اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر پوریا چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. دکتر جان من مدتی هست که زائده ای زیر آلتم احساس میکنم. نمی‌دونم زگیل هست یا نه. آزمایش خون برای اچ پی وی دادم، دوبار به فاصله ی شش ماه اما هر دو منفی بود. ممکنه شما تصاویر رو ملاحظه بفرمایید که آیا اینها زگیل تناسلی هستند یا نه؟ من قبلا رابطه ای داشتم اما شریک همیشگی خودم بود و هیچکس جز ایشون نبود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Orhani سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر
    من یه مدت خود ارضای کردم بعد از مدتی ک بخوام نزدیکی داشته باشم با همان تحریک های اولیه از لمس های کوچیک و قبل دوخول دوچار انزال میشم و از طرفی هم بعد از دوخول ک ارضا میشم برای چند دقیقه التم، حالت سوزشی میگیره . ایا پوست التم اسیب دیده ک دوچار زود انزالی شدید شدم لطفا منو راهنمای کنید ک باید چیکار کنم خوب بشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر Orhani پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      بله
    3. تصویر کاربر Orhani پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      تصاویرو براتون ارسال کردم ؟
    4. تصویر کاربر Orhani پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      تصاویر ارسال کردم ایا برای شما ن اومده ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر خدمت دکتر کرمی بزرگوار
    ۲۵ سال دارم و مجرد هستم ، با علائم درد و کشیدگی و آویزانی بیضه ها به متخصص اورولوژی مراجعه کردم، بعد از سونوگرافی ، واریکوسل با گرید ۵ در بیضه ی چپ مشخص شد اما آزمایش اسپرم وضعیت بسیار مطلوبی نشان داد، البته علائم واریکوسل به تازگی در من بروز کرده.
    متخصص پیشنهاد جراحی دادند،
    اما از عوارضش نگرانم ،
    آیا جراحی بشوم یا خیر؟
    و اینکه با چه روشی می‌توان بهترین نتیجه را گرفت؟
    تصاویر آزمایش اسپرم و سونوگرافی رو هم براتون فرستادم .
    ممنون میشم راهنماییم کنید، معلم هستم و تابستان بهترین فرصت برای تصمیم گیری برای من هست.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      چند سالتونه؟ متاهلید؟ نازایی دارید؟ آزمایش مایع منی رو بفرستید
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      ۲۵ سال دارم
      مجرد هستم
      آزمایش مایع منی همراه با ادرار رو براتون فرستادم
      ضمنا درد در ناحیه ی شکم کشاله ران و بیضه ها هم آزارم میده
    3. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      ۲۵ سال
      مجردم
      از درد هم رنج میبرم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر یوسف‌عیسی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من یک ماهی میشه دو تا زایده گوشتی خیلی کوچک اطراف دستگاه تناسلیم بوجود اومده.قبلن اینا رو نداشتم احتمال اینکه زگیل باشه زیاده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. 44 ساله هستم از بندرعباس مزاحم میشم. سال 1401 به دکتر مراجعه کردم بعد از انجام آزمایش و سونوگرافی مشخص شد به دلیل تنگی مجرای ادراری، ادارارم كامل تخليه نميشه و لذا بايد تحت عمل جراحي سرپايي قرار بگيرم. بعد از انجام عمل چند روزي خوب شد ولي بعد از مدتي مشكل دوباره پابرجا بود. بعد از مراجعه مجدد به دكتر فرموند بايد براي مدتي از سوند استفاده نمايم. چند هفته اي استفاده كردم اما به دليلي سختي موضوع و عدم اميد به بهبود استفاده از سوند رو ترك كردم. اگر امكانش هست راهنمايي بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      عکس از مجرا RuG/Vcug انجام بدین
    2. تصویر کاربر میثم پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      هفته جدید تهران هستم ممنون میشم کلینیک نیکان اقدسیه یا مطب خود آقای دکتر نوبت حضوری برام رزرو کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محرمی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام .خانم 48ساله هستم.نارسایی کلیه دارم.6ماه پیش توده کلیه عمل کردم و مقداری از کلیه ام برداشته شد.بغد عمل کراتینه 1.77بود الان شده 2.15نظرتون چیه.کلیه چپم 25درصد کار میکرد کلیه راستم 41.که بلعمل مقداری از کلیه راستم برداشته شده.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر محرمی چهارشنبه ۲۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      باید تحت نظر نفرولوژیست باشید احتمال پایین اومدن کراتینین کم هست لارد از بالاتر رفتنش جلوگیری کنیم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام. اقای دکتر من از اردبیل مزاحم میشم. هفت ماه قبل عمل لاپاراسکوپی توده ادرنال سمت راست انجام دادم. الان جهت پیگیری سونوگرافی انجام دادم و دوباره همون جایی که عمل کردم توده نشون داد. مدارکم رو به شما فرستادم و شما گفتین ام ار ای با پروتکل ادرنال انجام بدم. رفتم پیش متخصص غدد تا بیمه شاملم بشه. اون گفت اول باید سی تی اسکن بدم. یه سری ازمایش هم دادم. نتایج همگی رو براتون میفرستم. لطفا منو راهنمایی کنین🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      بنده عرض کردم که ام آر آی رو انجام بدین
    2. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      چشم آقای دکتر. من رفتم دوباره وقت ام آر آی گرفتم. جواب رو که گرفتم میفرستم خدمت شما🙏
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با آرزوی سلامتی برای شما هموطن عزیز در این شرایط سخت از طریق اپلیکیشن واتس اپ به شماره تلفن ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین با توجه به اختلالات اینترنتی امکان بسته شدن سوالات پیش از موعد وجود دارد در واتس اپ شخصا پاسخگو خواهم بود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کاوه پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر حدودیک سال پیش ازمایش اسپرم دادم بدونه قرص ۱۴میلیون قرص خوردم شد ۱۷ میلیون یه مدت قرص نخوردم دوباره شروع کردم به قرص خوردن دوتا قرص بود شده ۱۵ میلیون بعدش موفولوژی شده صفر یه رهنمای میکنی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      آخرین آزمایش رو بفرستید
  • تصویر کاربر سجاد چهارشنبه ۲۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    ...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      زگیل در این عکس مشاهده نشد
  • تصویر کاربر نیما چهارشنبه ۲۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ، اقای دکتر این ۲ ۳ تا مورد سفید رنگ میتونه تبخال تناسلی باشه ؟! و اگر باشه برای درمان چکار باید کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      خیر در حد رویت عکس تبخال نیست باید از نزدیک معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب