جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (66 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارباب جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    کارمند بانک هستم و روزی ۱۰ ساعت رو صندلی مدام میشینم
    آزمایش اسپرم من این نتایج رو‌داشت
    مورفولوژی غیر نرمال ۱۰۰٪
    اسپرم های دارای حرکت فقط ۲۰٪ اونم slow
    تعداد کل اسپرم ۹۵ میلیون

    ۳۶ سالمه و ۵ سال اقدام کردیم و ۲ تا بارداری ناموفق داشتیم.
    اهل الکل و سیگار نیستم و ورزش سبک میکنم

    چه قرصی مصرف کنم؟چیکار کنم
    هم مطب هم بیمارستان تماس گرفتم
    واقعا وقت ویزیت دادن برای یک ماه و نیم آینده خیلی زیاده لطفا برای کمک به ما تدبیر کنید. ما همسایه شما در کوچه سجاد هستیم ولی خانم منشی بازم وقت نداد.

    دکتر خوب و‌ متخصص تو این ۵ سال نداشتم و نا امید و خسته از درمان شدیم.

    متشکرم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، جهت معاینه با شماره ۰۹۳۸۹۲۰۱۲۱۲ تماس بگیرید
  • تصویر کاربر مظفری چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    بنده سه سال است که ازدواج کردم
    دراین مدت همسرم دو بارداری داشتند که هر دو به علت نداشتن ضربان سقط شدهمسرم با بررسی انجام شده مشکلی نداشت
    بنده در طول یک سال 3 آزمایش اسپرم دادم که
    آزمایش اول بسیار خوب

    ازمایش دوم نورمال مورفالوژی صفر
    و در
    motility (rapid progressio)صفر میباشد
    اما در آزمایش سوم

    نورمال مورفالوژی =2 و
    motility =43
    آیا این تغییر نشان دهنده مشکل میباشد؟؟
    چه کار باید انجام دهم ؟
    آیا امکان باروری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر هیوا شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام و خسته نباشید از کردستان مزاحم میشم شما چند روز پیش برام 12تا امپولهای پی دی پرگ تجویز کردید گفتید هفته ای یه بار سوالم اینه ایا تو اون هفته که امپول زدم مشکلی نیست اقدام به بچه دارشدن بکنیم یا باید کلا داروها مصرف بشه بعد اقدام کنیم؟؟؟
    1. تصویر کاربر هیوا جمعه ۲۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جواب مارو بدید ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر طالب شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده بعد از تقریبا دوسال ازدواج صاحب فرزند نشده ام و با مراجعه به پزشک متخصص و انجام ازمایشات که براتون پیوست گذاشتم مشخص شد که هیچ اسپرمی در داخل مایع منی وجود ندارداز لحاظ ژنتیکی هم مشکلی ندارم سایز بیضه ها نرمال هستند با این وجود میخوام بدونم مشکل ممکنه از کجا باشه؟ دکتر با لمس بیضه ها گفت که لوله انتقال اسپرم رو حس نکردم یعنی ممکنه با لمس مشخص بشه لوله نباشه؟ در ضمن من چاق هستم ممکنه چاقی تاثیر بزاره روی انتقال اسپرم در صورت وجود لوله انتقال؟ و اینکه بدون انجام عمل جراحی میشه فهمید بیضه ها اسپرم ساز هستند یا نه؟ در ضمن با این شرایط لازمه من نوبت بگیرم و بیام از نزدیک ویزیت کنید چون من از خوزستانم؟ ممنون
    1. تصویر کاربر طالب دوشنبه ۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      اینم بار دوم ازمایش اسپرم دادم یه جای دیگه و معتبرتر که پیوست میکنم نتیجرو
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      شما به صورت طبیعی بچه دار نمیشوید وباید ای وی اف کنید همه صفر هست
    3. تصویر کاربر طالب سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      تو شهر ما بهم گفتن با نمونه گرفتن از بیضه اسپرم استخراج میکنن حالا خودش چند روش داره شما کدوم روش رو برای من ترجیح میدین؟ که بیشتر موفقیت امیز باشه و عوارض کمتری داشته باشه و اینکه من شهرستانم و دوست دارم این عمل رو شما برام انجام بدین فقط میخواستم بدونم بعد عمل چقد باید بستری بشم و نیاز هست همراه بیارم با خودم ؟ ببخشید طول کشید حرفام ممنون بابت پاسخگویی سریع
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر پژمان دوشنبه ۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام31 ساله، مجرد و دارای واریکوسل گرید3 در بیضه چپ هستم. آزمایش اسپرم را هم انجام دادم. آیا باید حتما جراحی کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر پژمان شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام، عکس های آزمایشم رو مشاهده کردید چطور بود؟آیا هزینه کلی حدود سه میلیون میشود؟ چون من باید از شهرستان بیام.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    4. تصویر کاربر پژمان چهارشنبه ۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      تشکر، حدود هزینه عمل رو از کجا میتونم بپرسم؟ رشت رفته بودم یه دکتری هزینه عمل میکروسرجری رو 12میلیون گفته بود که کلا پشیمون شده بودم از عمل. اگه جواب بدید ممنون میشم چون راهم تا تهران یخرده دوره اگه هزینه رو بدونم بهتره.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    6. تصویر کاربر پژمان یکشنبه ۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون، من زنگ زدم مطبتون وقت بگیرم. گفتن اول سونوگرافی کنید. انجام دادم. سه شنبه انشالله حضوری خدمت میرسم.
      با توجه به اینکه تازه قراره استخدام بشم و از چندهفته دیگه برم سرکار، درصورت نیاز به عمل، نوبت عمل خیلی به تأخیر نمی افتد؟
      (چون از شمال میخوام بیام زیاد سوال میپرسم ببخشید).
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر باعث افتخار جامعه قرآنی هستید بنده خودم حافظ کل هستم و از تلاوت و اذان شما لذت می برم واقعیت من 34 سالمه آقا و 4 ساله اصلا جنب نشده ام چند روز پیش به خاطر همین مراسم خواستگاری رو به هم زدم چون می ترسیدم نابارور شده باشم البته چند ساله سیتالوپرام 40 می خورم و پیش دیابت هم هستم خودم میگم شاید انزال معکوس باشه حالا به نظر مبارکتون چی کار کنم؟در پناه حضر ت حق
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دكتر بنده ٣٠ سالم هست و مجرد واريكوسل نوعه ٢ دارم
    در حال حاضر با توجه به در بستر بيماري بودن پدرم و پرستاري ايشون و شرايط زندگي فعلي نمي خوام عمل كنم ايا اين عمل را به تعويق انداختن براي زماني كه قسط بچه دار شدن را داشته باشم خطر ناك نيست ؟ ايا مشكل ساز نمي شود ؟ ايا به بدتر شدن دامن نميزند ؟ عوارضي ندارد ؟ بعدها واسه بچه دار شدن به مشكل نمي خورم ؟
    در ضمن دكتر بهم دارو داده بود كه بخورم اما چون عمل نخواستم بكنم دارو ها رو هم نخوردم
    حالا عكس نسخه دكتر رو نتونستم ارسال كنم چون پسوندش رو سايت نميپذيرفت ايا دارو ها رو بخورم از اين به تا هر زمان كه بخوام عمل كنم يا نياز به دارو نيست و فقط واسه قبل عمل بوده داروها ؟
    اگه دارويي هم صلاح ميدونيد بفرماييد
    بنده در شهرستان هستم
    اگر امكانش باشد مدارك را بفرستم شما هم ببينيد و از علم بالاتون استفاده كنم ممنون ميشم
    جسارت ميكنم اما بابت لطف شما بنده پرداخت هزينه مي كنم
    جون شماره تماس هم دادم اگه بشه اينجوري هم ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر A_V شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر بنده 35 سال سن دارم دو سال هست که ازدواج کردم در طی این مدت فقط دوبار برای بارداری اقدام کردم که بار اول قلب تشکیل نشد و بار دوم قلب تشکیل شد ولی جنین در هفته دهم سقط شد با توجه به اینکه همسر بنده مشکلی نداشت آز اسپرم دادم که بجز تعداد در میلی لیتر که 11 ونیم میلیون بود همه موارد آزمایش نرماله با مراجعه به سنو گرافی واریکوس با قطر 2.8 در بیضه چپ تشخیص داده شد با توجه به اینکه آزمایش هورمونی بنده اصلا مشکل نداشت
    ؟آیا با عمل امیدی برای درمان هستش؟
    2-آیا سقط های همسرم مربوط به واریکوسل من بوده؟
    دکتر شهر مان نظر به عمل به روش لاپروسکوپی دارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      باز ادامه دهید سقط به شما ترتباطی ندارد
    2. تصویر کاربر A_V پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر نظر شما درمورد عمل ؟؟؟انجام بدم یا نه؟
    3. تصویر کاربر A_V جمعه ۱۷ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      آزمایش اسپرم را فرستادم خدمتتان
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر الهام جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    بعد از يك سال اقدام ب بارداري نتيجه اي صورت نگرفت با توجه به ازمايش اسپرموگرام پزشكشون اي يو اي و اي وي اف رو پيشنهاد دادن ميخاستم بدونم نظر جنابعالي چيه و ايا با توجه ب ازمايش لقاح ازمايشگاهي ب نظرتون تو اين مورد توصيه ميشه يا نه
    اگر براتون مقدور بگيد كه دقيقا مشكل همسرم چيه متاسفانه دكترشون جواب درستي ندادن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو گرافی کالر داپلر کنید بیایید ببینم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.! من چند هفته پیش یه دردی در بیضه سمت راستم پیدا کردم، شورتم خیلی تنگ بود ... شورتم رو که عوض کردم خیلی بهتر شد اما یه موقع هایی یه درد خفیفی باز بود در بیضه ها. اما الان که چند وقت هست شورت مناسب میپوشم درد آنچنانی حس نمیکنم البته خیلی هم حساس شدم. از طرفی از عمل و ... اینا خیلی میترسم خیلی. بخاطر همین تا حالا متخصص نرفتم. حالا الان از نظر شما من واریکوسل دارم؟ نگاهم میکنم رگ برامده و ... این چیزا نمیبینم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو بیضه کنید بفرستید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر