جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزواسپرمی شایعترین علت نازایی مردان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه نازا به کسی گفته می شود که اصلاٌ نطفه ندارد و در آزمایش اسپرم انجام شده، اسپرم صفر می باشد. اگر کسی اسپرم داشته باشد نازا نبوده و با روش های کمکی می تواند باردار شود.

هر از چند گاهی زوجینی را می بینیم که به حالت ناامیدی مراجعه می کنند و شدیداً نگران و مضطرب هستند، زیرا  در بررسی های انجام شده در آزمایش نطفه، تعداد اسپرم آنها صفر می باشد.

تولید تستوسترون

در حالت طبیعی هر مردی 100میلیون اسپرم دارد که جهت بارداری باید 40 درصد متحرک و شکل طبیعی داشته باشند. در بسیاری از مواقع وقتی آزمایش اسپرم را مطالعه می کنیم اسپرم هم از نظر تعداد و هم شکل و هم حرکت کاملاً پایین است که به آن الیگو اسپرم گفته می شود.

هر چند کیفیت اسپرم پائین باشد شانس باروری پائین تر خواهد بود. در شدیدترین حالت افت کیفیت اسپرم در آزمایش انجام شده همه صفر هستند که به آن آزواسپرمی گفته می شود.

علت نداشتن اسپرم مرد

وقتی آزمایش اسپرم یک مرد صفر است علت های مختلفی در پشت آن وجود دارد:

ترشح هورمون های تحریک کننده بیضه ها از هیپوفیز مغز مشکل دارد. این اختلال در ترشح که اغلب به علت کاهش ترشح هورمونی به نام FSH است. هورمون FSH وظیفه تحریک سلول های نطفه ساز را به عهده دارد. 

تزریق بی رویه تستوسترون که متأسفانه در باشگاه های بدنسازی و سرخودی استفاده می شود، ترشح هورمون تحریک کننده را شدیداً مختل می کند.

ایجاد شدن تومور در غده هیپوفیز به نام پرولاکتنبوما باعث می شود که بیش از حد پرولاکتین ترشح شده و آن هم هورمون تحریک کننده نطفه سازی یا FSH را مختل می کند.

بیضه محل اصلی نطفه سازی مرد می باشد که سلول های نطفه ساز در آن قرار دارند. شایعترین علت آزواسپرمی مردان اختلال در عملکرد بیضه می باشد که 49 تا 93 درصد آزواسپرمی را تشکیل می دهد.

در این حالت سلول های نطفه ساز یا در بیضه به صورت مادرزادی وجود ندارند که تحت عنوان سرتولی سل سندرم گفته می شود که در این صورت فرد نازا است و راهی برای درمان وجود ندارد. علل دیگر آن بیماری ژنتیکی به نام کلاین فیلتر می باشد که در معاینه بیضه ها کاملاً سفت و کوچک هستند و نطفه تولید نمی کنند.

یکی دیگر از علل دیگر از بین رفتن سلول های نطفه ساز بیضه، بیضه های پائین نیامده و نزول نکرده هستند. اگر بیضه بعد از تولد در داخل شکم بماند به کیسه بیضه نرسد با گذشت زمان سلول های نطفه ساز آن از بین خواهد رفت و اگر این امر دوطرفه اتفاق بیافتد فرد مبتلا به آزواسپرمی یا نطفه صفر خواهد شد و لذا در اینجا به والدین عزیز توصیه می کنم هر نوزاد پسر که در معاینه بیضه خالی باشد و بیضه در مسیر نزول گیر افتاده باشد بلافاصله باید پس از سه ماهگی تحت عمل جراحی پائین آوردن بیضه قرار گیرد تا در آینده نابارور نگردد.

از علل دیگر نازایی با منشاء بیضه، بیماری اوریون می باشد که باعث تورم بیضه ها شده و سلول های نطفه ساز را ممکن است تخریب کند.

ضربه به بیضه ها، شیمی درمانی و رادیوتراپی از عواملی هستند که سلول های نطفه ساز بیضه را خراب می کنند و باعث صفر شدن اسپرم و نازایی مردان می گردند.

واریکوسل که سبب اتساع وریدهای اسکروتوم می شود، نیز می تواند به آزواسپرمی منجر شود.

لوله هایی به نام منی بر اسپرم را از بیضه ها خارج کرده و به مجرا می آورند که با انزال بیرون می ریزد. به هر عللی انسدادی در مسیر خروج وجود داشته باشد اسپرم ساخته شده محبوس می شود و به بیرون نمی ریزد و لذا باعث صفر شدن آزمایش اسپرم می گردد.

شایعترین علت انسداد متأسفانه انجام وازکتومی یا بستن لوله مردان می باشد که با قطع مسیر لوله های منی بر باعث از بین رفتن همیشگی باروری مردان می شود.

عدم وجود لوله های منی بر و یا انسداد مادرزادی آنها از علل دیگر صفر شدن آزمایش اسپرم مردان است.

 

آیا با اسپرم صفر میتوان باردار شد؟

بلی. درمان آزواسپرمی بستگی به علت آن دارد و در هر مورد متفاوت است. در بیمارانی که بیضه های آنها کوچک است و رشد کافی ندارد، از هورمون استفاده می شود. در این موارد درمان تا 95% موفقیت آمیز است و ظرف مدت 6 ماه و حداکثر 3 سال بیضه ها بزرگ شده، اسپرم ظاهر می شود.

در واریس بیضه ( واریکوسل) عمل جراحی 50 تا 60% موارد موفقیت آمیز بوده و معمولاً پس از 1 تا 3 سال نتیجه داده است. در نازائی های انسدادی، عمل جراحی پیوند مجاری منی بر صورت می گیرد که نتیجه بخش است. امروزه با روشهای جدید مثل لقاح خارج از بدن و انتقال جنین به رحم و یا تزریق اسپرم به داخل تخمک – در مواردی که تعداد اسپرم فوق العاده کم بوده است- امیدواری زیادی برای درمان به وجود آمده است. 

اگر سطح هورمون گنادوتروپین شما بسیار پایین باشد، برای بهبود شانس باروری خود و افزایش تعداد اسپرم میتوانید از داروی گنادوتروپین استفاده کنید. گنادوتروپین هورمونی است که تولید اسپرم را تحریک می‌کند.

در روش IVF، یک تخمک از تخمدان زن برداشته می شود و ،در محیط آزمایشگاه با  اسپرم مرد بارور می‌شود. سپس تخمک بارورشده به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر تعداد اسپرم شما اندکی پایین باشد و حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده باشید و نتیجه ای نگرفته باشید شما کاندید مناسبی برای لقاح مصنوعی هستید.

تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)، یک نوع تکنیک IVF است. در این روش یک اسپرم واحد به صورت مستقیم به تخمک زن تزریق می‌شود تا آن را بارور کند. تخمک پس از بارور شدن به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید و یکی از مشکلات ضعیف بودن کیفیت اسپرم و پایین بودن تعداد اسپرم یا فاقد اسپرم بودن مایع منی را داشته باشید، کاندید مناسبی برای این روش درمانی خواهید بود.

اهدی اسپرم به معنی استفاده از اسپرم مرد دیگری برای باروری است که اسپرم خود را اهداء می‌کند.

در صورت داشتن مشکل نازایی جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (85 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اسما شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسرم جواب آزمایش اسپرمش همه چیش صفره آزو اسپرم گفتن هست باید چیکار کنیم آیا دیگه امکان بچه دار شدنمون وجود نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس باز نمیشه ولی اگر ازواسپرم هست باید بررسی ژنتیکی و هورمونی و همچنین نمونه برداری از بیضه ها انجام شود
  • تصویر کاربر محمدعلی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای پروفسور کرمی عزیز ،من و خانمم 9 سال پیش برای بچه اقدام کردیم و متوجه شدیم من الیگواسپرمی دارم و از طریق ivf صاحب فرزند پسر شدیم و تعداد 4 جنین را در مرکز کلینیک مادر تبریز فریز کردیم ،الان بعد 9 سال رفتیم برای بچه دوم اقدام کنیم الکی گفتن کیفت جنین ها احتمالا اومده پایین (حالا بماند که شاید به کسی اهدا کرده اند) و مجبور شدیم دوباره مراحل را از اول طی کنیم منتها این دفعه گفتند آزواسپرمی داری و به دکتر ارولوژی رفتم ،برای آزمایش خون نوشت، fsh ام بالا و 20 بود نرمال فکر کنم بین 1 تا 10 هست ، الان دارو نوشته 3 ماهه فرتیلسال و مولتی دیلی ،به نظرتون نتیجه بخش هست ،چه راهی وجود دارد ؟ امکان داره فردی بعد 9 سال از الیگواسپرمی به آزواسپرمی تبدیل بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر ازواسپرم باشید مجدد ivf نیازه
  • تصویر کاربر امیرحسین یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    آقای دکتر من (20سال) حدود ده روز قبل با شکایت از درد شدید بیضه توسط متخصص اورولوژی ویزیت شدم ولی تشخیص عفونت دادند و حدود 4روز پس از مصرف سیپروفلوکساسین و دیکلوفناک اصلا دردم ازبین نرفت تا اینکه پس از سونوگرافی کالر داپلر هم وجود واریکوسل و هم فتق تشخیص داده شد
    سوالی که از جنابعالی داشتم این بود که
    آیا واریکوسلم نیاز به عمل دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید ازمایش اسپرم داده شود تا بر اساس جواب اون گفته شود
  • تصویر کاربر Sajadp جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر محترم بنده ۳۰ ساله متاهل دوهفته پیش عمل واریکوسل داستم با توجه به ازمایش که قبل عمل انجام دادم امکان طبیعی باردار شدن وجود دارد
    حجم هفده میلیون موفولوژی ۳درصد حرکت AB 30 درصد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      حدود ۳ ماه از عمل بگذرد ، ازمایش اسپرم بدهید تا تاثیرش معلوم شود
  • تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام دکتر- بنده 28 سالمه - دو سه سال پیش هنگامی که سرباز بودم درد بیضه سمت راست داشتم و یه توده ی متورم کرم شکل توی کیسه بیضه سمت راست داشتم که با دست زدن قابل تشخیص بود البته گاها ظاهر میشد- پیش دو تا دکتر مختصص کلیه رفتم اولی گفت واریکوسل داری و باید عمل کنی سونو دادم تو سونو نشان نداد جواب سونو رو بردم پیش یه دکتر دیگه که گفت واریکوسل نداری دیگه منم بیخیال شدم و دردم هم کمتر و کمتر شد و از بین رفت و اون توده متورم کرم شکل کلا ناپدید شد الان بعد از گذشت دو سال از اون قضیه چند روزه سر کار میرم کار برق کابل کشی کابل های سه فاز که خیلی سنگینه و برای جابجایی خیلی زور می خواد طنابی رو که متصل به سر کابله چند نفری میکشیم از وقتی که این کار رو انجام میدم بازم اون علائم برگشته: درد بیضه فقط بیضه سمت راست- درد زیر شکم سمت راست- شکل گیری توده متورم کرم شکل ماننده یه روده ی پیچ خورده- کیسه بیضه سمت راست که دائم نیست گاهی ظاهر میشه و گاهی ناپدید- درد کشاله ران هم دارم پشت زانو هم درد دارم خواستم راهنمایی بفرمایید چکار کنم؟ اصلا من واریکوسل دارم یا نه؟ نیاز به عمل دارم یا نه؟ میتونم به این شغل ادامه بدم؟
    ببخشید وقتتون رو گرفتم ممنون میشم کاملا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی هم از بیضه ها و هم از کشاله ران انجام شود
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام من پارسال برای نداشتن نعوض به دکتر مراجعه کردم ولی ایشان به من گفت واری کوسل داری و عمل کردم از روزی که عمل کردم تعداد اسپرم کاهش یافت و دیروز آزمایش دادم آزو اسپرم شدم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      جهت بررسی های بیشتر به پزشکی که شما رو عمل کرده مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام واحترام . آزمایش رفتم نتایج آزمایشم progressiv mottility a رو 13 وb نشون میده علائم واریکسل رو ندارم چطوری می تونم تحرک اسپرم رو بیشتر کنم آیا دارویی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      از پودر آندروفرتی هر ۱۲ ساعت استفاده کنین
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام 7 ماه است اقدام به باروری کردم که موفقیت امیز نبوده ازمایش اسپرم دادم لطف کنید نظر خودتون را بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
    2. تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
    3. تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      داخل تلگرام هم ارسال کردم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      شکل و حرکت اسپرم ها کمی ضعیف است . سونوگرافی از جهت واریکوسل انجام شود. تا یک سال فرصت دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر تورو خدا کمکم کنید
    من 39 سال دارم 5 سال هستش ازدواج کردم
    بعد از یک سال متوجه شدیم که بچه دار نمیشویم رفتیم دکتر آزمایش اسپرم نوشتن جواب آزو بود من در 14 سالگی تو تکواندو ضربه خورده به بیضه هام بعد از چهار سال از پدر مادرم پنهان کرده بودم بیضه سمت راستم بزرگ شده بود پدرم ت 18 سالگی منو بردن دکتر هیدروسل و اسپرماتوسل تشخیص و عمل شدم متاسفانه توسط دکتر جراح عمومی بعد از یکسال ازدواج که متوجه آزو شدم عمل بیوپسی شدم اسپرم مشاهده شد و ivf انجام دادیم سه بار و عمل دوم ببوپسی بازم شدم و باز اسپرم برداشت عمل سوم ivf رو انجام دادم بارم منفی آقای دکتر من پنج ماه پیش آزمایش اسپرم دادم جواب آزمایش متعجب شدیم 1/47میلیون اسپرم نشون داد آیا میشه با عمل انسداد منو درمان کرد ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام باید بررسی کامل تری شوید ، با مدارکتون تشریف بیارین ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1349 مشاهده پرسش
    با سلام
    همسر بنده دوبار حاملگی منجر به سقط داشتن
    من هم واریکوسل داشتم که عمل کردم و به مرور ازمایش های اسپرمم همه چی نرمال شد فقط مورفولوژی که باید بالای 40درصد باشه 20 درصد میباشد
    با توجه به بررسی ها در بیمارستان صارم علت سقط ها پایین بودن آزمایش کراس مچ همسرم بود که با 3بار تزریق لنفوسیت به سطح نرمال رسید و دکتر زنان دستور اقدام برای بارداری دادند و فقط گفتند دکتر اورولوژی هم برا اسپرهای من باید تایید کنه
    میخواستم ببینم با این مورفولوژی میشه اقدام کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بله میشه
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر نگاه کردید آزمایش اسپرم رو که فرستاده بودم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکسی نیومده ولی اگه مورفولوژی ۲۰ باشه و سرعت حرکت اسپرم ها نرمال باشه ، مشکلی نیست
    4. تصویر کاربر حسین شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید دوباره براتون فرستادم عکس آزمایش رو
      چون نرمال ش رو جلوش زده بالای ۴۰ درصد ، برا من ۲۰ بوده جلوش زدن Abnormal
      ولی تعداد و تحرک و کلاس های a, b, c همگی خوبن
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      عرض کردم ، مشکلی نیست، میتونین بچه دار شین
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر