جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزواسپرمی شایعترین علت نازایی مردان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه نازا به کسی گفته می شود که اصلاٌ نطفه ندارد و در آزمایش اسپرم انجام شده، اسپرم صفر می باشد. اگر کسی اسپرم داشته باشد نازا نبوده و با روش های کمکی می تواند باردار شود.

هر از چند گاهی زوجینی را می بینیم که به حالت ناامیدی مراجعه می کنند و شدیداً نگران و مضطرب هستند، زیرا  در بررسی های انجام شده در آزمایش نطفه، تعداد اسپرم آنها صفر می باشد.

تولید تستوسترون

در حالت طبیعی هر مردی 100میلیون اسپرم دارد که جهت بارداری باید 40 درصد متحرک و شکل طبیعی داشته باشند. در بسیاری از مواقع وقتی آزمایش اسپرم را مطالعه می کنیم اسپرم هم از نظر تعداد و هم شکل و هم حرکت کاملاً پایین است که به آن الیگو اسپرم گفته می شود.

هر چند کیفیت اسپرم پائین باشد شانس باروری پائین تر خواهد بود. در شدیدترین حالت افت کیفیت اسپرم در آزمایش انجام شده همه صفر هستند که به آن آزواسپرمی گفته می شود.

علت نداشتن اسپرم مرد

وقتی آزمایش اسپرم یک مرد صفر است علت های مختلفی در پشت آن وجود دارد:

ترشح هورمون های تحریک کننده بیضه ها از هیپوفیز مغز مشکل دارد. این اختلال در ترشح که اغلب به علت کاهش ترشح هورمونی به نام FSH است. هورمون FSH وظیفه تحریک سلول های نطفه ساز را به عهده دارد. 

تزریق بی رویه تستوسترون که متأسفانه در باشگاه های بدنسازی و سرخودی استفاده می شود، ترشح هورمون تحریک کننده را شدیداً مختل می کند.

ایجاد شدن تومور در غده هیپوفیز به نام پرولاکتنبوما باعث می شود که بیش از حد پرولاکتین ترشح شده و آن هم هورمون تحریک کننده نطفه سازی یا FSH را مختل می کند.

بیضه محل اصلی نطفه سازی مرد می باشد که سلول های نطفه ساز در آن قرار دارند. شایعترین علت آزواسپرمی مردان اختلال در عملکرد بیضه می باشد که 49 تا 93 درصد آزواسپرمی را تشکیل می دهد.

در این حالت سلول های نطفه ساز یا در بیضه به صورت مادرزادی وجود ندارند که تحت عنوان سرتولی سل سندرم گفته می شود که در این صورت فرد نازا است و راهی برای درمان وجود ندارد. علل دیگر آن بیماری ژنتیکی به نام کلاین فیلتر می باشد که در معاینه بیضه ها کاملاً سفت و کوچک هستند و نطفه تولید نمی کنند.

یکی دیگر از علل دیگر از بین رفتن سلول های نطفه ساز بیضه، بیضه های پائین نیامده و نزول نکرده هستند. اگر بیضه بعد از تولد در داخل شکم بماند به کیسه بیضه نرسد با گذشت زمان سلول های نطفه ساز آن از بین خواهد رفت و اگر این امر دوطرفه اتفاق بیافتد فرد مبتلا به آزواسپرمی یا نطفه صفر خواهد شد و لذا در اینجا به والدین عزیز توصیه می کنم هر نوزاد پسر که در معاینه بیضه خالی باشد و بیضه در مسیر نزول گیر افتاده باشد بلافاصله باید پس از سه ماهگی تحت عمل جراحی پائین آوردن بیضه قرار گیرد تا در آینده نابارور نگردد.

از علل دیگر نازایی با منشاء بیضه، بیماری اوریون می باشد که باعث تورم بیضه ها شده و سلول های نطفه ساز را ممکن است تخریب کند.

ضربه به بیضه ها، شیمی درمانی و رادیوتراپی از عواملی هستند که سلول های نطفه ساز بیضه را خراب می کنند و باعث صفر شدن اسپرم و نازایی مردان می گردند.

واریکوسل که سبب اتساع وریدهای اسکروتوم می شود، نیز می تواند به آزواسپرمی منجر شود.

لوله هایی به نام منی بر اسپرم را از بیضه ها خارج کرده و به مجرا می آورند که با انزال بیرون می ریزد. به هر عللی انسدادی در مسیر خروج وجود داشته باشد اسپرم ساخته شده محبوس می شود و به بیرون نمی ریزد و لذا باعث صفر شدن آزمایش اسپرم می گردد.

شایعترین علت انسداد متأسفانه انجام وازکتومی یا بستن لوله مردان می باشد که با قطع مسیر لوله های منی بر باعث از بین رفتن همیشگی باروری مردان می شود.

عدم وجود لوله های منی بر و یا انسداد مادرزادی آنها از علل دیگر صفر شدن آزمایش اسپرم مردان است.

 

آیا با اسپرم صفر میتوان باردار شد؟

بلی. درمان آزواسپرمی بستگی به علت آن دارد و در هر مورد متفاوت است. در بیمارانی که بیضه های آنها کوچک است و رشد کافی ندارد، از هورمون استفاده می شود. در این موارد درمان تا 95% موفقیت آمیز است و ظرف مدت 6 ماه و حداکثر 3 سال بیضه ها بزرگ شده، اسپرم ظاهر می شود.

در واریس بیضه ( واریکوسل) عمل جراحی 50 تا 60% موارد موفقیت آمیز بوده و معمولاً پس از 1 تا 3 سال نتیجه داده است. در نازائی های انسدادی، عمل جراحی پیوند مجاری منی بر صورت می گیرد که نتیجه بخش است. امروزه با روشهای جدید مثل لقاح خارج از بدن و انتقال جنین به رحم و یا تزریق اسپرم به داخل تخمک – در مواردی که تعداد اسپرم فوق العاده کم بوده است- امیدواری زیادی برای درمان به وجود آمده است. 

اگر سطح هورمون گنادوتروپین شما بسیار پایین باشد، برای بهبود شانس باروری خود و افزایش تعداد اسپرم میتوانید از داروی گنادوتروپین استفاده کنید. گنادوتروپین هورمونی است که تولید اسپرم را تحریک می‌کند.

در روش IVF، یک تخمک از تخمدان زن برداشته می شود و ،در محیط آزمایشگاه با  اسپرم مرد بارور می‌شود. سپس تخمک بارورشده به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر تعداد اسپرم شما اندکی پایین باشد و حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده باشید و نتیجه ای نگرفته باشید شما کاندید مناسبی برای لقاح مصنوعی هستید.

تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)، یک نوع تکنیک IVF است. در این روش یک اسپرم واحد به صورت مستقیم به تخمک زن تزریق می‌شود تا آن را بارور کند. تخمک پس از بارور شدن به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید و یکی از مشکلات ضعیف بودن کیفیت اسپرم و پایین بودن تعداد اسپرم یا فاقد اسپرم بودن مایع منی را داشته باشید، کاندید مناسبی برای این روش درمانی خواهید بود.

اهدی اسپرم به معنی استفاده از اسپرم مرد دیگری برای باروری است که اسپرم خود را اهداء می‌کند.

در صورت داشتن مشکل نازایی جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (85 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهنام شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، خسته نباشید آزمایش اسپرموگرام دادم عکسش و براتون می فرستم می خواستم بدونم اسپرم خیلی ضعیف
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      حرکت کم است
  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۲۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من از 15 سالگی در قسمت سمت چپ یک برامدگی زیر شکم بالای کیسه بیضه داشتم و این در طول سال بزرگتر شد و الان 24 سالمه این توده وارد کیسه بیضه هام شده و اندازه اش تقریبا دوبرابر خود بیضه هس و هیج دردی نداره بجز زمانی که زیاد سرپا می ایستم یاکار های سنگین انجام میدم. وقتی با دستم بهش فشار میدم ناپدید میشه ودوباره میاد و موقعی که رو به پشت میخوابم توده نیس . ممنون میشم راهنمایی کنید و بگید چیکار کنم. گفته بودید سونوگرافی کنم براتون بفرستم نتایج براتون فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بياييد معاينه هم بكنم
  • تصویر کاربر مطهره یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید 7ماه هست برای بارداری اقدام کردیم متاسفانه جوابی نگرفتیم
    همسرم ازمایش اسپرم انجام دادن
    و مورفولوزیشون لب مرز بود و همینطور wbc 5 در اسپرم
    که دکتر اورولوزی کفتن جیز خاصی نیست و سونو دادن از لحاظ واریکوسل و گرفتگی برررسی بشن کع اون هم مشکلی نبود
    میخواستم ببینم الان نیاز هست باز کار خاصی انجام بدن یانه
    در ضمن هرروز قرص ویتامین ای 3عدد و c 3عدد زینک و فولیک اسید هم میخورن و همسنطور قرص ولمن کانسپشن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      واريكوسل نداريد
    2. تصویر کاربر مطهره شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      خیر واریکوسل نبود در سونو که انجام شد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر بعد از ٢سال نشد بايد اي يو اي كنيد
    4. تصویر کاربر مطهره شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      برای wbc بالاشون که در ازمایش اسپرم بود عددش ۵ بود و همینطور اپیتلیال سل که ۳ بود نیاز به انتی بیوتیک خاصی نیستش اقای دکتر؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      اينها مهم نيستند
    6. تصویر کاربر مطهره شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      و سوال اخر اینکه برای بهبود شکل اسپرم ها درواقع مرفولوژیشون چه دارویی نیاز هست ول من کانسپشگ و قرص ویتامیت ای و سی و فولیک اسید و زینک هم استفاده میکنن.
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      کمک کننده هستند
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    نازنین فاطمه:
    نازنین فاطمه:
    سلام خدمت پروفسور حسین کرمی استاد آزمایش بنده را تفسیر کنید لطفا درضمن 2 سال پیش عمل واریکسل سمت چب انجام دادام ،و فرزند دختر دارم ،جواب این آزمایش برای باروری مجدد خوب است یا مشکل داردآقای دکتر آیا لیدوکائن برای اقدام باروی در صورت رعایت شستشو آلت در تحرک جهش و تعداد اسپرم تاثیر بد دارد تشکر فراوان از پروفسور حسین کرمی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمايش عالي است مسكلي ندارد
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من سه سال پیش توسط شما عمل میکروسرجری شدم
    الان یک هفته هست درد تو بیضه ها دارم که به شکمم می‌زنه البته زیر بیضه ها قارچ زده که از همون موقع درد شروع شد
    میخوام سوال کنم احتمال داره که واریکوسل عود کرده باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      هر موقع سونوگرافي كنيد گزارش ميكند كه عود كرده ولذا درد دليل عود نيست
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود 7ماه پیش جراحی واریکسل انجام دادم بعد از جراحی 3ماه بعد آزمایش سمن انجام دادم همه چی نرمال بود اما دوباره 3ماه بعد آزمایش انجام دادم که تعداد اسپرمها دوباره کم شده بود ( جواب آزمایشو براتون فرستادم) من در شرف ازدواج هستم می خواستم نظرتونو بدونم که چرا دوباره حتی بعد از جراحی جواب آزمایش خوب نبوده و چقدر جواب آزمایش بده و مریضیم بده , مشکل بچه دار شدن دارم یا خیر؟ ممنون میشم نظرتونو بگین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمايش بد نيست نياز به عمل مجدد نيست
  • تصویر کاربر نگار سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید همسر من مدتی بود ک یه درد تو ناحیه بیضه و کشاله ران داشت و سونو گرافی انجام داد مشخص شد ک تو بیضه هلی ایشون توده های کلسی فیکشن هست.و گفتن باید هر ۶ ماه یکبار سونو بدن ک تحت کنترل باشه گفتن ک یک سال برای بچه دار شدن وقت داریم و نهایتا بعد از یکسال توموری میشه و باید بیضه ها تخلیه شه میخاستم بدونم ک باید چکار کرد چون این حرف رو همه دکترا نمیزنن و الان ک سرطان نداره جطور میشه با قاطعیت گفت ک سرطان میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      اصلا قطعی نیست
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام ببخشید من ۲۷ساله ومنفرد.درخدمت سربازی‌ ازروی ندانم کاری واشتباه خودم جراحی ناباروری انجام دادم والان پشیمانم که اینکاروکردم چون خیلی بدعمل کردندوالان بعدازگذشت ۱۵ماه هنوزجای عمل جراحی بریده شده ناباروری دردمیکنه وخودم را سرزنش میکنم چون کارم سنگینه اذیت میشم ودست که میزنم رگها معلومه من الان چه خاکی به سرم کنم بدبخت شدم وضع مالی هم خوبی ندارم چیکارکنم اقادکتر خیلی نگرانم هم الان وهم آینده واسه بچه دارشدن. قرص وامپولی نیست که دردش کامل نابود بشه راهنمایی و کمکم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      باید سر فرصت بیایید ببینم
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام ،اقای دکتر جوانی 26ساله هستم مجرد من سال 90عمل واریکوسل انجام دادم در شهرستان سیرجان زیر نظر دکتر پرویز توکل ،ولی الان باز بیضه هام درد داشت رفتم سونو گرفتم واریکوسل دو طرفه دارم برای عمل میتونم با دفتر چه بیمه تامین اجتماعی پیش شما عمل بشم چون از لحاظ مالی برا عمل مشکل دارم اقای دکتر مرسی خدا خیرتون بده,
    اقای دکتر الان سونوگرافیم و ازمایش اسپرم هم گرفتم سرعت حرکت اسپرمم پایینه 2درصده سایز بیضه هام زده نرمال تو برگه سونو ،اپیدیدیم دو طرف ابعاد واکوی نرمال دارد ،هیدروسل واضحی مشاهده نمیشود واریکوسل دوطرفه دیده میشود ،قطر وریدهای سمت راست و چپ به ترتیب در حالت عادی 36و47میلیمتر و بعد از مانور والسالوا 41و53میلیمتر میباشد،با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من نياز به عمل مجدد نداريد
    2. تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام اقای دکتر وقت بخییر پس سرعت حرکت اسپرم چرا پایینه باید چکار کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      كاري نميتوان كرد
    4. تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      یعنی من نمیتوانم بچه دار بشم اقای دکتر
    5. تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      یعنی راه درمانی برای من وجود نداره تروخدا کمکم کنید اقای دکتر یعنی من بچه دار نمیشم هیچ وقت
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر به صورت طبيعي نشد اي وي اف كنيد
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر چند روزی هست بیضه سمت چپ رو احساس درد میکنم درد نمیکنه ولی احساس میکنم درد داره ینی واریکوسل دارم تورو خدا کمکم کنید خیلی میترسم مجردم ۲۸ ساله اگه واریکوسل داشته باشم ینی اردواج کنم بچه ازم درست نمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام وتبریک سال نو وپوزش از تاخیر در جواب به علت مسافرت بیتیید معاینه کنم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر