جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مدت زمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چقدر است؟ بعد از عمل جراحی پروستات تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

  • برای 4 تا 6 هفته بعد از جراحی پروستات از بلند کردن اجسام سنگین خود داری کنید.
  • فعالیت های خود را به مرور افزایش دهید.
  • از رانندگی در جاده های پر دست انداز خود داری کنید و حد مجاز رانندگی نباید بیشتر از 2 ساعت باشد.

تغذیه بعد از عمل پروستات

– بعد از جراحی پروستات رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشک شما نظر دیگری داشته باشد.

– از نوشابه های الکلی وغذاهای محرک مثل کافئین ( در قهوه، چای و نوشابه های حاوی کولا ) خودداری کنید.

مصرف مایعات برای کاهش کراتینین

مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل

  • در منزل مرتب راه بروید و تحرک داشته باشید.
  • از نشستن به مدت طولانی ( بیش از 2ساعت) خود داری کنید.
  • بعد از عمل پروستات چی بخوریم؟ با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با تجویز مصرف ملین از طرف پزشک از یبوست خود داری کنید.
  • از مصرف غذاها و نوشابه های محرک¬ خود داری کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید ( 8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود.
  • هنگام دفع زور نزنید، و بار سنگین بلند نکنید.
  • مرتب با ورزش های پرینه مثل جمع کردن و شل کردن خود، ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید.( 10 بار در ساعت)
  • هنگام دفع جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار کمک به تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار می نماید.
  • تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطف خواهد شد.
  • مشکلات ادراری را گزارش کنید.
  • ایا بعد از عمل پروستات میتوان رابطه داشت؟ 8 هفته بعد از جراحی پروستات، مجاز به فعالیت جنسی می باشید.
  • در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره کمک بگیرید.
  • در صورت داشتن سوند ادرار در منزل بایستی کیسه ادرار پائین تر از سطح بدن باشد، کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد تخلیه گردد.
  • داروهایی که برایتان تجویز شده سر موقع استفاده کنید و مقدار آنرا کم و یا زیاد نکنید.
  • چنانچه دارویی را فراموش کردید بخورید و اگر نزدیک به ساعت بعدی می باشد آنرا نخورید و داروی ساعت بعدی را بخورید.
  • در صورت پیدایش علایم و نشانه¬هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه ادرار به مدت 4 ساعت و علایم عفونت ادرار شامل تب، لرز، گیجی، بی قراری فوراً به جراح خود گزارش دهید.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

خطر اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار نگرانی بزرگی بعد از جراحی پروستات ایجاد می کند و احتمالا دلیل ترس بسیاری از مردان از این فرآیند است.

تفاوت در اندازه بیضه

چندین عامل وجود دارند که میتوانند احتمال بی اختیاری ادرار بعد از جراحی را تخمین بزنند، شامل عملکرد جنسی مرد قبل از این فرآیند و نوعی از جراحی که انجام شده هستند. درحالی که بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که روش retropubic خطر کمتری برای ایجاد بی اختیاری ادرار در طولانی مدت دارد، دیگر پژوهش ها نشان داده اند که نوع جراحی اهمیت کمتری درمقابل مهارت جراحی که عمل را انجام داده است دارد.

به طور ایده آل، جراحی صحیحی که توسط یک جراح توانا انجام شود، بهترین عملکرد جنسی بعد از جراحی پروستات را به دنبال خواهد داشت. در مواجهه با اختلال نعوظ، یک صحبت راحت با شریک جنسی تان میتواند کلید حفظ رابطه جنسی تان باشد. درحالی که رابطه جنسی مهم است، اما تنها راه رسیدن به لذت جنسی در مردان و زنان نیست. ارتباط جنسی میتواند حفظ شود، اما ممکن است نیازمند تلاش بیشتری درمقایسه با گذشته باشد.

جراحی پروستات و بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع برای مردان بعد از جراحی پروستات است و معمولا هنگامی که کاتتر خارج میشود رخ می دهد. انواع مختلفی بی اختیاری ادراروجود دارد. بی اختیاری تنشی هنگامی ایجاد میشود که فشار روی مثانه افزایش یافته باشد، مانند زمانی که عطسه و سرفه میکنید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین. این نوع شایع ترین عارضه بعد از جراحی است. بی اختیاری فوری زمانی ایجاد میشود که بی درنگ نیاز به ادرار کردن پیدا کنید و ادرار داشته باشید. بی اختیاری ترکیبی اصلاحی برای تجربه هر دو نوع بی اختیاری است.

برای بیشتر مردان، حتی مقدار کمی ترشح ادرار میتواند ناراحت کننده باشد. و درحالی که بسیاری از افراد مقداری بی اختیاری بعد از جراحی را تجربه خواهند کرد، این مشکلی است که به صورت چشم گیری بعد از ماه نخست بهبود خواهد یافت. بعد از یک سال، فقط درصد کمی از مردان نیاز به پد بی اختیاری برای پیشگیری از ترشح ادرارشان دارند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

منبع: دانشگاه علوم پزشکی لرستان

3.7/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عبدی یکشنبه ۲۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر من 51سال دارم مدت شش سال است گرفتارخوش خیم پروستات هستم ستیسکوپی رفتم دکترم گفته پروستاتیت حجم ان 45سی سی وپی اس ا .کمترازیک می باشد فعلا دارومصرف نمی کنم اما شبها دوبار بیدار می شوم وهرچقدر می خوام بیدارنشوم زیاد عرق میکنم واین باعث سرماخوردگی میشود وتکرر وسوزش هم دارم اقای دکتر این بگم که دارو زیاد مصرف کردم ایا شما مصلحت مدونی لیزر درمانی بکنید عبدی از اورمیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      درمانهاي اندوسكوپي وليزردر اين سن باعث عوارض جنسي است توصيه نميكنم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام؛ تقریبا از دوسال پیش مشاهده خون در ادرار و هم اکنون گاهی وجود خون زیاد و عفونت در ادرار مشاهده می گردد. به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه نموده ام و نتیجه آزمایش تایید وجود خون و عفونت، سپس انجام سونوگرافی ( تشخیص بزرگی پروستات ذکر شده در سونو) و هم چنین انجام آزمایش خوش خیم و بدخیمی ( نتیجه منفی) ،، پزشک داروهای قرص تادالافیل20 و سفیکسیم 400 و نیز آمپول تستسترون با ویتامین D3 تجویز نموده اند. بنده در طول مصرف داروها هستم و نه تنها مشکلم برطرف نشده بلکه به مدت یک هفته تقریبا روزی سه دفعه با شروع مصرف داروها" خون دماغ" هم میشوم. لطفا جهت درمان و هم چنین علت خون دماغ شدنم راهنماییم کنید. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    پسر بچه 5ساله که در سن 4سالگی ختنه شده و در زمان دفع ادرار قدری مسیر ادرار به سمت چپ انحراف دارد ضمن اینکه قدری زیر آلت محل بخیه حالتی مثل گوشت اضافه دارد. آیا نیاز به عمل جراحی وجود دارد یا به مرور زمان و یا با دارو قابل حل است؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      دستكاري نكنيد
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 7127 مشاهده پرسش
    با سلام، پدر من مردی 61 ساله هستن اواخر سال 95 با انجام سونوگرافی کلیه و مثانه کلیه ها سالم تشخیص داده شد اما پرستات دارای بزرگی خوش خیم بود و حجم ادرار باقی مانده در مثانه 50 سی سی عنوان شد، پس از مراجعه به متخصص اورولوژی داروهای فینال 5، آلوکیم 100، امنیک0/4 را به مدت 4 ماه مصرف نموده اند. پزشک متخصص در ویزیت های ماهانه سونوگرافی انجام داده اند که در ویزیت دیروز عنوان کردند حجم ادرار باقی مانده در ویزیت ماه گذشته 71 سی سی بوده و الان پس از 1ماه 65 سی سی شده و باید هر چه سریعتر عمل جراحی مربوط به پروستات انجام گیرد. با توجه به اینکه مدارک سونوگرافی ایشان در پرونده پزشکی نزد پزشک معالج می باشد متاسفانه امکان ارسال سونوگرافی ها خدمت شما وجود ندارد. مسئله ما الان اجبار زمانی است که پزشک برای جراحی در نظر گرفته به صورتی که چون آخر هفته آتی به مدت 1 ماه عازم سفر هستند اعتقاد دارند هر چه سریعتر و اول هفته پیش رو کار جراحی انجام شود و با توجه به اینکه ایشان پس از جراحی 1 ماه حضور ندارند ما نگران انجام جراحی به این سرعت هستیم. لطفا راهنمایی بفرمایید جراحی پروستات با توجه به باقی ماندن 65 سی سی ادرار پس از تخلیه در مثانه برای ایشان ضروری است؟ و اگر چنین است امکان به تعویق انداختن جراحی برای 1 تا 2 ماه وجود دارد یا خیر؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر پرویز یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با عرض سلام ساکن کرج میباشم سه ماه پیش با علائم درد سنگ کلیه سونوگرافی انجام و مشخص گردید که پروستاتم بزرگ شده است هیچگونه علائم بزرگی پروستات نداشتم و ندارم یکماه قرص امنیک و سیستون مصرف کردم نتیجه سونو پروستات سه ماه پیش و بتازگی را همراه psa را خدمتتان ارسال میدارم دکتر معالج محترم درخواست بیوپسی دادند و تجویز ترازوسین 2 ایا بیوپسی لازم است با سپاس فراوان حق نگهدارتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام به نظر من ٣ ماه بعد ازمايش را تكرار كنيد تا تصميم نهايي مشخص شود
  • تصویر کاربر سلام این سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام این سونوگرافی پدر من میباشد. ایشان متولد 1330 می باشند و تکرر ادرار دارند. در ضمن اکثر وقتها مخصوصا صبح ها ادرار خیلی به سختی می آید. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام تست PSA چند است؟
    2. تصویر کاربر سلام این یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      تست psa عدد ۴ میباشد.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد از نظر عمل بررسي شود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد از نظر عمل بررسي شود
    5. تصویر کاربر سلام این سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      منظورتان turp میباشد. یا برداشتن کامل پروستات.
      ریسک کدام کمتر است.
      شما کرج هم مطب دارید.
      یا امکانش هست از همکارانتان که مورد تایید شما باشد در کرج معرفی کنید.
      مرسی
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      نه من تهران هستم اول بايد نوار عصب مثانه بگيرند٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 471 مشاهده پرسش
    سلام . سن 36 سال . وزن 77 کیلو گرم . دی ماه 95 جراحی TUL داشته ام . سونوگرافی چند روز قبل رفتم . پروستات به ابعاد 32*35*35 و حجم 21 سی سی رویت شد و اکوی پارانشیمال تقریباً هموژن دارد . چند روزی است سوزش ادرار ، احساس پر بودن مثانه دارم . نیاز به راهنمایی دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 522 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر
    من حدودا 3 سال پیش خدمت شما رسیده بودم برای تکرر ادرار که آزمایش نوار مثانه انجام شد، شما فرومدید مثانه من از نظر پمپاژ مشکل داره، بعد فرمودید اگر بخواهم آزمایش سیستوسکوپی هم انجام شود، متاسفانه به خاطر مسائل و مشکلات نتوانستم ادامه بدهم، حالا چون می خوام برای آزمایش سیستوسکوپی از شهرستان خدمت برسم ، می خواستم بپرسم آیا آزمایش ادرار یا خون یا سونوگرافی و ... لازم هست که من چون می خواهم بیام و برگردم، این آزمایش ها را در شهرستان انجام بدهم و بیایم تهران.
    لطفا بفرمایید اگر آزمایشی لازم هست من کدام آزمایش ها را اینجا انجام بدهم، خیلی خیلی سپاسگزارم پروفسور کرمی عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام از هفته گذشته شاهد خون در ادرار بودم ازمایش و سونوگرافی فقط خون رو نشون داد ولی سونو گرافی نه سنگ داشتم نه مشکل مثانه تا امروز که مجددا ادرار خونی کمی داشتم چکار میتونم بکنم برای برطرف شدن موضوع ضمن اینکه من سه سال پیش عمل فتخ و واریکسل توسط شما انجام دادم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام پيگيري هر ٦ ماه بعد
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز و گرامی
    بنده سه بار عمل تنگی مجرا را انجام دادم (نه به صورت عمل باز ) در سالهای 91و92و94 و بعد از هر بار تنگی عود میکند الانم هم 2 سال است از سوند نلاتون 18 استفاده میکنم که طبق برنامه هفته یکبار سوند میزنم بنده مجرد هم هستم بنظر شما عمل باز انجام بدم میترسم این سوند زدن من در هر هفته اسیبی به مجرا یا مثانه بزنم نظر شما چیه آقای دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام با ژل بزن نگران نباشيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر