جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام خواهر من چند روز قبل عمل ميو مکتومي انجام داده اما بعد از عمل با مشکل عدم دفع ادرار مواجه شده با تجويزه پزشک ارولوژي قرص بوتانيکل مصرف کرد اما الان بعد از حدود 48ساعت تغيير محسوسي نکرده پزشک.ارولوژي تشخيصشون.اينه.که قبلا تنبليه مثانه وجود داشته و العان داروي بيهوشي اثر مضاعف بر اين عملکرد رو داشته خواستم ازتون بپرسم که واقعا همچين چيزي هست؟و اينکه.آيا دوباره.وضعيت دفع ادرار به حالت.نرمال بر ميگرده؟تشخيص شما چيه؟با تشکر.از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سونداز و انجام نوار مثانه02122642744
  • تصویر کاربر مرمر جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید.کسی که مبتلا به تکرر ادرار است برای رفتن به مسافرت جه کار میتواند بکند که لااقل برای یک هفته مشکلش کمتر شود ؟منظورم مصرف دارو ،غدا،داروی گیاهی،یا وسیله خاصی وجود دارد؟خیلی ممنون میشم کمکم کنید.(زن 55 ساله و تشخیص دکتر عصبی بودن مثانه بوده است)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مطلب سایت من در این مورد را بخوانید باید نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر اکرم جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    سلام گرم خدمت آقای دکترازتبریزدارم.امیدوارم ایام عمرباسلامتی وعزت قرین بوده وهدف عالیه خودکه خدمت به کشورمان ایران عزیزاست دنبال کنید .درسال85 مادرشوهرم به دلیل کیست کلیه ( راست ) عمل وکلیه درآورده شد.من بعدتحت نظردکترصفا بوده وکنترل لازم انجام میشود منتها به دلیل تنبلی کلیه چپ کراتین بالا ( 5/10 ) اسیداوریک ( 9/7 ) واوره ( 110) میبا شدعلائم دیگرحیاتی (قند-چربی -کلسترول ...)نرمال بوده ،نیزکاهش خون داشت که حدود یک سال ونیم هفته ای یک عدد آمپول زیرجلدی تزریق نموده وازاین هفته دکترقطع کرد .به دلیل بالا بودن عوامل مذکورهرازگاهی دچارتهوع شده وحدود یک روزطول میکشد.نیزبیماری قلبی وفشارخون هم داشته ودارومصرف میکند درحدود83 سالش است .آقای دکتربرای برطرف کردن تنبلی کلیه ورفع علائم فوق که مقدارش زیاد است چه بکنیم ؟ بااحترامات فائقه -اکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      راهی جز دیالیز نیست
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما --
    دارای43 سال سن بوده و مدت 6 ماه هست که احساس تنگی اندکی در مجرای ادرار دارم آزمایش انجام دادم PSA مشکلی نداشت و دکتر نتیجه گرفت که بزرگی پروستات عاملش نیست . درهنگام تخلیه جنسی اسپرم ها کم جهش و اندک و غلیظ هستند دارای شغل کم تحرک اندازه شکم متوسط قد 170 وزن 80 کیلوگرم و ظاهر بدون بیماری هستم آیا مشکلات من طبیعی هست و هرگز نباید از خودم انتظار بیش از این داشته باشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی ندارید تحدک و ورزش توصیه میکنم
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    باسلام میخواستم بدان رابطی به پرتاب منی دارد یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر کرمی
    بنده مرد 24 ساله و مجرد هستم. حدود 6 ماه پیش دو سه قطره خون پس از ادرارم مشاهده کردم. این اتفاق وقتی رخ داد که آب فراوانی در طول روز نوشیدم. ابتدا خیلی نگران شدم ولی چون پس از 3 روز این حالت از بین رفت. به دکتر مراجعه نکردم. حدود 2 هفته پیش باز این حالت برای من رخ داد ولی با شدت کمتری. حدود 3 روز پس از تخلیه ادرار صبح گاهی یک قطره خون از من دفع می شد. اینبار به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کردم ، ایشون آزمایش خون و کشت ادرار و سونوگرافی به من داد. ولی همه آزمایش ها طبیعی بود حتی کشت ادرار. دکتر هم مقداری سفیکسیم 200 و کپسول سلکوکسیب 100 تجویز کرد. از وقتی که این دارو ها رو مصرف کردم ، حدود یک هفته هیچ خونی مشاهده نکردم. اما پس از یک هفته باز خون پس از ادرار شروع شد. سوال من اینه که آیا باید بقیه روند درمان با آنتی بیوتیک را ادامه دهم یا فورا به پزشک مراجعه کنم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      اصلا نگران نباشید مهم نیست
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقا ی دکتر به نظر شما دیورتیکول مثانه مادرزادی از نظر اندازه بزرگتر میشود یا نه.اگر بزرگ بشود با چه روشی جراحی می شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر بزرگ شود عمل
  • تصویر کاربر حمیدرضاپدرام دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام من مدت یک سال است که زیاد به دستشویی میروم والان چند ماه است که بیشتر شده است دستشویی رفتنم مشکل چیست اصلا شب راحت نمیخوابم چند بار به دستشویی میروم بعد از خوردن هر نوشیدنی بلافاصله به دستشویی میروم استرس هم دارم وعصبی هم هستم وقرصهای لیتیم و سدیم هم مصرف مینکنم کلافه شدم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نوار مثانه بدهید02122642744
  • تصویر کاربر محمودشیرمحمدی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب احتراماً اینجانب 38سال سن دارم ومدتی است که سوزش ادراردارم ودرسونوگرافی ازکلیه ومجاری ادرار ومثانه وپروستات مشکلی نداشتم .لازم به ذکراست کلیه ام قبلاً دوبارسنگ دفع کرده است.آیا ممکن است بازهم سنگ باعث سوزش ادرار واحساس عدم تخلیه کامل شود؟احتمال این هست که بازهم سنگی درمجرای خروجی مثانه باعث این عارضه شده باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بدهید
  • تصویر کاربر haman دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    ﺟﻨﺎﺏ ﺩﻛﺘﺮ ﺳﻼﻡ
    ﻣﺪﺗﻲ ﻫﺴﺖ ك ﻣﺘﻮﺟﻪ ي ﺳﺮﻱ ﺟﻮﺵ ﻫﺎﻱ ﺭﻳﺰ ﺭﻭي ﺁﻟﺘﻢ ﺷﺪﻡ, ب ﺩﻛﺘﺮ ﭘﻮﺳﺖ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻛﺮﺩﻡ اﺯ ﺟﻮﺵ ﻫﺎ ﻫﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮﺩاﺭﻱ ﻛﺮﺩ ﺑﺮاﻱ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺩاﺩﻡ ك ﮔﻔﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﻣﺨﺮﺑﻲ ﭘﻴﺪا ﻧﺸﺪ, ﻳﻪ ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﭘﻤﺎﺩ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺩاﺩ ﺑﻬﻢ ﻛﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ اﺛﺮﻱ ﻧﺪاﺷﺖ, ﻣﻤﻨﻮﻥ ﻣﻴﺸﻢ ﺭاﻫﻨﻤﺎﻳﻴﻢ ﻛﻨﻴﻦ
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نیاز به بررسی نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر