اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر امید۴۳ دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب دکتر
    قبلا خدمتتون ویزیت شدم.۴۳ ساله ومجردعلت ۳سال پیش واریکوسل دوطرفه عمل کردم یکسال بعد عمل گرفتار دردهای لگنی شدم بیشتر لگن سمت راست وبه سرما وحتی باد کولر و همچنین فلفل دردغذاحساس است
    و درد میگیره وحالت لرز بهم دست میده وبیشتر اوقات در حالت عادی تقریبا دوساعتی لگن سمت راست باکف لگن وران وبیضه درد میگیره و آروم میشه فرمودید ربطی به عملتون نداره و ممکنه التهاب پروستات باشه و برام قرص تامسوسولین افلوکساسین و ملوکسیکام تجویز کردین یک ماه مصرف کردم بجای تامسو پروستا باریج مصرف کردم تاثیری نداشت والان دارم دوره دوم ک تامسو سولین ملوکسیکام وافلوکساسین مصرف میکنم ودوره دوم داره تموم میشه و بی تاثیر
    حجم پروستات ۳۶سی سی البته قبل عمل هم همین اندازه بود ولی دردی نداشتم که غیراز تکرار ادرار و با آنتی بیوتیک رفع میشود والان علامت ادراری گاهی اوقات انگار آخر ادرار قطره قطره و کمی دیر وایمیسه هست
    آقای دکتر بنظر شما امکان داره در عمل سمت راست من مشکلی پیش اومده باشه چون بیشتر درد به سمت راست کشیده میشه و الان ۳ سال دارم زجر مبکشم ممنون میشم راهنماییم کنید
    ا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      خیر این علایم به عمل واریکوسل شما مرتبط نیست باید نوار مثانه انجام بشه
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ارادت من بیمار خودتون هستم و ۲۹ سالم هست و پروستاتیت مزمن لگنی دارم و تحت درمان خودتون هستم،جناب دکتر همون طور که فرمودین واسه من منع رابطه جنسی وجود نداره ،اقای دکتر من زودانزالی شدید و مشکل نعوذ در رابطه دارم بی زحمت یک قرص یا هرچی که صلاح میدونین راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام جناب پرفسور کرمی
    به تازگی بنده آزمایش خون دادم که total psa 0.15 و free psa 0.04 و free psa/total psa 26.67 نشان داده پدر حال حاضر قطره قطره شدن ادرار ، کند شدن سرعت ادرار و عدم نعوظ ، زود انزالی و بی میلی جنسی دارم نظر شما با توجه به بالا بودن آزمایش چیه آیا میتواند سرطان باشد .
    لازم به ذکر است که حدود ۲۰ سال است سابقه التهاب پروستات را طبق سونوگرافی تا الان دارم .
    ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    وقت بخیر هنگام اصلاح روی قسمت ختنه گاه زخم نسبتا عمیقی ایجاد شد حدود چهار پنج ماه پیش و روی همون قسمت دو زائده گوشتی به وجود اومد ایا این زائده ها زگیل هستند رابطه هم داشتم چندین ماه پیش اما با کاندوم بوده
    1. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۲۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      سلام ببخشید کی جواب میدید ؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر هنرور چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    نتیجه شما درمورد نتیجه نمونه گیری
    1. تصویر کاربر هنرور پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      نظر شما در مورد نتیجه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر کرمی، من اسپرم صفر دکترم رفتم دارو هم مصرف کردم اسپرم صفر بالا نمیاد عکس آزمایش برای شما فرستاد باید چکار کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده 3 ساله ک درگیر بیماری هرپس هستم و تحت درمان زیر نظر دکتر علیرضا میراسماعیلی در کلینیک شن های نقره ای بودم ایشان چندین دارو و محلول به بنده معرفی کردند تا زمانی ک از داروها استفاده میکنم خوبه همه چی اما بمحض اینکه چند روز میزارم کنار ب ناچار مجدد تبخال میزنم داروی والاسیکلوویر 500 بهم معرفی کردند.
    با اینکه میدونم این بیماری درمان کلی ندارد اما چطور میتونم از شیوع زود ب زود این بیماری جلوگیری کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام و ارادت
    آقای دکتر قبلا جهت نمونه برداری پروستات خدمت جنابعالی اومدم و جواب را فرستادم گفتین مشکلی نداره فقط قرص امنیک مصرف کنم روزی یک عدد،
    لطفا دارو رو برام تجویز کنید و کد نسخه رو برام ارسال کنید چون بدون کد قرص ها گرونتر در میاد . اطلاعات بیمه من ،، بیمه تکمیلی دانا و بیمه پایه خدمات درمانی ،، کد ملی ۴۲۸۳۳۹۷۳۱۸. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آرش چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر، بنده 47 سال سن دارم و به خاطر سوزش ادرار که از حدود 10 سال پیش به صورت گهگاه دارم، سالانه آزمایش psa انجام میدم. آزمایشات 3 سال اخیر رو خدمتتون ارسال می کنم. خواستم نظرتون رو بفرمایید، ضمنا آقای دکتر چرا در این سه سال هم total psa و هم free psa روند نزولی داشته ؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پ چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بیشتر از یک ساله که یه سری دانه های ریز زیر آلت من هست بزرگم نشدن تغییرم نکردن هیچ کدوم از علائم اچ پی وی رو هم ندارم مثلا درد و خارش ندارم اینها زگیل عکسشو میفرستم خدمتتونگ
    1. تصویر کاربر پ چهارشنبه ۲۸ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر ممنون میشم پاسخ منو بدید
    2. تصویر کاربر پ چهارشنبه ۲۸ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر ممنون میشم پاسخ منو بدید
    3. تصویر کاربر پ چهارشنبه ۲۸ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      آقای دکتر ممنون میشم پاسخ منو بدید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب