کلیه هاست احساس میکنم. شاید تلقین باشه یا نزدیکی به دوره ی پریود.
      خیلی نگرانم.
      ممنونم ازتون.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش و سونو کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر