جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پروستات

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مدت زمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چقدر است؟ بعد از عمل جراحی پروستات تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

  • برای 4 تا 6 هفته بعد از جراحی پروستات از بلند کردن اجسام سنگین خود داری کنید.
  • فعالیت های خود را به مرور افزایش دهید.
  • از رانندگی در جاده های پر دست انداز خود داری کنید و حد مجاز رانندگی نباید بیشتر از 2 ساعت باشد.

تغذیه بعد از عمل پروستات

– بعد از جراحی پروستات رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشک شما نظر دیگری داشته باشد.

– از نوشابه های الکلی وغذاهای محرک مثل کافئین ( در قهوه، چای و نوشابه های حاوی کولا ) خودداری کنید.

مصرف مایعات برای کاهش کراتینین

مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل

  • در منزل مرتب راه بروید و تحرک داشته باشید.
  • از نشستن به مدت طولانی ( بیش از 2ساعت) خود داری کنید.
  • بعد از عمل پروستات چی بخوریم؟ با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با تجویز مصرف ملین از طرف پزشک از یبوست خود داری کنید.
  • از مصرف غذاها و نوشابه های محرک¬ خود داری کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید ( 8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود.
  • هنگام دفع زور نزنید، و بار سنگین بلند نکنید.
  • مرتب با ورزش های پرینه مثل جمع کردن و شل کردن خود، ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید.( 10 بار در ساعت)
  • هنگام دفع جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار کمک به تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار می نماید.
  • تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطف خواهد شد.
  • مشکلات ادراری را گزارش کنید.
  • ایا بعد از عمل پروستات میتوان رابطه داشت؟ 8 هفته بعد از جراحی پروستات، مجاز به فعالیت جنسی می باشید.
  • در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره کمک بگیرید.
  • در صورت داشتن سوند ادرار در منزل بایستی کیسه ادرار پائین تر از سطح بدن باشد، کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد تخلیه گردد.
  • داروهایی که برایتان تجویز شده سر موقع استفاده کنید و مقدار آنرا کم و یا زیاد نکنید.
  • چنانچه دارویی را فراموش کردید بخورید و اگر نزدیک به ساعت بعدی می باشد آنرا نخورید و داروی ساعت بعدی را بخورید.
  • در صورت پیدایش علایم و نشانه¬هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه ادرار به مدت 4 ساعت و علایم عفونت ادرار شامل تب، لرز، گیجی، بی قراری فوراً به جراح خود گزارش دهید.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

خطر اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار نگرانی بزرگی بعد از جراحی پروستات ایجاد می کند و احتمالا دلیل ترس بسیاری از مردان از این فرآیند است.

تفاوت در اندازه بیضه

چندین عامل وجود دارند که میتوانند احتمال بی اختیاری ادرار بعد از جراحی را تخمین بزنند، شامل عملکرد جنسی مرد قبل از این فرآیند و نوعی از جراحی که انجام شده هستند. درحالی که بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که روش retropubic خطر کمتری برای ایجاد بی اختیاری ادرار در طولانی مدت دارد، دیگر پژوهش ها نشان داده اند که نوع جراحی اهمیت کمتری درمقابل مهارت جراحی که عمل را انجام داده است دارد.

به طور ایده آل، جراحی صحیحی که توسط یک جراح توانا انجام شود، بهترین عملکرد جنسی بعد از جراحی پروستات را به دنبال خواهد داشت. در مواجهه با اختلال نعوظ، یک صحبت راحت با شریک جنسی تان میتواند کلید حفظ رابطه جنسی تان باشد. درحالی که رابطه جنسی مهم است، اما تنها راه رسیدن به لذت جنسی در مردان و زنان نیست. ارتباط جنسی میتواند حفظ شود، اما ممکن است نیازمند تلاش بیشتری درمقایسه با گذشته باشد.

جراحی پروستات و بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع برای مردان بعد از جراحی پروستات است و معمولا هنگامی که کاتتر خارج میشود رخ می دهد. انواع مختلفی بی اختیاری ادراروجود دارد. بی اختیاری تنشی هنگامی ایجاد میشود که فشار روی مثانه افزایش یافته باشد، مانند زمانی که عطسه و سرفه میکنید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین. این نوع شایع ترین عارضه بعد از جراحی است. بی اختیاری فوری زمانی ایجاد میشود که بی درنگ نیاز به ادرار کردن پیدا کنید و ادرار داشته باشید. بی اختیاری ترکیبی اصلاحی برای تجربه هر دو نوع بی اختیاری است.

برای بیشتر مردان، حتی مقدار کمی ترشح ادرار میتواند ناراحت کننده باشد. و درحالی که بسیاری از افراد مقداری بی اختیاری بعد از جراحی را تجربه خواهند کرد، این مشکلی است که به صورت چشم گیری بعد از ماه نخست بهبود خواهد یافت. بعد از یک سال، فقط درصد کمی از مردان نیاز به پد بی اختیاری برای پیشگیری از ترشح ادرارشان دارند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

منبع: دانشگاه علوم پزشکی لرستان

3.7/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام.ببخشید من یک ماه پیش رفتم دکتر مشکم این بود که احساس میکردم تمام ادرارم خارج نمیشه دکتر ازمایش خون و ادرار باسونو دادن.وداروهای نفروویت باکلوفن ۱۰دادن. که همه چیزم نرمالو خوب بود فقط ۶۰سی سی ادرارم در مثانه میموند.بعد من وسواس خیلی شدیدی هم روی نجاست دارم میخواستم بدونم وقتی که کلیم سالمه احتمال داره تو طول رود او ادراری که تو مثانم میمونه خارج بشه ؟هر روز با خودم میگم نکنه ادرارم خارج شده باشه و نمازاماشتباه باشه اگه شما بگید امکان نداره من وسواسو میزارم کنار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام .35 سال.برای اولین بار داروسولفیناسین سوکسینات 5+ فلوکستین 20 استفاده کردم در شبانه روز به طور متوسط بین 100 تا 180 سی سی ادرار 13 بار در شبانه روز شب دو تا سه بار, برای دومین بار سولفات سوکسینات 10 و فلوسین 20 استفاده کردم میان کین ادرار 150 تا 220 بوده از خوای که بیدار میشم بیشتر میشود طی روز کمتر هستش.عمل سیستوسکوپی انجام دادم که دکتر گفت مثانه جمع شده. و مجاری ادراری گرفتگی ندارد .چندین بار هم سنگ دفع کرده ام چه کنم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤نوار مثانه
  • تصویر کاربر اسد یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت شما با توجه به اینکه اینجانب دارای پروستات با ججم 73 سی سی و psa 8.2 می باشم دکتر برایم لووفلوکساسین و تامسولوسین تجویز نمود ه و مقرر شده که پس ازدو هفته مجدداً آزمایش psa بگیرم با توجه به اینکه بعضی وقتها سوزش دارم کپسول لووفلوکساسین برای چه چیزی تجویز شده است؟ از پاسخ دهی شما کمال تشکر را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      طبيعي است بهتر است mrsويا بيوپسي كنيد
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۹ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام من 3ماه ازدواج کردم نامزدم بدون قصددخول یکبار ناگهانی به من نزدیک شد که باعث شد پرده من ضربه بخورد ،دکتربهم گف پرده ضربه خورده ولی کامل پاره نشده پرده من حلقوهست میخواستم بدونم من بازم باکره هستم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر دخول شده نه
  • تصویر کاربر هما جمعه ۱۹ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    من پدرم 75 سال دارند که دوهفته پیش دوچار احتباس ادراری شدن دکترشون تشخیص التهاب مثانه دادند بعد دوهفته که سوند داشتن سوند و در اوردن مجدد احتباس ادراری شدند و سوند زدن دکتر دارو جدید نوشت و گفتن 15 روز دیگه مراجعه کنید اگر خوب نشه شکاف در پروستات میزنیم . لطفا یه اورو لوژیست خوب معرفی کنید و راهنمایی بفرمایید . لازم به ذکر است هیچگونه عفونت و ترشح زرد رنگ هم ندارند .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    با کمال تشکر از جنابعالی به خاطر زحماتی که میکشید.
    اگه یادتون باشه در پرسش قبلی گفتم که عمل پروستات رو به خاطر بزرگ شدن انجام داده بودم که بعد از عمل همان مشکلاتی را که داشتم همچنان به قوت خود باقی بود. اما آقای دکتر باید عرض کنم که این مشکلات فقط در شب و در زمان خواب ایجاد میشود بطوریکه اگر من شب ها نخوابم هیچ مشکلی ندارم و فقط در زمان خواب شب برایم ایجاد میشود و باید حتماً به دستشویی بروم و در روز مشکل خاصی ندارم.مشکل عصبی هم پیدا کردم و بسیار روی اعصابم تاثیر گذاشته و باعث استرس و اضطراب شده است
    خیلی ممنون میشم که جواب سوال منو بدید.به خاطر زحمات جنابعالی کمال تشکر و امتنان را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 601 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام : دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه و... به استحضار می رساند همشیره اینجانب مبتلا به سرطانی داخلی شده است پس از جراحی سینه مدتی خوب شده بود . دوباره از پهلو دچار درد شدید شده است به طوری که از درد خواب ندارد خواهشمندم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد ازمايش وعكس برداري شود
  • تصویر کاربر مهناز چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز, من خانم 32ساله ای هستم که با وجود تخلیه ادرار بعد مدت کوتاهی دوباره احساس پرشدگی و احساس لزوم دفع ادرار مجدد میکنم و این موضوع با دیدن توالت, سرفه کردن, خندیدن و این جور چیزا تشدید میشه, و مدام احساس میکنم مثانه ام ریلکس نیست فقط شبها که خوابم و مثانه ام ناخوداگاه تو خواب ریلکس میشه انگار همه چی حل میشه و هیچ مشکلی ندارم یی شاید تا صبح یه بار هم دستشویی نرم, به نظر شما مشکل من چیه؟ ممنون میشم جواب منم بدید, سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی مدتی میشه داخل منی م خون دیده میشه سونوگرافی هم رفتم گفتن ورم و عفونت داره ی مدت قرص خوردم خوب شدم بازم همون بیماری اومده سراغ اگه میشه راهنمای کنید چه قرصی مصرف کنم راه پیشگیریش چیه ممنون میشم جواب رو ایمیل کنید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      نياز به دارو نيست
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 535 مشاهده پرسش
    پروستات باحجم تقریبی 47سی سی بااکوی پارانشیمال هتروژن.ومثانه ضخامت جداری 5م م(افزایش داشته)مشکلم چیه اقای دکتر ممنون میشم اگه جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سنتان چقدر است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر