جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان بی اختیاری ادراری به صورت اورژانسی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

به دفع اضطراری و ناگهانی و غیرارادی ادرار بی اختیاری اورژانسی یا اضطراری می گویند. در این نوع بی اختیاری فرد به صورت ناگهانی احساس دفع ادرار می کند و چه بسا اگر دیر به دستشویی برود خودش را خیس می کند.

در قسمت قبل درباره بی اختیاری استرسی صحبت شد. در این قسمت می خواهیم به بررسی درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری بپردازیم.

تکرر ادراری

چه عللی باعث بی اختیاری اورژانسی می شوند؟

1- اختلالات دستگاه عصبی مرکزی

مثل بیماری ms سکته مغزی، پارکینسون و بیماری های مادرزادی ستون فقرات از قبیل: مننگوسل، مننگومیلوسل، تومور نخاعی، آسیب به نخاع پس از ضربه و تصادفات

2- مثانه های بیش فعال

در این بیماران بدون بیماری زمینه ای، مثانه ناگهان و خودبخود منقبض شده و باعث احساس دفع ناگهانی ادرار به فرد دست می دهد.

3- عفونت های مثانه و پیشابراه

عفونت ها به علت تحریک مخاط و حساس شدن مثانه باعث ایجاد بی اختیاری فوریتی به همراه سوزش شدید ادرار می شوند که خوشبختانه موقتی هستند و با درمان خوب می شود.

4- مثانه های عصبی انقباضی یا اسپاستیک

این مثانه ها اغلب به علت بیماری های زمینه ای دستگاه عصبی مرکزی و نخاع ایجاد می شوند و از مشخصات آنها این است که حجم مثانه قدرت کش آمدن مثانه شدیداً کم می شوند و از طرفی قدرت و زمان انقباض مثانه از دست بیمار خارج می شود و لذا این افراد در روز ممکن است بیش از 20 بار به دستشویی بروند و شبها تا صبح به علت تکرر ادراری خواب نداشته باشند.

درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری به چه صورت است؟

اولین قدم درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری، تشخیص درست نوع بی اختیاری ادرار با نوار مثانه یا تست اورودینامیک می باشد. طبق یک قانون: همه بیماران با بی اختیاری ادراری مخصوصاً نوع فورتی آن باید قبل از هر اقدام درمانی تست کامل ارودینامیک انجام دهند.

تست ارودینامیک به صورت سرپایی و یک ربع طول می کشد و با قرار دادن یک سوند باریک در مثانه توسط دستگاه ارودینامیک همه اطلاعات مثانه از قبیل: حس مثانه، حجم مثانه، قدرت کش آمدن مثانه، مثانه های بیش فعال، سلامتی دریچه مثانه، قدرت پمپاژ مثانه، مقدار ادرار باقیمانده اندازه گیری می شوند و لذا طبیب با تشخیص قطعی و درست بیمار به درمان آن می پردازد.

بررسی های دیگر که کمک کننده هستند عبارتند از: آزمایش ساده کشت ادرار، سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و بررسی ادرار باقیمانده و در صورت نیاز جهت بررسی علل بیماری زمینه ای و بررسی سلامت دستگاه عصبی در بعضی بیماران CT اسکن و یا MRI نیز کمک کننده هستند.

درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری چگونه است؟

بسته به شدت بیماری با توجه به نتیجه تست ارودینامیک به درمان بیمار می پردازیم. امروزه داروهای بسیار خوبی که مکانیسم آن آرام کردن عصب مثانه و شل کردن گردن مثانه و پایین آوردنده فشار داخل مثانه، در دسترس می باشد که با تجویز آنها بیماران بهبودی خوب و قابل قبولی پیدا می کنند و لذا بیماران باید در اسرع وقت به پزشک ارولوژی جهت درمان مناسب مراجعه نمایند. و لذا درمان اغلب بیماران با مثانه تحریک پذیر و بیش فعال و بی اختیاری فوریتی، دارویی می باشد.

آیا راه جراحی نیز برای درمان این بیماران وجود دارد؟

بله، در مواردی که بر اساس نتیجه تست ارودینامیک این بیماران:

  • مثانه با حجم و قابلیت کشش خیلی پایین دارند.
  • فشار داخل مثانه خیلی بالا است و خطر آسیب به کلیه ها وجود دارد.
  • به درمان دارویی جواب ندهند.

از روش جراحی بزرگ کردن مثانه برای درمان بی اختیاری فوریتی استفاده می کنیم. در این روش که جراحی پیچیده ای می باشد قسمتی از روده کوچک را برداشته و جهت افزایش حجم مثانه استفاده می کنیم که به آن عمل سیستوپلاستی می گویند که این عمل باعث کاهش فشار مثانه و کاهش علایم تحریک پذیری مثانه می شود.

بی اختیاری ادراری

و اما توصیه های اینجانب

  • در حالت عادی تکرر ادرار بیش از 7 بار در روز و 1 بار در شب غیرطبیعی است، پس باید بررسی شود.
  • در صورت داشتن حملات تکرر ادراری و بی اختیاری حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  • حملات تکرر ادراری و بی اختیاری فوریتی می تواند ثانویه به تومورهای نخاغ، مغز و بیماری MS و غیره باشد پس حتماً با مراجعه به پزشک بررسی کامل باید انجام شود.
  • به بیماران داراری تکرر ادراری مزمن و بی اختیاری فوریتی باید از مصرف مایعات زیاد، چای پررنگ، الکل و غیره که ادرار آورند اجتناب نمایید.
  • خوشبختانه خیلی از موارد بی اختیاری اورژانسی با دارو و درمان قابل کنترل هستند
  • در صورت داشتن بی اختیاری فوریتی حتماً اولین وسیله تشخیص شما تست ارودینامیک یا نوار مثانه می باشد و با انجام تست ارودینامیک و تشخیص درست درمان قطعی تری خواهید داشت.

در صورت داشتن تکرر ادرار مزمن و بی اختیاری ادراری فوریتی ،جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (3 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمود جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام بنده مدام حس میکنم مثانه ام پر است و در ناحیه زیر شکم احساس درد میکنم حتی بعد از تخلیه و هنگام آمیزش نیز خیلی زود انزال میشه که به همین مشکل ادرار برمی گرده به احتمال قوی در سایت هم توضیح کاملی برای این نوع ندیدم لطفا شرح دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار عصب مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر فرید جمعه ۶ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام،
    مادر من که زنی 73 ساله است، از دو سال پیش و بعد از عمل تعویض مفصل لگن دچار تکرر ادرار و گاها بی اختیاری شده است. تعداد دفعات دفع حدودا 2 بار در ساعت و حجم ادرار دفع شده هم بالاست. با توجه به کهولت سن و ارتروز این مساله برای مادرم بسیار آزار دهنده است. در حال حاضر بنده امکان رسیدگی و بردن ایشان به دکتر را تا بعد از نوروز ندارم(ساکن شهرستان هستیم). میخواستم اگر دارویی برای کنترل تکرر ادرار وجود دارد و شما مصرف آن را به صلاح میدانید، بنده را راهنمایی کنید.
    سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      ازمايش وكشت ادرار دهيد
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۱۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 558 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ببخشید من از کودکی مشکلم اینه که احساس میکنم که مثانه ام کامل تخلیه نشده و ادرارم به صورت یه قطره چکه میکنه که نمیدونم ایا واقعا اتفاق می افته یا نه؟و هر چی سعی میکنم بیشتر مراقب باشم و خودمو کنترل کنم بدتر میشه ولی وقتی که حواسم به خودم نباشه بهترم .خیلی دکتر رفتم ولی جواب ازمایش و سونوگرافی مشکلی رو نشون نمیده نه عفونتی نه مشکلی در تخلیه.خیلی زود سردی میکنم مخصوصا ببخشید اگر با اب سرد طهارت کنم اوضاع بدتر میشه.شده روزی ساعتها مثلا 10 ساعت یا بیشتر به سرویس نرفتم و مشکلی نبوده ولی روزی خیلی زود زود نیاز به رفتن به سرویس پیدا کردم و گاهی انقدر احساس نیاز به تخلیه دارم ولی بعد از رفتن به سرویس فقط چند قطره بوده.میخواستم بدونم ایا این مشکل ریشه عصبی داره یا و مشکل از چیز دیگه ایه؟ببخشید طولانی شد ولی گفتم شاید نیاز به توضیح بیشتر باشه.ممنون میشم اگر لطف کنید و راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر.بنده نزدیک۷سال بی اختیاری ادراردارم الان ۲۵سالم هست مجردم.باعطسه وسرفه احساسمیکنم که ادرارمیریزه یاجسم سنگین باسرماباترس با حتی بعضی صداها اب زیادبخورم شدت پیدامیکندانکارمثانه ام کوچک است .عکس رنگی همازمثانه گرفتم دکترقبلی گفتن عصبی نیست واصرارداشت که مشکلی ندارم اما واقعارنج میبرم.بعدازحمام حساس ترمی شودبعدازدستشویی بیش از ده بارمیشینم وبلندمیشوم به لگن ام هم ضربه ای نخورده است زایمان هم نداشتم واقعامشکل رانمیدانم قرص ترلودین رامصرف کردم بدترشده قبلاشبهاراحتربوداماالان مثل شیشه می شودباپهلوگشتن احساس میکنم میریزد.البته بعدازعادت ماهانه شدت ان کمترمی شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 نوار مثانه
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام
    من بعد ازاین که از دسشویی میام بیرون بی اختیار با کوچکترین حرکتی ادرارم خارج میشه وشورتم خیس میشه من 34 ساله مرد متاهل با 3 اولاد قد بلند لاغر اندام سیگاری
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 نوار مثانه
  • تصویر کاربر نسترن چهارشنبه ۷ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،مادر بزرگ من دچار مشکل بی اختیاری ادراری است و همچنین بیماری قند نیز دارد سوال من این است که میتوانیم برای حل مشکل ایشان به مطب جنابعالی مراجعه کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر من بعد از ادرارم خیلی بیشتر از چن قطره خون میاد 20سالمه لطفا اگه میشه کمکم کنید اثن نمیدونم ب کی بگم که دیگه تنها امیدم شمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من بعد دستشویی کردن میخوام که بلند شم چند قطره ادار میاد ازم قبلا خودارضایی میکردم میخواستم بدونم داروی فیناستراید به علت بزرگی پروستات موثره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      نه مهم نیست
  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر محترم.بنده جوانی هستم23ساله که حدود 5سالی هست که از تکرر ادرار رنج می برم و شرح مشکلم بدین شکل هست که وقتی به دستشویی می روم،بعد از اتمام بول و انجام استبراء هنگاه خارج شدن از دستشویی متوجه میشوم که مثانه ام خالی نشده است که میگویند تا حدی این قضیه طبیعی است،اما با توجه به اینکه من به این قضیه وسواسی هم خرج نمی دهم اما چند لحظه بعد احساس میکنم که بول در انتهای مجرای ادراری ام جمع شده و احساس سوزش و تخلیه مجدد به من دست می دهد که در این حالت سریع به دستشویی میروم ولی حجم ادرار خارج شده کمتر از آن چیزی هست که احساس میکردم و این کار باعث شده تا در کارهای روزمره ام بطور مثال(دویدن-ورزش کردن-عطسه کردن یا خندیدن یا وسیله سنگین بلند کردن و ...احساس تخلیه مجدد آزار دهنده به سراغ ام بیایید ).حتی بعد از اینکه از دستشویی خارج شدم برای گرفتن وضو بایستی مدتی صبر کنم چون احساس تخلیه بول به حدی شدید هست که اگر بخواهم مقاومت از خودم نشان دهم ممکن است ادرار از من خارج شود.به همین خاطر کمی صبر میکنم تا رطوبت بدنم نشست پیدا کند(شاید بگویید تلقین بیش از حد هست ولی واقعیت دارد)و از همه مهمتر عاملی که بیش از همه منو اذیت میکنه سرماست که گاهی منو خونه نشین میکنه.در این مدت در شهر خودمان متخصص های اورولوژی زیادی رفتم که تشخیص یکی پروستاتیسم مزمن بوده و دیگری تحریک پذیر بودن مثانه را/در این مدت داروهای زیادی هم مصرف کردم از قرص های tamsulosin./4-ciprpfloxcin500-tolerin1-vesicare و قطره های خوراکی گرفته تا داروهای سنتی مثل ریشه گزنه و..." خلاصه که هیچ اثر مطلوبی را شاهد نبودم و همچنان با این مشکل درگیرم .لازم به ذکر است چند وقت پیش هم نوار مثانه هم از بیمارستان تهران تهیه کردم که اگه لازم میدونید تا برای شما ارسالش کنم...از شما دکتر محترم خواهشمندم که بنده رو راهنمایی کنید تا بتونم ان شا الله و به امید خدا از این مشکل رهایی پیدا کنم.....با تشکر فراوان
    اجرکم عندالله"
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 5511 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من 27ساله هستم در موقع استرس وارد شدن بی اختیار رانهایم بهم چسبیدهو سفت می شوند و بی اختیار امثل حالت ارضا شدن مایع منی ازم خارج میشه و بعد انقباض رانها از بین می رود میخاستم بدونم دلیلش چیه؟ لازم بذکر است حدودا 13سالی هست که این مشکلو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      بايد نوار عَصّب مثانه بگيريد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر