اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلاپ اقای دکتر من درد شدید داشتم سونو دادم گفتن سنگ ۴میل در حالب .به فاصله ۲۲mmازuvjدر دیستال حالب راست.خواستم ببینم ممکن بدون جرتحی دفع بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
  • تصویر کاربر داروین سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر خسته نباشید
    18 سالمه
    آلتم کجه _ باریکه _ کوتاه _ بیضه هامم کوچیکه  واقعا نمیدونم باید چیکار کنم
    اهل مصرف دخانیات دارو و الکل هم نیستم
    واسه چاقی هم قد 190و وزن 110

    کم خونی و ویتامین رو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
  • تصویر کاربر Jafar چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده اهل استان گیلان شهر رودبار می باشم
    سن بنده 66 سال هست
    یکسال و نیم میشه که بعلت بزرگ شدن پروستات تحت نظر پزشک هستم
    و دارو هایی که مصرف میکنم پروترال 0.4 و فیناستراید والزودک 8012.5
    می‌باشد
    طی این 1.5 سال سه بار سونوگرافی داده‌ام
    بار اول سایز پروستات 65
    بار دوم سایز پروستات 35
    بار سوم سایز پروستات 41
    آخرین بار پزشک بنده یک پزشک دیگر را در شهر رشت معرفی کردند و گفتن بهتر است که ابن پزشک شما را ببیند
    پزشک جدید هم گفتند 100 سی سی ادرار درون مثانه شما باقی می ماند و حتما و 100 درصد باید پروستات شما لیزری تراشیده شود و داروها موقتی هستند . و اگر بزرگتر شود باید عمل باز صورت بگیرد و ممکن است هیچ پزشکی دیگر قبول نکند این کار را انجام دهد .
    پسر بنده پیج شما رو داخل اینستاگرام دیده بود و گفت از شما درباره این مورد مشورت بگیریم تا مطمئن شویم که بهترین درمان مشکل بنده چه راهکاری میباشد که ترجیحا قطعی و کم عوارض باشد
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    چون از شهرستان هستیم گفتیم اول انلاین سوال بپرسیم یا مشاوره تلفنی بگیریم و درصورت نیاز حضوری خدمت برسیم
    ممنون میشوم مرا راهنمایی کنید که ایا این مشکل بنده حتما و فقط و فقط با عمل حل میشود ؟؟؟
    و در صورت مثبت بودن پاسخ ایا اینگونه عمل ها در رشت هم انجام میشود و یا بعلت پیشرفته بودن تجهیزات بهتر است که در تهران یا مکان خاصی انجام شود؟
    (بهترین و با امکانات ترین را معرفی کنید لطفا)
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید
    پیشاپیش از وقتی که میذارید برای پاسخگویی کمال تشکر را دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام 32 ساله هستم چکاپ کامل دادم حجم پروستات رو36cزده
    ازمایش psa هم 2.3
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
  • تصویر کاربر باران سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. دکتر جان با توجه ب این آزمایشات و پاتولوژی لطفا بگید باید چکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    از قبل فقط واریکوسل دوطرفه گریدسه و دو داشتم با فتق اینگوینال چپ بعد از چند سال پروستات شده28سی سی همراه علایم تکرر و سوزش ودرد بیضه همراه با دوطرف کیست اپیدیدیم.دو هفته افولوکساسین با ناپروکسن و تامسولوسین مصرف میکنم علایم تا حدودی برطرف شده ولی کمی سوزش دارم در ناحیه نوک الت حجم ادرار بهتر شده قطع وصل نمیشه مثانه تقریبا خالی میشه.سوزش خفیفی نوک الت دارم که به لباس برخورد میکنه کمی بیشتر میشه بعد از دو هفته ازمایشpsaدادم کهpsa1.1 وpsafree0.3بود در سی تی شکم ولگن همه چیز نرمال بود جز اینکه نوشته غده پروستات افزایش اندازه خفیفی داره.دکتر نامداری رفته خارج نتونستم جواب ازمایش ها رو نشون بدم.الان درد خفیف در دو بیضه دارم تا کشاله ران میاد .کیست اپیدیدیم در دو طرف7میله حساس به لمس شده.رگهای واریکوسلم خیلی خیلی حجیم شده.از مصرف داروها تاندون هام درد میکنه.یبوست گرفتم طوری که بباسیلم زده بیرون.حالت تهوع شبانه بعد از مصرف تامسولوسین بعد از شام.دکتر جان من چیکار کنم.39سالمه.استرس منو کشت.این التهاب هست.یا سرطانه.یا بخاطر عمل نکردن واریکوسل دوطرفه هستش یا بخاطر فتقه.بصورت جامع راهنمایی کنید.سوزش خفیف رو دارم.مشکل در شروع ادرار با قطع وصل شدن تا نود درصد بهتر شده تکرر ادرار تا نود درصد بهتر شده کولر که روشن باشه شب شاید یکبار با کمی سوزش باید برم ادرار کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    باسلام
    میخواستم ببینم با مشاهده عکسها نیاز به جراحی هست یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      اگر در رابطه جنسی دچار مشکل هستید بله عمل لازم داره
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام دکتر این دونه ها پاپول مرواریدی هستن یا می‌تونه زگیل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      زگیل نیستند
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آلتم درحال نعوظ به سمت چپ کج میشه درمان داره‌پول جراحی ندارم درحال غیرنعوظ هم به شدن میره تو بدنم درمان دارن؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
  • تصویر کاربر سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقت بخیر. من ۳۹ سال دارم و حدود ۱۰ سال پیش یه رابطه محافظت نشده داشتم. فقط و فقط همین یک بار بوده. اون موقع متاهل بودم. خانم بنده ۳۳سال سن داره. چند وقت خانم به دکتر زنان مراجعه کردند بابت چکاپ. قصد بچه دار شدن برای بار دوم داریم. دکتر به ایشان گفتند آزمایش hpv بدن. هیچ گونه علائم زگیل هم نه ایشون نه من تا بحال نداشتیم. آزمایش که دادند مشخص شد که ویروس نوع ۶ و ۱۶ رو دارند. من به ایشون اطمینان کامل کامل دارم.
    ۱. آیا ما میتونیم برای بچه دار شدن اقدام کنیم؟
    ۲. یه پسر ۴ ساله هم دارم و آیا با بوسیدن فرزندم این ویروس به ایشان منتقل میشه؟
    ۳. آیا میتونیم برای بارداری اقدام کنیم و این ویروس به فرزندمون منتقل میشه؟
    ۴. و آیا این ویروس از بدن ما خارج میشه یا مادام العمر در بدت باقی میمونه؟
    ممنون میشم مارو از نگرانی در بیارید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      بله منعی جهت بچه دار شدن ندارید فقط باید خانمتون به طور دقیق تحت نظر متخصص زنان باشه خیر مادامی که ضایعات دهانی ندارید با بوسیدن منتقل نمیشه
    2. تصویر کاربر سه شنبه ۲۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      ممنون بابت پاسختون. بند ۴ سوالم که آیا این ویروس از بدن خارج میشه یا اینکه مادام العمر در بدن میمونه؟ رو لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر.
    3. تصویر کاربر سه شنبه ۲۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      ممنون بابت پاسختون. بند ۴ سوالم که آیا این ویروس از بدن خارج میشه یا اینکه مادام العمر در بدن میمونه؟ رو لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    4. تصویر کاربر سه شنبه ۲۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      ممنون بابت پاسختون. بند ۴ سوالم که آیا این ویروس از بدن خارج میشه یا اینکه مادام العمر در بدن میمونه؟ رو لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب