جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر hf یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید مدتی است پس از ادرار باید باقی مانده قطرات ادرار در مجرا را با انجام استبراهای طولانی باقی مانده ادرار را خارج کنم.ایا این امر بیماری محسوب می شود؟قابل ذکر است در صورت تلاش برای ادرار بیشتر باز هم مقداری ادرار خارج می شود.
    سنن15سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکل شما عصبی و روحی است
  • تصویر کاربر شایان یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پسری هستم 26 ساله ، با اینکه زمانی به دستشویی میرم که واقعا نیاز به تخلیه ادرار دارم ولی وقتی که آماده تخلیه میشوم به سرعت این عمل تخلیه انجام نمیشه و به نوعی باید مثانه رو ترغیب به این کار کنم !
    کارهایی مثل باز کردن شیر آب تا صدای آب روان ، مثانه رو ترغیب به تخلیه کنه یا از این دست کارها !
    که نهایتا ممکنه تا 30 ثانیه هم این تاخیر ادامه داشته باشه و در زمان هایی که ادرار کمتری دارم ، این قدر این تاخیر دامنه دار میشه که منصرف میشم !
    با این وجود هر بار که موفق به تخلیه میشم ادرار با قدرت ، پرش هست و کلا" علائم بزرگی پروستات رو نمی بینم .
    چه کار باید بکنم ؟ آیا چیز مهمی است یا ...

    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت اقای دکتر. من قبلا باردار که بودم در هفته بیست حاملگی تشخیص هیدرونفروز دادند که از شما پر سیدم و شما گفتید که باید بعد از تولد بررسی شود.
    در هفته بیست حاملگی میزان تنگی کلیه چپ شش میلی متر در هفته بیست وهفت حاملگی این میزان در کلیه چپ ده میلی متر ودر کلیه راست شش میلی متر و هفته سی ودو حاملگی این میزان در کلیه چپ چهارده وکلیه راست۶ ونیم بوده و در هفته سی وپنج همین اندازه بوده ولی کلیه راست هشت شده بود و کورتکس کلیه چپ ضعیف شده بود و به علت کاهش اب دور جنین در هفته ۳۷ حاملگی زایمان کردم.
    باتوجه به اینکه فرزند من پسر است والان یک ماه دارد در سونوی یک ماهگی هیدرونفروز کلیه چپ تشخیص داده شده که میزان ان ده میلیمتر بوده ولی در مورد کلیه راست هیدرونفروز وجود نداشته است. ازمایش bun وکراتنین در دو هفتگی به ترتیب8 و 0.5 ودر یک ماهگی ۶ و0.9 بوده است. میخواستم بپرسم ایا کورتکس که ضعیف شده امکان ترمیم کامل دارد؟ ایا نیاز به عمل دارد؟ ایا امکان دارد این مشکل کامل برطرف شود؟ لطفا راهنمایی فرمایید با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      پی گیری در 1 سالگی
  • تصویر کاربر جلیل سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام
    من نارسایی کلیه دارم الان 2ساله میگن عفونیه و نمیشه کاری کرد
    میگن 2-3 سال بیشتر نمیتونم زنده باشم
    من نمیخوام بمیرم چیکار کنم
    آیا راهی وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      با مدارک مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر من واریکوسل دارم و میخواستم برای استخدام در وزارت دفاع اقدام کنم چیکار کنم که موقع معاینه رد نشم
    خواهش میکنم کمکم کنید
    صحبت در مورد آینده زندگیمه
    باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      با معاینه مشخص میشود
    2. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر عمل کنم با توجه به اینکه رگ ها باقی می مانند باز هم تو معاینه منو رد می کنند یا نه دیگه من را واریکوسلی نمیدانند ؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام علیکم ودعای خیر
    احتراما به استحضار میرساند من کاشونیم 52 سالمه سونو گرفته ام در دو پهلو دوعدد سنگ 4.5 دارم
    کاشان به چند دکتر مراجعه کرده ام ولی نتوانسته اند مشکل مرا حل کنند
    مشکل من در در مجاری ادار است چند ساعت خوبه ولی مجدد شرو به در د می کند گاهی در سمت چپ بیضه و گاهی ماید سمت راست نشته بدتر راه بروم بهتر آزمایش داده ام گفتن مشکل پرستات نداری مشکل بیضه و فتق نداری واریگوسل نداری نمی دونم مشکل چیست کجا بیایم چکار کنم اعصابم را به هم ریخت کارمندم و منشی مدیرم و اعصاب ندارم . متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام
    اقاي دكتر بنده مشكل ضعف عضلاني شديد در مثانه و كرفتكي مثانه دارم كه باعت درد در مجرا و كاهش فشار ادرار مي شود .
    قرص ضد التهاب و باكلوفن خوردم به مدت ٢ ماه و استخرم رفتم ولي خوب نشد
    ايا ازمايش دقيق وجود داره براي ضعف عضلاني و كرفتكي در كدام قسمت مي باشد در لكن يا مثانه ؟
    و درمان وجود دارد جون واقعا درد شديد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      نوار مثانه
  • تصویر کاربر اسما جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، بالاخره بعد کلی سردرگمی و آزمایش و سونوگرافی تشخیص نهایی دکترها برای من سیستیت بینابینی هست، واسم داروی تولترودین و هیدروکسی زین تجویز شده 4 روزه دارم مصرف میکنم هنوز که تکرر ادرارم بهتر نشده! تو سایت های مختلف خوندم که این بیماری درمان قطعی نداره. یعنی من همیشه باید این وضع رو تحمل کنم؟؟ تصمیم به بارداری داشتم ازاونجائیکه بارداری خودش تکرر ادرار میاره پس باید دیگه از بارداری منصرف بشم!؟؟؟ یعنی واقعا هیچ دارویی نیست که این التهاب مثانه را خوب کنه و دیواره مثانه به حالت اولش برگرده؟؟ تو بعضی سایتا دیدم گفته روزی یه قرص تامسولوسین موثره آیا واقعا موثره؟؟ بخورم؟؟ خیلی داغونم آقای دکتر، خسته شدم از این همه دکتر و آزمایش و سونو ودارو. من دانشگاه تدریس میکنم مونده چند روز دیگه که کلاسه شروع میشه چطوری سر کلاسام حاضر بشم! ببخشید این قد حرف زدم دلم خیلی گرفته. خواهش میکنم اگه دارویی هست که کمکم کنه بگید . ممنونم ازتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      بای با ان کنار بیایید
  • تصویر کاربر اسما دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، بالاخره بعد کلی سردرگمی و آزمایش و سونوگرافی تشخیص نهایی دکترها برای من سیستیت بینابینی هست، واسم داروی تولترودین و هیدروکسی زین تجویز شده 4 روزه دارم مصرف میکنم هنوز که تکرر ادرارم بهتر نشده! تو سایت های مختلف خوندم که این بیماری درمان قطعی نداره. یعنی من همیشه باید این وضع رو تحمل کنم؟؟ تصمیم به بارداری داشتم ازاونجائیکه بارداری خودش تکرر ادرار میاره پس باید دیگه از بارداری منصرف بشم!؟؟؟ یعنی واقعا هیچ دارویی نیست که این التهاب مثانه را خوب کنه و دیواره مثانه به حالت اولش برگرده؟؟ تو بعضی سایتا دیدم گفته روزی یه قرص تامسولوسین موثره آیا واقعا موثره؟؟ بخورم؟؟ خیلی داغونم آقای دکتر، خسته شدم از این همه دکتر و آزمایش و سونو ودارو. من دانشگاه تدریس میکنم مونده چند روز دیگه که کلاسه شروع میشه چطوری سر کلاسام حاضر بشم! ببخشید این قد حرف زدم دلم خیلی گرفته. خواهش میکنم اگه دارویی هست که کمکم کنه بگید . ممنونم ازتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار بگیرید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    سوالم خیلی فوریه
    هرجا سرچ کردم جایی بهتر از اینجا پیدا نکردم که جوابمو پیدا کنم
    خواهش می کنم زود جوابمو بدید
    من با نامزدم سکس زبانی داشتم
    مایع منی ام که در اومد و آبش روی دستانم ریخت
    بعدش دستامو خشک کردم و با دستام واژن نامزدمو مالش میدادم
    میخواستم ببینم احتمال بارداریش هست؟؟
    اگه هست باید چیکار کنم
    ممنون میشم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      این کار را تکرار نکن
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      جناب دکتر
      دیگه این کار رو تکرار نمیکنم
      میخواستم ببینم احتمال بارداری زیاد هست یا کم؟
      آخه کمتر از 12 ساعت از این اتفاق 2تا قرص اتیسترون مصرف کرد که بعد از گذشت 10 ساعت از مصرف قرص، دو ساعت پیش بالا آورد
      واسه اطمینان قرص لونژیل تهیه کردیم ولی چون الان حالت تهوع داره نمیتونه مصرف کنه و گذاشتیم فردا صبح 1 دونه مصرف کنه که 1 عدد دیگه هم 12 ساعت بعد مصرف کنه

      میخواستم نظر شما رو بدونم
      قرص لونژیل رو فردا صبح مصرف کنه یا اینکه مصرف دو تا قرص اتیسترون به صورت همزمان کافیه؟؟
      ممنون میشم ازتون
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر