جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (65 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام،
    بدلیل نامتوازن بودن اندازه بیضه ها به متخصص اورولوژی مراجعه کردم و برای تشخیص و محکم کاری آزمایش اسپرم تجویز کردند.
    ممنون می شوم نتیجه آزمایش را مطالع و تجدید نظر فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      عالی است
  • تصویر کاربر MA یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام من در بیضه چپم واریکوسل نوع 2 دارم:
    1-آیا ورزش بدنسازی باعث پیشرفتش میشه؟
    2-پوشیدن شورتهای اسلیپ و شلوار لی چطور؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بله مشکلی نیست۲-شوردت گشاد خوب است
    2. تصویر کاربر MA پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      یعنی شورتهای پادار باید پوشید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      نه معمولي
    4. تصویر کاربر MA جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر من حساس شدم روی این مورد. شورتهای اسلیپ سایز خودم را می پوشم نه خیلی گشاده نه خیلی هم تنگ منظورتون همین است؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      هر طور راحتید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 403 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب.
    بنده ۲۵ ساله هستم.دکتر من چهار ساله که واریکوسل درجه سه دارم و عمل هم نکردم و مقدار مایع منی هم به شدت کم شده و تا جایی که یادم میاد قبلا مایع منی زیاد بود ولی الان در حد ۲ میلی متر هست و از طرفی به تازگی نعوظ ناقص هم دارم.
    سوالم اینه که
    ۱_آیا ممکنه واریکوسل روی مقدار مایع منی تاثیر گذاشته باشه یا ربطی ندارد؟در صورت بی ربط بودن دلیل کم شدنش چیه؟
    ۲_با توجه به اینکه چند سال هست عمل نکردم (به دلیل ترس از عمل جراحی)،آیا ممکنه با توجه به درجه سه بودن آن نابارور شده باشم؟آیا موارد این چنینی داشتید؟
    ۳_و سوال آخرم اینکه در صورتیکه عمل جراحی انجام بدم آیا ممکنه که مشکل نعوظ و کم بودن مقدار مایع منی و ناباروری حل شود؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ١-بايد معاينه كنم اگر شديد باشد بايد عمل كنيد٢-ازمايش اسپرم بدهيد
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،من چهارسال پیش اولین بار احساس درد کردم در بیضه هام رفتم دکتر سونو گرافی کردم و گفت چیزی نیس حالا بعد دوسال دردم شدیدتر شده دوماه پیش رفتم دکتر معاینه کرد دارو نوشت سونو هم به تازگی دادم کیست بیضه دارم با واریکوسل گرید 1 درد خیلی شدید هم دارم طوری که فقط میخابم ،میترسم آیا بیضم مشکل اساسی داره ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من مشکلی نیست
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1182 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر بنده 35 سالمه و بعد 1 سال اقدام همسرم باردار شد ولی سقط شد آزمایش اسپرم دادم متوجه شدم که هم حرکت کلاس a صفر و هم مورفو مشکل دارد سونوگرافی دادم واریکوسل گرید 2 را نشان میدهد
    دکتر به من پیشنهاد عمل داد ولی با اصرار خودم 3 ماه برایم امپول سینال اف نوشته آقای دکتر
    اگر ممکنه به دو تا سوال من جواب بدین
    ١. جناب دکتر امپول سینال اف میتونه وضعیت اسپرم رو خوب کنه که عمل نکنم و طبیعی بچه دار بشیم؟ نظر شما امپول و دارو هستش یا عمل
    2. ایا30 dfi ممکنه باعث این سقط شده باشه و شما به بالا بودن dfi معتقد هستین؟ چون دکتری که رفتم گفت به خاطر این dfi نباید ivf کنی چون دوباره سقط میشه
    1. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      باسلام اقای دکتر بنده 35 سالمه و بعد 1 سال اقدام همسرم باردار شد ولی سقط شد آزمایش اسپرم دادم متوجه شدم که هم حرکت کلاس a صفر و هم مورفو مشکل دارد سونوگرافی دادم واریکوسل گرید 2 را نشان میدهد
      دکتر به من پیشنهاد عمل داد ولی با اصرار خودم 3 ماه برایم امپول سینال اف نوشته آقای دکتر
      اگر ممکنه به دو تا سوال من جواب بدین
      ١. جناب دکتر امپول سینال اف میتونه وضعیت اسپرم رو خوب کنه که عمل نکنم و طبیعی بچه دار بشیم؟ نظر شما امپول و دارو هستش یا عمل
      2. ایا30 dfi ممکنه باعث این سقط شده باشه و شما به بالا بودن dfi معتقد هستین؟ چون دکتری که رفتم گفت به خاطر این dfi نباید ivf کنی چون دوباره سقط میشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرسا دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر براي بارداري نه ماه اقدام كرديم ولي نتيجه نداد همسرم ازمايش اسپرم دادن ك براتون ضميمه كردم ازمايشش مشكل داشت و معرفي شديم ب ارولوژ معاينه كردن گفتن واريكوسل متوسط دارن ولي سونو نشون نداد سونو هم ضميمه شد
    خاهش ميكنم راهنماييم كنيد الان همسرم متاسفانه ميگه ديگه دكتر نميرم ب نظرتون با دارو رفع ميشه مشكلش؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر میرزایی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    ۱۱سال ازدواج کردیم رفتیم کاشتیم بخاطر دفع پروتیین بالا مجبور به سقط شدیم خواستم عکس ازمایش اسپرم ارسال میکنم راهنمایی کنیدبا اینکه واریکوسل گرید یک با حداکثردیامنرویدی۲/۸میباشد و هیدروسل خفیف سمت چپ و متوسط سمت راست هست
    1. تصویر کاربر میرزایی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      عکسم ارسال کردم نمیدانم امده یا نه
    2. تصویر کاربر میرزایی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اسپرم کلاس aتعداد۱۰ اسپرم کلاس b تعداد۵۵تاست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      حرکت کم است اگر وایکوس دارید بیایید ببینم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ، وقتتون بخیر
    آقای دکتر بنده واریکوسل سمت چپ دارم نتیجه سونوگرافی هم این عبارته"دیامتر ورید های تستیکول چپ با مانواسالوا ۴.۴ میلیمتر اندازه گیری شد"
    در ضمن بنده هم هیچ دردی ندارم ، مجرد هم هستم
    پزشک معالج بنده گفتن که باید عمل بشی وگرنه نابارور میشی و بچه دار نمیشی
    گرید واریکوسل هم ۳ هست
    البته بع تست اسپرموگرام هم توجهی نکردن و گفتن مهم نیست ، ولی گفتن حتما باید عمل بشی
    واقعا عمل لازمه؟
    و اینکه آقای دکتر یع سوال دیگه هم داشتم ، من اگه عمل بکنم دیگه اون برجستگی های وریدی تو کیسه بیضه وجود نخواهد داشت؟؟؟ و یا تو سونوگرافی دیگه واریکوسل مثبت نخواهد بود؟ اینو به خاطر استخدامم پرسیدم که اگه عمل بشم تو برزسی واریکوسل پزشک طب کار واریکوسل تشخیص داده میشه یا نع؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      در افراد مجرد با واریکوسل خفیف نیاز به درمان ندارد به استخدام ربطی ندارد
  • تصویر کاربر اكام سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام من گاهي وقتا درد كمي احساس ميكنم رفتم دكتر گفت گريد ١ دارم ولي فكًًميكنم گريد ٢ هستش وقتي هوا گرم است رگها با دست معلومه در حين كار كردن رگها از بين ميرن با فعاليت روزانهًكم ميشود تست دادم نرمال بود اسپرم جاي نگراني هست؟ ٢٧ سالمه مجرد نيازي به عمل هست اكه دراز ميكشم رگه ديگه معاوم نميشن با دستم معلوم نميشه
    1. تصویر کاربر اكام سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      جواب ازمايشم نرمال بود دكتر گفت هيچ مشكلي نداره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو کرافی کنید بفرستید ببینم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر داوود جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    درود دکتر جان
    بنده کمتر از یک هفته پیش مثل همیشه روی صندلی سفت نشسته بودم که درد کمی در زیر بیضه هام شروع شد و اول سمت راست پهلو و پای راست بود چند روزی که گذشت درد مبهم تر شد و بیشتر درد در پاهام بود و گه گاهی به پهلوهام و زیر شکم هم میزد و قطع میشد الان که شش روز میگذره بیشتر زیر ران پاهام بخصوص سمت چپ درد که نه حالت خستگی و کوفتگی داره حتی گاهی به ساق و زانو هم میزنه فقط زمانی که جای سفت بشینم و تماس داشته باشه یکم درد احساس میکنم که شاید به پهلوهامم بزنه حتی در حالت ایستاده و راه رفتن درد ندارم و بیشتر پاهام حالت کوفتگی داره و در حالت کلی درد بیضه ها خیلی مبهم و گذراست موقع ادرار هم سوزش خیلی کمی دارم این رو قبلا هم داشتم و خودبخود خوب شده بود دکتر داخلی رفتم معاینه فتق انجام داد و برام سونو نوشت که جوابشو در عکس میفرستم وقتی جواب رو نشون دکتر دادم با قطعیت بدون معاینه گفت واریکوسل هست اما من نشونه انچنانی که در عکسها دیدم در خودم ندیدم ( برامدگی و حالت پیچ خوردگی کرم مانند ) حتی اون تست فشار روهم انجام دادم، در سونو بزرگترین قطر ورید رو سمت چپ 2.1 زده و هیدروسل خفیف سمت راست الباقی نرمال بودن ضمن اینکه شما گفتید قطر ورید ملاک نیست و معاینه شرط است تنها بیضه چپ کمی پائین تر از سمت راستی میره و گاهی هم برمیگرده بالا که قبل این اتفاق اینطور نبود اصلا و اینکه روزهای اول حرکت داشتن که الان اصلا مشهود نیست و اینکه هر دو بیضه یکم بزرگتر از قبل اتفاق بنظرم میان و توی این دو روزه گاهی هم احساس میکنم ادرارم میخواد خارج بشه که نمیذارم اگر هوا خنک باشه که کاملا برمیگردن بالا سرجاشون ضمن اینکه بنده پنیک دارم و اضطراب هم گاهی دارم میخواستم ببینم ایا مشکوک به واریکوسل هستم یا خیر مجردم ۲۹ ساله و رابطه هم تابحال نداشتم بیشتر نگرانه درد هستم که ادامه دار باشه چون در سوالها موردی شبیه من نبود گفتم سوال کنم از خدمتتون ممنون میشم اگر پاسخم رو بدید خیلی فکرم رو درگیر کرده :((
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      بیایید معاینه تا قطعی جواب بدهم۰۲۷۱۰۶۲۳۵۰
    2. تصویر کاربر داوود چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید پس هیدروسل خفیف چی نیازی به درمان نداره؟ چون از دیشب گه گاهی بیضه سمت راستم از کنار سمت راست تیر خفیفی میکشه تا نزدیک مستانه من اصفهان هستم دکتر جان متاسفانه 😔
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اصفهان به دکتر ترولوگ مراجعه نمایید راحت تر است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر