جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رنج نرمال free psa و مقدار psa در سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
سرطان پروستات دومین سرطان شایع منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه می باشد. مقدار psa در واقع چراغ هشدار دهنده ی سرطان پروستات است. در این مقاله به شما می گوییم نسبت free psa به total psa چقدر باید باشد. 

زمانی که سرطان پروستات خود را با کم خونی، درد منتشر استخوان ها، شکستگی خودبخود استخوان ها و یا سوراخ های حالب و از کار افتادن کلیه ها نشان می دهد که کار از کار گذشته و دیگر هیچ کاری نمی توان کرد و لذا با توجه به اهمیت سرطان پروستات و تشخیص به موقع آن، سوال و جواب های رایج درباره PSA که نقش چشمک زن در شروع سرطان پروستات مردان را برعهده دارد، با هم مرور می کنیم.

سرطان پروستات مردان

psa چیست؟

PSA یک ماده پروتئینی است که از سلول های پروستات مردان ترشح و اغلب وارد مایع منی شده و در جهت سیال بودن مایع منی و نطفه های مرد و بالغ شدن نطفه ها عمل می کند و در حالت طبیعی مقدار کمی از آن وارد جریان خون می شود.

علت بالا بودن psa در آزمایش خون چیست؟

  • سرطان پروستات که شایع ترین علت بالا بودن psa است. مشخصه سرطان پروستات افزایش بالارونده ی PSA است یعنی به صورت مداوم در هر اندازه گیری، سطح آن بالا می رود.
  • بزرگی خوش خیم پروستات و التهاب پروستات نیز از عوامل بالارونده PSA می باشند ولی وقتی علت بالارونده PSA سرطان پروستات نباشد افزایش PSA در این موارد خیلی زیاد نیست و حالت صعودی با گذر زمان ندارد.

بزرگ شدن پروستات چه تاثیری بر روی ادرار کردن، توانایی جنسی و نعوظ مردان می گذارد؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

بزرگ شدن پروستات

در چه سنی باید PSA خون را اندازه گرفت؟

اصولاً سرطان پروستات بیماری مردان بالای 50 سال است و لذا بهترین زمان شروع به چکاپ سرطان پروستات، بالای 50 سال می باشد. در مردانی که عمو، برادر و پدرشان به سرطان پروستات مبتلا شده اند بهتر است، سطح PSA خون در آنها بالای 40 سال اندازه گیری شود.

مقدار نرمال پی اس ای چقدر است؟

منظور از رنج نرمال آزمایش psa چیست؟ مقدار psa در سرطان پروستات چقدر است؟ باید گفت که اندازه PSA در خون با توجه به حجم، مقدار بزرگی پروستات و سن بیمار تفسیر می شود. مثلاً برای پروستاتی حجیم که اندازه آن 100 گرم است، PSA 4-6 اغلب طبیعی است و همین مقدار 6-4 اگر حجم پروستات 30 گرم و سن بیمار پایین باشد، می تواند نشان دنده سرطان پروستات در فرد مذکور باشد.

بطور تقریبی مقدار طبیعی PSA در هر سن به صورت زیر است. گرچه بطور كلی، مقدار طبیعی PSA را كمتر از ٤ نانو گرم بر میلی لیتر در نظر می گیرند.

  • مردان تا سن ٥٠ سال کمتر از 3ng/ml
  • مردان تا سن ٦٠سال کمتر از 4ng/ml
  • مردان تا سن ٧٠ سال و بیشترکمتر از 5ng/ml
سرطان آلت

نکته مهم در اندازه گیری PSA و تشخیص سرطان پروستات برحسب آن، سطح بالارونده مداوم PSA در خون است، یعنی اگر در آزمایش های سریالی و در پیگیری های هر سه ماه سطح PSA خون منحنی بالارونده تدریجی داشته باشد تحت عنوان PSA Rizing و با شک قوی به سرطان پروستات، بیمار حتماً باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

رنج نرمال free psa چقدر است؟

psa پروتئینی است که از غده پروستات ترشح می شود. psa در خون به صورت آزاد و کل وجود دارد. free psa چیست؟ free psa یعنی به صورت آزاد و بدون ترکیب با پروتئین وجود دارد.

در مواقعی که به سرطان پروستات مشکوک باشیم، علاوه بر psa total، مقدار free psa را نیز اندازه گیری می کنیم. مقدار نرمال آزمایش free psa چقدر است؟ رنج نرمال free psa حدود 0.25 است. هر چقدر این عدد کمتر شود، شانس ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است.

تفاوت free psa با total psa چیست؟

PSA ترشح شده از پروستات به دو شکل آزاد و ترکیب با پروتئین در خون جریان دارد. هر چه مقدار PSA کل (TOTAL PSA) بالاتر و سطح PSA آزاد (Free PSA) کمتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پروستات بالا می رود.

اگر پی اس ای خون بالاتر از طبیعی و یا حالت صعودی داشته باشد تکلیف بیمار چیست؟

شما باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید. دومین قدم معاینه انگشتی پروستات شما توسط پزشک جراح کلیه و مجاری ادرار می باشد که اگر در معاینه انگشتی قوام پروستات سفت و سخت باشد شک به سرطان پروستات را بالا می برد ولی روش قطعی تشخیص سرطان پروستات نیست و حالت کمک کننده دارد.

قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات چیست؟

در هر بیماری که سطح پی اس ای خون آن بالا باشد یا حالت افزاینده دائم داشته باشد و یا در معاینه مقعدی پروستات سفت شده باشد باید نمونه برداری پروستات انجام شود.

نمونه برداری پروستات به کمک سونوگرافی و از راه مقعد قطعی ترین و دقیق ترین روش تشخیص سرطان پروستات می باشد که در آن به کمک سونوگرافی پروستات را از مقعد مشخص کرده و تعداد 12 قطعه از نقاط مختلف و مشکوک پروستات نمونه برداری جهت فرستادن به آزمایشگاه پاتولوژی گرفته می شود و پس از اعلام جواب آزمایشگاه که حدود یک هفته طول می کشد تکلیف بیمار و پزشک در رابطه با سرطانی بودن و یا نبودن پروستات مشخص می گردد.

در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی پروستات را با توضیحات دکتر کرمی مشاهده می فرمایید.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (121 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۴ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر هم پروستات دارم هم چند روز روی آلتم زخمی شده سوزش شدید دارم پوادم هر چقدر میزنم اثرساز نیست چه پیشنهادی دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ تکرر ادرار ؟ زخم بعد از رابطه ایجاد شد ؟ عکس زخم را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر. همسرم 54 ساله گاهی وقت درد خفیف و گذرا در آلت داشتن در طول روز. بدون هیچ مشکلی در ادرار. آزمایش psa به پیوست ارسال میشه. در سونو هم حجم پروستات 36 سی سی بود و حجم ادرار باقیمانده 125 سی سی بالا بود، بقیه چیزا همه نرمال بود. پروترال و سیپروفلوکساسین تجویز شده به مدت دو ماه. جسارتا شما نظرتون چیه و آیا درمان و این داروها مناسبه؟ پیشاپیش تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر علایم هدراری با مصرف داروهای ذکر شده کنترل است درمان مناسب است
    2. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      یک دنیا ممنون از پاسختون. جسارتا آخرین سوال اینکه آیا با توجه به اعداد، مشکل خطرناک نیست؟ عفونت هست یا بزرگ شدن پروستات؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      ازمایش خوب است فقط کمی باقی مانده ادرار زیاد هست که با مصرف دارو باید دید چطور میشه
    4. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سپاس فراوان آقای دکتر بابت وقتی که گذاشتید و راهنماییتون. سلامت و پیروز باشید.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      خواهش میکنم سلامت باشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر افشین دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    با سلام. وقت بخیر. پدر بنده ۹۰ سال سن دارن و مقداری پروستاتشون بزرگ شده و عدد بین دو آزمایش psa از ۱۱ به ۱۵ افزایش پیدا کرده. دکترشون گفتن بهتره دست نزنید تو این سن و نمونه برداری براشون سخته. ولی یک عکس برداری از استخوان براشون نوشتن که ببینن درگیری داره یا نه‌. جواب آزمایش و سونو براتون ارسال میکنم. خواهشمندم راهنمایی بفرمایید. سپاس
    1. تصویر کاربر افشین دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      مدارك پزشكي
    2. تصویر کاربر افشین دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      مدارك پزشكي
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام مدارک رویت شد نیازی به چک psa در این سن نیست نمونه برداری هم نمیخواهد اگر در ادرار کردن مشکل دارند یا شب ها جهت ادرار دائم از خواب بیدار میشن تامسولوسین شبی یک عدد مصرف کنن
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    با سلام. درخواست بررسي نتيجه آزمايش پدرم داشتم. ايشون 65 سالشون هست، به مدت چند سال تكرر ادرار دارن ولي هفته گذشته شديد شد،چند روز تب داشتن، درد در ناحيه لگن و استخوان پا دارن.پزشك عمومي سرماخوردگي و مشكل مثانه تشخيص دادن و آنتي بيوتيك تجويز كردن، يك بار هم از حال رفتن. بعد از قطع شدن تب آزمايش ها رو دادن امكان سرطان پروستات هست؟ممنون ميشم لطف كنيد تفسير آزمايششون بگين و اينكه چه كار بايد كنيم، ايشون كرمانشاه ساكن هستن و متاسفانه هنوز موفق به گرفتن نوبت دكتر نشديم ⏪
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا عکس ازمایشات و سونوگرافی را بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      با تشكر . عكس آزمايشات خدمتتون ارسال شد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      عدد psa بالاست و حتما باید نمونه برداری پروستات شوند تا بشه فهمید سرطان پروستات دارن یا خیر
    4. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خيلي ممنون از وقتي كه گذاشتين و انقدر سريع جواب سوالم رو دادين 🌺
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان جمعه ۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی در حال غذابم.با درد زیر شکم وپهلو وتکررادرار و دردی که تا کشاله ران سمت چپ وراست میرسید وتو مقعد هم میریخت و خارشم مقعد داشت بعضی مواقع به دکتر مراجعه و طی سونو که بهتون پیوست میفرستم اگه نیمد ممنون میشم شماره واتس اپ بگید بفرستم گرفتم گفتن حجم باقبمانده ادرارت جای بحث داره و واریکوسل گرید ۳ دارم بعد گفتن طبق سونه پروستاتیت مزمنم دارم احتمالا للو فلاکساسین پونصدم۱۰تامصرف کردم ده تا چون عفونت ادراری نداشنم وسنگم نداشتم و پروستاتم اندازش گفتن خوبه ممنون میشم راهنمایبم کنید خیلی اذیتم و ناراحت مشکل بنده چیه لطبا بکید مشکل از کجاست این دردا و علایم وراهکار چیه.قطره پروستاتان هم دادن بهم مصرف میکنم خارش عجیب وعاروق زیاد میزنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ علایم از کی ایجاد شده ؟ ازدواج کرده اید ؟ شب ها جهت دستشویی رفتن چند بار دستشویی میروید ؟ ازمایش و کشت ادرار داده اید ؟
    2. تصویر کاربر ایمان پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام.اقای دکتر۳۱ سالمه مجردم.شبها جدیدا خیلی دستشویی نمیرم شاید یکبار نمیدونم کم شده.ولی اقای دکتر ادرارم به سمت کج متمایل ازمایش کشت ادرارم دادم گفتن سالم عیبی عفونت ادراری نداری.خیلی ریختم بهم خاهشا راهنمایی بفرمایید
    3. تصویر کاربر ایمان پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      اقای دکتر یکماهی هست
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      التهاب پروستات است . ۳ ماه باید دارو دریافت کنید . پس از اون اگر بهبود نیافتید سیستوسکوپی شوید برای واریکوسل یک ازمایش اسپرم بدهید ببینیم تغییری ایجاد کرده یا نه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سروش پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر۳۹سالمهیکماه پیش به خاطرسنگ کلیه به فاصله ده روزدومرتبهtulکردم وتوی بیمارستان میکروب سودوموناس گرقتم دوهفته آنتی بیوتیک دریافت کردم ۵روزسوندادارری بهم وصل بودوقتی سوندروکشیدن تخلیه ادراربه زورانجام میشد.درددرناحیه لکن وآلت برام بوجودآمدکه همکااتون پروستاتیت تشخیص دادنوبعدازانجام سونگرافی وآزمایش psaکه۶.۵۵بودتامسولوسین وتاوانکس تشخیص دادند.الان آزمایش دادم psa4.55وفری psa۰.۳۱شده اماآقای دکتردردلگن خیلی کمترشده ولی دردکمر ومفاصل دست وپادارم‌.بعدازانجام سی تی بدون کنتراست ازلگن‌وشکم‌.همکاراتون نظرشون خوب بوده وچیزبدی ندیدندلطفادرمورددرددستو پام نظرتون روخواستم ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام درد دست و پا ارتباطی به کلیه ندارند به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید . احتمالا در صورت بی حسی از کمر ممکن است ایجاد شده باشد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      شاید نیاز به mri ستون فقرات باشد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    این اعداد در متن توضیحاتتون نبود آیا من در آستانه خطر هستم با توجه به اختلاف زیاد ؟باسپاس و تشکر 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به ازمایش نرمال است
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    از طرف آقای دکتر سیامک یغمایی با شما در ارتباطم پدر بنده (سن 77 سال) حدود 3 ماه پیش آزمایش psa دادن که عدد آزمایش 6.9 بود و قرص پروستات پروترال اپاسر و تاوانکس دکتر تجویز کردن و بعد از یکماه دوباره آزمایش عدد 11.9 رو نشون داد و بعد از این مراحل دکتر تجویز کردن که نمونه برداری بشه حالا هم جواب نمونه برداری خدمت شما ارسال می کنم میشه راهنمایی کنید که مشکل چیه ممنون و متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام اسکن استخوان دارند ؟ حال عمومی خوبه ؟ مشکل قلبی ؟
    2. تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۲۳ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام و عرض ادب...
      اسکن استخوان ندارد حال عمومی بسیار خوب است مشکل قلبی ندارد فقط کمی ضعیف شده است
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ آذر ۱( 1 سال پیش)
      حتما باید اسکن استخوان بدهند ببینیم وضعیت متاستاز چطور است . ریپورت ان را بفرستید
    4. تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام صبحتون بخیر...
      عکس استخوان رو دکتر گفتیم بنویسن تا بگیریم یه سری عکس از اندام پروستات(سی تی) براتون میفرستم شاید موثر باشه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      ممنون منتظر اسکن استخوان هستم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    مقدار توتال psa برابر ۷۳۷/.و psa ازاد برابر ۱۶/.میباشد درصد freepsa به توتال psaبرابر ۲۱.۷٪میباشد ایا نیاز به پیگیری دارم ..در مواقعی درد بیضه هنگام نشستن دارم همچنین ۱۰ سال است وازکتومی کرده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ Psa : 0/737 ???
    2. تصویر کاربر امین پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      52 سال
    3. تصویر کاربر امین پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      برگه ازمایش
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      عملی برای پروستات کرده اید ؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    درد بیضه هنگام نشستن و هنگام انزال و دفع مزاج
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه ها و اسکروتوم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر