جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزواسپرمی شایعترین علت نازایی مردان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه نازا به کسی گفته می شود که اصلاٌ نطفه ندارد و در آزمایش اسپرم انجام شده، اسپرم صفر می باشد. اگر کسی اسپرم داشته باشد نازا نبوده و با روش های کمکی می تواند باردار شود.

هر از چند گاهی زوجینی را می بینیم که به حالت ناامیدی مراجعه می کنند و شدیداً نگران و مضطرب هستند، زیرا  در بررسی های انجام شده در آزمایش نطفه، تعداد اسپرم آنها صفر می باشد.

تولید تستوسترون

در حالت طبیعی هر مردی 100میلیون اسپرم دارد که جهت بارداری باید 40 درصد متحرک و شکل طبیعی داشته باشند. در بسیاری از مواقع وقتی آزمایش اسپرم را مطالعه می کنیم اسپرم هم از نظر تعداد و هم شکل و هم حرکت کاملاً پایین است که به آن الیگو اسپرم گفته می شود.

هر چند کیفیت اسپرم پائین باشد شانس باروری پائین تر خواهد بود. در شدیدترین حالت افت کیفیت اسپرم در آزمایش انجام شده همه صفر هستند که به آن آزواسپرمی گفته می شود.

علت نداشتن اسپرم مرد

وقتی آزمایش اسپرم یک مرد صفر است علت های مختلفی در پشت آن وجود دارد:

ترشح هورمون های تحریک کننده بیضه ها از هیپوفیز مغز مشکل دارد. این اختلال در ترشح که اغلب به علت کاهش ترشح هورمونی به نام FSH است. هورمون FSH وظیفه تحریک سلول های نطفه ساز را به عهده دارد. 

تزریق بی رویه تستوسترون که متأسفانه در باشگاه های بدنسازی و سرخودی استفاده می شود، ترشح هورمون تحریک کننده را شدیداً مختل می کند.

ایجاد شدن تومور در غده هیپوفیز به نام پرولاکتنبوما باعث می شود که بیش از حد پرولاکتین ترشح شده و آن هم هورمون تحریک کننده نطفه سازی یا FSH را مختل می کند.

بیضه محل اصلی نطفه سازی مرد می باشد که سلول های نطفه ساز در آن قرار دارند. شایعترین علت آزواسپرمی مردان اختلال در عملکرد بیضه می باشد که 49 تا 93 درصد آزواسپرمی را تشکیل می دهد.

در این حالت سلول های نطفه ساز یا در بیضه به صورت مادرزادی وجود ندارند که تحت عنوان سرتولی سل سندرم گفته می شود که در این صورت فرد نازا است و راهی برای درمان وجود ندارد. علل دیگر آن بیماری ژنتیکی به نام کلاین فیلتر می باشد که در معاینه بیضه ها کاملاً سفت و کوچک هستند و نطفه تولید نمی کنند.

یکی دیگر از علل دیگر از بین رفتن سلول های نطفه ساز بیضه، بیضه های پائین نیامده و نزول نکرده هستند. اگر بیضه بعد از تولد در داخل شکم بماند به کیسه بیضه نرسد با گذشت زمان سلول های نطفه ساز آن از بین خواهد رفت و اگر این امر دوطرفه اتفاق بیافتد فرد مبتلا به آزواسپرمی یا نطفه صفر خواهد شد و لذا در اینجا به والدین عزیز توصیه می کنم هر نوزاد پسر که در معاینه بیضه خالی باشد و بیضه در مسیر نزول گیر افتاده باشد بلافاصله باید پس از سه ماهگی تحت عمل جراحی پائین آوردن بیضه قرار گیرد تا در آینده نابارور نگردد.

از علل دیگر نازایی با منشاء بیضه، بیماری اوریون می باشد که باعث تورم بیضه ها شده و سلول های نطفه ساز را ممکن است تخریب کند.

ضربه به بیضه ها، شیمی درمانی و رادیوتراپی از عواملی هستند که سلول های نطفه ساز بیضه را خراب می کنند و باعث صفر شدن اسپرم و نازایی مردان می گردند.

واریکوسل که سبب اتساع وریدهای اسکروتوم می شود، نیز می تواند به آزواسپرمی منجر شود.

لوله هایی به نام منی بر اسپرم را از بیضه ها خارج کرده و به مجرا می آورند که با انزال بیرون می ریزد. به هر عللی انسدادی در مسیر خروج وجود داشته باشد اسپرم ساخته شده محبوس می شود و به بیرون نمی ریزد و لذا باعث صفر شدن آزمایش اسپرم می گردد.

شایعترین علت انسداد متأسفانه انجام وازکتومی یا بستن لوله مردان می باشد که با قطع مسیر لوله های منی بر باعث از بین رفتن همیشگی باروری مردان می شود.

عدم وجود لوله های منی بر و یا انسداد مادرزادی آنها از علل دیگر صفر شدن آزمایش اسپرم مردان است.

 

آیا با اسپرم صفر میتوان باردار شد؟

بلی. درمان آزواسپرمی بستگی به علت آن دارد و در هر مورد متفاوت است. در بیمارانی که بیضه های آنها کوچک است و رشد کافی ندارد، از هورمون استفاده می شود. در این موارد درمان تا 95% موفقیت آمیز است و ظرف مدت 6 ماه و حداکثر 3 سال بیضه ها بزرگ شده، اسپرم ظاهر می شود.

در واریس بیضه ( واریکوسل) عمل جراحی 50 تا 60% موارد موفقیت آمیز بوده و معمولاً پس از 1 تا 3 سال نتیجه داده است. در نازائی های انسدادی، عمل جراحی پیوند مجاری منی بر صورت می گیرد که نتیجه بخش است. امروزه با روشهای جدید مثل لقاح خارج از بدن و انتقال جنین به رحم و یا تزریق اسپرم به داخل تخمک – در مواردی که تعداد اسپرم فوق العاده کم بوده است- امیدواری زیادی برای درمان به وجود آمده است. 

اگر سطح هورمون گنادوتروپین شما بسیار پایین باشد، برای بهبود شانس باروری خود و افزایش تعداد اسپرم میتوانید از داروی گنادوتروپین استفاده کنید. گنادوتروپین هورمونی است که تولید اسپرم را تحریک می‌کند.

در روش IVF، یک تخمک از تخمدان زن برداشته می شود و ،در محیط آزمایشگاه با  اسپرم مرد بارور می‌شود. سپس تخمک بارورشده به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر تعداد اسپرم شما اندکی پایین باشد و حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده باشید و نتیجه ای نگرفته باشید شما کاندید مناسبی برای لقاح مصنوعی هستید.

تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)، یک نوع تکنیک IVF است. در این روش یک اسپرم واحد به صورت مستقیم به تخمک زن تزریق می‌شود تا آن را بارور کند. تخمک پس از بارور شدن به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید و یکی از مشکلات ضعیف بودن کیفیت اسپرم و پایین بودن تعداد اسپرم یا فاقد اسپرم بودن مایع منی را داشته باشید، کاندید مناسبی برای این روش درمانی خواهید بود.

اهدی اسپرم به معنی استفاده از اسپرم مرد دیگری برای باروری است که اسپرم خود را اهداء می‌کند.

در صورت داشتن مشکل نازایی جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (87 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رشیدی دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من 7 ماه پیش عمل وازکتومی در کشور آلمان انجام دادم و بعد از عمل بیضه چپ هنوز درد داره و این درد به لگن و پای چپم میزنه، ایران پیش دکتر رفتم و بعد از سونوگرافی گفتن واریکوسل گرید 3 داری و من در 9 سالگی واریکوسل یک بار عمل کردم، و در آلمان بعد از سونوگرافی گفتن واریکوسل تو حاد نیست و گرید 2 هست و نیاز به عمل نیست، سوال من از شما آقای دکتر اینه که این درد ممکنه بخاطر عمل وازکتومی و تجمع اسپرم باشه یا درد واریکوسل هست در سونوگرافی هیچ مشکلی ظاهرا وازکتومی من نداره و اگر بخاطر وازکتومی درد دارم این درد تا کی ادامه داره؟ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش اسپرم انجام شود جهت بررسی شدت تاثیر واریکوسل
    2. تصویر کاربر رشیدی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش اسپرم ۲ بار انجام شده و صفر بوده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکس ازمایش را بفرستید
    4. تصویر کاربر رشیدی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      جواب تست اسپرم ندارم چون تو آلمان دادم و فقط منفی بودنش را گفتن این عکسهای سونو ایران هست آیا سونوگرافی رنگی لازمه انجام بدم
    5. تصویر کاربر رشیدی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      جواب تست اسپرم ندارم چون تو آلمان دادم و فقط منفی بودنش را گفتن این عکسهای سونو ایران هست آیا سونوگرافی رنگی لازمه انجام بدم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      پس ازمایش اسپرم انجام شود در مرکز رویان تا بتوان نظر داد. بدون دیدن ازمایش نمیشه نظر داد
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر گرامی
    بنده ۲۴ سالمه وارکوسل دارم.چپ گرید۳ راست گرید۱.دکترم بعد از آزمایش اسپرم فرمودند جراحی نیاز نیست اما مشکل این جاست که من وقتی راه میرم وقتی میرسم خونه زیر و بیضه بالاش که رگ ها هستن حالت سوزن سوزن شدن و درد خفیف داره و گاهی تیر میکشه.میخواستم بدونم این علایم عادی هستن یا نشانه خاصی هست.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر ازمایش اسپرم طبیعی بوده میشه عمل نکرد و سالانه ازمایش رو تکرار کرد
  • تصویر کاربر اکبر دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده احساس درد در ناحیه پایین شکم داشتم وقتی به دکتر مراجعه کردم برام سونوگرافی نوشت که جواب سونوگرافی به قطر وریدهای شبکه pampiniform در حالت reset در طرف چپ 3/2 میلیمتر است اشاره دارد که به نفع واریکوسل 3 میباشد . الان بنظر شما چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر فرزند ندارین ، ازمایش اسپرم انجام شود
  • تصویر کاربر احمدی سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر
    من پارسال آزمایش semen داده بودم که کم تحرکی و بی تحرکی اسپرم داشتم بعدش بخاطر شیوع کرونا به دکتر رفتن را عقب انداختم این ماه مجدد اقدام کردم و آزمایش semen، ویتامین دی و dfi دادم که هنوز بی تحرکی داشتم. البته توی این یک سال هیچ رژیم خاص غذایی یا مصرف دارو و... نداشتم.
    امسال هم باتوجه به جواب آزمایش، پزشک محترم پیشنهاد انجام ivf دادن ولی چون تمایل به راه طبیعی داشتیم میخواستم بدونم با دارو یا رژیم خاصی غذایی امکان برطرف کردن این مشکل هست؟ حتی اگر احتمالش کم باشد.
    ضمنا معایه بیضه هم شدم که دکتر مشکلی در این مورد مطرح نکردند فقط قرص ویتامین دی تجویز کردند همچنین تصاویر آزمایش ها خدمتتون ارسال شدند.
    نکته آخر هم بخاطر نمونه گیری در محل آزمایشگاه و بصورت خودارضایی سریع، در آزمایش امسال احساس کردم میزان منی با حالت طبیعی و نزدیکی تفاوت دارد در مقدار منی مشخص شده در آزمایش آخر هم مشخص است.
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی از جهت واریکوسل انجام شه ، یک سال جهت بارداری فرصت دهید
    2. تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام. تشکر بابت پاسخگویی
      بروی چشم بعد از انجام خدمتتون ارسال میکنم.
      در ادامه سوالم، ما دوسالی میشه اقدام به بارداری میکنیم توی این زمان همسرم کیست هم داشتن که با مصرف قرص و... کوچکتر میشدند. در آخر پزشکشون گفتند با این کیست هم احتمال بارداری هست و در صورتی که پزشک همسرتون (پزشک معالج خودم) ivf تجویز نکردن بتون امپول میدم که تخمکاتون قدرت بیشتری داشته باشند بعد اقدام به بارداری کنید.
      حالا میخواستم بدونم در صورتی که مشکلی بابت واریکوسل نداشته باشم آیا این میزان کم تحرکی و بی تحرکی اسپرم قابل درمان هست؟ (جواب این سوال برام مهمه) معمولا با چه روش هایی؟
      ببخشید در کل میخواستم بدونم در صورتی که مشکلی نباشه امیدی به درمان هست یا حتما باید ivf انجام داد؟
      در آخر هم باتوجه به توضیحاتی که دادم بازهم یک سال جهت بارداری اقدام کنیم؟
      تشکر که حوصله به خرج میدید. لطف میکنید.
    3. تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد
      شرمنده یه سوال دیگه اینکه ما خوزستان هستیم آیا باد مستقیم کولر برای بیضه ها ضرر دارد؟ من معمولا بیضی ها را زیاد نمی شستم ولی جدیدا بخاطر توصیه هایی که شنیدم هر سری دستشویی میرم بیضی ها را هم میشورم. بعدش ممکنه باد کولر مستقیم بم بخوره و احساس خنکی در بیضه کنم. آیا ضرر دارد؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر واریکوسل نباشه میشه با دارو کمی سرعت و حرکت اسپرم رو بهتر کرد ، اگر نتیجه نده ، روش های کمک باروری
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود شش سال که ازدواج کردیم ، سال چهارم زندگی ،همسر باردار شدند که بدون هیچ علتی در یک ماهگی سقط کردند و بعد از آن باردار مجدد ایشان دچار وقفه شد ،با مراجعه به مرکز ناباروری ،متوجه شدیم که ایشان مشکل خاصی ندارند و مشکل از بنده هست ،آزمایش اسپرم نرمال بود ولی با معاینه دستی از بیضه ها متوجه شدند که واریکوسل در سمت چپ وجود دارد ، و بعد از سونوگرافی متوجه شدیم بیضه سمت چپ گرید 4 و سمت راست گرید 1 دچار واریکوسل هستند. با توجه به سن و سال که از سی سال گذشته ،نمی دانیم که به شیوه طبیعی بچه دار شدن امیدوار باشیم یا از شیوه هایی مثل IUI یا IVF متوسل بشیم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      تست DFI انجام شود
  • تصویر کاربر اسکندری پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر من شهریور سال گذشته یه سقط داشتم که معلوم شد همسرم واریکوسل دوطرفه داشته عمل کردن،۴ ماه بعد از عملشون آزمایش دادن جواب ازمایش رو براتون میفرستم سوالم اینه
    موفولوژی اسپرمشون خوبه این منو نگران کرده؟ اخه یه دکتر گفت خوب نیس
    اگه من طبیعی باردار شم سقط نمیشه؟
    خواهش میکنم جواب سوالمو کامل بدین
    یه دنیا ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      مورفولوژی خوبه ، کمی سرعت اسپرم پایینه ، تا یک سال فرصت بدین برای بارداری و نگران نباشین
    2. تصویر کاربر اسکندری چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ممنونم یعنی طبیعی من باردار میشم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      احتمالش هست ،قطعی نیست. فرصت دهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضاحاتمپور پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکترگرامی.سه ماه پیش طبق نظرشما با توجه به فرستادن ازمایش اسپرم و سونو تشخیص واریکوسل دادید ما شیرازهستیم عمل کردم.و طبق گفته شما قرص سلنیوم 200که گیرنیومد و فرمودید سلن پلاس روزی دوتا و ویتامین ای روزی یکی.و فولیک اسید1میلی روزی یکی و ال کارنیتین 1000روزی یکی مصرف کنم و من مصرف کردم دیروز ازمایش اسپرم بعد از اینکه از عملم 3ماه میگذره تکرار کردم .ازمایش قبل و بعد عملم رو خدمتتون ارسال کردم لطفا ممنون میشم پاسخ بدید نتیجه ازمایش چه طور شده؟رضایت بخش هست؟؟واینکه همین داروها رو ادامه بدم؟؟چیزی کم یا زیاد نباید بشه؟؟و اینکه دیگه جلوگیری نداشته باشیم برای بچه دار شدن.تشکر ویژه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر رضاحاتمپور چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      مجددا عکس را ارسال کردم.تشکر
    3. تصویر کاربر رضاحاتمپور چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بفرمایید خدمت شما
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      با این ازمایش احتمال بچه دار شدن هست ولی احتمالش کمتر از فرد نرماله
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      داروها رو ادامه بدین
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام برای بچه دار شدن اقدام کردیم که نتیجه نداشت رفتم دکتر ازمایش اسپرم نوشت که گفتن ازواسپرمی است کلی ازمایش نوشت fsh وژنیتیک که مشکلی نبود اندازه بیضه هام نرمال بود وگفت واریکوسل هم نداری .نتیجه این بود که گفت مشکل مادر زادی داری عمل تسه کردم که ۵.۶ تا اسپرم فریز کردنند که وضعیتش یکم ضعیف بود اخرش در ازمایشگاه ۷ تا جنین تشکیل شد که گفتتد کیفتش خوبه .بار اول انتقال نتیحه منفی بود دکتر ازمایش نوشت برای هر دو مون ازمایش ایمنی بود که نتیجه ایمنی همسرم بالا بود .میشه دکتر شما هم راهنمایی کنی ایا میشه در این راه نتیحه گرفت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بله راهش همین هست ، احتمال اینکه نتیجه بگیرین هست ، ادامه بدین
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    اسپرم صفره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی / ازمایشات کامل هورمونی / تست ژنتیک
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقت شما به خیر
    ۴ ساله ازدواج کردم(خودم ۳۹ سال و خانمم حدود ۲۹ ساله هستن). برای اولین بار در عمرم طی ماه گذشته به فاصله یک هفته ۲بار تست اسپرم در درمانگاه دادم. گفتن آزواسپرم هستم. سونو داپلر بیضه هم گرفتم که نتایک را خدمتتون ارسال کردم. لطفا راهنمایی بفرمایید که امکان بچه دار شدن داریم یا نه. آیا در ۲باری که تست دادم احتمال خطای آزمایشگاهی هست؟در چه حد؟
    ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به ازواسپرمس قدم بعدی انجام تست های ژنتیک و نمونه برداری از بیضه هست
    2. تصویر کاربر حامد شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر ممنون از پاسختون. یعنی نیازی به تست اندازه گیری هورمونهای FSH, LH, Prolactin و ... در این مقطع نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      چرا ، اینها هم باید تست شود ، سایر کارهایی که گفتم هم انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر