جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (66 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داوود جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    درود دکتر جان
    بنده کمتر از یک هفته پیش مثل همیشه روی صندلی سفت نشسته بودم که درد کمی در زیر بیضه هام شروع شد و اول سمت راست پهلو و پای راست بود چند روزی که گذشت درد مبهم تر شد و بیشتر درد در پاهام بود و گه گاهی به پهلوهام و زیر شکم هم میزد و قطع میشد الان که شش روز میگذره بیشتر زیر ران پاهام بخصوص سمت چپ درد که نه حالت خستگی و کوفتگی داره حتی گاهی به ساق و زانو هم میزنه فقط زمانی که جای سفت بشینم و تماس داشته باشه یکم درد احساس میکنم که شاید به پهلوهامم بزنه حتی در حالت ایستاده و راه رفتن درد ندارم و بیشتر پاهام حالت کوفتگی داره و در حالت کلی درد بیضه ها خیلی مبهم و گذراست موقع ادرار هم سوزش خیلی کمی دارم این رو قبلا هم داشتم و خودبخود خوب شده بود دکتر داخلی رفتم معاینه فتق انجام داد و برام سونو نوشت که جوابشو در عکس میفرستم وقتی جواب رو نشون دکتر دادم با قطعیت بدون معاینه گفت واریکوسل هست اما من نشونه انچنانی که در عکسها دیدم در خودم ندیدم ( برامدگی و حالت پیچ خوردگی کرم مانند ) حتی اون تست فشار روهم انجام دادم، در سونو بزرگترین قطر ورید رو سمت چپ 2.1 زده و هیدروسل خفیف سمت راست الباقی نرمال بودن ضمن اینکه شما گفتید قطر ورید ملاک نیست و معاینه شرط است تنها بیضه چپ کمی پائین تر از سمت راستی میره و گاهی هم برمیگرده بالا که قبل این اتفاق اینطور نبود اصلا و اینکه روزهای اول حرکت داشتن که الان اصلا مشهود نیست و اینکه هر دو بیضه یکم بزرگتر از قبل اتفاق بنظرم میان و توی این دو روزه گاهی هم احساس میکنم ادرارم میخواد خارج بشه که نمیذارم اگر هوا خنک باشه که کاملا برمیگردن بالا سرجاشون ضمن اینکه بنده پنیک دارم و اضطراب هم گاهی دارم میخواستم ببینم ایا مشکوک به واریکوسل هستم یا خیر مجردم ۲۹ ساله و رابطه هم تابحال نداشتم بیشتر نگرانه درد هستم که ادامه دار باشه چون در سوالها موردی شبیه من نبود گفتم سوال کنم از خدمتتون ممنون میشم اگر پاسخم رو بدید خیلی فکرم رو درگیر کرده :((
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      بیایید معاینه تا قطعی جواب بدهم۰۲۷۱۰۶۲۳۵۰
    2. تصویر کاربر داوود چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید پس هیدروسل خفیف چی نیازی به درمان نداره؟ چون از دیشب گه گاهی بیضه سمت راستم از کنار سمت راست تیر خفیفی میکشه تا نزدیک مستانه من اصفهان هستم دکتر جان متاسفانه 😔
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اصفهان به دکتر ترولوگ مراجعه نمایید راحت تر است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر افسانه جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    مدت دو ساله ازدواج کردم متاسفانه باردار نشدم بعد اینکه همسرم ازمایش و سنوگرافی داد متوجه شدم که تعداد و تحرک اسپرمای همسرم پایین هستش و واریکوسل گرید دو داره دوطرفه بعد از مصرف دارو به مدت 11 ماه تعداد اسپرماش شدن 26میلیون با تحرک 9 شهرستان خودمون که رفتیم دکترش گفت که چه عمل واریکوسل انجام بده چه نده کیفیت اسپرما بهتر نمیشه باید القا مصنوعی انجام بدین حالا خواستم نظر اقای دکتر رو بدونم سنو و ازمایشاتم میفرستم ازمایشارو به ترتیب میفرستم ازمایش اول بدون مصرف دارو و ازمایشهای بعدی با مصرف دارو بوده.حالا سوالم اینه که اگه همسرم عمل واریکوسل انجام بدن احتمال اینکه وضعیت اسپرماش بهتر شه هست یا نه القا مصنوعی انجام بدیم.ممنون میشم اگه پاسخ سوالامو بدین
    1. تصویر کاربر افسانه سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      لطفا پاسخ سوال بنده رو بدین ممنون میشم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
    3. تصویر کاربر افسانه پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکتر تو تلگرام ازمایشات و سنوگرافی رو ارسال کردم
    4. تصویر کاربر افسانه پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکتر بنده ازمایشات و سنوگرافی همسرم رو ارسال کردم تو تلگرام براتون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام همینجا در خدمتم
    6. تصویر کاربر افسانه جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر اینجا چه جوری تصاویر رو ارسال کنم؟این انتخاب فایل فقط یک تصویر اجازه میده من تو ازمایش اول تعداد ۸میلیون با تحرک یک درصد بعدش با مصرف دارو شد تعداد ۱۲میلیون با تحرک ۱۸ دوماه بعدش تعداد ۱۶ با تحرک ۱۴ دوماه بعد تعداد ۱۲ تحرک ۳۰ دوماه بعد تعداد ۲۶میلیون با تحرک ۹ ،اقای دکتر همسرم وقتی آمپول هاش ام اجی رو تزریق میکنن تعداد رو میبره بالا حرکت رو میاره پایین علتش چیه؟واریکوسل گرید ۲ داره طرف چپ و اینکه تو سنوگرافی نوشته۳/۱
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      بیاییند معاینه
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر حمیدرضا دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۲۲ سالمه و چند شب پیش بعد از خودارضایی ,قبل از خواب در بیضه سمت چپم احساس درد خفیفی کردم و صبح که بیدار شدم درد همچنان بود اما کمتر یا بیشتر نشده بود.
    ظهر رفتم سونوگرافی و از بیضه هام سونوگرافی رنگی شد و همه چیز نرمال بود و هیچ مشکلی نبود.بعدش رفتم دکتر و سونوگرافی رو نشون دادم و دکتر بعد از معاینه خودش,گفتش که واریکوسل نوع ۲ هست و باید دارو بخورم و ازشون پرسیدم چرا توی ازمایش نبود و ایشون گفتن که خطا همیشه هست!اما از معاینشون اطمینان داشتن
    درنهایت به من دارو سلکوکسیب تجویز کردن و گفتن اگه دردت خوب نشد بعد از مصرف دارو ها باید عمل کنی
    لازم به ذکره که من ۹ ماه هست بدنسازی کار میکنم و شاید فشار تمرین ها هم تاثیر داشته باشه.همون شب که من عصرش باشگاه بودم بعد از ۱۲ روز تمرین نکردن.
    من ۲ روزه دارم دارو رو هر ۱۲ ساعت ۱ عدد مصرف میکنم اما تغییر خاصی احساس نمیکنم و درد خفیف رو دارم
    حالا میخواستم بدونم نظر شما چیه؟آیا واقعا واریکوسل هست؟یا ممکنه چیزه دیگه ای باشه؟ چون واقعیتش من بخاطر نتیجه سونوگرافی , به تشخیص دکتر مشکوک هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام دیدم مشکلی ندارد
    2. تصویر کاربر حمیدرضا شنبه ۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      یعنی واریکوسل هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود سه شنبه ۲۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    حدودا 5ساله که ازدواج کردم.و دو ساله که برای بچه دار شدن اقدام کردیم.پارسال عمل واریکوسل انجام دادم.تعداد اسپرمم از نیم میلیون رفت به دو میلیون تا.رفتم رویان همه آزمایشهارو انجام دادم.در نهایت گفتن تعداد اسپرمت 3تاست و مورفولوژی صفر و نمیشه کاری کرد.من شنیدم ممکنه داخل بیضه اسپرمهای سالمی برای عمل میکرو اینجکشن پیدا بشه ولی دکترم همچین پیشنهادی ندادن.میخواستم نظر شمارو بدونم جواب همه آزمایشهام اوکی بودن حتی آزمایش ژنتیک
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      تنها راه درمان ای وی اف است

  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین
    چند وقت پیش با درد سمت راست شکم و بیضه چپ به دکتر مراجعه کردم که بعد از معاینه برام سونوگرافی نوشتن
    نتیجه سونو ارسال کردم خدمت شما
    فقط سوال اینه که میل جنسیم کمه و مشکل نعوظ دارم و با ادرار کردن درد سمت راستم تشدید میشم علاوه بر درد بیضه چپ دلیلش چی هسته
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      از نظر وازیکوسل بیایید معاینه کنم

    2. تصویر کاربر سید دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام عذر میخوام با توجه به سونو گرید چند هسته؟
    3. تصویر کاربر سید دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام ببخشید با توجه به سونو گرید چند هسته؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      گرید بالا نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر 09163458082 جمعه ۲۴ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    لطفا ازمایش برسی کنید نوع درمان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافی کنید از نظر بیضه وواریکوسل

  • تصویر کاربر Mf دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    باسلام
    همسر بنده بارداری پوچ (مولار) داشته اند و خودم واریکوسل دارم که عمل نکرده ام آیا ارتباطی بین با داری پوچ و واریکسل هست یا نه و با عمل واریکسل چند درصد احتمال بارداری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      اصلا ارتباطی ندارد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من طبق تشخیص پزشک واریکوسل سمت چپ داشتم و چون مجرد بودم نمیدونستم مشکل ناباروری دارم یا نه و فقط از ترس اینکه در آینده برام مشکل ناباروری ایجاد نشه حدود دو هفته پیش عمل واریکوسل به روش جراحی باز سنتی کردم( چون شما گفتید تنها دلیل قطعی عمل واریکوسل ناباروری مردان هست)
    1_یعنی بنده باید اول مطمئن میشدم که مشکل ناباروری دارم یا نه بعد طبق اون برای عمل تصمیم میگرفتم؟
    2_از وقتی که عمل واریکوسل رو انجام دادم مشکل نعوظ آلت تناسلی دارم اما قبل از عمل مشکلی نداشتم و این خیلی نگرانم کرده تکلیف چیه؟

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر هیوا سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    من یه روز یهویی دردی بین ران و بیضه راستم ایجاد شد که عمقی هم هست ولی خود بیضه راستم یک ذره درد خفیفی داره ولی التم درد نداره و سوزش ادرار هم ندارم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سونوگرافی کنید بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر هیوا سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      جناب اقای دکتر الان از ظهر به بعد دردم خیلی کمتر شده و گاها هم دردو به رانم میزنه ایا جای نگرانی هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      پس‌نیازی نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ،من برای بارداری ازمایش اسپرم دادم و جوابش خیلی خوب نیست براتون فرستادم رفتم ،دکتر تو اصفهان گفت واریکوسل خفیف داری و بهم قرص ویتامین eو قرص کلومیفن داد و‌گفت اگه بچه دار ضرف هشتاد روز نشدی بعد عمل میکنیم،من میخواستم نظر شما را بدونم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      بهترین اقدام ای وی اف است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر