جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مدت زمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چقدر است؟ بعد از عمل جراحی پروستات تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

  • برای 4 تا 6 هفته بعد از جراحی پروستات از بلند کردن اجسام سنگین خود داری کنید.
  • فعالیت های خود را به مرور افزایش دهید.
  • از رانندگی در جاده های پر دست انداز خود داری کنید و حد مجاز رانندگی نباید بیشتر از 2 ساعت باشد.

تغذیه بعد از عمل پروستات

– بعد از جراحی پروستات رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشک شما نظر دیگری داشته باشد.

– از نوشابه های الکلی وغذاهای محرک مثل کافئین ( در قهوه، چای و نوشابه های حاوی کولا ) خودداری کنید.

مصرف مایعات برای کاهش کراتینین

مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل

  • در منزل مرتب راه بروید و تحرک داشته باشید.
  • از نشستن به مدت طولانی ( بیش از 2ساعت) خود داری کنید.
  • بعد از عمل پروستات چی بخوریم؟ با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با تجویز مصرف ملین از طرف پزشک از یبوست خود داری کنید.
  • از مصرف غذاها و نوشابه های محرک¬ خود داری کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید ( 8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود.
  • هنگام دفع زور نزنید، و بار سنگین بلند نکنید.
  • مرتب با ورزش های پرینه مثل جمع کردن و شل کردن خود، ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید.( 10 بار در ساعت)
  • هنگام دفع جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار کمک به تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار می نماید.
  • تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطف خواهد شد.
  • مشکلات ادراری را گزارش کنید.
  • ایا بعد از عمل پروستات میتوان رابطه داشت؟ 8 هفته بعد از جراحی پروستات، مجاز به فعالیت جنسی می باشید.
  • در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره کمک بگیرید.
  • در صورت داشتن سوند ادرار در منزل بایستی کیسه ادرار پائین تر از سطح بدن باشد، کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد تخلیه گردد.
  • داروهایی که برایتان تجویز شده سر موقع استفاده کنید و مقدار آنرا کم و یا زیاد نکنید.
  • چنانچه دارویی را فراموش کردید بخورید و اگر نزدیک به ساعت بعدی می باشد آنرا نخورید و داروی ساعت بعدی را بخورید.
  • در صورت پیدایش علایم و نشانه¬هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه ادرار به مدت 4 ساعت و علایم عفونت ادرار شامل تب، لرز، گیجی، بی قراری فوراً به جراح خود گزارش دهید.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

خطر اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار نگرانی بزرگی بعد از جراحی پروستات ایجاد می کند و احتمالا دلیل ترس بسیاری از مردان از این فرآیند است.

تفاوت در اندازه بیضه

چندین عامل وجود دارند که میتوانند احتمال بی اختیاری ادرار بعد از جراحی را تخمین بزنند، شامل عملکرد جنسی مرد قبل از این فرآیند و نوعی از جراحی که انجام شده هستند. درحالی که بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که روش retropubic خطر کمتری برای ایجاد بی اختیاری ادرار در طولانی مدت دارد، دیگر پژوهش ها نشان داده اند که نوع جراحی اهمیت کمتری درمقابل مهارت جراحی که عمل را انجام داده است دارد.

به طور ایده آل، جراحی صحیحی که توسط یک جراح توانا انجام شود، بهترین عملکرد جنسی بعد از جراحی پروستات را به دنبال خواهد داشت. در مواجهه با اختلال نعوظ، یک صحبت راحت با شریک جنسی تان میتواند کلید حفظ رابطه جنسی تان باشد. درحالی که رابطه جنسی مهم است، اما تنها راه رسیدن به لذت جنسی در مردان و زنان نیست. ارتباط جنسی میتواند حفظ شود، اما ممکن است نیازمند تلاش بیشتری درمقایسه با گذشته باشد.

جراحی پروستات و بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع برای مردان بعد از جراحی پروستات است و معمولا هنگامی که کاتتر خارج میشود رخ می دهد. انواع مختلفی بی اختیاری ادراروجود دارد. بی اختیاری تنشی هنگامی ایجاد میشود که فشار روی مثانه افزایش یافته باشد، مانند زمانی که عطسه و سرفه میکنید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین. این نوع شایع ترین عارضه بعد از جراحی است. بی اختیاری فوری زمانی ایجاد میشود که بی درنگ نیاز به ادرار کردن پیدا کنید و ادرار داشته باشید. بی اختیاری ترکیبی اصلاحی برای تجربه هر دو نوع بی اختیاری است.

برای بیشتر مردان، حتی مقدار کمی ترشح ادرار میتواند ناراحت کننده باشد. و درحالی که بسیاری از افراد مقداری بی اختیاری بعد از جراحی را تجربه خواهند کرد، این مشکلی است که به صورت چشم گیری بعد از ماه نخست بهبود خواهد یافت. بعد از یک سال، فقط درصد کمی از مردان نیاز به پد بی اختیاری برای پیشگیری از ترشح ادرارشان دارند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

منبع: دانشگاه علوم پزشکی لرستان

3.7/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر و سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . در جواب سوال ذیل فرموده بودید سونو از مثانه بگیرم آخرین سونوگرافی و آزمایش را پیوست کردم لطفا راهنمایی کنید.( psa - چهارده درصد و پروستات با ابعاد 46*43*41 و حجم 43cc و پس از تخلیه مثانه 88 cc رزویدی ) ****************************** سلام 53 ساله هستم باپروستاتیت مزمن(بیش از 30 سال) چند وقت یکبار خیلی اذیتم می کنه ولی بندرت پیش میاید از خواب بیدار شوم برای تخلیه ادرار ولی مواقع غیر خواب مدت طولانی در دستشویی می نشینم و هر وقت ادرار را نگهدارم و دیر تخلیه کنم خیلی اذیت میشم و گاهی با درد و عفونت همراه میشه و اگر دمر بخوابم زیر شکم از داخل خیلی اذیت می شود لطفا راهنمایی کنید ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      همه خوبند تست سرطان نيز منفي است
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر کرمی عزیز با عرض سلام و خسته نباشید جسارتا میخواستم لطف کنید و جواب پاتولوژی را ملاحظه بفرمایید و نظرتونو در مورد درگیری لنف و یا قسمت های دیگه بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام درگير نشده اند خبر خوبي است
    2. تصویر کاربر حسین شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      دکتر جان ممنون از اینکه بابزرگواریتون جواب بیمارهارو میدین
      خدا خیرتون بده ان شالله
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      تشكر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام دکتر سال نو مبارگ ی سئوال از خدمتتون داشتم پنج ماهی کلیه هام همش عفونت میکرد و دکتر زیاد رفتم بعد سیستوسکوپی نشان داده شد که پروستات از داخل راه مثانه رو گرفته ولی تو سونوگرافی اندازه پروستات ۱۵ سی سی بود و دکتر سام زاده بعد سیستوسکوپی داروی تامسولوسیون دادن و پروستا باریج با انتی بیوتیک اثر نکرد و کلیه ها همچنان دچار باکتری میشه و عفونت میکنه و عمل ترپ اخرین راه حل است ولی من چون تنش مغزی دارم و استرس و اضطراب شدید قبل مریضی ایا امکانش هست سیستم عصبی باعث اسپاسم عضلانی شده باشه و پروستات رو جمع کنه و با عمل ترپ اسیب به مثانه برسه لطفا راهنمایی کنید و ایا عمل ترپ کار صحیحی است اگر مشکل عصبی نمیتونه باعثش بشه و اگر مشکل عصبی هست با مراجعه به دکتر اعصاب امکان رفع اسپاسم هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      اول بايد نوار مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر سرور سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام خانمم یعنی سرور فرحانی باردار بود و هیچ مشکلی برای ادرار نداشت فقط یه عفونت جزیی بود بعد از زایمان که به صورت طبیعی بود به یکباره ادرارش خیلی کم شد در حد قطره قطره و ادرار در مثانه باقی می موند و نمیتوانست ادرار کامل انجام دهد خواستم بدونم علت چیست و راه درمان چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      بعد از رايمان گاهي پيش ميايد وبا زمان بهتر ميشود
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    درود به شما دکتر عزیزم ایشالا همیشه سلامت باشین پدر من 57 سال سن داره و حدود 1سال پیش ازمایش داده و دکتر بهش گفته که باید سریعا عمل بشی و اینکارو از ترس انجام نداده بوده و به منم نگفه بوده که سرطان داره که من ناراحت نشم و من یجوری بالاخره تازه فهمیدم حالا هرکاری میکنم نمیاد بریم ازمایش بدیم دلیلش این بوده که تو مطب دکتر اشخاص معمولی چند جایی بهش گفتن که عمل نکنی که از بین میری حتی راننده تاکسی هم که باهاش هم صحبت بوده بهش همینو گفته که عمل کنی میمیری و الان ملکه ذهنش شده و میخواستم از شما سوال کنم این فراد چه منظوری داشتن و ایا واقعیت داره یا شایعه هست خیلی ممنون از زحمات شما و در ضمن من هرطوری شده جواب ازمایش و میگیرم و برای شما سند میکنم هر دستوری بفرمایین انجام بدم روزتون خوش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر ناصر یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام با توجه باینکه مشکلی بعد از ادرار کردن حس میکنم از قبیل یه قطره ماندن در مجرا و نیز جزیی سوزش که با جابجا شدن اون یه قطره و نیز گرما درمانی خوب میشم البته بعضی اوقات .چون 16سال پیش سوزاک گرفته بودم و دیر درمان را شروع کردم وچون تمامی پیگیری که کردم در این سال که علائم را داشتم از جمله کشت ادرار و سونوگرافی و سی تی اسکن شکم و لگن متاسفانه نتیجه نگرفتم و دکتری به فکر تنگی مجرا نبوده .اگه ممکنه بفرمایید هزینه و میزان زمان لازم برای سیستوسکوپی و شرایط لازم و ایا بستری در بیمارستان لازمه .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر رودین جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    با سلام. من خرداد ماه گذشته با تب و لرز و سوزش ادار به دکتر رفتم. معلوم شد پروستاتم بزرگ شده 35 سی سی. قرص عفونت خوردم خوب شدم. اما قطره پروستام به دلیل مسهل بودن و قرص پروستان رو به علت گیجی زیاد ادامه ندادم. تازه گی سونوگرافی دادم حجم پروستات 45 سی سی شده بود با باقیمانده ادارد 67. هیچ گونه درد؛ تکرر یا سوزش ادار ندارم! چون اخساس ادار نداشتم هنگام سونوگرافی پانزده لیوان آب خوردم. با دو سه بار دستشویی رفتن تخلیه و راحت شدم! 43 سالمه دانشجوی دکتری هستم و استرس دفاع و پایان نامه رو دارم. راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر جناب شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    تصاویرباقیمانده برام مفهوم نیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر Omidkazemi شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    بابام و درود بر همه کسانی گه برای این مملکت خدمت می کند جناب دکتر کرمی از شما خواهش میکنم کنم مرا کمک کنید تا عمر دارم دعایتان می کنم من مدتی است گه پس از پایان ادرارم احساس میکنی کنم گه مقداری ادرار دوباره می آید در مجرایم آما بیرون نمی آید من سونوگرافی همه رفتم و هیچ مشکلی نداشتم و در مورد نشانه هایش تنگی مجرای گه شما گفته بودید هیچ کدام را نداشتم وادرارم با سرعت و پرش خارج میشود حال من باید چه کنم آیا این حس است با واقعیت و در ضمن من وقتی ارضا میشوم احساس میکنی کنم مقداری منی در مجرایم باقی می‌ماند ماند آیا این همه حس است با واقعیت تو رو خدا کمک کنید دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام..جناب آقای دکتر کرمی عزیز بنده یک عذرخواهی به شما بدهکارم..چند روز پیش از بابت جواب ندادن بهتون انتقاد کردم و گفتم مردم رو سرکارمیگذارید و این در صورتی بود که سه روز بعد جواب منو ارسال کردید...امیدوارم اول خداوند بزرگ و بعد جنابعالی منو ببخشید..یکم ناخوش بودم به خاطر بیماریم و کم حوصله...این چند روز عذاب وجود گرفتم به خاطر انتقاد از شما...به هرحال امیدارم عذرخواهی بنده را پذیرا باشید..در تمامی مراحل زندگی برایتان آرزوی موفقیت میکنم..سبز و شاد باشید...از راه دور دستان پرمهر و گرم شما را میبوسم...حلالم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر