درمان بی اختیاری ادراری به صورت اورژانسی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

به دفع اضطراری و ناگهانی و غیرارادی ادرار بی اختیاری اورژانسی یا اضطراری می گویند. در این نوع بی اختیاری فرد به صورت ناگهانی احساس دفع ادرار می کند و چه بسا اگر دیر به دستشویی برود خودش را خیس می کند.

در قسمت قبل درباره بی اختیاری استرسی صحبت شد. در این قسمت می خواهیم به بررسی درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری بپردازیم.

تکرر ادراری

چه عللی باعث بی اختیاری اورژانسی می شوند؟

1- اختلالات دستگاه عصبی مرکزی

مثل بیماری ms سکته مغزی، پارکینسون و بیماری های مادرزادی ستون فقرات از قبیل: مننگوسل، مننگومیلوسل، تومور نخاعی، آسیب به نخاع پس از ضربه و تصادفات

2- مثانه های بیش فعال

در این بیماران بدون بیماری زمینه ای، مثانه ناگهان و خودبخود منقبض شده و باعث احساس دفع ناگهانی ادرار به فرد دست می دهد.

3- عفونت های مثانه و پیشابراه

عفونت ها به علت تحریک مخاط و حساس شدن مثانه باعث ایجاد بی اختیاری فوریتی به همراه سوزش شدید ادرار می شوند که خوشبختانه موقتی هستند و با درمان خوب می شود.

4- مثانه های عصبی انقباضی یا اسپاستیک

این مثانه ها اغلب به علت بیماری های زمینه ای دستگاه عصبی مرکزی و نخاع ایجاد می شوند و از مشخصات آنها این است که حجم مثانه قدرت کش آمدن مثانه شدیداً کم می شوند و از طرفی قدرت و زمان انقباض مثانه از دست بیمار خارج می شود و لذا این افراد در روز ممکن است بیش از 20 بار به دستشویی بروند و شبها تا صبح به علت تکرر ادراری خواب نداشته باشند.

درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری به چه صورت است؟

اولین قدم درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری، تشخیص درست نوع بی اختیاری ادرار با نوار مثانه یا تست اورودینامیک می باشد. طبق یک قانون: همه بیماران با بی اختیاری ادراری مخصوصاً نوع فورتی آن باید قبل از هر اقدام درمانی تست کامل ارودینامیک انجام دهند.

تست ارودینامیک به صورت سرپایی و یک ربع طول می کشد و با قرار دادن یک سوند باریک در مثانه توسط دستگاه ارودینامیک همه اطلاعات مثانه از قبیل: حس مثانه، حجم مثانه، قدرت کش آمدن مثانه، مثانه های بیش فعال، سلامتی دریچه مثانه، قدرت پمپاژ مثانه، مقدار ادرار باقیمانده اندازه گیری می شوند و لذا طبیب با تشخیص قطعی و درست بیمار به درمان آن می پردازد.

بررسی های دیگر که کمک کننده هستند عبارتند از: آزمایش ساده کشت ادرار، سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و بررسی ادرار باقیمانده و در صورت نیاز جهت بررسی علل بیماری زمینه ای و بررسی سلامت دستگاه عصبی در بعضی بیماران CT اسکن و یا MRI نیز کمک کننده هستند.

درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری چگونه است؟

بسته به شدت بیماری با توجه به نتیجه تست ارودینامیک به درمان بیمار می پردازیم. امروزه داروهای بسیار خوبی که مکانیسم آن آرام کردن عصب مثانه و شل کردن گردن مثانه و پایین آوردنده فشار داخل مثانه، در دسترس می باشد که با تجویز آنها بیماران بهبودی خوب و قابل قبولی پیدا می کنند و لذا بیماران باید در اسرع وقت به پزشک ارولوژی جهت درمان مناسب مراجعه نمایند. و لذا درمان اغلب بیماران با مثانه تحریک پذیر و بیش فعال و بی اختیاری فوریتی، دارویی می باشد.

آیا راه جراحی نیز برای درمان این بیماران وجود دارد؟

بله، در مواردی که بر اساس نتیجه تست ارودینامیک این بیماران:

  • مثانه با حجم و قابلیت کشش خیلی پایین دارند.
  • فشار داخل مثانه خیلی بالا است و خطر آسیب به کلیه ها وجود دارد.
  • به درمان دارویی جواب ندهند.

از روش جراحی بزرگ کردن مثانه برای درمان بی اختیاری فوریتی استفاده می کنیم. در این روش که جراحی پیچیده ای می باشد قسمتی از روده کوچک را برداشته و جهت افزایش حجم مثانه استفاده می کنیم که به آن عمل سیستوپلاستی می گویند که این عمل باعث کاهش فشار مثانه و کاهش علایم تحریک پذیری مثانه می شود.

بی اختیاری ادراری

و اما توصیه های اینجانب

  • در حالت عادی تکرر ادرار بیش از 7 بار در روز و 1 بار در شب غیرطبیعی است، پس باید بررسی شود.
  • در صورت داشتن حملات تکرر ادراری و بی اختیاری حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  • حملات تکرر ادراری و بی اختیاری فوریتی می تواند ثانویه به تومورهای نخاغ، مغز و بیماری MS و غیره باشد پس حتماً با مراجعه به پزشک بررسی کامل باید انجام شود.
  • به بیماران داراری تکرر ادراری مزمن و بی اختیاری فوریتی باید از مصرف مایعات زیاد، چای پررنگ، الکل و غیره که ادرار آورند اجتناب نمایید.
  • خوشبختانه خیلی از موارد بی اختیاری اورژانسی با دارو و درمان قابل کنترل هستند
  • در صورت داشتن بی اختیاری فوریتی حتماً اولین وسیله تشخیص شما تست ارودینامیک یا نوار مثانه می باشد و با انجام تست ارودینامیک و تشخیص درست درمان قطعی تری خواهید داشت.

در صورت داشتن تکرر ادرار مزمن و بی اختیاری ادراری فوریتی ،جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (4 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابوالفضل چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    نوار مثانه گرفتم گفتن عصب های مثانم بیش فعالی دارن چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام دارو با نظر پزشگتان
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی .
    من چند سال پیش به خاطر اینکه فکر میکردم آلت تناسلیم کوچیکه با دستم به زور اونو میکشیدم که شاید آلتم بلند تر بشه و لی افسوس اینکه بعد از یه مدت وقتی میخواستم ادرار کنم چند قطره از ادرارم توی آلتم میمونه و بعد از خم و راست شدن میاد بیرون و لباسم کثیف میشه . موندم چکار کنم آقای دکتر شمارو به قرآن کمکم کنید نمیدونم مشکلمو باید چطور حل کنم اخه هر وقت میرم ادرار کنم باید بعد ادرار رو آلتم دستمال کاغذی بزارم که ادرارم به لباسم نخوره و کثیف نشه . شمارو به خدا قسم میدم کمکم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ شهریور ۹۴( 9 سال پیش)
      حساسیت بیخود است
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 9 سال پیش)
      آقای دکتر من از شما راه علاج میخوام لطفآ راهنمایی کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 9 سال پیش)
      راه علاج ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    پسری 13 ساله هستم بعد از تخلیه ادرار وقتی بلند میشم چند قطره ادرار خارج میشه.
    راه درمانش چیه؟
    با تشکر از سایت خوبتون:)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 9 سال پیش)
      در سن شما مهم نیست
  • تصویر کاربر صبا جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    لام خسته نباشید
    خانمی هستم 23 ساله و متاهل . من همیشه ،بهخصوص موقع نشستن احساس خارج شدن ادرار می کنم ولی دقیقا نمیدونم ادراره یا عرق و یا چیز دیگه و اکثر اوقات احساس گرمی در ناحیه خروج ادرار می کنم .هر بار پس از تخلیه ی ادرار احساس میکنم ادرارم کامل خارج نشده وبا فاصله های زمانی چند دقیقه مقداری از آن قطره قطره خارج شده و بقیه اش باقی میماند و با هر تغییر حالت یاعطسه و ... احساس خروج مایعی داغ از بدنم میکنم که نمیدانم ادرار است یا نه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 382 مشاهده پرسش
    سلام . من جوانی هستم که برای مدت طولانی خود ارضایی می کنم ، چندی پیش متوجه شدم که برای آزمون افسری بیضه ها مورد وارسی قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن به خود ارضایی شخص مردود می شود . به تحقیق در این موضوع پرداختم ولی با جواب های ضد و نقیضی رو به رو شدم . عده ای می گفتند این کار نا ممکن است و عده ای می گفتند شدنی . خواستم نظر شما را بدانم و اگر جواب مثبت بود ، اگر من برای مدتی ، مثلا دو ماه ، از این عمل دست بکشم آیا شواهد و قرائن کماکان پا بر جا خواهد ماند و قابل تشخیص خواهد بود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      واری کوسل ارتباطی به خود ارضایی ندارد
  • تصویر کاربر خانم پنجشنبه ۱۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام من خانمی 23ساله هستم که چند ساله بی اختیاری ادرار دارم دکترم گفت چون سوزش وعلایم دیگری ندارم 15درصد دخترخانما اینجوری میشن ودرمان من فقط ورزش لگنه توروخدا راهنماییم کنید آقای دکتردرضپن این ورزشو انجام دادم اما نتیجه ای نگرفتم خواهش میکنن من منتظرجوابتون می مونم خیلی لطف میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      بايد نوار عصب مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر عرفان سه شنبه ۲۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، خسته نباشید ، من 18 ساله هستم و الان 2 سال دچار تکرر ادراری هستم ، به طوری که در شبانه روز حدود 15 بار برای ادراد به دستشویی میرم ، سال پیش در ادرام خون مشاهده کردم و به متخصص مراجعه کردم و با انجام آزمایش معلوم شد که عفونت ادراری دارم و دکتر برام دارو تجویز کرد و بعد از اینکه دوره درمان تموم شد دوباره آرمایش خون و ادرار دادم که اینبار آزمایشم کاملا طبیعی بود و هیچ اثری از عفونت ادراری نبود ، اما هنوز تکرر ادراری داشتم و این موضوع بر طرف نشد !!! بعد از چند ماه دوباره به متخصص مراجعه کردم و بازهم آزمایش دادم (هم خون و هم ادرار) و اینبار هم هیچونه اثری از عفونت ادراری نبود و دکتر گفت هیچ موردی که مربوط به تکرر ادراری باشه در آزمایش نیست و همه چیز طبیعیه ، سنوگرافی هم رفتم و اون هم کاملا طبیعی بود ! دکتر بهم گفت تکرر ادرار من بخاطر استرس هست و یه آرامبخش داد و یه دارو دیگه و گفت که "سیر" ، "فلفل" و .. نخورم ، اما بازم تکرر ادرار دارم و شرایطم تغیری نکرده ، خواهش میکنم راهنماییم کنید ، چکار کنم ؟؟ یه سوال خیلی مهم دارم : اینکه آیا تکرر ادرار به طور کامل قابل درمان هست یا نه ؟؟ یعنی میشه یه روز من دوباره مثل قدیم سالم بشم و تکرر ادرارم از بین بره ؟؟؟؟؟؟ تورو خدا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر بهروز سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام
    مردی هستم متاهل و 32 ساله
    مدتی است بعد از تخلیه کامل مثانه
    چند قطره ادرار هم می آید(حدوداً چند دقیقه پس از تخلیه کامل(
    چکار کنم؟مشکل چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      استبرا بکنید مشکلی نیست
  • تصویر کاربر اسیه چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 399 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من پسرمو نزدیک به ۴۰ روزگی ختنه به روش سنتی کردم ۷ ماهگی دکتر بردمش گفت که چسبندگی داره همونجا پوستشو کشیدن درست شد بعد از اون من یه مدت پستشو میکشیدم که چسبندگی نداشته باشه ولی الان که ۱ سال و ۱ ماهش هست متوجه شدم چسبندگی داره به نظر شما باید چکار کنم ببرمش پیش دکتر؟و تا چه سنی باید مرتب در حمام پوستشو کشید تا چسبندگی نداشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    با سلام

    5 روز میشه پسرمو ختنه کردیم....به روش سنتی(بخیه).از پریروز با کف صابون میشوریمش و بعدش پماد تتراسایکلین که دکتر داد رو میزنیم....انگار پانسمانش چسبیده به گوشت....کی کنده میشه؟؟؟

    روی محل ختنش لزجه و یه قسمتش یه مقدار سفیده....یعنی عفونته؟

    شربت آنتی بیوتیک رو فقط باید همون 3 روز اول استفاده میکردیم؟از 2 روز پیش مصرفش رو قطع کردیم.....مقدار مصرف چقدره؟

    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      از دکتر معالجتان بپرسید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر