جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چند وقت بعد از عمل واریکوسل باردار میشویم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آقای علی 28 ساله و خانم زهرا 22 ساله که از 4 سال پیش ازدواج کرده اند و از دو سال پیش بدون استفاده از وسایل جلوگیری اقدام به باروری کرده اند و بچه دار نمی شوند، برای پیگیری مشکل شان به مطب دکتر کرمی مراجعه نموده اند که سوالات و جواب دکتر کرمی را در رابطه با مشکل ناباروری زوجین نامبرده مرور می کنیم:

زود انزالی در زنان

چند وقت بعد از عمل واریکوسل باردار میشویم؟

بعد از اقدام به باروری بدون استفاده از وسایل جلوگیری، چند مدت باید صبر کرد و یا چند مدت اگر بچه دار نشویم طبیعی است؟

دکتر کرمی: اگر بعد از 12 الی 18 ماه اقدام به باروری مؤثر و داشتن روابط جنسی منظم و بدون جلوگیری از زوجین بچه دار نشوند باید از نظر علت ناباروری بررسی شوند.

در ادامه بقیه سوالات این زوجین از پروفسور حسین کرمی را مرور می کنیم.

چه زمانی برای باردار شدن مناسب است؟

دکتر کرمی: 2 فاکتور در اقدام به باروری بسیار مهم می باشد:

  • باید روابط جنسی منظم و موفق داشته باشید.
  • بهترین زمان اقدام به باروری زمان تخمک گذاری خانم ها می باشد و لذا بهترین زمان دهمین روز تا بیستمین روز بعد از قطع عادت ماهانه می باشد و اوج تخمک گذاری در روزهای 15-20 می باشد و لذا زوجین باید در این فاصله یک الی دو شب در میان رابطه جنسی داشته باشند.

ناباروری زوجین

اگر بعد از مدت ذکر شده بچه دار نشدیم چکار باید کرد؟

دکتر کرمی: باید به پزشک ارولوژی و متخصص زنان مراجعه نمایید. علت ناباروری 40 درصد منشاء زنانه و 40 درصد منشاء مردانه و 20 درصد منشاء مشترک دارد و لذا هم زن و هم مرد باید بررسی شوند.

چه عللی باعث ناباروری با منشاء زنانه می شود؟

دکتر کرمی: کم کاری تخمدان ها، چسبندگی لوله های تخمدان ها، رحم دوشاخه و مشکل دار، سابقه شیمی درمانی، اختلالات هورمونی زنانه و خونریزی های نامنظم، بیماری های تیروئیدی و چاقی مفرط خانم ها و کیست های متعدد و بزرگ تخمدان ها از علل شایع ناباروری زنانه می باشد.

علل ناباروری با منشاء مردان کدامند؟

دکتر کرمی: شایعترین علت ناباروری با منشاء مردان که خوشبختانه قابل درمان می باشد وجود واریکوسل است. ولی کم کاری غده فوق کلیه، بیضه های نزول نکرده، کم کاری بیضه ها و سلول های نطفه ساز و یا آسیب آنها با شیمی درمانی و رادیوتراپی، چسبندگی لوله های منی بر، بستن لوله های منی بر با جراحی و مصرف زیاد سیگار، الکل، اختلالات در نعوظ و انزال زودرس و عدم داشتن سکس موفق می تواند از علل شایع ناباروری بامنشاء مردان باشند.

واریکوسل

علت ایجاد واریکوسل در مردان چیست؟

دکتر کرمی: علت ایجاد واریکوسل مشخص نیست و 20 درصد مردان مادرزادی واریکوسل دارند. در بیماری واریکوسل دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و لذا برگشت خون سیاهرگی از بیضه ها مختل می شود و باعث می شود که رگ های طناب بیضه گشاد شده و مثل یک کیسه کرم برجسته به نظر برسند.

این اختلال در برگشت خون باعث اختلال در سلول های نطفه ساز بیضه شده و باعث می شود که نطفه هایی تولید شود که شکل غیرطبیعی دارند، حرکت آنها مختل است و تعداد شان کم شده و لذا این افراد قادر به نعوظ و بارور کردن تخمک زنانه نبوده و باعث ناباروری می شود. واریکوسل در 90 درصد مواقع در بیضه چپ دیده می شود.

درمان واریکوسل چگونه است؟

دکتر کرمی: تنها راه قطعی درمان واریکوسل بستن رگ های خراب شده به روش جراحی است و بهترین نوع عمل آن میکروسرجری می باشد که در آن رگ های خراب را زیر دستگاه میکروسکوپی و با بزرگ نمائی مشخص و می بندیم.

آیا درمان های دارویی و زالو درمانی در درمان واریکوسل موثرند؟

دکتر کرمی : همچنانکه عرض کردم در بیماری واریکوسل سیاهرگ های بیضه خراب می شوند و لذا قطعی ترین درمان بستن رگ ها ی خراب به روش جراحی است و لذا زالودرمانی کاملاً اشتباه و خرافی و در کتاب های معتبر پزشکی و مراکز پزشکی در دنیا اصلاً جایگاهی ندارد و توصیه نمی شود.

عمل واریکوسل چند درصد جواب میدهد؟

دکتر کرمی: بر اساس آمارهای ثابت شده دارو 5 درصد و عمل جراحی 50-60 درصد، یعنی 10 برابر دارو درمانی عمل جراحی باعث موفقیت و افزایش کیفیت اسپرم و بهبود باروری می گردد. از این رو درصد زیادی از زوج ها می توانند نتایج موفقیت آمیز بارداری بعد از عمل واریکوسل را تجربه کنند.

ناباروری

بعد از چند مدت اثرات موفقیت آمیز عمل واریکوسل مشخص می شود؟

دکتر کرمی: 6 ماه بعد از عمل جراحی اوج درصد موفقیت جراحی واریکوسل خود را نشان می دهد و درصد زیادی از زوجین بارداری بعد از عمل واریکوسل را تجربه می کنند.

بهترین روش جراحی واریکوسل کدام است؟

دکتر کرمی: عمل میکروسرجری و لاپاراسکوپی دو روش ارجح امروزی درمان واریکوسل می باشد که هر دو به صورت سرپایی و بدون بستری انجام می شود و باعث برش کمتر با درد کم و مرخصی سریع و بدون بستری در بیمارستان انجام می شوند.

اینجانب روش میکروسرجری را به صورت روزمره برای بیمارانم و به صورت سرپائی انجام می دهم و با رضایت زیاد بیماران همراه می باشد.

عوارض عمل واریکوسل چیست؟

عوارض احتمالی عمل جراحی واریکوسل آب آوردن بیضه یا هیدروسل و کوچک شدن احتمالی بیضه بعلت آسیب به شریان آن می باشد که خوشبختانه در روش میکروسرجری و لاپاراسکوپی درصد آنها بسیار پایین است.

پیگیری بعد از عمل بیماران چگونه است؟

این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و 3 ساعت بعد از عمل بیمار به خانه بر می گردد و 24 ساعت بعد پانسمان کوچک را برداشته و دوش می گیرید و من توصیه می کنم که

  • یک هفته در خانه استراحت نسبی داشته باشید
  • بیخودی سرپا نایستید 3) 24-48 ساعت با حوله سرد زیر بیضه آن را بالا نگاه دارید تا ورم آن کم شود.

فردای روز عمل می توانید دوش بگیرید. در یک هفته اول ورم بیضه طبیعی است و دلیل آب آوردن یا هیدروسل نمی باشد. از شب بعد از عمل مقاربت بلامانع می باشد.

ضمناً جهت دیدن فیلم میکروسرجری واریکوسل و لاپاراسکوپی واریکوسل فیلم های عمل جراحی دکتر کرمی را در زیر با توضیحات می بینید.

در صورت داشتن ناباروری و واریکوسل جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
4/5 - (133 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    گاهی اوقات حس میکنم رگهای بیضم سفت و سخت میشن!
    اما وقتی تخلیه میکنم سفت و سختی رگها کمتر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ سونوگرافی بیضه دارید ؟
    2. تصویر کاربر جواد دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      30سالمه!سونو دادم مشکلی نبوده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      اگر شواهدی از واریکوسل مطرح نیست باید از نظر عروقی بررسی بشید اگر مشکل زمینه ای خاصی نباشه میشه از بین برد . به فوق تخصص عروق مراجعه کنید شاید بشه اسکلروتراپی کرد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر کرمی.
    فروردین ماه بااحساس سوزش و درد در بیضه از خودم ازمایش گرفتم که مشکلی نداشت و سنوگرافی هم که اونم مشکلی نداشت(عکس مدارک پیوست می باشد) و مشکلم رفع شد تادو هفته قبل که در معاینه خودم احساس کردم بالای بیضه چپم یکم ورم کرده مجددا احساس واریکسل و دردهای بیضه و... سراغم امد رفتم پیش متخصص گفتن که دچار واریکوسل گرید سه هستم و باید عمل کنم ! امکانش هست در طول ده ماه از هیچی به واریکوسل گرید سه دچار شده باشم با اینکه نه کار سنگینی میکنم و اکثرا پشت سیستم میشینم؟
    چهار سال قبل هم این مشکلو داشتم برای معاینه خدمتتون رسیدم که فرمودید اصلا واریکوسل ندارم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام در سونو که ندارید در عکس هم رویت نمیشود مگر در معاینه بشه فهمید ازمایش هم خوب است واریکوسل تا زمانی که باعث ناباروری نباشد عمل نمیخواد
    2. تصویر کاربر فرزاد سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      ممنونم استاد.واقعیت از اینکه در ۹ ماه از هیچی به واریکوسل گرید۳ تشخیص دادن خیلی استرس وارد کرد.عکس ها هم در حال زور زدن گرفتم که خدمتتون ارسال کردم.الانم مطمئنم علائمم بیشتر روانیه ولی مثل همیشه فرمایشات جنابعالی مثل اب روی اتیشه برای بنده.ممنونم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلامت باشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.وقتتون بخیر
    من دوماه پیش عمل واریکوسل راست و چپ انجام دادم
    دکتر بهم گفتن رابطه زیاد باشه و بعد از تزریق سیگنال آف و مصرف اندروفرتی به مدت دوماه باید آزمایش مجدد اسپرم بدهم
    همسرم هم بخاطر ذخیره تخمدان پایینی که داشتن داروهای تحریک تخمک مصرف کردند
    دکتر همسرم دستور اقدام با بارداری رو دادن چون تخمک آزاد شده
    خواستم ببینم برای بنده که آزمایش اسپرم رو ندادم اشکالی نداره که با اقدام برای بارداری نزدیکی داشته باشیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر مشکلی نیس
    2. تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سپاس آقای دکتر.لطف کردید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      خواهش میکنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    وقتتون بخیر
    دکتر تقریبا دو سال هس که بیضه سمت چپم ضربه خورده و از اون موقع وقتی زیاد پیاده روی میکردم از شکمم زیر ناف چهار انگشت سمت چپ یک درد شروع میشه تا میخوره به بیضه ام و پای چپم رو نمیتونم زیاد باز کنم و البته خود بیضه درد نداره زیاد بالای بیضه زیاد درد داره و یک هفته هست درد تموم نمیشه مشکل چی هس
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بیرون زدگی هم داره ؟ یک سونوگرافی کشاله ران و بیضه شوید از نظر بررسی فتق بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    با سلام
    من جوان ۲۶ ساله و مجرد هستم در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۱ عمل واریکوسل دو طرفه(بیضه راست گرید ۱ و بیضه چپ گرید ۱ و۲) جراحی کردم. بیضه راست دچار هیدروسل خفیف هم هست اما در سونوگرافی نوع ارتباطی یا غیر ارتباطی آن ذکر نشده
    سونوگرافی فتق هم دادم و مشکلی نبود
    بعد عمل دکتر من رو مجددا معاینه کرد و گفت مشکلی نیست و عمل خوب بوده و عوارض نداده و لخته ها هم جذب میشن و هیدروسل هم اونقدر بزرگ نیست و زیاد بهش توجه نکن چون وسواس میشی
    ۲ ماه بعد عمل (۳ دی) هم به صورت سرخود سونگرافی کردم و در نتیجه آن مجددا واریکوسل و هیدروسل گزارش شده است
    ....
    ۱) آیا واریکوسل من ظرف مدت ۲ ماه دوباره عود کرده است؟نیاز به جراحی دارد؟ توصیه تان را بفرمایید
    ۲) آیا هیدروسل خفیف من میتونه بدون نیاز به عمل جراحی به صورت خود به خودی جذب بشه؟ ظرف چه مدت این اتفاق میفته؟ نوع آن ارتباطی هست یا غیر ارتباطی؟
    ۳) هر از گاهی دردی تو کیسه بیضه احساس میکنم گاها در شرایط معمولی ولی بیشتر در برخی اتفاقات مثل رد شدن از دست انداز یا چاله خیابان یا ترمز ناگهانی ماشین، سرمای هوا و باد سرد باعث درد میشه که بصورت خود به خودی خوب میشه یا نهایتا با سلوکسیب. این درد طبیعی هستش؟ ظرف چه مدت از بین میره؟
    ۴) بعد از جراحی، در موقعیت خوابیدن به حالت طاق باز در دو طرف بالای بیضه ها توده هایی رو لمس میکنم که مثل کلافی هستند که مویرگ ها از آن منشعب شده و درد هم نمیکنه. این توده چیه؟ آیا به مرور جذب میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام سونو بعد از عمل واریکوسل به اشتباه واریکوسل میخواند و قابل اعتماد نیست دردهایی که ذکر کردید بعد عمل واریکوسل طبیعی است و زمان مشخصی برای از بین رفتن کامل نمیشه گفت شاید بشه گفت بعد از ۳ ماه خیلی کم میشه هیدروسل خفیف اهمیتی ندارد اما جذب نمیشود در صورتی که پیشرفت کرد عمل میکنیم
  • تصویر کاربر کاوانی یکشنبه ۲۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام طبق این آزمایشات آیا نیاز به عمل مجدد واریکوسل هست ؟ با توجه به اینکه تا کنون دوبار عمل انجام شده ( آخرین عمل واریکوسل 1396) و سه انتقال جنین نا موفق داشتیم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام خیر عمل مجدد فایده ای ندارد . روش های کمک باروری را پیگیر باشید
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر دکترعزیز،ما قدردان و دعا گوی شما هستیم
    بنده ۲۷ ساله و مجرد هستم
    با توجه به مدارک ارسالی ایا بنده نیاز به عمل واریکوسل دارم و اینکه وضعیت اسپرم های من از لحاظ باروری چگونه است؟خیلی نگران وضعیت باروری هستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام واریکوسل زمانی نیاز به عمل دارد که علیرغم تلاش برای بچه دار شدن امکان فرزنداوری نباشد و در ان زمان اگر ازمایش مختل بود عمل میشوید. الان در ازمایش اندکی در حرکت مشکل دارید بهتر است ازمایش در ازمایشگاهی مطمئن تکرار و قوانین قبل ازمایش حتما رعایت شود .
  • تصویر کاربر نیما شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده ۲۵سالمه و چندسالی هست که عموما شب هنگام از درد مشترک بیضه و ناحیه زیرشکم بیدار میشوم و با رفتن به دستشویی و اسهال دردم تسکین پیدا میکند
    معمولا زمانی ک فعالیت جنسی بیشتری دارم این اتفاق بیشتر رخ میده
    درد به صورت مشترک بین بیضه ها و زیرشکم به همراه اسهال میباشد و درحد چند دقیقه میباشد
    که با شست و شو با فشار اب این درد تسکین پیدا میکند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام معمولا این درد به علت احتقان است و طبیعی است . اسهال را پیگیری کنید و به متخصص گوارش مراجعه کنید . در صورتی که درد بیضه ادامه دار است حتما سونوگرافی بیضه ها انجام شود
  • تصویر کاربر سجاد چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین من ۳۰ سالمه وهمسرم ۲۳ و ۷ماه که اقدام به بارداری کردیم ولی بینتیجه خانمم مقدای کم عفونت داره و منم بعد سونو واریکوسل گرید۲ دارم الان چن وقته که خیلی استرس داریم و زندگی برامون سخت شده برای واریکوسل باید عمل کنم چون احتمالش ۵۰ ۵۰ هست خیلی میترسم واینکه واریکوسل میتونه روی اسپرم تاثیر نذاره چون ازمایش اسپرمم نرماله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      بله واریکوسل موثره ولی شماها اول باید تا یک سال رابطه داشته باشید و اگر باز هم بچه دار نشدید اقدام به درمان کنید و 7 ماه هنوز زوده
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام
    دکترجان من زود انزالی شدید دارم بطوریکه زمینه نارضایتی خودم وهمسرم را مهیا کرده لطفا راه چاره
    عمل واریکوسل انجام داد ه ام آیا متوانم بچه دارشوم
    سن من 50 سال است
    با ivf وهر ترفندی باسد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      داروی پاروکستین ۲۰ صبح ها برای درمان زود انزالی مناسب است. حدود ۴،۵ ماه مصرف شود و بعد به آهستگی و به مرور قطع شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر