جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزواسپرمی شایعترین علت نازایی مردان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه نازا به کسی گفته می شود که اصلاٌ نطفه ندارد و در آزمایش اسپرم انجام شده، اسپرم صفر می باشد. اگر کسی اسپرم داشته باشد نازا نبوده و با روش های کمکی می تواند باردار شود.

هر از چند گاهی زوجینی را می بینیم که به حالت ناامیدی مراجعه می کنند و شدیداً نگران و مضطرب هستند، زیرا  در بررسی های انجام شده در آزمایش نطفه، تعداد اسپرم آنها صفر می باشد.

تولید تستوسترون

در حالت طبیعی هر مردی 100میلیون اسپرم دارد که جهت بارداری باید 40 درصد متحرک و شکل طبیعی داشته باشند. در بسیاری از مواقع وقتی آزمایش اسپرم را مطالعه می کنیم اسپرم هم از نظر تعداد و هم شکل و هم حرکت کاملاً پایین است که به آن الیگو اسپرم گفته می شود.

هر چند کیفیت اسپرم پائین باشد شانس باروری پائین تر خواهد بود. در شدیدترین حالت افت کیفیت اسپرم در آزمایش انجام شده همه صفر هستند که به آن آزواسپرمی گفته می شود.

علت نداشتن اسپرم مرد

وقتی آزمایش اسپرم یک مرد صفر است علت های مختلفی در پشت آن وجود دارد:

ترشح هورمون های تحریک کننده بیضه ها از هیپوفیز مغز مشکل دارد. این اختلال در ترشح که اغلب به علت کاهش ترشح هورمونی به نام FSH است. هورمون FSH وظیفه تحریک سلول های نطفه ساز را به عهده دارد. 

تزریق بی رویه تستوسترون که متأسفانه در باشگاه های بدنسازی و سرخودی استفاده می شود، ترشح هورمون تحریک کننده را شدیداً مختل می کند.

ایجاد شدن تومور در غده هیپوفیز به نام پرولاکتنبوما باعث می شود که بیش از حد پرولاکتین ترشح شده و آن هم هورمون تحریک کننده نطفه سازی یا FSH را مختل می کند.

بیضه محل اصلی نطفه سازی مرد می باشد که سلول های نطفه ساز در آن قرار دارند. شایعترین علت آزواسپرمی مردان اختلال در عملکرد بیضه می باشد که 49 تا 93 درصد آزواسپرمی را تشکیل می دهد.

در این حالت سلول های نطفه ساز یا در بیضه به صورت مادرزادی وجود ندارند که تحت عنوان سرتولی سل سندرم گفته می شود که در این صورت فرد نازا است و راهی برای درمان وجود ندارد. علل دیگر آن بیماری ژنتیکی به نام کلاین فیلتر می باشد که در معاینه بیضه ها کاملاً سفت و کوچک هستند و نطفه تولید نمی کنند.

یکی دیگر از علل دیگر از بین رفتن سلول های نطفه ساز بیضه، بیضه های پائین نیامده و نزول نکرده هستند. اگر بیضه بعد از تولد در داخل شکم بماند به کیسه بیضه نرسد با گذشت زمان سلول های نطفه ساز آن از بین خواهد رفت و اگر این امر دوطرفه اتفاق بیافتد فرد مبتلا به آزواسپرمی یا نطفه صفر خواهد شد و لذا در اینجا به والدین عزیز توصیه می کنم هر نوزاد پسر که در معاینه بیضه خالی باشد و بیضه در مسیر نزول گیر افتاده باشد بلافاصله باید پس از سه ماهگی تحت عمل جراحی پائین آوردن بیضه قرار گیرد تا در آینده نابارور نگردد.

از علل دیگر نازایی با منشاء بیضه، بیماری اوریون می باشد که باعث تورم بیضه ها شده و سلول های نطفه ساز را ممکن است تخریب کند.

ضربه به بیضه ها، شیمی درمانی و رادیوتراپی از عواملی هستند که سلول های نطفه ساز بیضه را خراب می کنند و باعث صفر شدن اسپرم و نازایی مردان می گردند.

واریکوسل که سبب اتساع وریدهای اسکروتوم می شود، نیز می تواند به آزواسپرمی منجر شود.

لوله هایی به نام منی بر اسپرم را از بیضه ها خارج کرده و به مجرا می آورند که با انزال بیرون می ریزد. به هر عللی انسدادی در مسیر خروج وجود داشته باشد اسپرم ساخته شده محبوس می شود و به بیرون نمی ریزد و لذا باعث صفر شدن آزمایش اسپرم می گردد.

شایعترین علت انسداد متأسفانه انجام وازکتومی یا بستن لوله مردان می باشد که با قطع مسیر لوله های منی بر باعث از بین رفتن همیشگی باروری مردان می شود.

عدم وجود لوله های منی بر و یا انسداد مادرزادی آنها از علل دیگر صفر شدن آزمایش اسپرم مردان است.

 

آیا با اسپرم صفر میتوان باردار شد؟

بلی. درمان آزواسپرمی بستگی به علت آن دارد و در هر مورد متفاوت است. در بیمارانی که بیضه های آنها کوچک است و رشد کافی ندارد، از هورمون استفاده می شود. در این موارد درمان تا 95% موفقیت آمیز است و ظرف مدت 6 ماه و حداکثر 3 سال بیضه ها بزرگ شده، اسپرم ظاهر می شود.

در واریس بیضه ( واریکوسل) عمل جراحی 50 تا 60% موارد موفقیت آمیز بوده و معمولاً پس از 1 تا 3 سال نتیجه داده است. در نازائی های انسدادی، عمل جراحی پیوند مجاری منی بر صورت می گیرد که نتیجه بخش است. امروزه با روشهای جدید مثل لقاح خارج از بدن و انتقال جنین به رحم و یا تزریق اسپرم به داخل تخمک – در مواردی که تعداد اسپرم فوق العاده کم بوده است- امیدواری زیادی برای درمان به وجود آمده است. 

اگر سطح هورمون گنادوتروپین شما بسیار پایین باشد، برای بهبود شانس باروری خود و افزایش تعداد اسپرم میتوانید از داروی گنادوتروپین استفاده کنید. گنادوتروپین هورمونی است که تولید اسپرم را تحریک می‌کند.

در روش IVF، یک تخمک از تخمدان زن برداشته می شود و ،در محیط آزمایشگاه با  اسپرم مرد بارور می‌شود. سپس تخمک بارورشده به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر تعداد اسپرم شما اندکی پایین باشد و حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده باشید و نتیجه ای نگرفته باشید شما کاندید مناسبی برای لقاح مصنوعی هستید.

تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)، یک نوع تکنیک IVF است. در این روش یک اسپرم واحد به صورت مستقیم به تخمک زن تزریق می‌شود تا آن را بارور کند. تخمک پس از بارور شدن به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید و یکی از مشکلات ضعیف بودن کیفیت اسپرم و پایین بودن تعداد اسپرم یا فاقد اسپرم بودن مایع منی را داشته باشید، کاندید مناسبی برای این روش درمانی خواهید بود.

اهدی اسپرم به معنی استفاده از اسپرم مرد دیگری برای باروری است که اسپرم خود را اهداء می‌کند.

در صورت داشتن مشکل نازایی جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (87 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باران سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    ناتوانی جنسی سلام آقای دکتر،
    از خدمت شما یه سوال داشتم.

    نتیجه اسپرموگرافی همسرم نشان میدهد که تعداد اسپرم خوبه و نرمال است اما حرکت و مورفولوژی اصلا خوب نیست.
    حرکت 0{cfaea5d8c26a9fe5bcd3ed094af3a6bfa121fd2a5262a38945032d8e081d46e5} است و مورفولوژی 1 درصد.

    شما چه درمانی را برای بهبود حرکت و مورفولوژی اسپرم توصیه میکنید؟
    ضمن اینکه pH مایه اسپرم 9 می باشد آیا احتمال عفونت وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، احتمال عفونت هست
  • تصویر کاربر Amir جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام... من به دلیل آسیب نخاعی بدو تولد ( MMC) مثانه نوروژنیک و مشکلات خودش رو دارم....الان سوالم اینه که با اینکه نعوذ بدون مشکل دارم، ارضا شدنم کاملا رضایت بخش هست و هیچ مشکلی از لحاظ رسیدن به اوج لذت جنسی ندارم اما مشکل اینه مایع منی خارج نمی شود و به مثانه برمیگردد. الان دوتا سوال دارم. 1-واسه ازدواج من مشکل ایجاد میکنه؟ 2-راه درمان چیست؟قرص؟جراحی؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      این به علت ضایعه نخاع ایت برای باروری باید ای وی اف کنید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من پسری ۳۰ ساله با قد ۱۷۰ و وزن ۶۲ هستم و واریکوسل گرید ۳ دارم و تقریبا از وقتی یادمه حدود ۸ سالگی متوجهش شدم و تو نعوظ و میل جنسی هم مشکلی ندارم و درد ام اصلا نداره و اگه باشه هم خیلی کم
    سایز بیضه راستم حدود ۵ سانته ولی بیضه چپم ۴ یا ۳.۵ میخاستم بدونم چقدر روی توان جنسی(باردار کردن) من تاثیر داره و بابتش چقدر باید نگران بود؟ ایا حتما باید عمل شه و با عمل درست میشه؟ خیلی نگرانم دکتر ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اصلا جای نگرانی ندارد بیایید معاینه09351142080
  • تصویر کاربر hossein پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من الان ۲هفته میشه بیضه هام درد خفیفی پیدا کردن، نگران شدم رفتم دکتر واسم سونوگرافی نوشت؛ انجام دادم تو جواب سونو زده بیضه سمت راست کاملا نرماله اما بیضه سمت چپ واریکوسل گرید۳ داره، واستون جواب سونو رو ارسال میکنم، خواهش میکنم بگید ایا نیاز به عمل داره؟ دردش با قرص خوب نمیشه؟ و اینکه عمل لاپاروسکوپی دردش از عمل میکرو خیلی کمتره ؟ سپاس ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      09351142080 تماس برای ویزیت
  • تصویر کاربر بهزاد دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین
    اقای دکتر من چند سالیه ک ازدواج کردم و بچه دار نشدم رفتم دکتر ازمایش اسپرم دادم گفتن صفر هست بعد عمل تسه انجم دادم اونجا هم چیزی پیدا نشد بعد مدتی رفتم پیشه ی دکتر دیگه بعد معاینه متوجه شدیم ک بنده واریکوسل نوع دو دارم الان یک ماه ک عمل کردم و پکتر امپول پی دی برگ دادن ک هفتی یکی میزنم میخواستم بدونم امیدی هست یا ن ممنون میشم اقای دکتر اگه جواب بدین
    1. تصویر کاربر بهزاد دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جوابمو ندادین
    2. تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر ورا جواب نمیدین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نمونه برداری بیضه کنید تا تکلیف مسخص شود
    4. تصویر کاربر بهزاد جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقایی دکتر
      تا اونجایی کداز حرفای شما مشخص هست مثله اینکه من نباید امیدی داشته باشم کاملا نا امید شدم مرسی دکتر جان ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید
    6. تصویر کاربر بهزاد جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام منظرتون از نمونه برداری همون تسه هست اقای دکتر؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر Sirvan پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب دکتر
    بنده پارسال متوجه شدم که واریکسل شدید دارم و همون پارسال برج 12 عمل باز انجام دادم الان بعد از این مدت دوباره رفتم پیش دکترم گفتش که عود کرده باید دوباره عمل کنی ولی من دیگه نرفتم چون تضمینی نیست که باز عود نکنه الان سوالم اینه که 1- آیا میشه با عمل میکرو سرجری عمل بشم و ایا امکان داره بازم عود کنه؟
    2- از وقتی که عمل مردم موقع فعالیت یا با کوچکترین فکر و خیال در همون بیضه چپم احساس درد شدید و سنگینی دارم دلیلش چی هست ایا با عمل درست میشه؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      یک بار عمل کافی است وعمل دیگر خرابکاری میکند
    2. تصویر کاربر Sirvan پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      در مورد سوال دوم چی آقای دکتر، موقع فعالیت(حین انجام آزمایش اسپرم) یا کارهایی مشابه احساس درد شدید و سنگینی دارم طوریکه تا چند ساعت نمیتونم هیچکاری کنم دلیلش چی هست قبل عمل اینجوری نبودم.آیا با عمل درست میشه
      با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      به اینها اهمیت ندهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Reza1368 شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقاي دكتر وقت شما بخير.
    من از گيلان تماس مي گيرم. در ارديبهشت سال ٩6 احساس درد در بيضه سمت چپم داشتم و پس از مراجعه به پزشك و انجام سونوگرافي واريكوسل درجه٣ تشخيص داده شد و جراحي كردم وپي از حدوده ٧ ماه يعني در ماه اذر دوباره احساس درد در بيضه سمت چپ كه عمل كرده بودم داشتم و پس از انجام سونگرافي دكتر سونوگرافي دييد كه دوباره واريكوسل درجه ٣ دارم و گفت انگار عمل انجام ندادي . وپس از مراجعه به پزشكي كه عمل كرده بودم وسونوگرافي نشون دادم و دردم بهش گفتم گفتن كه طبيعي هست و رگ واريسي از بين برديم وچيزي كه سونو نشون ميده مهم نيست قرص تامسولوسين دادن گفتن هرًوقت احساس درد كردي بخور.
    تو اين دوسال بعضي وقتها درد داشتم و خوب مي شد وحالت موقتي بود دردرم.
    از فروردين امسال شروع كردم به دويدن و دوچرخه ثابت زدن در ماه حدود ١٠ روز . بعضي وقتها درد مي گرفت وبازم خوب ميشد. الان نزديك ١٩ روز هست دردم بيشتر شد و رگ بيضه سمت چپم كه عمل واريكوسل انجام دادم بزرگ شده و براي إدرار ميرم قطع و وصل ميشه . خواهش ميكنم راهنماييم كنيد.
    ممنونم از لطف شما...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سونوگرافی رنگی اگر عود نشان دهد باید عمل کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چند وقت پیش در سونوی بیضه مشخص شد واریکوسل دو طرفه دارم میخواستم بدونم چطور میتونم از خدمتتان برای عمل وقت بگیرم و هزینه تقریبی این عمل چقدره؟؟ با تشکر 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سامان یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان. من 25 اردیبهشت سال 98 پیش شما به روش میکروسرجری سمت چپ رو عمل واریکوسل کردید. تقریبا یک ماه پیش من سونوگرافی کردم که به من گفتند هنوز هم واریکوسل دارم و در عمل قبلی تمام رگ های وریدی شما اصلاح نشده است و دارای هیدروسل خفیف نیز شده ام. آزمایش اسپرم دادم که قبل از عمل 11 میلیون اسپرم داشتم و بچه دار شدم اما الان به نیم میلیون تقلیل پیدا کرده حال به نظر شما چه مشکلی میتواند باشد؟ و آیا طبیعی است؟ و اگر طبیعی است تا چه مدت دیگر باید برای برگشت اسپرم به مایع منی صبر کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بعد از همل سونو هميشه گزارش عود تشتباهي ميكند كه اساسا اشتباه است لياييد معاينه كنم
    2. تصویر کاربر سامان جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جان من در شهرستان هستم و حدود ۹۰۰ کیلومتر با تهران فاصله دارم. میخواستم در رابطه با کم شدن مقدار اسپرم پاسخی دریافت کنم که آیا تا چه زمانی باید منتظر برگشت اسپرم بود؟ و آیا اصلا این میزان کاهش اسپرم بعد از عمل طبیعی است؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بعد از عمل طبیعی است نیاز به عمل مجدد نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نوید یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام ودرود .بنده 28 سالمه سه سال پیش عمل واریکوسل سمت چپ را انجام دادم وعمل به وسیله یک پزشک جراح عمومی انجام شد قبل از عمل درد نداشتم ولی دقیقا بعداز عمل بیضه سمت چپم با کشاله رانم تیر میکشه. دکتر اورولوژی رفتم میگه از نظر جسمی سالمه ولی از قسمت ناحیه برش عمل تا بیضه یک رگ هست ک سفته و انتهای رگ به به بیضه وصله اندازه یک سنگ ریزه سفت هست ووقتی فشار میدم درد شدید دارم و دکتر میگه این کلسیم جمع شده است وقرص ملوکسیکام 15 و گاباپنتین 100 بهم داده و بهتر نشدم و گفت اگه خوب نشدی باید بلوک عصبی کنی .نظر جنابعالی چی هست درضمن اسپرمم طبیعی نیست مشکلش در تعداد و سرعت حرکت است و باید درمان درمان بشه ولی مشکل اولم درد بیضه و کشاله ران و بعضی وقتها درد تا کمرم میاد.لطفا راهنمایی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    3. تصویر کاربر نوید یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام خیلی ممنونم .با تفصیر سوال قبلیم ایا راهی واسه از بین بردن درد بیضه چپم وجود داره چون دکتر اورولوژی میگه عصبت اسیب دیده و با دارو خوب نشدم وگفته باید بلوک عصبی انجام بدم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر سونو بیضه سالم است درمان نمیخواهد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر