جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام, جناب دکتر در سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری که حدود یک ماه پیش به منظور چکاپ انجام دادم اشاره شده که "دربخش میانی کلیه راست , یک سنگ کالیسیل به قطر حدود 4mm دیده می شود" . پزشک معالج اقدام خاصی را بدین منظور تجویز نکردند، به نظر جنابعالی آیا اقدام درمانی خاصی مورد نیاز است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      فقط مایعات زیاد و نمک کم
  • تصویر کاربر عابد پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1327 مشاهده پرسش
    با سلام و با تشکر از سایت خوبتون
    آقای دکتر من از بچگی کلیه سنگ ساز داشتم و در سن 10 سالگی یک عمل جراحی خارج کردن سنگ نیز داشتم ..... تقریبا 8سال پیش نیز یک بار سنگ شکن کردم
    می خواستم بدونم آیا استفاده از مکمل های غذایی مانند پروتئین وی و کراتین می تواند باعث سرعت بخشی در امر سنگ سازی شود؟؟؟
    اگر مصرف مایعات را زیاد بالا ببرم چطور؟؟؟؟ آیا با مصرف زیاد مایعات و استفاده از قطره سنگکل نیز باعث رسوب بیشتر می شود؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      فقط هر 2 ساعت لیوان اب و نمک کمتر
  • تصویر کاربر e پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مدتی است که گاه گاهی دچار ادرار خونی همراه با تکرر ادرار و شوزش می شوم و به دکتر اورولوژی مراجعه کردم بعد آزمایش خونو بعد رادیولوژی و بعد رادیولوژی رنگی وبعدسونوگرافی که همه چیزم اوکی بوده بغیر سونو گرافی که گفته ضخامت جدار مثانه بیشتر از حد طبیعی است 4.5 mm
    حالا دکتر گفته برم سیستوسکوپی برام نوشته
    این یعنی که سرطان دارم دیگه ؟ چ کار کنم
    حتی گاهی لخته های خونی هم دیده میشه ولی ادرارم مثلا چند روز در هفته اینطوری میشه مثل دو یا سه روز اونم وقتایی که فعالیتم یکم زیاد میشه
    منو آگاه کنید
    اگه سرطانم هست بهم بگید چون سیستوسکوپی برا سرطانه و همه آزمایشای من اوکی بوده بجز سونو گرافی که ضخامت جدار مثانم زیاده و الان چنر روزه که زمانی ام که ادرارم خونی نیس سوزش دارم
    دارم از فکروخیال میمیرم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      بهتر است انجام دهید
  • تصویر کاربر صمد یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 20996 مشاهده پرسش
    آیا در سنین میانسالی میتوان ظرفیت مثانه را افزایش یا تحریک پذیری آن را کاهش داد ؟ مثلاً کسیکه حجم ادرارش به 100سی سی میرسد و احساس نیاز به دفع در او ایجاد میشود یکی دو ساعت در صورتی که برای اوخیلی سخت نباشد صبر کند که حجم ادرارش مثلاً به 200سی سی برسد و سپس نسبت به تخلیه مثانه خود اقدام کند ؟ این یکی دو ساعت تحمل ادرار کمتر از 200 سی سی ضرری به جایی نمی رساند ؟ ترخدا فقط نگید که باید نوار مثانه بگیرم محبت کنید سوال را جواب دهید بنده حاضر به گرفتن نوار مثانه نیستم چون ناراحتی ندارم ، ادرار به راحتی تخلیه می شود سری که درد نمی کنه دستمال نمی بندند مگر آنکه ضرورت انجام این کار را با استدلالات پزشکی برایم روشن بفرمایید با آرزوی خیر و توفیق برای شما پزشک گرانقدر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر می توانی کنار بیایی کاری نکن ضرورتی نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 2 هفته پیش)

      مثانه که به آن شاشدان نیز می گویند، جایی برای جمع شدن ادرار قبل از تخلیه است این کیسه میتواند تا یک لیتر یعنی 1000 سی سی ادرار را نیز در خود نگهدارد. البته این مقدار حداکثر میزان ادراری است که مثانه درخود نگه میدارد. معمولا هنگامی که حجم مثانه به 500 سی سی میرسد فرد احساس میکند که باید ادرار خود را تخلیه کند.

      در بیمارانی که مبتلا به مثانه ی بیش فعال هستند، ممکن است هنگامی که به 100 سی سی یا 200 سی سی میرسد میل شدید به ادرار کردن و خالی کردن مثانه داشته باشند. بهترین راه برای فهمیدن مشکلات مثانه و حل کردن آنها در ابتدا تشخیص صحیح است که با انجام دادن تست نوار مثانه این تشخیص انجام می شود.نوار مثانه در تهران کجا انجام میشود؟

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهناز سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی.من پدرم بعد از سونو گرافی .مشخص شده که یک ضایعه یک سانتی متری در دیواره چپ مثانه دارد.دکتر مربوط تشخیص به جراحی داد.تا توده کلا برداشته بشه و برای تشخیص به آزمایشگاه داده بشه.خیلی نگران هستم.به نطرتون جراحی باعث تشدید یا بهبودی هست.درصدش چقدر هست که این توده مشکل ساز نباشه.ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سریعا با شماره 09351142080 و یا 02122642744 تماس بگیرید و خارج از نوبت مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    با سلام خواهر من چند روز قبل عمل ميو مکتومي انجام داده اما بعد از عمل با مشکل عدم دفع ادرار مواجه شده با تجويزه پزشک ارولوژي قرص بوتانيکل مصرف کرد اما الان بعد از حدود 48ساعت تغيير محسوسي نکرده پزشک.ارولوژي تشخيصشون.اينه.که قبلا تنبليه مثانه وجود داشته و العان داروي بيهوشي اثر مضاعف بر اين عملکرد رو داشته خواستم ازتون بپرسم که واقعا همچين چيزي هست؟و اينکه.آيا دوباره.وضعيت دفع ادرار به حالت.نرمال بر ميگرده؟تشخيص شما چيه؟با تشکر.از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سونداز و انجام نوار مثانه02122642744
  • تصویر کاربر مرمر جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید.کسی که مبتلا به تکرر ادرار است برای رفتن به مسافرت جه کار میتواند بکند که لااقل برای یک هفته مشکلش کمتر شود ؟منظورم مصرف دارو ،غدا،داروی گیاهی،یا وسیله خاصی وجود دارد؟خیلی ممنون میشم کمکم کنید.(زن 55 ساله و تشخیص دکتر عصبی بودن مثانه بوده است)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مطلب سایت من در این مورد را بخوانید باید نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر اکرم جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام گرم خدمت آقای دکترازتبریزدارم.امیدوارم ایام عمرباسلامتی وعزت قرین بوده وهدف عالیه خودکه خدمت به کشورمان ایران عزیزاست دنبال کنید .درسال85 مادرشوهرم به دلیل کیست کلیه ( راست ) عمل وکلیه درآورده شد.من بعدتحت نظردکترصفا بوده وکنترل لازم انجام میشود منتها به دلیل تنبلی کلیه چپ کراتین بالا ( 5/10 ) اسیداوریک ( 9/7 ) واوره ( 110) میبا شدعلائم دیگرحیاتی (قند-چربی -کلسترول ...)نرمال بوده ،نیزکاهش خون داشت که حدود یک سال ونیم هفته ای یک عدد آمپول زیرجلدی تزریق نموده وازاین هفته دکترقطع کرد .به دلیل بالا بودن عوامل مذکورهرازگاهی دچارتهوع شده وحدود یک روزطول میکشد.نیزبیماری قلبی وفشارخون هم داشته ودارومصرف میکند درحدود83 سالش است .آقای دکتربرای برطرف کردن تنبلی کلیه ورفع علائم فوق که مقدارش زیاد است چه بکنیم ؟ بااحترامات فائقه -اکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      راهی جز دیالیز نیست
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما --
    دارای43 سال سن بوده و مدت 6 ماه هست که احساس تنگی اندکی در مجرای ادرار دارم آزمایش انجام دادم PSA مشکلی نداشت و دکتر نتیجه گرفت که بزرگی پروستات عاملش نیست . درهنگام تخلیه جنسی اسپرم ها کم جهش و اندک و غلیظ هستند دارای شغل کم تحرک اندازه شکم متوسط قد 170 وزن 80 کیلوگرم و ظاهر بدون بیماری هستم آیا مشکلات من طبیعی هست و هرگز نباید از خودم انتظار بیش از این داشته باشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی ندارید تحدک و ورزش توصیه میکنم
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام میخواستم بدان رابطی به پرتاب منی دارد یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      خیر
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر